Krystyna Skarżynska SWPS i PAN Warszawa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM – raport Przygotowany dla Fundacji ABC XXI 30 października 2006.
Advertisements

Warsztaty psychologiczne
W skrócie ADMINISTRACJA PUBLICZNA SEKTOR PRYWATNY
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Kapitał ludzki i kapitał społeczny a dobrobyt Polski paradoks
Katarzyna Growiec Szkoła Nauk Społecznych
Psychologia Zarządzania
Po co pomagamy- wolontariat na rzecz aktywności obywatelskiej
Łukasz Domagała – Sieć Wspierania Organizacji Pozarządowych SPLOT
Przygotował: Jan Płoszczyca Czas prezentacji: 30 min.
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
CO POLACY MY Ś L Ą O DEMOKRACJI NA BIA Ł ORUSI? Warszawa, marzec 2007 Przygotowanie: Paweł Ogrodziński, Mariusz Toniszewski,
Metody badawcze w socjologii – ciąg dalszy
Metodologia Ekonomii Eksperymentalnej Na podstawie tekstu dr T. Kopczewskiego Czy studia ekonomiczne obniżają kapitał społeczny.
RÓWNOŚĆ PŁCI I ROZWÓJ EKONOMICZNY.
Skąd biorą się różnice w poziomie bezrobocia w różnych rozwiniętych krajach? Adrian Domitrz.
Długotrwałe bezrobocie w województwie podlaskim
Krzysztof Durnaś Szkoła Podstawowa nr 35 w Łodzi
O aktywności dorosłych i seniorów
Zdrowie Polaków – tendencje w czasie
Usługi dodane dla produktów bankowości detalicznej - standard idealizacyjnej teorii Piotr Szawiec Marcin Idzik luty ‘2006.
Gerontologia społeczna - nauka zajmująca się procesami i zjawiskami społecznymi, psychologicznymi, ekonomicznymi i demograficznymi, które są przyczynami.
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Wiedza i opinie Polaków na temat wyborów do Parlamentu Europejskiego
Krzysztof Margol Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską
Kazimierz M. Słomczyński Krystyna Janicka
Szczęście.
BLOK 5 Zwierzęta - a rozwój dzieci
Jesteśmy przekonani, że wprowadzanie zmian musi odbyć się kompleksowo. Jest to warunek konieczny dla powodzenia proponowanych reform. Wymienione propozycje.
Fundusze unijne dla organizacji pozarządowych w latach Przykłady dobrych praktyk projektowych Opracował:
Długotrwałe bezrobocie w województwie podlaskim
1 Budowanie silnej LGD Tadeusz Borek – FAPA Przemyśl października 2007.
Materializm a idealizm
PROBLEMATYKA UBÓSTWA WYKŁAD.
„Zostań wolontariuszem. zmieniaj świat i siebie!”
Segmenty rynku prasowego
W RÓŻNYCH FORMACH AGONISTYKI SPORTOWEJ
Centrum Badań Edukacyjnych Wyższa Szkoła Humanistyczno- Ekonomiczna w Łodzi Badanie efektywności działań władz samorządowych Piotrkowa Trybunalskiego w.
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
w praktyce pedagogicznej
Kapitał społeczny wsi pomorskiej: wyniki badań
Kultura organizacyjna MSP
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież z Biłgoraja brała udział w wyborach i życiu społecznym?
,,Filozofia pozytywnego myślenia’’
Zespół Nr 1 Gimnazjum i Szkoły Podstawowej im. Ks. Jana Twardowskiego
Najlepsi czytelnicy w historii szkoły 1965/66 - Mirosław Twardy VIII g 1966/67 - Katarzyna Gąsior VIII 1967/68 - Marta Ziarko I a 1968/69 - Elżbieta Sarek.
Wybrane zrealizowane projekty w ramach wdrażania LSR PROWENT z terenu Gminy Radomyśl Wielki.
Porozmawiajmy o silnych i słabych, czyli: * w sieci pozytywnych powiązań i * w sieci negatywnych powiązań Jak wiedza i doświadczenie pozwalają zrozumieć.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
Organizacje pracownicze a społeczeństwo obywatelskie Po co nam związki zawodowe?
Akademia aktywności politycznej i społecznej ludzi młodych.
WOLONTARIAT.
Publiczna Szkoła Podstawowa w Ochli. Obecnie dzieci często siadają samotnie w domu przed komputerami i nie nawiązują osobistych kontaktów pozalekcyjnych.
Agnieszka Kwiatkowska (UW) Zieloni reprezentacja nowych ruchów społecznych na polskiej scenie politycznej.
Wykształcenie a szczęście Badania korelacji między poziomem wykształcenia a miarami szczęścia Wszystkie badania potwierdziły korelację (małą, ok. 0.10)
Co to jest wolontariat? ?.
Praca pedagogiczna w Zespole Szkół Usług i Przedsiębiorczości w Płocku „Walka, rywalizacja i sukces to fatalne słowa. One paraliżują nas w życiu” Krystyna.
Grupy interesu a kapitał społeczny
PO CO NAM SPORT? 1. DOKUMENTY RZĄDOWE PROGRAM ROZWOJU SPRTU DO 2020 R. WIZJA – Aktywne i zdrowe społeczeństwo CEL GŁÓWNY: Tworzenie warunków do rozwoju.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Raport badawczy. Badani najczęściej odpowiadali, że podjęli pracę za granicą, chociaż mieli pracę w Polsce, jednak zarobki były zbyt niskie. Pracownicy.
Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku PREZENTACJA Z DORADZTWA ZAWODOWEGO,, FILOZOFIA POZYTYWNEGO MYŚLENIA ’’
Postawy altruistyczne dominują niemal we wszystkich grupach wyróżnionych ze względu na cechy społeczno- demograficzne. Z jednej strony nieco częściej wykazują.
Karol Dworak Szkoła Główna Handlowa. Poczucie więzi między członkami danej społeczności, przejawiające się w podejmowaniu przez tą społeczność wielowymiarowych.
ZAANGAŻOWANIE SPOŁECZNE POLAKÓW. Z badań Stowarzyszenia Klon/Jawor
Diagnoza otoczenia związków zawodowych i płynące z niej uwarunkowania
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie.
Zapis prezentacji:

