STRATEGIE LOGISTYCZNE
STRATEGICZNE DECYZJE LOGISTYCZNE określenie standardów obsługi klienta określenie liczby i lokalizacji miejsc produkcji i magazynowania wraz z decyzjami odnośnie do wyposażenia ustalenie zakresu własnej obsługi logistycznej w stosunku z dostawcami i odbiorcami oraz ustalenie zasięgu, w jakim włączy się do obsługi firmy transportowe, składownicze itd. opracowanie generalnych zasad zarządzania zapasami opracowanie założeń systemu informatycznego
PODSTAWOWY LOGISTYCZNY „TRADE OFF” A STRATEGIA FIRMY
MODEL STRATEGII PRZEDSIĘBIORSTWA
co logistyka może zrobić dla realizacji przyjętej strategii konkurencyjnej? czy system logistyczny podoła zadaniom wynikającym z tej strategii? czy logistyka nie stanie się kulą u nogi firmy, dążącej do realizacji ambitnych celów?
STRATEGIA ŁAŃCUCHA DOSTAW W STRATEGII PRZEDSIĘBIORSTWA Źródło: C. Bozarth, R. B. Handfield, Wprowadzenie do zarządzania operacjami i łańcuchem dostaw, Helion, Gliwice 2007, s. 54.
Każda strategia logistyczna musi spełniać dwa warunki: winna być spójna z pozostałymi strategiami funkcjonalnymi i razem z nimi tworzyć optymalną kombinację działań dla wprowadzenia w życie strategii konkurencyjnej firmy i tym samym dla realizacji jej celu, musi obejmować wszystkie zakresy działalności przedsiębiorstwa (zaopatrzenie, produkcję, itd.) i harmonizować je w aspektach logistycznych.
PODSTAWOWY MODEL STRATEGII PORTERA
LOGISTYKA W STRATEGII NISKIEGO KOSZTU obniżka kosztów logistycznych jest w danym okresie podstawowym sposobem utrzymania pozycji najtańszego producenta pozycja lidera cenowego jest uzyskiwana poprzez kombinację strategii logistycznej i innej strategii funkcjonalnej logistyka stanowi istotę niskiego kosztu w długim okresie
LOGISTYKA W STRATEGII RÓŻNICOWANIA poziom obsługi rynku jest głównym elementem tworzenia unikatowej użyteczności dla klienta poziom obsługi rynku wspomaga konkurowanie za pomocą jakości wyboru poziom obsługi rynku jest ustalony w taki sposób, by konkurenci nie zdobyli na tym polu trwałej przewagi
Warto podkreślić, że już w modelach strategii odnoszących się do autonomicznej firmy pojawiała się idea strategii łańcucha dostaw. I tak J. Kay w swym modelu strategii wskazuje, że przewaga konkurencyjna (strategiczna) może powstawać z relacji z dostawcami.
STRATEGIA Stworzenie wyjątkowej i cennej pozycji Dostosowanie
EFEKTYWNOŚĆ OPERACYJNA A POZYCJA STRATEGICZNA
KONCEPCJA I NARZĘDZIA ZWIĄZANE Z RELACJĄ ,,LOGISTYCZNA OBSŁUGA KLIENTA – STRATEGIA PRZEDSIĘBIORSTWA”
STRATEGIE LOGISTYCZNE I° standaryzacja konsolidacja zmniejszanie/eliminacja zapasów skracanie cykli opóźnianie różnicowanie obsługi klienta kooperacja (dostawca-odbiorca) outsourcing logistyczny
STRATEGIE LOGISTYCZNE II ° JIT elastyczność inwestycje logistyczne u odbiorców zwiększanie kosztów przestawienia odbiorców partnerstwo szczupłość partnerstwo koncepcyjne sprzedaż usług logistycznych zintegrowany łańcuch dostaw innowacje
STRATEGIE LOGISTYCZNE A STRATEGIE PRODUKCYJNE
KRZYWE KOSZTÓW W TRADYCYJNYM I ELASTYCZNYM SYSTEMIE WYTWARZANIA
ŁAŃCUCH WARTOŚCI (PRZYKŁAD)
ANALIZA SWOT DLA SYSTEMU LOGISTYCZNEGO FIRMY
PRZYCZYNY NIEPRAWIDŁOWOŚCI DIAGRAM RYBY PRZYCZYNY NIEPRAWIDŁOWOŚCI W OBSŁUDZE RYNKU
PROFILE LOGISTYCZNE