Metody tradycyjne i aktywizujące w szkole podstawowej i gimnazjum

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Advertisements

STUDIUM PRZYPADKU (case study ang.)
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
Przykłady aktywizujących metod nauczania i ich charakterystyka.
PRACA DOMOWA JAKO ELEMENT PROCESU DYDAKTYCZNEGO
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
Sprawdzian po klasie szóstej w szkole podstawowej
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Oprac. Irena Wolska. W dobrych zawodach wystąpiłem, bieg ukończyłem, wiarę ustrzegłem. Na ostatek odłożono dla mnie wieniec sprawiedliwości, który mi.
Rok szkolny 2003/2004: - liczba szkół liczba szkół liczba uczniów liczba uczniów liczba wolontariuszy liczba wolontariuszy.
EDUKACJA NIEKONWENCJONALNA non scholae sed vitae discimus non scholae sed vitae discimus.
Metody tradycyjne i aktywizujące w szkole podstawowej i gimnazjum
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
DYDAKTYKA MATEMATYKI Arkadiusz Mroczyk.
Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego
GIMNAZJUM NR 4 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Zjednoczonej Europy w Lesznie Nous sommes autant d'hommes que de langues que nous connaissons Ile języków.
Metody i formy nauczania
Hospitacja – na co warto zwrócić uwagę!
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Analiza porównawcza metody projektów i metaplanu
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
DEBATA Współpraca w naszej szkole. GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W CHOCENIU.
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
Gimnazjum w Starym Kurowie, r. ZZZ- ZAPLANUJ, ZARZĄDŹ, ZREALIZUJ Debata o wykorzystaniu członkostwa w UE w Gminie Stare Kurowo.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
POJĘCIE METODY. POJĘCIE METODY PRZYKŁADY METOD AKTYWIZUJĄCYCH praca w grupach, drama, inscenizacje, dyskusje , metaplan, burza mózgów, drzewo decyzyjne,
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Poznawana przez uczniów rzeczywistość jest wieloraka, wielostronna. Skoro tak, to aby ją poznać trzeba podążać różnymi drogami. Proces kształcenia winien.
Lekcja o podającym toku pracy dydaktycznej
System edukacji w Polsce
Nazwa procedury Analiza prac uczniów.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Co to jest spacer edukacyjny?
Metody nauczania.
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
Sposób na szybkie zastępstwo
Dydaktyka teoria nauczania i uczenia się Przedmiotem zainteresowań dydaktyki jest wychowanie umysłowe, czyli metody, formy, środki,
Projekt „Rozwój Kompetencji – doskonalenie zawodowe nauczycieli szansą na lepsze jutro dla oświaty” BĘDZIN, 19 lutego 2014 r. Spotkanie sieci „Edukacja.
Metody nauczania.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
Sprawdzian w klasie szóstej szkoły podstawowej w roku szkolnym 2015/2016.
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa I litery i sylaby 1 godz. lekcyjna.
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Anna Gościmska Antonina Telicka - Bonecka.  Wiedza z zakresu historii jest wymagana w zadaniach nieliterackich  Brak wiedzy z zakresu historii może.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
UCZNIOWIE SĄ AKTYWNI Ankietę przeprowadziły i prezentację przygotowały: Agnieszka Karpińska i Aleksandra Zawartowska.
DIAGNOZA POZIOMU WIEDZY Z MATEMATYKI UCZNIÓW KLASY I TECHNIKUM INFORMATYKI WRZESIEŃ, ROK SZKOLNY 2016 / 2017.
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Metoda WebQuest.
Nowe kompetencje nauczycieli motorem rozwoju szkoły
Co chcieliśmy osiągnąć?
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
Zapis prezentacji:

Metody tradycyjne i aktywizujące w szkole podstawowej i gimnazjum

UKŁAD CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA METODA NAUCZANIA UKŁAD CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA I UCZNIÓW SYSTEMATYCZNIE STOSOWANY W CELU SPOWODOWANIA ZAŁOŻONYCH ZMIAN W OSOBOWOŚCI UCZNIÓW (W. OKOŃ)

PODAJĄCE PROBLEMOWE EKSPONUJĄCE PRAKTYCZNE Okoń dokonał podziału metod nauczania ze względu na stopień aktywności podmiotów kształcenia i oddziaływania na poszczególne zmysły PODAJĄCE PROBLEMOWE EKSPONUJĄCE PRAKTYCZNE

Metody podające instruktaż wykład Praca z książką Pogadanka podająca Opis i opowiadanie instruktaż wykład Pogadanka podająca Praca z książką

Opis i opowiadanie Opis może dotyczyć osoby, miejsca, przedmiotu, opowiadanie – okoliczności wydarzenia, treści legend, treści wątków fabularnych, może być również uzupełnieniem treści utworu literackiego czytanego przez uczniów i opracowywanego, Celem opisu i opowiadania jest przekazanie informacji, ale również pobudzenie wyobraźni uczniów, Opowiadanie musi być żywe i emocjonalne wygłoszone z odpowiednią intonacją i siłą głosu,

Wykład zalety metody: rzetelna sprawdzona wiedza przekazywana w sposób rzeczowy, zwięzły i przystępny, wada: ograniczona możliwość przyswojenia większej partii materiału, Wykład powinien trwać nie dłużej niż 10 minut ze względu na krótki czas możliwości koncentracji uczniów, Powinien być wygłoszony poprawnie pod względem języka i dykcji, w pozycji stojącej przed klasą,

Pogadanka podająca Jest to rozmowa, w której bierze udział nauczyciel i uczniowie, część wiedzy podaje nauczyciel, część wiedzy już dawniej przyswojonej podają uczniowie zapytani przez nauczyciela lub zgłaszający się, Metoda ta mobilizuje uczniów do większej uwagi, Wciąga do wspólnej pracy,

