Schemat 1. Źródło: S. Dubisz, M. Nagajowa, J Schemat 1. Źródło: S. Dubisz, M. Nagajowa, J. Puzynina, Język i my, Warszawa 1996, str. 30.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ewolucja schematu komunikacji językowej
Advertisements

JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
Stylistyka i kultura języka
Gatunki dziennikarskie
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
PODSTAWA PROGRAMOWA JĘZYKA POLSKIEGO SZKOŁA PODSTAWOWA
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Specyfika komunikowania w i-nauczaniu (wybrane problemy)
Anna Paszkowska-Rogacz
Jest to wyrażenie jednoznacznie stwierdzające, na gruncie danego języka, iż tak a tak jest albo że tak a tak nie jest. Zazwyczaj określa się, iż takim.
AUTOPREZENTACJA.
LIRYKA - podział ze względu na typ wyrażanych przez nią przeżyć
Dorota Tylek ŚRODKI POETYCKIE Jak rozpoznawać?.
Dwa sposoby komunikowania się: sposób werbalny 35% – słowa,
Odmienne i nieodmienne części mowy
GARŚĆ INFORMACJI O PJM I LINGWISTYCE MIGOWEJ. Beata Gorczyńska/Katarzyna Marczak.
Alternatywne i wspomagające metody komunikacji w pracy z dziećmi
Kompetencje komunikacyjne
"Granice mojego języka są granicami mojego świata".
Zastosowania ciągów.
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
PJM w urzędach, czyli co tłumacz wiedzieć powinien.
SPOSOBY KOMUNIKOWANIA SIĘ W RODZINIE DZIECKA NIESŁYSZĄCEGO
KONFERENCJA „Społecznie odpowiedzialny biznes na Warmii i Mazurach” Olsztyn - 26 listopada 2013r. Komunikacja jako czynnik budowania i utrzymywania.
Rola języka w poznaniu i myśleniu
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
 Osoby w mojej grupie są dla mnie bardzo ważne, poprzez rozmowę z nimi staram się ich poznać i stwierdzić ich samopoczucie aby potem móc określić.
PROCESY KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ – MODELE ORAZ FORMY KOMUNIKACJI
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
BARIERY W KOMUNIKACJI I SPOSOBY ICH PRZEZWYCIĘŻANIA
FUNKCJE TEKSTÓW.
opracowanie: Elżbieta Replińska
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Michał Nowiński 1D METody komunikacji.
Komunikacja i jej formy :
Komunikacja i jej formy :
METODY KOMUNIKACJI.
SPOSOBY KOMUNIKACJI na przestrzeni wieków
POWITANIE POŻEGNANIE WAŻNE ZWROTY
Komunikacja międzyludzka
Bariery komunikacyjne
Metody komunikowania się
Komunikowanie siĘ.
Sposoby Komunikacji. Definicja Komunikacja to proces mający na celu spowodowanie u odbiorcy informacji zmiany świadomości zamierzonej przez nadawcę. Na.
Metody komunikacji ludzi
Metody komunikacji.
 Komunikacja (komunikowanie się) – wymiany informacji, przekazywanie jej treści między uczestnikami procesu - NADAWCĄ i ODBIORCĄ; odbywa się za pomocą.
Aleksandra Kiełbania I G
Funkcje językowe w prasie i mediach
oprac. Karolina Sobierska, Iwona Nowak
Rodzaje illokucji: stwierdzenia (representatives, assertives) („ wiem że … i informuję cię o tym”) ekspresje (expressions) („przeżywam stan X i dlatego.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
W społeczności ludzkiej i zwierzęcej funkcjonują rozmaite systemy znaków, za pomocą których jednostka nawiązuje więź z gromadą i przekazuje jej informacje.
PODSTAWY KOMUNIKOWANIA SPOŁECZNEGO
 Załącznik nr 2:Informacje dotyczące ogłoszenia zostały opracowane przez nauczyciela oraz wykorzystane ze strony: „Użytkowe formy wypowiedzi”:
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych wiedza o języku w szkole podstawowej i gimnazjum.
Komunikacja: proces przekazywania (wymiany) informacji między jej uczestnikami. Nośnikami danych mogą być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty,
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Wizerunek jako forma komunikacji publicznej
Ewa Niemiec Logika dla Prawników Ewa Niemiec
Uogólnione funkcje języka:
Wstęp do prawoznawstwa ćwiczenia 1
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego – język obcy nowożytny.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego
Zapis prezentacji:

Schemat 1. Źródło: S. Dubisz, M. Nagajowa, J Schemat 1. Źródło: S. Dubisz, M. Nagajowa, J. Puzynina, Język i my, Warszawa 1996, str. 30