Krystyna Skarżynska SWPS i PAN Warszawa Dwa rodzaje zaufania i ich rola w kapitale społecznym

Punkty wyjścia Zaufanie, czyli zgeneralizowane oczekiwanie raczej pozytywnych, niż negatywnych ludzkich motywów i intencji - jako niezwykle istotny element kapitału ludzkiego i społecznego (jednostek i społeczności) - czyli zmienna warta uwagi; Niski poziom zaufania do ludzi, charakteryzujący niezmiennie polskie społeczeństwo a jednocześnie wysoka wartość bliskich relacji w rodzinie, z przyjaciółmi (to, co Schwartz (2001) określa jako „benevolence”, a Boski (19995, 1999 - „humanizmem”). Skąd bierze się owa rozbieżność i jakie są jej konsekwencje społeczne?

Wyniki badań nad zaufaniem interpersonalnym Na poziomie grup i społeczności: Istotny korelat spójności i solidarności grupowej (DeVine, 1972; Verba, 1975) Istotny predyktor produktywności, innowacyjności, poziomu ekonomicznego (Fukuyama, 1997, Grondona, 2003; Inglehart, 1997, 2003, Yamagishi, Yamagishi, 1994); także na poziomie jednostek (Ratajczak, 1983, Koseła, 1993, Lifton, 1993, Skarżyńska, 2002); Zarówno przyczyna, jak i efekt wysokiego poziomu aktywności obywatelskiej (Coleman, 1988; Putnam, 1993, 1995; Uslaner, 1998; Brehm i Rahn, 1997; Radkiewicz, Skarżyńska, 2006 - także na poziomie jednostek); Silne korelacje pozytywne z wartościami indywidualistycznymi (Schwartz, 2002), postmaterializmem i akceptacją demokracji (Inglehart, 2003), negatywnie - z materializmem (Rahn, Brehm, 1998); także na poziomie jednostkowym silnie negatywnie koreluje z autorytaryzmem i materializmem (Skarżyńska, 2005; Skarżynska, Kulesza, 2005);

