Standardy etyczne w pracy doradcy dr Anna Kienig Uniwersytet w Białymstoku Wydział Pedagogiki i Psychologii.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Advertisements

Analiza potrzeb szkoleniowych nauczycieli na przykładzie III Liceum Ogólnokształcącego im. Unii Lubelskiej w Lublinie Adam Prus.
Centrum Kształcenia Ustawicznego w Limanowej
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Fundacja Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie "Pomoc Maltańska"
Centrum Doradztwa Zawodowego i Wspierania Osób Niepełnosprawnych Intelektualnie Kompleksowy model wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną w.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Konteksty profesjonalnej odpowiedzialności nauczyciela
Poradnictwo Zawodowe II
Doradca zawodowy - całożyciowe doskonalenie warsztatu pracy Izabela Staszkiewicz III Toruńska Pedagogiczna Konferencja Studencka 2 czerwca 2009 r. Wydział
To osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku kształcenia i.
„Kompleksowe umiejętności – gwarantem przyszłości”
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY
GMINNE CENTRUM INFORMACJI - Szansa ul. Chrobrego 40/41 62 – 200 Gniezno Tel. (0 61) (0 61) E.
„Coaching i jego standardy na polskim rynku szkoleniowym”
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
dr hab., prof. UW Barbara Tryjarska
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ ul. Gołdapska Olecko Tel.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
POWIATOWY URZĄD PRACY W TYCHACH
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
Czym jest doradztwo zawodowe?
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Metodologia badań społecznych Wykład X
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Doradztwo zawodowe w Publicznym Gimnazjum nr 12
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Praca socjalna z osobami starszymi w środowisku
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Strategie e-marketingu i e-komunikacji JST
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 11 WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Poddziałanie 7.4 Niepełnosprawni na rynku pracy Planowany termin ogłoszenia konkursu: III Kwartał 2012 Typ konkursu: A.1 -zamknięty Alokacja: ,00.
C E L E Kielce r. XXIII Konferencja Szkoleniowa SDSiZ RP : SDSiZ RP K I.
Centrum w Ostrołęce Centrum w Ciechanowie Centrum w Płocku Centrum w Radomiu Centrum w Siedlcach Centrum w Warszawie - poradnictwo zawodowe - pośrednictwo.
KULTURA I ETYKA W PRACY BIUROWEJ
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
PORADNICTWO ZAWODOWE w WIELKIEJ BRYTANII
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Skierniewice, Al. Niepodległości 4 tel. (0-46) , (0-46) fax. (0-46)
PORADNICTWO ZAWODOWE we FRANCJI
Zasady etyki prawniczej
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Etyka Patrycja Zalewska.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
tel/fax: (34) ul.Jasnogórska 15/ Częstochowa Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Powiatowy Urząd Pracy Powiatowy Urząd Pracy w Zgorzelcu w Zgorzelcu Centrum Informacji i Aktywizacji Zawodowej i Aktywizacji Zawodowej.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
1 DZIAŁANIE 7.4 NIEPEŁNOSPRAWNI NA RYNKU PRACY Termin ogłoszenia konkursu: III kwartał 2012 r. Planowana alokacja: zł Typ konkursu: OTWARTY Typ.
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Etyka zawodowa prawników - wprowadzenie
Promowanie praw dzieci
Etyka zawodowa prawników - wprowadzenie
I ZARZĄDZANIE W BIZNESIE
Etyka adwokacka i etyka radców prawnych
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Krzysztof J. Jankowski LL.M.
Kodeks etyczny nauczyciela
Dualne kształcenie zawodowe
Jak to się zaczęło…? pilotażowy projekt i system bonów szkoleniowych w Małopolsce.
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Etyka zawodowa, czy wiem co to jest?. Etyka zawodowa, czy wiem co to jest?
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

Standardy etyczne w pracy doradcy dr Anna Kienig Uniwersytet w Białymstoku Wydział Pedagogiki i Psychologii

Wartości etyczne realizowane w poradnictwie zawodowym - dobro - podstawowa wartość etyczna - wolność - odpowiedzialność - uczciwość – otwartość, autentyczność i gotowość do rozmawiania o najtrudniejszych nawet sprawach

godność i szacunek – poczucie i świadomość własnej wartości, która przejawia się w szacunku dla samego siebie i innych ludzi tolerancja – przyznanie prawa innym osobom do własnych poglądów, do odmiennych przekonań religijnych, do innego sposobu odczuwania i zachowania, do odmiennego wyglądu, do wyboru własnego stylu życia - poufność – polega na dochowaniu tajemnicy o sytuacji życiowej klienta, jego odczuciach, myślach, zachowaniach, przeżyciach, bliskich mu osobach

Kodeks etyczny doradcy zawodowego Kodeks zawiera standardy zachowań etycznych, których pracownicy muszą przestrzegać, wykonując swój zawód. Standardy te odnoszą się do relacji doradców z klientami indywidualnymi i społeczeństwem oraz specjalistów ze współpracownikami tej samej placówki. Mogą również określać zasady współpracy i konsultacji doradców z innymi specjalistami, np. lekarzami, psychoterapeutami , prawnikami.

