Studenckie Koło Naukowe Pielęgniarstwa Internistycznego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
Advertisements

Specyfika orzekania o niepełnosprawności osób chorujących psychicznie
METODY GROMADZENIA INFORMACJI O PACJENCIE DLA POTRZEB PIELĘGNOWANIA
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
1 Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych długofalowy plan przeciwdziałania dezintegracji społecznej Opracowanie: MOPS Gdańsk Gdańsk 2004.
Michał Pelczar Studenckie Koło Naukowe
Planowanie projektów Regionalny Program Operacyjny
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Rodzaje psychoterapii Psychoterapia - ćwiczenia III rok Pedagogiki Specjalnej APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Proces decyzyjny w sektorze publicznym
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
PRACA SOCJALNA.
Praktyczne aspekty badań relacji człowiek - środowisko przyrodnicze
Normy praktyki zawodowej
Elektroniczny Rekord Pacjenta = Elektroniczna Dokumentacja Medyczna
Dobre Polskie i Europejskie Praktyki w godzeniu ról rodzinnych i zawodowych na lokalnym rynku pracy Yves ROLAND-GOSSELIN, Przewodniczący Konfederacji Organizacji.
Koszyk gwarantowanych świadczeń opieki zdrowotnej.
Przedmiot: Medycyna Rodzinna, Wydział LEkarski II UM Poznan, VI rok
DIAGNOSTYKA LABORATORYJNA
STACJONARNA OPIEKA DŁUGOTERMINOWA W WOJEWÓDZTWIE POMORSKIM
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
19 lat pracy w oddziale ogólnopsychiatrycznym, w tym 7 lat kierowałam oddziałem Praca w poradni zdrowia psychicznego, również w PZP dla Szkół Wyższych.
Skuteczny i efektywny samorząd terytorialny Warszawa, 8 października 2010 r. Procedura Poświadczania Jakości Zastosowania CAF Po co to nam? Jak to będzie.
Narażenie zawodowe pracowników zatrudnionych przy zbieraniu i składowaniu odpadów komunalnych na negatywne skutki zdrowotne – studium przypadku choroby.
Zarządzanie projektami
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Podstawowe informacje o tegorocznym konkursie. Celem programu jest aktywizowanie mieszkańców na rzecz działań o charakterze dobra wspólnego. Zależy nam.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
w praktyce pedagogicznej
OPRACOWANIE NA PODSTAWIE MATERIAŁÓW CKE mgr Małgorzata Smul.
INFORMACJA MARKETINGOWA
Działanie i jego składniki
Czym jest zdrowie?.
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Ocena ryzyka zawodowego w małych przedsiębiorstwach
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Opieka farmaceutyczna
Rekreacja ruchowa a zdrowie współczesnego człowieka
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie.
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie.
Polskie Stowarzyszenie Choroby Huntingtona Polish Huntington Disease Association Danuta Lis Warszawa ul. Rękodzielnicza.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
Podsumowanie Konferencji
1 © copyright by Piotr Bigosiński DOKUMENTACJA SYSTEMU HACCP. USTANOWIENIE, PROWADZENIE I UTRZYMANIE DOKUMENTACJI. Piotr Bigosiński 1 czerwiec 2004 r.
 Współpraca pomiędzy medycyną i psychologią  Podejście systemowe i psychoanalityczne  Partnerstwo  Akceptacja i dostępność  Za kryzysem psychicznym.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie w II półroczu 2015 roku.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
ZDROWIE I PRAWA REPRODUKCYJNE FEDERACJA NA RZECZ KOBIET I PLANOWANIA RODZINY
Różne zastosowania metody SWOT opracowała Agnieszka OLSZOK I TIR.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Analiza danych DPS Syrena Dane za marzec – lipiec 2016
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie w I półroczu 2016 roku.
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
Budowa planu strategicznego – formułowanie celów.
Zapis prezentacji:

Studenckie Koło Naukowe Pielęgniarstwa Internistycznego Temat: PROCES PIELĘGNOWANIA Opiekunowie: d n. med. I. Uchmanowicz mgr B. Jankowska Autor: Aleksandra Jakubowska

Proces pielęgnowania Jest propozycją takiej opieki pielęgniarskiej, która wykorzystuje świadome stosowanie rozpoznawania stanu biologicznego, psychicznego i społecznego jednostki i środowiska , a także podejmowanie celowych i planowych działań mających przyczynić się do utrzymania lub zmiany dotychczasowego stanu oraz oceniania uzyskanych wyników.

