mgr Jakub Ryszard Stempień ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM – raport Przygotowany dla Fundacji ABC XXI 30 października 2006.
Advertisements

Raport z badania Źródła informacji i uczestnictwo w targach maszynowych dla Polskiej Izby Gospodarczej Maszyn i Urządzeń Rolniczych.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Działania Samorządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego na rzecz Rodziny
w świetle ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
Badanie efektywności pomocy dla grup szczególnego ryzyka
Agnieszka Kowalska ASM - Centrum Badań i Analiz Rynku
Projekt zrealizowany przez: ASM Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o Kutno ul. Grunwaldzka 5 tel. 024/ fax. 024/ Instytut.
Twoja Szansa Plus Badanie efektywności pomocy dla grup szczególnego ryzyka
ELEMENTY DIAGNOZY SPOŁECZNO – GOSPODARCZEJ W KONTEKSCIE PRZYGOTOWAŃ DO OPRACOWANIA REGIONALNEGO PLANU DZIAŁAŃ NA RZECZ UPOWSZECHNIANIA, ROZWOJU I PROMOCJI.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt „POMOC – AKTYWIZACJA – WSPARCIE” Miejski Ośrodek Pomocy.
Rola FORUM w realizacji projektu Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej.
EFEKTYWNOŚĆ AKTYWNYCH FORM POMOCY
Projekt Dobra marka - OPS Ursynów budzi do życia.
(na podstawie badań ankietowych)
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
PRACA SOCJALNA.
Polityka godzenia ról w Republice Czeskiej oraz rządowe plany poparcia dla rodziny Katerina Cadyova Ministerstwo Pracy i Spraw Socjalnych.
ZASOBY POMOCY SPOŁECZNEJ WAŻNIEJSZE TEZY. Na przestrzeni 2010 – 2012 na podobnym poziomie jest liczba rodzin z Gminy Kleszczewo korzystająca z pomocy.
Monitoring Plus Badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy Badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy Priorytet 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów.
Jakość, efektywność i skuteczność w pomocy społecznej
Adres : ul. Grunwaldzka Starogard Gdański Tel. (58) Fax. (58) Zakres działania: * Diagnoza.
USTAWA z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
OCENA ZASOBÓW POMOCY SPOŁECZNEJ W WOJEWÓDZTWIE PODLASKIM W 2012 ROKU
Uniwersytety Trzeciego Wieku
Tytuł projektu: Centrum Integracji Uchodźców Nazwa projektodawcy: Fundacja Edukacji i Twórczości. kwiecień 2010 r. Urząd Marszałkowski Województwa.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Uściu Gorlickim
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Bolesławcu realizuje projekt: Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, współfinansowany przez Unię Europejską
Projekt Integracja dla samodzielności współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
DIAGNOZA DOSTOSOWANIA UMIEJĘTNOŚCI I KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH DO WYMOGÓW LUBUSKIEGO RYNKU PRACY ZAŁOŻENIA PROJEKTU Projekt jest współfinansowany przez Unię
Wsparcie osób niepełnosprawnych w komponencie regionalnym w ramach PO KL.
1 ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ZA ROK 2004 ORAZ PORÓWNANIE Z LATAMI.
ORAZ WYKAZ POTRZEB W ZAKRESIE POMOCY SPOŁECZNEJ W GMINIE LIPNO
GMINNE CENTRUM INFORMACJI - Szansa ul. Chrobrego 40/41 62 – 200 Gniezno Tel. (0 61) (0 61) E.
Sprawozdanie z działalności
POZNAĆ, ZROZUMIEĆ, WZMOCNIĆ PRZEZ AKTYWNOŚĆ DO INTEGRACJI PROJEKT SYSTEMOWY ( kontynuacja ) POWIATOWEGO CENTRUM POMOCY RODZINIE W CHOJNICACH CHOJNICE 2010.
Struktura Organizacyjna Pomocy Społecznej
Daj sobie szansę Podsumowanie projektu Projekt Daj Sobie Szansę współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Kampania społeczna na temat picia alkoholu przez kobiety w ciąży Wyniki badań omnibusowych zrealizowanych dla Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów.
Partner wiodący- Projektodawca: ASM- Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z. o.o Partnerzy: Wielkopolski Związek Pracodawców Prywatnych Centrum Statystyki.
kobiet – „Kobieta pracująca…”
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Jakość życia na obszarach wiejskich Wybrane zagadnienia Wzorcowy System Regionalny Monitoringu Jakości Usług Publicznych i Jakości Życia.
Dlaczego projekt KONSERWATOR jest potrzebny? Tendencje na małopolskim rynku pracy Kraków, grudzień 2011 r.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Zadania Wojewody z zakresu polityki społecznej Narada szkoleniowa z organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej i przedstawicielami powiatowych centrów.
Szkolenie w dziedzinie uzależnienia od narkotyków
Janów Lubelski r.. Zadanie gminy:  Wspieranie rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych Zadanie powiatu:
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
 ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej  program rządowy „ Pomoc państwa w zakresie dożywiania ”  ustawa z dnia 7 września 2007 r. o pomocy.
Artur Kochański Sekcja Naukowa Psychiatrii Środowiskowej i Rehabilitacji PTP.
Gdyńscy seniorzy - integralna część społeczności lokalnej.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki w Województwie Kujawsko- Pomorskim Działania realizowane przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu Dorota.
INFORMACJA O SYTUACJI NA RYNKU PRACY W POWIECIE CHOSZCZEŃSKIM W 2013 ROKU CHOSZCZNO, STYCZEŃ 2014 R.
CELE PROJEKTÓW W PRIORYTECIE VII PO KL 1 wzmocnienie oraz doskonalenie kadr pomocy i integracji społecznej 2 rozwijanie aktywnych form integracji społecznej.
Projekt Partnerski, pn. Rodzina w Centrum Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Oś Priorytetowa 9 Solidarne.
PROGRAM „RODZINA 500 plus” W GMINIE JEDLNIA-LETNISKO
ŚWIADCZENIA RODZINNE UZALEŻNIONE OD NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI Komisja Dialogu Obywatelskiego 1 grudnia 2016 r. Poznańskie Centrum Świadczeń, ul. Wszystkich.
Wzmocnienie potencjału instytucjonalnego NSZZ „Solidarność”
Transfery socjalne - pasywna PRP
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej ul. Strzegomska Wrocław tel
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Droga do zmian Projekt finansowany z RPO WP na lata 2014 – 2020
POMOC SPOŁECZNA.
System pomocy społecznej w Krakowie
WYDATKI MOPS NA TLE WYDATKÓW MIASTA WĄGROWCA
Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Zapis prezentacji:

