Propozycje zmian w Ustawie Karta Nauczyciela i Ustawie o Systemie Oświaty (Przygotowane przez jednostki samorządu terytorialnego) Prezentacja do przedstawiania.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ustawa Karta Nauczyciela
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Ustawa Karta Nauczyciela – Co stracimy, gdy zostanie zlikwidowana?
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Przekazywanie szkół i placówek
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELI
Karta Nauczyciela - Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
25 sierpnia 2009 r. Delegatura Kuratorium Oświaty w Kościerzynie Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Procedura prawna przekazywania publicznej szkoły
Awans zawodowy nauczycieli - terminy
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
Reforma systemu oświaty Obniżanie wieku szkolnego i upowszechnianie edukacji przedszkolnej Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Luty 2009.
1 Projekt zmian w Ustawie Karta Nauczyciela (Przygotowany przez Rząd i jednostki samorządu terytorialnego – przesłany 19 września br. do zaopiniowania.
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELA
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
koncepcja MEN (propozycje)
„Samorząd Uczniowski w świetle obowiązujących przepisów”
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Procedura prawna likwidacji szkoły publicznej.
Edukacja przed zakrętem Nowelizacja ustawy o sytemie oświaty Irena Dzierzgowska Październik 2003 Dwie perspektywy.
Obszary i formy współdziałania kuratora oświaty z jednostkami samorządu terytorialnego.
Najważniejsze zmiany w Karcie Nauczyciela
Ustawa Karta Nauczyciela Co stracisz, gdy zostanie zlikwidowana?
Rada Rodziców jako organ szkoły
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
EDUKACJA W GMINIE PRZYWIDZ System edukacji w gminie Przywidz oczami rodzica.
Projekt zmian w Ustawie Karta Nauczyciela z dnia r. Regionalna Sekcja Oświaty i Wychowania w Olsztynie Olsztyn listopad 2013.
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Każda drużyna za poprawną odpowiedź otrzyma 1 punkt.
RAZEM JESTEŚMY SILNI 1.
Zmiany organizacyjne w szkole lub placówce oświatowej i ich wpływ na sytuację zatrudnionych nauczycieli.
Wynagrodzenia nauczycieli - zadania ogniw ZNP
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela „ Jaki awans zawodowy nauczycieli?” Warszawa, 23 czerwca 2010 r.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
LESZEK ZALEŚNY Zmiany w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty opublikowane po dniu 1 września 2015 r. Leszek.
Wyniki przeprowadzonej ankiety dotyczącej organizacji zewnętrznego nadzoru pedagogicznego skierowanej do dyrektorów szkół i placówek oświatowych województwa.
POMORSKA RADA OŚWIATOWA. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym I.Art Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych.
Wybrane zagadnienia dotyczące awansu zawodowego nauczycieli.
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
Spotkanie z pracownikami puckich szkół
Kształcenie dualne.

Doradztwo zawodowe w szkołach
POMORSKA RADA OŚWIATOWA, r.
Spotkanie z rodzicami uczniów szkół podstawowych i gimnazjów
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Organy szkoły Rada Rodziców Dyrektor.
Ustawa o finansowaniu zadań oświatowych
o finansowaniu zadań oświatowych Zmiany w przepisach kadrowych
CZAS PRACY NAUCZYCIELA GODZINY PONADWYMIAROWE
Przykładowy model podziału środków
Awans zawodowy nauczycieli
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
przedstawiciela Wielkopolskiego Kuratora Oświaty
Awans zawodowy nauczyciela bibliotekarza na stopień nauczyciela kontraktowego Renata Lipniewska,
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Dodatkowe rozwiązania dla nauczycieli. Rozmowy ze związkami zawodowymi
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM Ocena pracy nauczyciela r.
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – Zmiany w procedurach prowadzenia awansu zawodowego nauczyciela r. LESZEK ZALEŚNY.
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Zapis prezentacji:

Propozycje zmian w Ustawie Karta Nauczyciela i Ustawie o Systemie Oświaty (Przygotowane przez jednostki samorządu terytorialnego) Prezentacja do przedstawiania podczas rad pedagogicznych, zebrań zespołów nauczycieli – opracowany w Sekcji Gdańskiej - z wykorzystaniem materiałów z Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” październik 2012 r 1 1

O Ustawie Karta Nauczyciela Ustawa KARTA NAUCZYCIELA (chociaż uchwalona w 1982 r.) powstała jako rezultat strajku nauczycieli jesienią 1980 roku oraz wielomiesięcznych negocjacji z resortem edukacji. KARTA NAUCZYCIELA jest Ustawą regulującą prawa i obowiązki nauczycieli, które są konsekwencją szczególnego charakteru pracy nauczyciela i funkcjonowania systemu oświaty w Polsce, co zostało podkreślone w preambule Ustawy: „Mając na względzie doniosłą rolę oświaty i wychowania w Rzeczypospolitej Polskiej, pragnąc dać wyraz szczególnej randze społecznej zawodu nauczyciela zgodnie z potrzebami i oczekiwaniami….” 2 2