W procesie pielęgnowania pielęgniarka występuje jako: Niezależna od innych profesjonalistów w sprawach związanych z pielęgnowaniem pojedynczych osób lub całych grup Współzależna od członków zespołu terapeutycznego w zakresie koordynowania prac podejmowanych na rzecz pacjenta i środowiska

Cechy procesu pielęgnowania Wieloetapowość Ciągłość i dynamika Logiczność i następstwo czasowe Całościowe podejście do pielęgnowanego Szerokie możliwości realizowania procesu pielęgnowania

Wieloetapowość procesu pielęgnowania Składa się z kilku kolejno następujących po sobie etapów, w skład których wchodzą jeszcze elementy mniejsze. Etap I-> rozpoznania- to gromadzenie danych o pacjencie i środowisku. Dane te pochodzą z różnych źródeł. Etap II-> planowanie- to decydowanie o tym co i w jaki sposób powinno być zrobione dla pacjenta, przez pacjenta lub przy pacjencie, by można było osiągnąć stan optymalny. Etap III-> realizowanie- to zastosowanie w praktyce ustalonego wcześniej planu pielęgnowania. Jeśli z określonych powodów jakaś część z zaplanowanych zadań nie zostanie zrealizowana, to ten fakt musi zostać odnotowany i uzasadniony. Etap IV-> ocenianie- to wynik porównania stanu rozpoznanego w I etapie z uzyskanym dzięki podjeciu celowych i planowych działań profesjonalnych.

Ciągłość i dynamika Czteroetapowy proces pielęgnowania to cykl, który może być powtarzany wielokrotnie. Liczba powtórzeń uzależniona jest m. in. Od częstości zmian zachodzących w stanie pacjenta i środowiska oraz skuteczności podejmowanych działań opiekuńczych. Ciągłe i pełniejsze pielęgnowanie pacjenta i środowiska pozwala mówić o procesie jako o dynamicznym modelu pielęgnowania.

Logiczność i następstwa czasowe w procesie pielęgnowania Logiczność jest rozumiana jako uzasadnione, konsekwentne przechodzenie od fazy do fazy, od etapu do etapu. Następstwo czasowe łączy się z kolei w sposób ścisły z logicznością procesu pielęgnowania. Racjonalne przechodzenie od etapu do etapu podlega podlega regułom czasowym. Oznacza to, że są działania wcześniejsze i późniejsze; poprzedzające i następujące po innych.

Całościowe podejście do pielęgnowania pacjenta i jego środowiska Jeśli zgadzamy się ze stwierdzeniem, ze postrzegany człowiek jest istotą złożoną, funkcjonującą w trzech sferach: biologicznej, społecznej i psychicznej, to pielęgnując go musimy przyznać jednakową ważnośc każdej ze sfer. Stąd w procesie pielęgnowania podstawowego znaczenia nabiera fakt objęcia taką samą opieką każdej ze sfer indywidualnego i społecznego życia człowieka.

Szerokie możliwości realizowania procesu pielęgnowania Ważną właściwością procesu jest jego uniwersalność- oznacza to, ze może być on stosowany w zależności dla indywidualnych potrzeb człowieka, rodziny, a także całego społeczeństwa Proces planowany w stosunku do rodziny w swoich ogólnych założeniach nie odbiega od realizowanego w odniesieniu do pojedynczego człowieka. Pielęgnowanym w myśl zasad procesu pielęgnowania może być pacjent zaliczany do różnych kategorii medycznych i wiekowych (Np. pacjent przytomny, chory psychicznie) Proces pielęgnowania można stosować w zdrowiu, w szeroko rozumianej profilaktyce, w chorobie, w stanie umierania człowieka.

Gromadzenie danych niezbędnych do określenia stanu biologicznego, psychicznego i społecznego pacjenta To pierwsza faza, która rozpoczyna proces pielęgnowania. Pozyskane przez pielęgniarkę dane stanowią „bank” inf. o pacjencie i środowisku. W praktyce zakres i charakter gromadzonych danych określają arkusze do nanoszenia danych o pacjencie i środowisku, wykorzystywane przez pielęgniarki realizujące proces pielęgnowania Bez wzglądu na to, jak ogólne czy też szczegółowe są wspomniane arkusze, to zawsze pozwalają na zgromadzenie danych prezentujących trzy sfery funkcjonowania człowieka: biologiczną , psychiczną i społeczną.