mgr Jakub Ryszard Stempień ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku Zagadnienie efektywności świadczeń pomocy społecznej w świetle wyników badań przeprowadzonych w ramach projektu mgr Jakub Ryszard Stempień ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku Uniwersytet Łódzki

Plan referatu metodologia badań wiedza klientów pomocy społecznej nt. możliwych form wsparcia ocena właściwości kryteriów przyznawania pomocy ewaluacja efektywności świadczeń podsumowanie

Metodologia badań

Metodologia badań Prezentowane wyniki pochodzą z dwóch badań przeprowadzonych przez ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku: badania pracowników społecznych, badania osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Każde z badań miało charakter ogólnopolski i opierało się na badaniach o charakterze pilotażowym, jakie zostały przeprowadzone w woj. łódzkim w ramach projektu „Twoja Szansa” (www.twojaszansa.org). Badania w pozostałych województwach zostały wykonane w ramach projektu „Twoja Szansa Plus” (www.twojaszansaplus.org).

Metodologia badań Badania zostały przeprowadzone z wykorzystaniem techniki wywiadów kwestionariuszowych (tzw. PAPI). Próby badawcze wyniosły ogółem: 2200 pracowników socjalnych (w tym: 400 z woj. łódzkiego), 8600 osób zagrożonych wykluczeniem społecznym (w tym: 3600 z woj. łódzkiego). Wywiady były realizowane w następujących terminach: badanie osób zagrożonych wykluczeniem społecznym „Twoja Szansa ”: II 2006 – V 2006 badanie osób zagrożonych wykluczeniem społecznym „Twoja Szansa Plus”: IX 2006 – I 2007 badanie pracowników pomocy społecznej „Twoja Szansa”: X 2005 – XII 2005 badanie pracowników pomocy społecznej „Twoja Szansa Plus”: V 2006 – VII 2006

Metodologia badań Respondentami byli (badanie pracowników socjalnych): pracownicy placówek pomocy społecznej oraz wolontariusze organizacji pozarządowych świadczących pomoc społeczną

