Interfejs użytkownika do zarządzania konfiguracją oprogramowania POLSKO-JAPOŃSKA WYŻSZA SZKOŁA TECHNIK KOMPUTEROWYCH Interfejs użytkownika do zarządzania konfiguracją oprogramowania Student Wojciech Nowogrodzki Nr albumu S0488 Promotor dr hab. Kazimierz Subieta Specjalność Bazy Danych i Inżynieria Oprogramowania Katedra Systemów Informacyjnych Data zatwierdzenia tematu 13.11.2000 Data zakończenia pracy 21.01.2002
Plan prezentacji Podstawy konfiguracji oprogramowania Kryteria oceny interfejsu użytkownika Założenia pracy magisterskiej Prezentacja części praktycznej pracy
Podstawy konfiguracji oprogramowania Pozycja konfiguracji - podstawowa jednostka Identyfikacja pozycji konfiguracji Hierarchia pozycji konfiguracji Wersje pozycji konfiguracji Zawartość pozycji konfiguracji (dokumenty, pliki) Produkty bazowe Wydania Status pozycji konfiguracji Plan zarządzania konfiguracją oprogramowania
Kryteria oceny interfejsu użytkownika Każdy interfejs użytkownika powinien być: użyteczny (spełniać to do czego został stworzony), intuicyjny (jak najbardziej przyjazny użytkownikowi), spójny (z innymi dialogami aplikacji), prosty (pozbawiony zbędnych opcji i przycisków), bezpieczny (chroniący dane przed błędami lub uszkodzeniem), wyrozumiały (umożliwiać wycofanie się z operacji), estetyczny.
Założenia pracy magisterskiej Utworzenie uproszczonego systemu zarządzania konfiguracją oprogramowania wyposażonego w pełny interfejs użytkownika. Elementy pracy: uproszczona baza danych przechowująca informacje o: pozycjach konfiguracji, wersjach, plikach, produktach bazowych, wydaniach, użytkownikach systemu wraz z ich uprawnieniami. interfejs użytkownika bazy danych zapewniający administrację każdym z wyżej wymienionych elementów z dodatkowymi możliwościami generowania stanów projektów oraz wyszukiwaniem obiektów.
Zakres systemu System utworzony w ramach pracy umożliwia: tworzenie i zarządzanie pozycjami konfiguracji oraz wersjami, zarządzanie zmianami pozycji konfiguracji, tworzenie produktów bazowych i wydań, generowanie statusu projektu, wyszukiwanie obiektów (pozycji konfiguracji, wersji lub plików), zarządzanie prawami dostępu do pozycji konfiguracji poszczególnych użytkowników, usuwanie i odzyskiwanie pozycji konfiguracji.
Tworzenie i zarządzanie pozycjami konfiguracji oraz wersjami Informacje na temat aktualnej wersji (numer aktualnej lub powstającej wersji, czas ostatniej modyfikacji, aktualny stan). Lista plików aktualnej wersji (nazwa pliku, czas ostatniej modyfikacji, rozmiar). Klawisze służące do tworzenia nowej wersji, zatwierdzania, kończenia modyfikacji oraz weryfikacji wersji. W danej chwili aktywny jest tylko jeden z tych klawiszy w zależności od stanu pozycji oraz uprawnień użytkowników. Klawisze do zarządzania plikami (dodawanie/usuwania pliku - aktywne tylko w momencie kiedy wersja znajduje się w stanie “zatwierdzonej zmiany”; pobieranie pliku na dysk lokalny, wyświetlanie szczegółów pliku). Szczegóły dotyczące wybranej pozycji: (pełny identyfikator pozycji, identyfikator cząstkowy, typ, termin, opis, słowa kluczowe) możliwa zmiana jeśli zalogowany użytkownik jest właścicielem pozycji. Lista pozycji konfiguracji przedstawiająca nazwę pozycji; ikonę pozycji reprezentującą typ pozycji aktualny stan pozycji.