Sprawy kadrowe (art. 1 i art. 3 KN) Karcie Nauczyciela mają podlegać tylko nauczyciele, wychowawcy zatrudnieni w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach oraz zakładach kształcenia i placówkach doskonalenia nauczycieli, zakładach poprawczych, schroniskach dla nieletnich oraz rodzinnych ośrodkach diagnostyczno-konsultacyjnych, publicznych kolegiach pracowników służb społecznych. Brak zgody „S” na wyłączenie z KN „innych pracowników pedagogicznych”, np. pedagogów, logopedów, psychologów, terapeutów i bibliotekarzy. 3 3

Sprawy kadrowe – cd. (art. 1, 3 KN) Karcie nie mają też podlegać m. in.: nauczyciele mianowani lub dyplomowani zatrudnieni na stanowiskach, na których wymagane są kwalifikacje pedagogiczne, w: urzędach organów administracji rządowej, kuratoriach oświaty, specjalistycznej jednostce nadzoru, Centralnej Komisji Egzaminacyjnej oraz okręgowych komisjach egzaminacyjnych. 4

Czas pracy nauczycieli (art. 42 KN) Nauczyciele przedmiotów we wszystkich typach szkół mają mieć pensum dydaktyczne wynoszące 20 godz. tygodniowo. Pozostali nauczyciele, wychowawcy świetlic i bibliotekarze – pensum dydaktyczne 30 godzin tygodniowo. 5 5

Czas pracy nauczycieli – cd. (art. 42 KN) Czas pracy nauczyciela ma wynosić 40 godz. w tygodniu i będzie rozliczany wg zasad określonych przez organ prowadzący szkoły (obecnie czas pracy nauczyciela wynosi do 40 godz). W propozycjach JST nie przewiduje się likwidacji 1 – 2 godz. tzw. karcianych. Uwaga: Około 7 000 nauczycieli straciło zatrudnienie w roku 2012. Jeśli pensum wzrośnie, to co 10-ty nauczyciel straci pracę. NSZZ „Solidarność” przypomina, że Instytut Badań Edukacyjnych nie zakończył prac dotyczących czasu pracy nauczycieli. 6 6

Likwidacja dodatków (art. 30a, 30b KN) Propozycja JST likwidacji wypłacania dodatku wyrównawczego, w przypadku nie osiągnięcia w danym roku ustawowych średnich. Samorządy terytorialne nie mają też rozliczać się corocznie z realizacji wypłaty średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego przed regionalnymi izbami obrachunkowymi i związkami zawodowymi. . 7

Likwidacja dodatków – cd. (art. 54, 61 KN) Ma ulec likwidacji m. innymi dodatek wiejski dla nauczycieli pracujących w miejscowościach poniżej 5 tys. mieszkańców (10%), dodatek mieszkaniowy. Ma zostać zlikwidowany jednorazowy zasiłek na zagospodarowanie dla nauczyciela podejmującego swoją pierwszą pracę w szkole. 8

Prawo do urlopów: wypoczynkowego, dla poratowania zdrowia (art Prawo do urlopów: wypoczynkowego, dla poratowania zdrowia (art. 64, 73 KN) Urlop nauczycieli ma wynosić 40 dni roboczych „zasadniczo podczas ferii”. Czy nauczyciel ma opiekować się uczniami także w czasie przerw świątecznych, wakacji i ferii? Urlop dla poratowania zdrowia ma być orzekany przez komisję lekarską ZUS, opłacany przez ZUS i udzielany maksymalnie na rok szkolny. 9

Awans zawodowy nauczycieli (art. 9g KN) Komisję kwalifikacyjną na nauczyciela dyplomowanego ma powoływać organ prowadzący szkołę (obecnie powołuje kurator oświaty). Przedstawiciel związku zawodowego ma być tylko obserwatorem. Obecnie jest pełnoprawnym członkiem komisji i bierze udział w ocenieniu nauczyciela (przyznaje punkty). Opowiadamy się za udziałem przedstawicieli „S” we wszystkich komisjach (jako członkowie, nie obserwatorzy). Postępowanie awansowe na nauczyciela dyplomowanego nie powinno być przenoszone do organu prowadzącego. 10 10

Zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli (art. 10, 11, 20 KN) Ma ulec likwidacji nawiązywanie stosunku pracy poprzez mianowanie. Nauczyciel kontraktowy ma być zatrudniany na czas określony. Nauczyciel mianowany i dyplomowany ma być zatrudniany na czas nieokreślony (jak będzie taka możliwość w szkole). Przy całkowitej lub częściowej likwidacji szkoły nauczyciel nie będzie mógł przejść w stan nieczynny, który ulega likwidacji. Ponadto nie będzie obligatoryjnie ponownie zatrudniony, jeżeli w czasie roku szkolnego (w ciągu 6 miesięcy) pojawią się możliwości ponownego jego zatrudnienia. 11 11

Zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli – cd. (art. 10, 11, 20 KN) Odprawy z tytułu wypowiedzenia stosunku pracy na czas nieokreślony mają wynosić od 1 do 3 wartości miesięcznego wynagrodzenia. Zapowiadane zmiany ułatwią rozwiązanie stosunku pracy z nauczycielem mianowanym i dyplomowanym. Nie będzie odpraw 6-cio miesięcznych. 12 12

