Wprowadzenie do tematyki jakości Opracował: Tomasz Greber

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

Juan Pablo Concari Anzuola
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
MENEDŻER JAKOŚCI.
SYSTEMY ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Zasady szkolenia maszynistów
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU

Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna ISO
PROGRAM WYKŁADU WSTĘP ORGANIZACJA PRODUKCJI STEROWANIE PRODUKCJĄ
JAKOŚĆ & Metody Jej Pomiaru
Hotel Courtyard – Warszawa
Norma modelowa ISO 9001.
PROCES - baza systemu Jacek Węglarczyk.
SYSTEMY ZARZĄDZANIA - GENEZA
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Struktura SYSTEMU Jacek Węglarczyk.
PLANOWANIE w QMS zgodnym z ISO 9001 Jacek Węglarczyk.
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
ZASADY AUDITOWANIA ZARZĄDZANIE PROGRAMEM AUDITÓW
ISO 9001:2000 z perspektywy CMMI a poznańska rzeczywistość
Inżynieria oprogramowania II Wykład 5 Standardy serii ISO 9000
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
Jarosław Kuchta Jakość Oprogramowania
Jarosław Kuchta Dokumentacja i Jakość Oprogramowania
CENTRUM TECHNOLOGII PRÓŻNI
Adam Walicki - 30 września 2010
ZINTEGROWANY SYSTEM ZARZĄDZANIA
System zarządzania środowiskowego
AKREDYTACJA LABORATORIUM Czy warto
Departament Higieny Środowiska
System zarządzania jakością PN-EN ISO 9001:2001 w Urzędzie Miasta Bielsk Podlaski.
Usługi Doradcze IMPLEMENT Małgorzata Zaborska
Politechnika Łódzka Instytut Chemicznej Technologii Żywności
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Zarządzanie jakością projektu
ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ plan zajęć
Funkcje Państwowej Agencji Atomistyki w Programie Polskiej Energetyki Jądrowej 22 stycznia 2014, Warszawa.
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
Niezbędne działania dostosowujące organizacje do planowanych zmian wynikających z nowej wersji normy ISO14001 Maciej Kostrzanowski - PFISO14000-INEM Polska.
Przewidywany harmonogram dostosowania do zmian akredytowanej certyfikacji wg ISO 14001:2015 Barbara Zengel Warszawa, r.
Kształtowanie jakości w przedsiębiorstwie turystycznym
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Cel wykładu Podstawy zarządzania jakością (Elektronika) (prowadzący: prof.nadzw.dr hab.Zofia Zymonik) Zdobycie przez studenta podstawowych umiejętności.
Etapy rozwoju zarządzania jakością
Cel kursu Koszty jakości (prowadzący prof. nadzw. dr hab
1 KOSZTY JAKOŚCI w międzynarodowych normach ISO serii 9000 (Zofia Zymonik)
Urząd Dozoru Technicznego Warszawa Szczęśliwicka 34
Koncepcje zarządzania jakością (prof. nadzw. dr hab. Zofia Zymonik)
Dodatkowe slajdy (Koszty jakości)
1 KOSZTY JAKOŚCI w międzynarodowych normach ISO serii 9000 (Zofia Zymonik)
Wdrażanie SYSTEMU Jacek WĘGLARCZYK.
Jakość i niezawodność systemu informacyjnego. Ludzie zaangażowani w działalność biznesową używają coraz intensywniej coraz większej liczby komputerów.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Modele zarządzania jakością
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
SYSTEMY ZARZĄDZANIA.
1 Dodatkowe slajdy prof.nadzw.dr hab. Zofia Zymonik (Koszty jakości)
Wrocław, 29 października Wykład 2 Total Quality Management (TQM)
DOŚWIADCZENIA Z WDROŻENIA ISO 9001:2000 W POLSKIEJ POLICJI.
Al. Gen. Józefa Hallera 126, Gdańsk, tel Pomorska Nagroda Jakości 2010 Michał Gałecki.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
GROUP Systemy zarządzania wg norm ISO w placówkach medycznych – skuteczne narzędzie zarządzania Prof. dr hab. Marek Bugdol – Auditor Wiodący IMQ Dorota.
Modele zarządzania jakością cz III
Przywódcza rola kierownictwa w Zarządzaniu Nieruchomościami
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
ISO 9001:2008 SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ w SP ZOZ WSPR w BIAŁYMSTOKU.
Zapis prezentacji:

Wprowadzenie do tematyki jakości Opracował: Tomasz Greber

Jakość to właściwe wykonywanie za pierwszym razem Znaczenie jakości Jakość to właściwe wykonywanie za pierwszym razem i za każdym razem Gdyby 99% wystarczało w Europie mielibyśmy: ponad 2 000 000 ludzi chorych lub zmarłych z powodu zatrucia pokarmowego co roku ponad 35 000 noworodków przypadkiem upuszczonych przez lekarzy/pielęgniarki co roku brak prądu, wody lub ogrzewania codziennie przez 15 minut brak programu telewizyjnego lub radiowego przez 15 minut dziennie 1,7 milionów listów lub paczek zagubionych codziennie przez pocztę 50 osób zabitych codziennie, ponieważ ich spadochron się nie otworzył

„Stare” podejście (Shewhart 1929) zaprojektować wyprodukować sprzedać Ford: „Możesz mieć samochód w każdym kolorze, pod warunkiem, że będzie to kolor czarny”.