Metodologia badań Respondentami były też osoby zagrożone wykluczeniem społecznym zaliczające się do następujących z grup (wg wytycznych Działania 1.5 SPO RZL): osoby bezrobotne, nie pracujące więcej niż 24 m-ce i bez prawa do zasiłku dla bezrobotnych, osoby w trakcie leczenia uzależnienia od alkoholu lub te, które ukończyły je w ciągu roku, osoby w trakcie leczenia uzależnienia od narkotyków lub te, które ukończyły je w ciągu roku, osoby bezdomne, osoby, które w ciągu ostatnich 12 miesięcy opuściły zakład karny, osoby pochodzące z innego kraju i mające problemy z przystosowaniem się do polskiej rzeczywistości, osoby w wieku 15 – 24 lat wychowujące się w domu dziecka/rodzinie zastępczej/innej instytucji opiekuńczo wychowawczej, osoby w wieku 15 – 24 lat nie uczące się, nie pracujące i nie zarejestrowane jako bezrobotne, osoby w wieku 15 – 24 lat mające problemy w nauce i którym zdarza się sprawiać problemy wychowawcze, osoby w wieku 15 – 24 lat, które lub których rodziny borykają się z problemami finansowymi i którym zdarzało się wchodzić w konflikt z prawem

Metodologia badań Cele badawcze: poznanie opinii pracowników socjalnych i osób zagrożonych wykluczeniem społecznym nt. efektywności poszczególnych form wsparcia, identyfikacja poziomu znajomości przez osoby zagrożone wykluczeniem społecznym zasad przyznawania pomocy społecznej, poznanie opinii pracowników socjalnych i osób zagrożonych wykluczeniem społecznym nt. tych zasad, określenie oczekiwań osób zagrożonych wykluczeniem społecznym wobec pracowników instytucji pomocy społecznej, identyfikacja zasobów potencjału zawodowego osób zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz poznanie ich planów zawodowych (w tym związanych z mobilnością przestrzenną).

Wiedza klientów pomocy społecznej nt. możliwych form wsparcia

ŚWIADCZENIA PIENIĘŻNE ŚWIADCZENIA NIEPIENIĘŻNE Wiedza klientów pomocy społecznej nt. możliwych form wsparcia Tabela 1. Rodzaje świadczeń dostępnych w instytucjach pomocy społecznej ŚWIADCZENIA PIENIĘŻNE ŚWIADCZENIA NIEPIENIĘŻNE USŁUGI OPIEKUŃCZE 1. zasiłek stały, 2. zasiłek okresowy, 3. zasiłek celowy i specjalny zasiłek celowy, 4. zasiłek i pożyczka na ekonomiczne usamodzielnienie, 5. jednorazowa pomoc losowa, 6. okresowa pomoc losowa, 7. pomoc dla rodzin zastępczych, 8. pomoc na usamodzielnienie oraz na kontynuowanie nauki, 9. pomoc na uzyskanie odpowiednich warunków mieszkaniowych, 10. pomoc na zagospodarowanie w formie rzeczowej, 11. pomoc w uzyskaniu zatrudnienia, 12. świadczenia pieniężne na utrzymanie i pokrycie wydatków związanych z nauką j. polskiego dla uchodźców 1. praca socjalna, 2. bilet kredytowany, 3. składki na ubezpieczenie zdrowotne, 4. składki na ubezpieczenia społeczne, 5. pomoc rzeczowa, w tym na ekonomiczne usamodzielnienie, 6. sprawienie pogrzebu, 7. interwencja kryzysowa, 8. schronienie, 9. posiłek, 10. niezbędne ubranie, 11. poradnictwo specjalistyczne 1. specjalistyczne usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania oraz w ośrodkach wsparcia, 2. mieszkanie chronione, 3. opieka i chowanie w rodzinie zastępczej i w placówce społeczno-wychowawczej, 4. pomoc w uzyskaniu odpowiednich warunków mieszkaniowych, w tym w mieszkaniu chronionym, 5. pomoc w uzyskaniu zatrudnienia, 6. pomoc na zagospodarowanie – w formie rzeczowej dla osób usamodzielnianych, 7. szkolenia, poradnictwo rodzinne i terapia rodzinna prowadzone przez ośrodki adopcyjno-opiekuńcze

Wiedza klientów pomocy społecznej nt. możliwych form wsparcia Wykres 4. Korzystanie z poszczególnych rodzajów pomocy społecznej przez osoby zagrożone wykluczeniem społecznym – według „odbiorców” i pracowników socjalnych

Wiedza klientów pomocy społecznej nt. możliwych form wsparcia Wykres 1. Wiedza respondentów na temat rodzajów pomocy, z jakich mogą skorzystać w instytucjach pomocy społecznej