Płaca i doskonalenia zawodowe nauczycieli (art. 39 i 70a KN) Wynagrodzenie nie będzie musiało być wypłacane z góry, pierwszego dnia miesiąca. Przy propozycji przejścia na wypłaty wynagrodzeń „z dołu”, trzeba uważać, aby nie stracić jednego wynagrodzenia na tym przestawieniu. Zmiana poziomu odpisu środków na dokształcania i doskonalenia zawodowe nauczycieli z 1% na „do 1%”. Brak zgody „S” na obniżenie poziomu odpisu środków na dokształcanie nauczycieli. Proponujemy wprowadzić zapis (jak przy zakładowym funduszu świadczeń socjalnych), że środki te można kumulować w szkołach w kolejnych latach. 13 13

Obniżenie pozycji dyrektorów i kuratoriów (art. 6a KN) Oceny pracy dyrektora szkoły oraz nauczyciela, któremu czasowo powierzono pełnienie obowiązków dyrektora szkoły, ma dokonywać organ prowadzący szkołę – jedynie informując o jej wyniku organ sprawujący nadzór pedagogiczny (obecnie ocena jest dokonywana w porozumieniu z Kuratorem Oświaty). To plan dalszego ograniczenia roli kuratoriów! 14 14

Obniżenie pozycji dyrektorów i kuratoriów – cd. (art. 6a KN) W Ustawie o Systemie Oświaty proponuje się zmiany w proporcji członków komisji konkursowej na korzyść reprezentacji samorządu (z 3 do 4 członków), podczas gdy organ sprawujący nadzór pedagogiczny, rada pedagogiczna, rada rodziców i organizacje związkowe będą miały tylko po 1 przedstawicielu. Tym samym kuratorium, rodzice, nauczyciele, związki zawodowe będą miały niewielki wpływ na wybór dyrektora. Czy dyrektor ma być zakładnikiem JST? 15 15

Zagrożenie likwidacji (prywatyzacji) szkół i przedszkoli (art Zagrożenie likwidacji (prywatyzacji) szkół i przedszkoli (art. 5 i 62 UoSO) W Ustawie o Systemie Oświaty proponuje się kolejne uproszczenia przekształceń szkół i przedszkoli, łączenia szkół jednego typu, przekazywania ich innym podmiotom (teraz jest ograniczenie liczby uczniów szkoły do 70 i jest obowiązek uzgodnień z kuratorem). Następuje systematyczna likwidacja szkół w Polsce. Ponad 1000 placówek już zostało zamkniętych i zapowiadane są kolejne likwidacje szkół. To krok, który potencjalnie grozi kolejnymi prywatyzacjami placówek oświatowych. 16 16

Wnioski – brak strategii, debaty Te propozycje nie zostały poprzedzone prawdziwą debatą. Nie ma w nich głębszej – strategicznej wizji funkcjonowania polskiej oświaty, brak odpowiedzi na kluczowe pytania: a. Jaki ma być docelowy model polskiej szkoły? b. Jaki ma być nadzór państwa nad polityką oświatową samorządów? c. Jak wzmacniać podmiotowość nauczycieli i szacunek do zawodu nauczyciela? d. Jak zapewnić – adekwatnie do stawianych zadań – finansowanie polskiej oświaty? 17 17

Rzeczywiste potrzeby nauczycieli, szkół, to między innymi: 1. Zapewnienie środków finansowych na oświatę adekwatnych do zadań, 2. Wykreślenie tzw. godzin karcianych, 3. Określenie w Karcie Nauczyciela pensum dla tzw. nauczycieli nietablicowych, 4. Ustalenie standardów - między innymi maksymalnej liczby uczniów w klasie, 5. Ograniczanie biurokracji szkolnej. 18

Potrzeba DIALOGU i… Debata - odpowiedzi na pytania natury strategicznej powinny wyprzedzać rozmowy szczegółowe (a nie odwrotnie). Potrzebny jest szacunek dla pracy nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi szkolnej. Sytuacja jest na tyle trudna, że apelujemy – ponad podziałami – O SOLIDARNOŚĆ LUDZI OŚWIATY! Więcej o kolejnych decyzjach Sekcji, m. in. na str.: www.solidarnosc.org.pl/oswiata www.solidarnosc.gda.pl (sekcja oświaty 19 19

Post scriptuum, czyli pytanie – co robić dalej? Gdy zawiedzie droga dialogu z MEN (zgodnie z ustawą o związkach zawodowych powinny być negocjacje, bo to sprawy warunków pracy, płacy), a także z reprezentacjami JST, parlamentarzystami, pojawia się pytanie: co mogę zrobić ja, - nasza szkoła, - struktura związkowa, aby przynajmniej część propozycji zahamować (czy jesteśmy gotowi do udziału w pikietach, strajku ostrzegawczym: 1-2 godz., bezterminowym, innych: np. niewypełnianiu dokumentacji szkolnej, bojkocie egzaminów, itd.)? Dziękujemy za uwagę.