Strategia rozwoju Spółki Jutrzenka SA w dobie globalizacji gospodarki Poznań, 9 listopada 2006
Krótka chwila relaksu…
Rozwój firmy a globalizacja gospodarki Konkurencyjność – jej globalny wymiar (otwarcie granic), Rewolucyjnie zmieniające się technologie, Wiele możliwości alternatywnego inwestowania kapitału, Przejęcia, fuzje kapitałowe, Nadwyżka podaży nad popytem. Dopasowanie firmy do sytuacji poprzez realizację skutecznych narzędzi gry rynkowej
Strategia błękitnego oceanu* „Błękitne oceany” Niewykorzystana lub nowa przestrzeń rynkowa, kreowanie popytu i szansa na zyskowny wzrost, Większość z nich tworzona poprzez rozszerzanie granic istniejących branż. Konkurencja jest nieistotna, gdyż reguły gry zostaną dopiero ustalone. „Czerwone oceany” Firmy starają się prześcignąć swoich rywali i przejąć większą część istniejącego popytu. Przestrzeń rynkowa staje się bardziej zatłoczona – zysk i wzrost ograniczone. Konkurencja na śmierć i życie zamienia czerwony ocean w morze krwi. Żródło: W.Chan Kim, Renee Mauborgne, „Strategia błękitnego oceanu”
Strategia błękitnego oceanu* Czerwone oceany zawsze będą miały znaczenie, ….ale kiedy podaż jest większa od popytu konkurowanie o udział w kurczącym rynku jest niewystarczające dla utrzymania pozycji lidera rynkowego. Firma musi wyjść poza ramy konkurowania i zagarnąć dla siebie nowe zyski, nowe szanse wzrostu. Powinna kreować „błękitne oceany”. Żródło: W.Chan Kim, Renee Mauborgne, „Strategia błękitnego oceanu”
CZYM JEST OKRĘT BEZ STERNIKA …
Jasno określony kierunek … Wiemy dokąd chcemy dopłynąć.
…To już przeszłość
A taka będzie przyszłość… JEDNO ZADANIE, JEDNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ
Nowy sposób myślenia Stawianie interesów Grupy nad interesem jednostek Dążenie do osiągania najlepszych efektów biznesowych Podążanie za Liderem
Mały sprawdzian koncentracji…
Bieżący potencjał …
Pozycja rynkowa wiodących marek Największy producent żelków w Polsce, 28% rynku Oryginalna mleczna – silna pozycja w tabliczkach mlecznych Karmelki – lider w segmencie cukierków twardych, 20% rynku Najlepiej sprzedający się wafelek impulsowy bez czekolady, ponad 23% rynku Najlepiej sprzedające się wafelki rodzinne, 33% udziałów rynkowych Silna pozycja w segmencie ciastek w czekoladzie, 9% udziałów w rynku Numer 1 w rynku bakalii w czekoladzie, 34% rynku 63% udziałów rynkowych w segmencie galaretek w czekoladzie w pudełkach Źródło: MEMRB, 2006, udziały ilościowe
14% 10% Wizja przyszłości TU BYLIŚMY WCZORAJ TU JESTEŚMY DZIŚ Rynek słodyczy
Cele Pozycja lidera lub pozycja silnego nr 2 na rynkach głównych kategorii Utworzenie i organizacja struktury Grupy Kapitałowej, Ciągła optymalizacja parametrów ekonomicznych, Dynamiczny rozwój: Organiczny Nowe produkty Akwizycje
Jesteśmy przygotowani….. Kompetentny zespół Realne cele gwarantujące dalszy rozwój Centralizacja decyzji Optymalizacja kosztów funkcjonowania Nowa jakość realizacji zadań, standardy pracy
Grupa Kapitałowa Jasna i przejrzysta struktura organizacyjna, Jednolite procedury i systemy Centralizacja ośrodka decyzyjnego
Planowane korzyści Realizacja efektów skali, siły przetargowej Optymalizacja procesów produkcyjnych, Redukcja kosztów administracyjnych, Ciągła polepszanie jakości produktów
Innowacje i rozwój nowych produktów generują wzrost! Sprzedaż Innowacje i rozwój nowych produktów generują wzrost! Czas
Rozwój nowych produktów Aktywny mnitoring trendów (przyszłe potrzeby i oczekiwania konsumentów), Rozwój nowych produktów jako podstawowej wartości rynkowej Kreowanie rynku, nie naśladowanie Produkty wysokoprzetworzone, o wysokich barierach wejścia na rynek Najnowsze technologie Intensywne wsparcie (marketingowe i sprzedaż) Inwestycje w obszarze R&D
Rozwój nowych produktów Ekspansja na rynki zagraniczne – kreowanie marek globalnych w kategoriach: słodycze, przyprawy, Akwizycje zagraniczne, Otwieranie własnych przedstawicielstw.
Dziękuję …