Scenariusz lekcji dla klasy II liceum ogólnokształcącego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
metody otrzymywania soli
Advertisements

SOLE JAKO PRODUKT REAKCJI WODNYCH ROZTWORÓW KWASÓW I ZASAD
OPIS ZAJĘĆ DODATKOWYCH Z CHEMII W RAMACH PROJEKTU „RÓWNYM KROKIEM W PRZYSZŁOŚĆ”
OBLICZENIA Ułamek molowy xi=ni/Σni Ułamek masowy wi
Biochemiczne zapotrzebowanie na tlen (5-dniowe)
Badania rozpuszczalnego tlenu w wodzie
Stała równowagi reakcji Izoterma van’t Hoffa
UNIWERSYTET JAGIELLOŃSKI ZAKŁAD FARMAKOKINETYKI I FARMACJI FIZYCZNEJ
WYKŁAD 8 Rozpuszczalność ciał stałych w cieczach
Budowa atomu Porównanie aktywności metali i wodoru
Ruch układu o zmiennej masie
Określenie pH wody na terenie gminy Raba Wyżna
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Budowa atomu aktywność chemiczna metali
Budowa atomu aktywność chemiczna niemetali
Reakcje chemiczne Krystyna Sitko.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Praca kontrolna Oprogramowania biurowego z Analiza danych z list i tabel. Analiza danych jest to wyodrębnianie najistotniejszych danych z, przeważnie.
  OK konspekt z chemii.
Sprawozdanie z doświadczenia
Scenariusz lekcji Marlena Zaborniak.
Równowagi chemiczne.
Część eksperymentalna konkursu:
KONSPEKT LEKCJI MATEMATYKI
Czas wyboru nadszedł- zostań chemikiem
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Średniowieczna pracownia alchemiczna
Spis treści Rodzaje zespołów i terminy pracy. Cele zespołów Formy pracy Podsumowanie.
POWTÓRZENIE WIADOMOŚCI
KWASY NIEORGANICZNE POZIOM PONADPODSTAWOWY Opracowanie
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Co chcieliśmy osiągnąć?
Woda mineralna.
Informatyka Tomasz Komodziński.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Zapraszam do oglądania prezentacji
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Co to jest mol?.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Lekcja o podającym toku pracy dydaktycznej
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Tlen, wodór i tlenek węgla (IV)- otrzymywanie i badanie właściwości
Informacje na temat lekcji
Metoda ćwiczeń praktycznych Scenariusz zajęć
Sole cz. 1– budowa, otrzymywanie i zastosowanie
I Liceum Ogólnokształcące im. M. Kopernika – najlepsza szkoła ponadgimnazjalna w powiecie żywieckim I Liceum Ogólnokształcące im. M. Kopernika w Żywcu.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa I litery i sylaby 1 godz. lekcyjna.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Scenariusz lekcji chemii: „Woda jako rozpuszczalnik”
Poznajemy kwasy nieorganiczne
Do 250 cm 3 15% roztworu soli kuchennej (chlorek sodu, NaCl) dodano 200 g 15% roztworu chlorku potasu, KCl (substytut soli kuchennej w diecie bezsodowej).
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Ile gramów cukru znajduje się w 1 litrze roztworu 20% o gęstości 1,1 g/cm 3 ?
Metoda naukowa i wyjaśnianie świata
Szybkość i rząd reakcji chemicznej
Ile gramów 3% roztworu saletry potasowej (KNO 3 ) można otrzymać mając do dyspozycji 50 g tego związku i wodę? Gęstość roztworu 1,1 kg/litr.
PREZENTACJA Z ĆWICZEŃ INFORMATYKA DR INŻ. ANDRZEJ GRZĄKA Mateusz Gąsior Nr Grupa 1011A.
Ciekawe doświadczenia chemiczne. Cel projektu Zainteresowanie chemią jako przedmiotem.
Stała równowagowa reakcji odwracalnych
Szybkość reakcji i rzędowość reakcji
Stężenia roztworów i sposoby ich wyrażania
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Zadania z rozwiązaniami
Eksperymentujemy i odkrywamy – radość wielką z tego mamy.
Procesów Technologicznych Wykład 3 Hieronim Piotr Janecki WM i TO
Analiza gazowa metody oparte na pomiarze objętości gazów,
Zapis prezentacji:

