Dyscypliny, którymi zainteresowanie rośnie, w które warto inwestować? Oblicza polskiego sportu i sponsoring sportowy 2012/2013 Na podstawie raportu SPONSORING MONITOR 2012/ 2013 1
Sponsoring Monitor 2012/2013 Agenda O badaniu Oblicza polskiego sportu 2012/2013 Zainteresowanie Polaków sportem Popularność dyscyplin sportowych Znajomość polskich sportowców Sponsoring sportu w Polsce 2012/2013 Liderzy sponsoringu sportowego Sponsoring obiektów sportowych 2
Sponsoring Monitor 2011/2012 O badaniu/ Sponsoring Monitor Opracowanie własne Instytutu Badawczego ARC Rynek i Opinia poświęcone sponsoringowi różnych dziedzin życia społecznego i biznesowego, w szczególności sponsoringowi sportu i kultury. Badanie realizowane cyklicznie od 2001 roku. Badanie przeprowadzone metodą bezpośrednich wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CAPI) na reprezentatywnej próbie N=1808 mieszkańców Polski w wieku od 15 do 65 lat. Próba badania miała charakter losowo-udziałowy. Struktura próby w każdym pomiarze była jednakowa i odpowiadała reprezentatywnej strukturze Polski. Wyniki badania zostały poddane procedurze ważenia w celu dostosowania struktury próby do struktury populacji. 3
Oblicza polskiego sportu 2012/2013 4
Zainteresowanie Polaków sportem Źródło: Sponsoring Monitor 2012/ 2013, ARC Rynek i Opinia, styczeń 2013 5
Popularność dyscyplin sportowych (2012) TOP 10 Źródło: Sponsoring Monitor 2012/ 2013, ARC Rynek i Opinia, styczeń 2013 6 Odpowiedzi udzielały osoby zainteresowane sportem w dużym lub bardzo dużym stopniu, N=651
Popularność dyscyplin sportowych/ wzloty i upadki (2012) Dyscypliny sportowe, które najbardziej zyskały na popularności w stosunku do 2011 roku: narciarstwo biegowe – wzrost o 9% lekkoatletyka – wzrost o 8% sztuki walki typu K1, MMA – wzrost o 7% piłka nożna – wzrost o 6% Dyscypliny sportowe, które najbardziej straciły na popularności w stosunku do 2011 roku: Formuła 1 – spadek o 5% skoki narciarskie – spadek o 3% W ciągu ostatniego roku aż dwie dyscypliny, które od lat utrzymują się w pierwszej piątce najpopularniejszych dyscyplin sportowych odnotowały nieduże, aczkolwiek największe ze wszystkich dyscyplin spadki zainteresowania. 7
Znajomość polskich sportowców 2012 Źródło: Sponsoring Monitor 2012/ 2013, ARC Rynek i Opinia, styczeń 2013 8
Popularność sportowców/ wzloty i upadki (2012) Sportowcy, którzy najbardziej zyskali na znajomości w stosunku do 2011 roku (znajomość spontaniczna): Robert Lewandowski – wzrost o 30% Jakub Błaszczykowski – wzrost o 11% Sportowcy, którzy najbardziej stracili na znajomości w stosunku do 2011 roku: Adam Małysz – spadek o 19% Mariusz Pudzianowski – spadek o 16% Artur Boruc – spadek o 15% 9
Sponsoring sportu w Polsce 2012/2013 10
Liderzy sponsoringu sportowego (2012/2013) Najbardziej rozpoznawalni sponsorzy najpopularniejszych dyscyplin sportowych, wskazywani przez fanów poszczególnych dyscyplin sportowych: piłka nożna: T-Mobile (22%), Biedronka (22%) siatkówka: Plus (46%) skoki narciarskie: Red Bull (58%) boks: Wojak (42%) Formuła 1: Red Bull (20%), Mobil 1 (16%), Shell (16%) sztuki walki typu K1, MMA: Wojak (16%), Warka (10%), Tiger (10%) lekkoatletyka: Nike (16%), Pedro’s (15%) rajdy samochodowe: Orlen (32%) piłka ręczna: PGNiG (14%), PGE (12%) koszykówka: Tauron (34%) W przypadku większości dyscyplin sportowych z pierwszej dziesiątki bardzo wyraźni są liderzy sponsoringu danej dyscypliny, natomiast są też dyscypliny, w których rozpoznawalność sponsorów jest rozdrobniona. 11
Dostrzegalność faktu sponsorowania dyscyplin sportowych (2012/2013) Dostrzegalność sponsora w najbardziej popularnych dyscyplinach sportowych wśród osób, które uczestniczyły osobiście lub oglądały rozgrywki w ramach danej dyscypliny Źródło: Sponsoring Monitor 2012/ 2013, ARC Rynek i Opinia, styczeń 2013 12
Sponsorowanie obiektów sportowych Czy zna Pan/i jakieś przypadki sponsorowania stadionów w Polsce? Źródło: Sponsoring Monitor 2012/ 2013, ARC Rynek i Opinia, styczeń 2013 Tylko co trzeci respondent zna przypadki sponsorowania stadionów w Polsce. Najbardziej znanym sponsorem obiektu sportowego jest sponsor stadionu w Gdańsku: PGE (14,2%) oraz sponsor stadionu Legii w Warszawie: Pepsi (13,1%). W przypadku zdecydowanej większości stadionów ponad 95% respondentów nie wie, kto jest sponsorem. 13
Dyscypliny, którymi zainteresowanie rośnie, w które warto inwestować? ARC Rynek i Opinia Sp. z o. o. ul. Juliusza Słowackiego 12 - budynek KIRKOR 01-627 Warszawa tel.: +48 022 584 85 00 fax.: +48 022 584 85 01 e-mail: office@arc.com.pl 14