Nadawca Odbiorca Kontakt – relacja między nadawcą a odbiorcą Kod – system znaków (język), którym posługuje się nadawca i odbiorca Komunikat – przekaz, tekst skierowany przez nadawcę do odbiorcy Kontekst – elementy rzeczywistości pozajęzykowej, do której odnosi się komunikat

Funkcje tekstów Komunikatywna [Język jako narzędzie porozumiewania się między nadawcą i odbiorcą] Stanowiąca Magiczna [Język oddziałujący na rzeczywistość]

Funkcja komunikatywna Informatywna Ekspresywna Impresywna Poetycka Fatyczna

Funkcja informatywna Polega na komunikowaniu faktów, przekazywaniu informacji dotyczących otaczającej rzeczywistości „Pada deszcz” „To jest moja młodsza siostra”

Dla tekstów o funkcji informatywnej charakterystyczne są: wypowiedzenia oznajmujące, często złożone brak wykrzyknień, wypowiedzi eliptycznych, czy rozkaźników brak słownictwa nacechowanego emocjonalnie jednoznaczność, spójność, prawdziwość tekst

Funkcja ekspresywna Polega na wyrażaniu uczuć nadawcy, informowaniu o jego nastrojach, emocjach, poglądach np. „Denerwuje mnie to, że cały czas pada” „Nie lubię poniedziałku”

Dla tekstów o funkcji ekspresywnej charakterystyczne są: zdania wykrzyknikowe, często urwane zdania eliptyczne apostrofy brak spójności tekstu liczne równoważniki zdania

Funkcja impresywna Związana jest z oddziaływaniem komunikatu na zachowanie odbiorcy. Nadawca za pomocą języka nakłania odbiorcę do pewnych zachowań np. „Weź parasol” „zaufaj mi. Wiem, co mówię”

Dla tekstów o funkcji impresywnej charakterystyczne są: zdania oznajmujące z orzeczeniami o znaczeniu normatywnym np. powinien, należy wolno, wskazane jest itp. zdania oznajmujące z oceną np. dobry, podły itp. zdania rozkazujące teksty te są najczęściej niezwykle spójne, posiadają tezę, wyraźną argumentację slogany są jasne, dobitne, odnoszące się do wartości

Funkcja poetycka Polega na zwróceniu uwagi na formę tekstu, na to, jak jest on zbudowany, jakie środki językowe zostały w nim użyte np. „Gdy się miało szczęście, które się trafia czyjeś ciało i ziemię całą…”

Dla tekstów o funkcji poetyckiej charakterystyczne są: poetyzacja tekstu różnorodność stylistyczna i gatunkowa uczuciowość tekstu zróżnicowanie budowy

Funkcja fatyczna Wynika ze skierowania komunikatu na nawiązanie i podtrzymanie kontaktu z odbiorcą np. „Aha!” „Rozumiesz co do ciebie mówię”

Dla tekstów o funkcji fatycznej charakterystyczne są: wszelkie pozdrowienia elementy zbędne dla tekstu, typu: aha, tak tak, ech, uf itp. brak spójności tekstu

Funkcja metajęzykowa Wynika ze zorientowania komunikatu na kod , czyli język jako system znaków. Występuje ona na przykład wtedy, gdy pytamy o znaczenie jakiegoś wyrazu, obecna jest w słownikach, podręcznikach do gramatyki np. „komunikat – krótka informacja przekazywana w procesie komunikacji z druga osobą”

Jaka to funkcja? „ By znaleźć jakąś realną paralelę sytuacji człowieka, musimy zwrócić się ku członkom innej gromady, mianowicie ku owadom.” Linton R., Kulturowe podstawy osobowości

Jaka to funkcja? Ach to wspaniale! Niebywały facet! O roku ów! Kto Ciebie widział w naszym kraju! Ciebie lud zowie dotąd rokiem urodzaju! [...]

Funkcja ............. Wyraża dążność nadawcy do kształtowania postaw i zachowań odbiorców Uprzejmie proszę o zwolnienie z pracy... W lewo patrz! „A jeśli komu droga otwarta do nieba, Tym co, służą ojczyźnie”

Funkcja ....................... Zwraca uwagę odbiorcy na same znaki językowe, ich niezwykłość pod jakimś względem Nadawca chce zachwycić, zaskoczyć lub rozśmieszyć odbiorcę

Fatyczna Funkcja nawiązywania, podtrzymywania kontaktów lub sygnalizowania jego zakończenia Tak, aha...

Stanowiąca i Magiczna Czary, zaklęcia „Mianuję Pana .....”