Wyniki badań nad zaufaniem interpersonalnym Na poziomie jednostki: Silny związek z wewnętrznym poczuciem kontroli (Rotter, 1980), poczuciem skuteczności (Skarżyńska, 2002), twórczością (Ratajczak, 1983; Skarżyńska, 2002), z orientacjami społecznymi (Grzelak, 2005), zdrowiem psychicznymi i fizycznym (Herman, 1998; Martin, 2000; Yamagishi, Yamagishi, 1994); Silny korelat akceptacji zmian i demokratyzacji (Koseła, 1993; Marody, 1996; Skarżyńska, 2005); negatywnie koreluje z poczuciem krzywdy (Lifton, 1993; Herman, 1998; Baryła, Wojciszke, 2000); Silny predyktor (przy kontroli zmiennych demograficznych) zadowolenia z życia (Skarżyńska, 2002) Iistotna bariera dla podejmowania niemoralnych zachowań: ludzie bardziej ufni mniej oszukują, rzadziej kłamą i kradną, a także sami rzadziej padają ofiarą przestępców (Rotter, 1980); Heurystyka w ocenie sytuacji międzynarodowych (Bartels, 1995; Brewer, Steenbergen, 2002; Skarżyńska, Golec de Zavala, 2006; Skarżyńska, Chmielewski, 2006) (na przykład: predyktor poparcia dla użycia siły oraz militarnego wsparcia sojusznika, predyktor poziomu nadziei wobec procesu akcesji do UE, czy oceny relacji UE-USA);

Jak wygląda poziom zaufania interpersonalnego w Polsce

Dlaczego poziom zaufania do ludzi jest u nas tak niski? Czy to efekt doświadczeń (zawiedzenia zaufania) czy raczej efekt pewnego światopoglądu, zakorzenionego kulturowo? Może nasza zgeneralizowana nieufność jest efektem zakorzenienia wśród bliskich, którzy dostarczają realnego wsparcia, może ufamy swoim a nie ufamy - innym, obcym? My - to przede wszystkim bliscy (rodzina i przyjaciele), por. dane Gutowskiej -Hamer (2006): prawie 84 % ogólnopolskiej próby uważą, że MY - to NAJBLIŻSI; kolejna pod względem liczebności kategoria przynależności - MY - POLACY - wymieniona przez 4,3%, a MY-LUDZIE - przez 3,8%). Jesteśmy bardziej kolektywistyczni niż uniwersalistyczni (por. Schwartz i in., 2003).

Pytania empiryczne 1. Czy dadzą się empirycznie wyróżnić dwa rodzaje zaufania: do ludzi (TiP, czyli Trust in People) i do bliskich (TiF, czyli Trust in Familiars) i czy w jakim stopniu są one związane ze sobą? 2. Czy predyktory obu tych rodzajów zaufania są podobne, czy różne? 3. Czy oba te rodzaje zaufania mają podobne czy różne związki ze społecznym kapitałem jednostki (skłonnością do kooperacji oraz aktywnością obywatelską)? 4. Czy oba te rodzaje zaufania mają podobna czy różne związki z deklarowaną ważnością rządów demokratycznych?

Hipotezy 1. Oba rodzaje zaufania są ze sobą słabo skorelowane ; 2. Zaufanie zgeneralizowane jest silniej uwarunkowane przekonaniami społecznymi jednostki na temat świata i natury ludzkiej; zaufanie do bliskich - bardziej jest pochodną indywidualnych doświadczeń niż szerszych przekonań jednostki; 3. Zaufanie zgeneralizowane powinno bardziej niż zaufanie do bliskich wiązać się z aktywnością obywatelską; 4. Zaufanie zgeneralizowane powinno bardziej niż zaufanie do bliskich wiązać się z przywiązywaniem większego znaczenia do rządów demokratycznych;

Źródło danych Sondaż przygotowany przez zespół pod kierunkiem J. Grzelaka, zrealizowany przez CBOS w grudniu 2004, reprezentatywna ogólnopolska (n = 861); pytania autorstwa Skarżyńskiej (zaufanie, poczucie więzi), Grzelaka (kooperacja i aktywność), Wojciszke (przekonania antagonistyczne).

