Świadomość kierowców na temat zagadnień zrównoważonego transportu Departament Edukacji Ekologicznej
Diagnoza zachowań i motywacji kierowców dot. zrównoważonego transportu Cel I etapu badania Diagnoza zachowań i motywacji kierowców dot. zrównoważonego transportu
Metodologia I etap badania przeprowadzono w dniach 9-14 czerwca 2010 r. Za pomocą wywiadów bezpośrednich Wielkość próby n=600
Grupa docelowa Kierowcy: - w wieku 18-64 lat - mieszkańcy miast
Najwięcej wykonanych podróży odbywa się w relacji: Wnioski Najwięcej wykonanych podróży odbywa się w relacji: dom – praca – dom (34%) zakupy – dom (9%)
57% wykonywanych podróży nie trwa dłużej niż 15 min. Wnioski 57% wykonywanych podróży nie trwa dłużej niż 15 min.
Wnioski - Co dziewiąty badany kierowca jeździ stosunkowo nowym samochodem osobowym (0 – 4 lat) - Większość kierowców jeździ starszymi samochodami (ok. 10 lat)
Do korzystania z samochodu osobowego Motywacje kierowców Do korzystania z samochodu osobowego - wygoda (70%) - oszczędność czasu (47%)
Do rezygnacji z jazdy samochodem na krótkich dystansach Motywacje kierowców Do rezygnacji z jazdy samochodem na krótkich dystansach - zdrowie (57%) - finanse (41%)
Motywacje kierowców Osoby najstarsze częściej niż pozostali wskazywali na korzyści zdrowotne. Osoby z najmłodsze (18-24 lat) częściej niż pozostali wskazywali na korzyści finansowe.
związane z utrzymaniem samochodu: Problemy kierowców związane z utrzymaniem samochodu: - zły stan dróg (52%), - korki (46%), - wysokie koszty (41%).
Powody nie korzystania przez kierowców: Transport publiczny Powody nie korzystania przez kierowców: - niski komfort podróży (39%), - tłok (36%), - brak możliwości dojazdu w wybrane miejsce komunikacją miejską (20%).
Park & Ride - co czwarty kierowca zna ten termin, - niemal co piąty wyraził chęć skorzystania z takiej możliwości łączenia w codziennych podróżach samochodu i transportu publicznego.
Stosunek do ograniczenia przywilejów kierowców Aprobata dla: bus pasów (65%), - opłat za wjazd do centrum miasta (21%), - płatnych miejsc parkingowych (24%), - zakazu wjazdu samochodom osobowym do centrum miasta w weekendy (31%).
II etap badania Zakończy się w listopadzie br. - Jego celem jest zbadanie efektywności kampanii Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu 2010.
Realizacja Badanie zrealizowane przez PBS DGA na zlecenie Ministerstwa Środowiska. Finansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Departament Edukacji Ekologicznej