Kodeks etycznego postępowania decyduje o kształcie moralnej orientacji doradców oraz codziennej praktyki. Wpływa na dokonywanie wyborów moralnych w sytuacjach złożonych , trudnych, w których wykluczają się równoważne wartości i zasady etyczne.

Cele kodeksu etycznego doradcy zawodowego - konstytuowanie etosu danej grupy zawodowej - podniesienie prestiżu i wpływ na społeczny wizerunek - określenie obowiązków pracownika i ewentualnych sankcji społeczno-prawnych - poszerzanie pola świadomości pracowników, uwrażliwianie ich na problemy zawodowe - pokazywanie kontekstu działalności profesjonalnej - uświadomienie osobom korzystającym z pomocy doradców, do czego mają prawo, czego mogą oczekiwać i wymagać od przedstawicieli danego zawodu

Funkcje kodeksu etycznego postępowania informacyjna – wartości i normy moralne informują pracowników o ich wzajemnych obowiązkach i powinnościach regulacyjna – zasady, normy i wzorce moralne powodują powstrzymywanie się przed naruszeniem określonych wartości bądź skłaniają do nich realizacji - integracyjna – zasady, normy i wzorce moralne zespalają określone grupy doradców, harmonizują ich współżycie i współpracę, a także poprawiają komunikację interpersonalną

inspiracyjna – wartości i normy moralne skłaniają do działania w określonym kierunku, do realizacji przyjętych celów, są wyzwaniem do stałego doskonalenia się - kreatywna – aprobata i respektowanie określonych wartości, wzorców osobowych i zasad moralnych skłania do wprowadzenia zmian we własnym „wnętrzu”, w stosunkach z otoczeniem, w postawach, dążeniach i aspiracjach doradcy, realizacji celów wykraczających poza interes osobisty, eliminowanie egoistycznych skłonności

Standardy Etyczne Międzynarodowego Stowarzyszenia Poradnictwa Edukacyjnego i Zawodowego Deklaracja standardów kwalifikacyjnych doradcy (Declaration of Counsellor Qualification Standards) - zatwierdzona przez Zgromadzenie Ogólne Międzynarodowego Stowarzyszenia Poradnictwa Edukacyjnego i Zawodowego (MSPEiZ / IAEVG) w Warwick (Anglia) 5 sierpnia 1999 r.

Specjalne standardy kwalifikacji i etyczne obowiązki członków MSPEiZ (http://www.iaevg.org )

- znajomość przyjętych wymagań odnośnie kwalifikacji i oczekiwań w zakresie wyszkolenia kompetentnych praktyków poradnictwa i doradztwa edukacyjnego i zawodowego oraz informowanie o tych wymaganiach i oczekiwaniach przedstawicieli władz wykonawczych, prawodawców i innych;

- uzyskanie podstawowego wyszkolenia oraz kontynuowanie procesu kształcenia ustawicznego w dziedzinach wiedzy i kwalifikacji niezbędnych w tym zawodzie do stania się wykwalifikowanym i kompetentnym pracownikiem poradnictwa edukacyjnego i zawodowego

- członkowie MSPEiZ odpowiadają za sprawdzanie i rozwijanie swoich kompetencji zawodowych oraz przechodzenie okresowych szkoleń gwarantujących kompetentne świadczenie usług klientom z różnych środowisk oraz skuteczne stosowanie nowych teorii i technik interwencyjnych, programów komputerowych i procedur oceny sytuacji klienta

Uwarunkowania standardów jakości • rozwój sytuacji społecznej i gospodarczej oraz wartości kulturowe są różne w różnych krajach i wymagają odrębnego poznania i refleksji • dla różnych grup docelowych i różnych zadań doradczych niezbędne są różne kwalifikacje (nauczanie w zakresie rozwoju kariery, doradztwo indywidualne, doradztwo dla studentów, mniejszości, grup wielokulturowych, osób niepełnosprawnych i w niekorzystnej sytuacji społecznej, starszych osób) • kwalifikacje doradców poradnictwa podstawowego powinny łączyć aspekty planowania kariery zawodowej z aspektami związanymi z rynkiem pracy.

Dziękuję za uwagę 