Miary – zaufanie do ludzi Zaufanie do ludzi: skala złożona z 6 pozycji (Alpha Cronbacha = 0,80): W kontaktach z nieznajomymi lepiej być ostrożnym W tych wrogich czasach powinno się być bardzo czujnym, ponieważ ktoś może nas oszukać Społeczeństwo rozpadnie się, kiedy siła policji przestanie równoważyć przestępczość Nie powinno się ufać innych ludziom, dopóki się ich nie pozna Większość ludzi skłamie, jeżeli będzie mogła dzięki temu coś zyskać Jeżeli ktoś prawi Ci komplementy, to oznacza, żę czegoś od Ciebie chce Jeżeli będziesz współpracował z ludźmi - wykorzystają Cię Kiedy nadarzy się okazja, by coś zyskać, ludzie są nieuczciwi

Miary: zaufanie do bliskich i osobiste doświadczenia Zaufanie do bliskich: skala 4-itemowa; Alpha = 0,69; Czy, ogólnie rzecz biorąc, ma Pan(i), czy też nie ma Pan(i) zaufania do: a/najbliższej rodziny (rodziców, dzieci, małżonka) b/dalszej rodziny c/sąsiadów d/osób, z którymi Pan(i) na codzień pracuje Osobiste doświadczenia: Bilans relacji z ludźmi: różnica między tym, ile dobrego inni ludzie zrobili dla mnie a tym, ile złego mi zrobili (od 0 - nic do 7 bardzo dużo);

Miary: poczucie wsparcia i silnych więzi 6 stopniowa Skala Więzi (autorstwa Skarżyńskiej, 2002): Alpha = 0, 76; Mam wokół siebie wiele bliskich mi osób Zwykle pozostaje sam ze swoimi problemami W ważnych sprawach mogę liczyć na pomoc przyjaciół Niewiele wiem o ludziach, którzy mnie otaczają Dużo czasu spędzam ze znajomymi i przyjaciółmi Często czuje się samotna(y)

Miary: przekonania o świecie 10 pozycyjna Skala Antagonistycznych Relacji Społecznych (autorstwa B. Wojciszke): Alpha = 0,74. W życiu już tak jest, że kiedy ktoś zyskuje, to ktoś inny na tym traci Ludzie, którzy wiele robią dla siebie samych, często robią też wiele dobrego dla innych Jeżeli ktoś się bogaci, to ktoś inny biednieje Łatwiej urządzić się w życiu, gdy zna się słabe strony innych   Rywalizacja - jako podstawa działania w świecie: Kontakty człowieka z innymi opierają się na walce i rywalizacji.

Miary: pomiar społecznej kooperacji Skala 4-itemowa; Alpha Cronbacha = 0,79; Czy zna Pan(i) jakąś osobę spoza swojej rodziny, której gotów/gotowa był(a) by Pan(i): a/ pożyczyć jakaś rzecz, która ma dla Pana(i) dużą wartość (np. samochód, biżuteria rodzinna, itp) b/ aktywnie pomagać w zostaniu radnym, poslem, itp. c/ pomagać w dobrowolnej i bezpłatnej pracy dla środowiska, osiedla, wsi, czy maista, albo na rzecz potrzebujących d/ wspólnie prowadzić działalność gospodarczą (być wspólnikiem)

Miary: aktywności prospołeczne Liczba aktywności w obrębie lokalnej społeczności, podjętych w ostatnim roku (wskazanej z listy 10 takich aktywności), np: 1/załatwienie czegoś dla sąsiadów (zakupów, w przychodni, czy na poczcie) 2/udział w sprzątaniu okolicy 3/pomoc w urządzaniu terenu do zabaw i/lub odpoczynku 4/zwrócenie się o coś razem z innymi do administracji, władz gminy