Zarządzanie zmianami pozycji konfiguracji - tworzenie Informacje o osobie, która tworzy daną wersję (imię i nazwisko osoby zalogowanej), data i czas utworzenia nowej wersji, przedstaiwiony problem (powód tworzenia nowej wersji) oraz propozycja rozwiązania tego problemu. Pełny identyfikator pozycji konfiguracji, której nowa wersja będzie utworzona. Nowy numer wersji oraz data modyfikacji z jaką nowa wersja będzie utworzona. Możliwość rozpoczęcia nowej wersji zamiast nowej rewizji.
Zarządzanie zmianami pozycji konfiguracji - informacje Listy plików każdej wersji wraz z porównaniem, które pliki uległy modyfikacjom (zaznaczone na zielono). Możliwość pobrania wybranego pliku na dysk lokalny. Informacja o numerach wersji źródłowej (zmienianej), oraz docelowej (nowej), których dana zmiana dotyczy. Informacja o osobach, które brały udział w tworzeniu nowej zmiany, ich rolach oraz daty i czasy zakończenia każdego etapu zmiany. Możliwość “nawigowania” między wersjami danej pozycji konfiguracji.
Tworzenie produktów bazowych i wydań Klawisze służące do tworzenia nowego produktu bazowego lub jego zatwierdzania. Lista plików wybranej pozycji konfiguracji. Lista pozycji konfiguracji wraz z aktualnymi wersjami (w nawiasach). Zaznaczone są te pozycje, które wchodzą w skład wybranego produktu bazowego. Podany jest również numer wersji, która weszła w skład produktu. Lista wszystkich produktów bazowych dotychczas utworzonych i dostępnych dla zalogowanego użytkownika. (Na czerwono zaznaczone są produkty, które jeszcze nie zostały zatwierdzone). Szczegóły dotyczące wybranego produktu bazowego (kto go stworzył, kto zatwierdził oraz daty i czasy tych wydarzeń).
Generowanie statusu projektu Podgląd raportu. Raport przedstawia informacje o osobie, która go utworzyła, czasie kiedy został utworzony, czasie, na który został utworzony oraz informacje o każdej pozycji konfiguracji danego projektu (wraz z wersją i stanem aktualnym na dany czas). Pola służące do tworzenia raportu (wybór projektu, data i czas, na który raport jest tworzony).
Wyszukiwanie obiektów Lista wyników wyszukiwania właściwa dla rodzaju znalezionych obiektów; Podwójne kliknięcie na konkretny obiekt, powoduje otwarcie go w oknie pozycji konfiguracji. Pole do wpisania szukanej frazy; wybór rodzaju wyszukiwania; specyfikacja, które typy pozycji konfiguracji brać pod uwagę podczas wyszukiwania.
Zarządzanie prawami dostępu użytkowników Wybór użytkownika, któremu nadawane będą prawa dostępu oraz lista praw możliwych do zarządzania dla danej pozycji konfiguracji. Szczegóły dotyczące wybranej pozycji konfiguracji pozwalają szybciej rozeznać, jakie prawa dostępu powinny być dla danej pozycji. Drzewo pozycji konfiguracji ze skrótem reprezentującym uprawnienia wybranego użytkownika do każdej pozycji konfiguracji.
Odzyskiwanie pozycji konfiguracji Szczegóły dotyczące wybranej pozycji konfiguracji pozwalają dowiedzieć się więcej o wybranej pozycji konfiguracji. Pełna lista pozycji konfiguracji w systemie. Pozycje konfiguracji, które aktualnie są “usunięte” - niewidoczne dla użytkowników, są pogrubione i zaznaczone czerwonym krzyżykiem.
Podsumowanie Praca zaowocowała powstaniem prostego systemu zarządzania konfiguracją oprogramowania. System składa się z uproszczonej bazy danych oraz kompletnego interfejsu użytkownika. System spełnia podstawowe złożenia tego typu systemów, czyli: tworzenie i zarządzanie pozycjami konfiguracji, obsługa produktów bazowych i wydań, system zarządzania kontami użytkowników. Umożliwia również zarządzanie uprawnieniami użytkowników do poszczególnych pozycji konfiguracji. W pracy został również zaproponowany i odpowiednio obsłużony proces modyfikacji pozycji konfiguracji.