Praca z książką Przyswajanie przez ucznia wiedzy zawartej w podręczniku, Słowo drukowane pełni tą samą funkcję co słowo mówione przez nauczyciela – przekazuje gotową wiedzę, Uczeń pracuje samodzielnie, może więc dostosować tempo czytania do własnych możliwości przyswajania materiału,

Instruktaż Dokładne wyjaśnienie tego jak uczniowie mają pracować , Dotyczy pisania wypracowań, ćwiczeń, pracy z książką, sposobów zbierania materiału na lekcję

Metoda praktyczna Polega na wiązaniu teorii z praktyką, na stosowaniu wiedzy w rozwiązywaniu zadań praktycznych np. pisanie rozprawki, Rozwija umiejętności sprawnego i poprawnego językowo wypowiadania się ustnego i pisemnego, pisania ortograficznego, czytania ze zrozumieniem, analizowania, interpretowania

Metoda problemowa Praca tą metodą wymaga dużo czasu ( z zagadnieniem nowym i zbyt trudnym uczniowie sobie nie poradzą ). Należy pamiętać o koniecznym porządku działań): Stworzenie uczniom sytuacji problemowej, Sformułowanie problemu, Rozwiązanie problemu: szukanie odpowiedzi na postawione pytanie, problem: a)postawienie hipotezy mogącej być rozwiązaniem zagadnienia, b)wyprowadzenie wniosków z tej hipotezy, c)sprawdzenie jej za pomocą dalszej obserwacji lub eksperymentu.  

Metoda eksponujące Film Ekspozycje( tablice, schematy, modele) Polegają na czerpaniu wiadomości nie ze słów, nie z książek, lecz przez poznanie samych rzeczy( a nie wyłącznie cudzych spostrzeżeń i świadectw o rzeczach), np. Film Ekspozycje( tablice, schematy, modele) Sztuki teatralne

Metody aktywizujące Pokaż mi – a zapamiętam, Mają decydujący wpływ na nabywanie i rozwijanie przez uczniów umiejętności uniwersalnych, powodują wzrost czynnego udziału uczniów w procesie nauczania ,,Powiedz mi – a zapomnę, Pokaż mi – a zapamiętam, Pozwól mi wziąć udział a zrozumiem” (Konfucjusz)

Dlaczego metody aktywne są korzystne dla nauczyciela??? Nauczyciel poznaje pozycję ucznia w klasie i ma możliwość ingerencji w celu polepszenia kontaktów między uczniami Nauczyciel ma możliwość obserwacji ucznia w procesie uczenia się i lepszego jego poznania

Metody aktywizujące: Burza mózgów, Debata za i przeciw, Drama, Drzewo decyzyjne, Dyskusja, Metaplan, Praca w grupach, "Sześć myślących kapeluszy".

Burza mózgów polega na zebraniu jak największej ilości pomysłów celem rozwiązania jakiegoś problemu. Etapy postępowania: podanie problemu przez nauczyciela, sesja (10-15 min), podczas której uczniowie zgłaszają pomysły rozwiązania problemu, omawianie pomysłów, wybór rozwiązania problemu. Przed przystąpieniem do lekcji realizowanej tą metodą, należy ustalić z klasą zasady zachowania się w czasie "burzy mózgów": głosu udziela nauczyciel, ·pomysłów się nie krytykuje, pomysły zapisywane są na tablicy (lub planszy

Drama polega na przyswajaniu treści kształcenia poprzez przeżycie, doświadczenie i zabawę; jest zatem metodą i nauczania i wychowania,. Zadanie nauczyciela polega na wprowadzeniu i przygotowaniu uczniów do wejścia w określone role. Na zakończenie nauczyciel omawia pracę uczniów

Drzewko decyzyjne Etapy postępowania: określenie problemu (w taki sposób, aby uczniowie mieli możliwość wyboru), określenie celów i wartości, podanie kilku rozwiązań (lub jednego rozwiązania), określenie pozytywnych skutków każdego rozwiązania, określenie negatywnych skutków każdego rozwiązania, podjęcie decyzji.

Metaplan Jest to metoda polegająca na graficznym zapisie przebiegu dyskusji. Metoda ta umożliwia postawienie diagnozy (oceny) określonej sytuacji, wskazuje możliwości rozwiązania określonego problemu. Graficznym obrazem dyskusji jest plakat. Etapy postępowania: przygotowanie plakatu (szary papier, kolorowe kartki – mogą mieć różny kształt, pisaki, klej), określenie czasu dyskusji, podział klasy na grupy, przedstawienie problemu, tworzenie plakatu – uczniowie zapisują na kartkach: Jak było? Jak być powinno? Dlaczego nie było tak, jak być powinno? Wnioski. zapisane kartki są umieszczane w wyznaczonych miejscach plakatu, prezentacja plakatów przez poszczególne grupy, zebranie wniosków ze wszystkich plakatów i wypracowanie wspólnych rozwiązań, których realizacja doprowadzi do poprawy sytuacji.

Medoda poszukująca - heureza gr. heurisko - znajduję oznacza podążanie przez ucznia za tokiem rozumowania nauczyciela, kierowanie myśleniem ucznia, Istotą tej metody jest kierowanie myśleniem i działalnością uczniów za pomocą kolejnych zadań. Wykonując je małymi kroczkami zdobywają i poszerzają wiedzę oraz doskonalą umiejętności. Heureza rozwija umiejętność myślenia; pytania nauczyciela aktywizują uczniów, zmuszają do cichego bądź głośnego formułowania odpowiedzi. Jest ekonomiczna czasowo;)

Opracowała: Anna Mamulska