Gromadzenie danych niezbędnych do określenia stanu bio- psycho- społecznego pacjenta Cd. Sfera biologiczna-> powinny znaleźć się w niej informacje o stanie podstawowych układów. Sfera psychiczna-> powinny znaleźć się w niej dane, które pozwolą na określenie m.in. : a) podstawowych możliwości umysłowych podopiecznego b) orientacji co do własne osoby i najbliższego otoczenia c) stosunku do sytuacji w jakiej się znajduje, stan własnego zdrowia, hospitalizacji, pielęgnowania, leczenia. Sfera społeczna-> są w niej dane, które pozwalają na wywnioskowanie o stanie: a) pacjenta jako członka rodziny b) rodziny, czy tez osób bliskich danemu pacjentowi

Źródła danych i metody ich pozyskiwania 1. Źródła danych-> każdy pacjent jest nośnikiem danych mówiących o nim samym. Bardzo wiele możemy wywnioskować obserwując zew. wygląd oraz jego najbliższe otoczenie. Ważną rolę odgrywa tu także rodzina lub też osoby bliskie pacjentowi. 2. Metody pozyskiwania danych-> W celu uzyskania inf. Niezbędnych do sformułowania rozpoznania stanu pacjenta i środowiska można wykorzystać: obserwację pielęgniarską, wywiad, pomiar oraz analizę dokumentów, z jaką człowiek wchodzi w system opieki zdrowotnej

Diagnoza pielęgniarska Sformułowanie diagnozy ma podstawową wartość dla dla indywidualnego i celowego pielęgnowania, bowiem wyraźnie eksponuje z jakim stanem podopiecznego ma do czynienia pielęgniarka. I tak np. może ona rozpoznać rożne stany, takie jak: nadwaga, bark motywacji do dotychczasowego sposobu odzywania się itp. Stwierdzenie określonego stanu wymaga podjęcia konkretnych działań decyzyjnych. Oznacza to, ze pielęgniarka musi zadecydować o tym: -czy należy dążyć do zmiany rozpoznanego stanu - czy też utrzymywać go na rozpoznanym poziomie

Zasady planowania opieki Oparte na podstawach naukowych – dowiedzione teoretycznie lub sprawdzone w praktyce pielęgniarskiej jako najkorzystniejsze dla danego stanu pacjenta, w jakich opieka jest świadczona Specyficzne dla celu jaki zakłada się osiągnąć Konkretne i możliwe do wykonania w danych warunkach Znane pacjentowi/środowisku- pacjent będzie rozumiał co ma być zrobione oraz dlaczego takie działanie zostało zaplanowane. Innowacyjne – uwzględnia nowe propozycje wychodzące poza ramy znane i praktykowane dotychczas. Bezpieczne – pielęgniarka musi mieć pewność, że to co planuje jest bezpieczne Możliwe do oceny

Metody i kryteria oceny indywidualnego pielęgnowania Ocenianie wyników celowego i planowego pielęgnowania zamyka czteroetapowy cykl działań podejmowanych na rzecz pacjenta i środowiska, a określany mianem procesu pielęgnowania. Racjonalna ocena odzwierciedla to, co w zakresie opieki nad pacjentem i środowiskiem zostało już dokonane. Ocena o jakiej mowa może być wyrażona w skali procentowej: * cel został osiągnięty w całości- 100% * cel został osiągnięty tylko częściowo- 50% *celu nie osiągnięto- 0%

Dokumentacja przebiegu procesu pielęgnowania W arkuszu do nanoszenia opieki pielęgniarskiej zostaje odzwierciedlony cały 4-etapowy cykl procesu pielęgnowania. Dokumentowanie całego procesu pielęgnowania polega m. Inn. na pisaniu wszystkich rozpoznanych stanów na jednej kartce w kolejności ich rozpoznawania. Plany opieki nigdy nie powinny być niszczone. Stanowią one bezpośrednio istotną wartość dla podnoszenia poziomu opieki pielęgniarskiej ,a pośrednio- dla rozwoju nauki o pielęgnowaniu.

Przykład procesu pielęgnowania Data Diagnoza stanu Cel Plan działania Realizacja Ocena 18.II. 2009r. Niemożność wypróżnienia się z powodu braku poczucia intymności Zapew-nienie intym-ności przed i w czasie defeka-cji Przenie-sienie do łazienki w czasie, kiedy zwykle się wypróżnia Przenie-siono i pozosta-wiono w łazience na 10 min Pacjent oddał niewielką ilość stolca (cel osiągnięto w części)

Bibliografia: „Pielęgniarstwo” pod redakcją K. Zahradniczek, PZWL, Warszawa 2004 „Wprowadzenie do pielęgniarstwa” pod redakcją K. Zahradniczek, PZWL, Warszawa 1999 „Wsparcie społeczne jako element procesu pielęgnowania” Krawczyńska- Butrym, Warszawa 1994 „Proces pielęgnowania. Zarys podręcznika” CMDNŚrSzM, Warszawa 1990