Miary: aktywność obywatelska zinstytucjonalizowana Liczba organizacji (stowarzyszeń, związków, fundacji, klubów, ruchów społecznych), w której respondent uczestnicy a aktywnie w nich działa - wskazana z listy 30 organizacji, np: związki sportowe organizacje kobiece związki zawodowe towarzystwa naukowe i zawodowe organizacje młodzieżowe organizacje emerytów, rencistów samorządy partie polityczne organizacje religijne Deklarowana znaczenie rządów demokratycznych: Czy zgadza się Pan(i) ze stwierdzeniem, że dla ludzi takich jak Pan(i) nie ma w gruncie rzeczy znaczenia, czy rządy są demokratyczne, czy niedemokratyczne? (Skala 4-stopniowa);

Zaufanie do ludzi i zaufanie do bliskich:

Wyniki Związki między dwoma rodzajami zaufania: korelacja Pearsona: r = 0,14; p < 0,01; (n = 821) korelacja cząstkowa (przy kontroli płci, wieku i wykształcenia): r = 0,09; p < 0,01;

Hierarchiczna analiza regresji – zaufanie do ludzi Zmiana R2 PŁEĆ .06 .03 .06 -.09* WIEK .20** .18** .13** WYKSZTAŁCENIE DOCHÓD WIARA W LUDZI .16** .12** Doświadczenia osobiste: BILANS RELACJI R2=.15 Doświadczenia osobiste: WIĘZI SPOŁECZNE -.16** Przekonania: ANTAGONISTYCZNY ŚWIAT -.19** Przekonania: ŚWIAT JAKO WALKA

Hierachiczna analiza regresji 2: Zaufanie do bliskich Zmiana R2 PŁEĆ -.09* .08 .08 .00 WIEK .17** .13** .13** WYKSZTAŁCENIE .15** .11** .11** DOCHÓD ZAUFANIE DO BLISKICH .17** .17** Doświadczenia osobiste: BILANS RELACJI R2=.16 .22** .22** Doświadczenia osobiste: WIĘZI SPOŁECZNE Przekonania: ANTAGONISTYCZNY ŚWIAT Przekonania: ŚWIAT JAKO WALKA

Rodzaje zaufania a kapitał społeczny

Rodzaje zaufania a ważność rządów demokratycznych ________________________________________________ Zmienne zależne Beta t Zmiana R2 Gender - Age - Wykształcenie 0,18 6,15** 0,14 Zaufanie do bliskich - - Zaufanie do ludzi 0,09 5,60* 0,02 ** p < 0,001 * p < 0,02

Podsumowanie Zaufanie do ludzi w ogóle jest w Polsce niskie, zaufanie do bliskich - wysokie; Zaufanie do ludzi w ogóle z zaufanie do bliskich wydają się być względnie niezależnymi postawami Zaufanie do ludzi jest zakorzenione w ogólnych społecznych przekonaniach na temat świata i relacji społecznych; zaufanie do bliskich jest nie związane z tymi przekonaniami; Zaufanie do bliskich jest silniej niż zgeneralizowane zaufanie powiązane z interpersonalnymi doświadczeniami osobistymi (bilansem pozytywnych i negatywnych doświadczeń i z poczuciem wsparcia); Tylko zaufanie do bliskich wiaże się z badanymi przez nas elementami kapitału społecznego: z deklarowana społeczną kooperatywnością, lokalną aktywnością prospołeczną oraz z instytucjonalizowaną aktywnością obywatelską; Tylko zaufanie do ludzi w ogóle wiążę się pozytywnie z uznaniem wagi demokratycznych rządów;

Dyskusja – dlaczego nie ufamy ludziom 1. Kulturowy kolektywizm? 2. Autorytarna struktura osobowości? 3. Materializm?

Dlaczego familiaryzm (czyli kapitał społeczny oparty na bliskich) nie jest prodemokratyczny?