„Nowe” podejście (Shewhart 1929) zaplanowanie wykonanie sprawdzenie wdrożenie Cykl uczenia się.

Historia Zarządzania Jakością 1728 r. p.n.e. Hammurabi 1600 r. Piotr Wielki, Colbert 1900 r. Tayloryzm,brakarz 1930 r. Rozwój statystyki Kontrola statystyczna 1940 r. Normy militarne 1960 r. Zero błędów Rakiety Pershinga 1970 r. TQC BS 5750 NATO FMEA 1980 r. Normy ISO System Zapewnienia Jakości 1990 r. TQM

Jakość Jakość typu Jakość wykonania Jakość eksploatacji Zgodność projektu z wymaganiami Klienta Zgodność gotowego wyrobu z projektem Zgodność eksploatacji z wymaganiami

Cykl PDCA 1. Plan (zaplanuj) 2. Do (wykonaj) 3. Check (sprawdź) 4. Act (wdróż) Zaplanuj zmianę dążącą do rozwoju, zbierz dane i ustal harmonogram prac Wykonaj plan, wprowadź zaplanowane zmiany na małą skalę Sprawdź uzyskane wyniki swoich zmian. Czego się nauczyłeś? Wdróż zmiany lub zaniechaj ich, albo przejdź cykl ponownie z innymi założeniami

14 zasad Deminga 1. Stwarzaj warunki do ciągłego doskonalenia pracy. 2. Przyjmuj nową filozofię postępowania. 3. Nie polegaj na masowej kontroli jakości. 4. Nie dokonuj zakupów kierując się tylko ceną. 5. Wspieraj działania polepszające jakość. 6. Wprowadź zasadę ciągłych szkoleń i nauki. 7. Stosuj właściwe formy nadzoru. 8. Odrzuć strach. Wprowadź swobodę dyskusji. 9. Usuń bariery między wydziałami. 10. Nie stosuj pustych sloganów. 11. Z rozwagą używaj norm pracy opartych na liczbach. 12. Pozwól pracownikom oceniać własną pracę. 13. Stosuj dokształcanie w zakresie nowych metodologii i idei. 14. Daj każdemu możliwość uczestniczenia w pracy zespołowej przy wdrażaniu zmian.

Osiem zasad zarządzania jakością Są to pewne uniwersalne zasady, które znaleźć można zarówno w zasadach Deminga jak i podstawach TQM i norm ISO serii 9000. 1. Orientacja na Kliencie. 2. Przywództwo. 3. Zaangażowanie ludzi. 4. Podejście procesowe. 5. Systemowe podejście do zarządzania. 6. Ciągłe doskonalenie. 7. Podejmowanie decyzji na podstawie faktów. 8. Obustronnie korzystne powiązania z dostawcami.

Organizacje - kalendarium 1901 - komitet normalizacyjny Committee of Standards (Anglia) 1928 - British Standards Institution (BSI) - przekształcony z Committee of Standards. 1917 - Deutscher Normenausschuss (DNA) - Niemcy 1918 - American Standards Assosiation (ASA) - USA 1924 - Polski Komitet Normalizacyjny (PKN) - Polska Głównym zadaniem komitetów normalizacyjnych było wydawanie obowiązujących w danym kraju norm jakościowych, takich jak np. Polska Norma (PN), Japonis Standard (JS), British Standard (BS), Das ist Norm (DIN), American Standard (AS) itd.

Normy systemowe - historia 1959 - Departament Obrony wydał normę “MIL-Q-9858” dotyczącą systemów jakości 1963 - w U.S. Military, a później w NATO w 1969 zastosowane zostały inne normy dotyczące systemów zapewnienia jakości 1970 - Pierwsze przepisy dotyczące systemów jakości - Atomic Energy Commission (Komisja Energii Atomowej) 1971 - pierwsza norma państwowa z zakresu systemów jakości opracowana w Stanach Zjednoczonych (AS - A.N.S.I.-N45- 2 “Quality Assurance Program Requirements for Nuclear Power Plants” - wymagania dotyczące programu zapewnienia jakości dla elektrowni atomowych) 1979 - norma BS 5750 w Wielkiej Brytanii 1987 - normy ISO serii 9000 (zarządzanie jakością, systemy zapewnienia jakości)