Scenariusz lekcji dla klasy II liceum ogólnokształcącego Temat: Szybkość reakcji chemicznej Czas trwania: 45 min Autor: mgr Piotr Włodarczyk www.piotrek.lo-zywiec.pl nauczyciel chemii LO im. M. Kopernika w Żywcu

Po zajęciach uczeń potrafi Zdefiniować szybkość reakcji chemicznej Zaprojektować doświadczenie na szybkość reakcji w zależności od stężenia reagentów Omówić wpływ stężeń substratów na szybkość reakcji Wykonywać tabele i wykresy w arkuszu kalkulacyjnym

Cele lekcji Zapoznanie z pojęciem szybkości reakcji chemicznej i wpływu stężenia substratów na szybkość jej przebiegu Kształcenie umiejętności: sporządzania roztworów przeprowadzania doświadczeń, obserwacji zachodzących zjawisk i wyciągania wniosków zapisywania równań reakcji chemicznych sporządzania tabel i wykresów oraz ich formatowania w programie MS Excel

Metody pracy Pogadanka Wykład Ćwiczenia praktyczne: doświadczenie chemiczne użycie komputera z zainstalowanym programem MS Excel

Formy pracy Praca z całą klasą Praca w grupach

Środki dydaktyczne Zestaw probówek Kolba miarowa o pojemności 250 cm3 Stoper Waga techniczna Odczynniki chemiczne: stały Na2S2O3 4-molowy roztwór HCl woda destylowana Komputer z zainstalowanym programem MS Excel

Przebieg lekcji (1) 1. Podanie tematu lekcji i uświadomienie uczniom celów lekcji. 2. Wprowadzenie pojęcia szybkości reakcji chemicznej. Szybkością reakcji chemicznej nazywamy zmianę stężenia molowego reagentów w jednostce czasu. Biorąc pod uwagę, że podczas reakcji chemicznej następuje zmniejszenie ilości substratów na korzyść tworzących się produktów, szybkość reakcji można zdefiniować jako ubytek stężenia substratów lub przyrost stężenia produktów w odstępie czasu.

Przebieg lekcji (2) Szybkość reakcji chemicznej można więc wyrazić wzorem: gdzie: V - szybkość reakcji chemicznej dcs - zmiana stężenia molowego substratu dcp - zmiana stężenia molowego produktu dt - odstęp czasu

Przebieg lekcji (3) 3. Wykonanie doświadczenia (3 grupy uczniów). Temat: Badanie szybkości wydzielania siarki z roztworu tiosiarczanu sodu. Rozpuścić 12,5 g Na2S2O3 w wodzie destylowanej i uzupełnić wodą do łącznej objętości 250 cm3. Do 4 probówek wlać odpowiednio: do pierwszej 12 cm3, do drugiej 6 cm3, do trzeciej 3 cm3 a do czwartej 1,5 cm3 przygotowanego roztworu tiosiarczanu sodu. Probówkę 2, 3 i 4 uzupełnić wodą do łącznej objętości 12 cm3. Następnie do każdej probówki wlać równocześnie po 2 cm3 4-molowego roztworu kwasu solnego. Należy zanotować czasy pojawienia się zmętnienia w kolejnych probówkach, licząc od chwili wlania roztworu HCl.

Przebieg lekcji (4) Tiosiarczan sodu reaguje z kwasem solnym z wydzieleniem siarki wg równania: 4. Uruchomienie komputera a następnie programu MS Excel. 5. Zestawienie wyników w tabeli programu MS Excel. W tabeli podano przykładowe wartości czasów zmętnienia

Przebieg lekcji (5) 6. Sporządzenie wykresu zależności czasu zmętnienia od stężenia roztworu tiosiarczanu sodu (w programie MS Excel).

Przebieg lekcji (6) 7. Wyciągnięcie wniosków. Szybkość reakcji chemicznej zależy od stężeń substratów Im większe stężenia substratów tym reakcja przebiega szybciej Największa jest szybkość reakcji w momencie zmieszania reagentów

Podsumowanie lekcji Podsumowanie wiadomości na temat szybkości reakcji chemi-cznej, wpływu stężeń substratów na szybkość jej przebiegu oraz zmian szybkości reakcji w czasie.

Zadanie pracy domowej W pewnych warunkach prowadzonych w naczyniach o pojemno-ści 6 dm3 wytwarza się w tym samym czasie: 1) 7,2 g wody, 2) 3,2 g tlenu, 3) 5,6 azotu. Która z tych reakcji przebiega z największą, a która z najmniejszą szybkością?