Wiedza klientów pomocy społecznej nt. możliwych form wsparcia Wykres 2. Wiedza respondentów z poszczególnych województw na temat rodzajów pomocy z jakich mogą skorzystać w instytucjach pomocy społecznej

Wiedza klientów pomocy społecznej nt. możliwych form wsparcia Wykres 3. Najczęstsze źródła informacji na temat rodzajów pomocy, z jakich można skorzystać w instytucjach pomocy społecznej

Wiedza klientów pomocy społecznej nt. możliwych form wsparcia Wykres 3. Oczekiwania zagrożonych wykluczeniem społecznym odbiorców pomocy społecznej wobec pracowników socjalnych

Ocena właściwości kryteriów przyznawania pomocy

Ocena właściwości kryteriów przyznawania pomocy Wykres 4. Ocena właściwości kryteriów przyznawania świadczeń pieniężnych

Ocena właściwości kryteriów przyznawania pomocy Wykres 4. Ocena właściwości kryteriów przyznawania świadczeń niepieniężnych

Ocena właściwości kryteriów przyznawania pomocy Wykres 4. Ocena właściwości kryteriów przyznawania usług opiekuńczych

Ocena właściwości kryteriów przyznawania pomocy Wykres 4. Opinie na temat, czy lepiej udzielać wyższych świadczeń pieniężnych mniejszej liczbie potrzebujących, czy też niższych świadczeń większej liczbie potrzebujących

Ocena właściwości kryteriów przyznawania pomocy Wykres 4. Opinie na temat, czy lepiej udzielać większej ilości świadczeń niepieniężnych mniejszej liczbie potrzebujących, czy też mniejszej ilości świadczeń większej liczbie potrzebujących

Ocena właściwości kryteriów przyznawania pomocy Wykres 4. Opinie na temat, czy lepiej udzielać większej ilości usług opiekuńczych mniejszej liczbie potrzebujących, czy też mniejszej ilości usług opiekuńczych większej liczbie potrzebujących

Ewaluacja efektywności świadczeń

Ewaluacja efektywności świadczeń ŚWIADCZENIA PIENIĘŻNE OCENA WEDŁUG OSÓB ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM OCENA WEDŁUG PRACOWNIKÓW SOCJALNYCH RÓŻNICA W OCENACH Zasiłek okresowy 3,5 3,4 0,1 Zasiłek celowy i specjalny zasiłek celowy 3,6 0,2 Zasiłek stały 3,7 0,3 Pomoc w uzyskaniu zatrudnienia Jednorazowa pomoc losowa Okresowa pomoc losowa 3,8 0,4 Pomoc na zagospodarowanie w formie rzeczowej Pomoc na uzyskanie odpowiednich warunków mieszkaniowych 3,2 0,6 Pomoc na usamodzielnienie oraz na kontynuowanie nauki 3,9 0,5 Pomoc dla rodzin zastępczych 3,3 Zasiłek i pożyczka na ekonomiczne usamodzielnienie 4,0 0,7 Świadczenie pieniężne na utrzymanie i pokrycie wydatków związanych z nauką języka polskiego dla uchodźców 4,3 2,7 1,6 OGÓŁEM- efektywność świadczeń pieniężnych Tabela 4. Efektywność poszczególnych świadczeń pieniężnych w ocenie korzystających z nich osób zagrożonych wykluczeniem społecznym i pracowników socjalnych (śr. arytm.) 1 – najmniejsza efektywność; 5 – największa efektywność

Ewaluacja efektywności świadczeń Wykres 4. Ocena efektywności świadczeń pieniężnych (ogółem według pracowników socjalnych i osób zagrożonych wykluczeniem społecznym) w instytucjach rządowych i samorządowych oraz pozarządowych P1 - Zasiłek okresowy, P2 - Zasiłek celowy i specjalny zasiłek celowy, P3 - Zasiłek stały, P4 - Pomoc w uzyskaniu zatrudnienia, P5 - Jednorazowa pomoc losowa, P6 - Okresowa pomoc losowa, P7 - Pomoc na zagospodarowanie w formie rzeczowej, P8 -Pomoc na uzyskanie odpowiednich warunków mieszkaniowych, P9 - Pomoc na usamodzielnienie oraz na kontynuowanie nauki, P10 - Pomoc dla rodzin zastępczych, P11 - Zasiłek i pożyczka na ekonomiczne usamodzielnienie, P12 - Świadczenie pieniężne na utrzymanie i pokrycie wydatków związanych z nauką języka polskiego dla uchodźców

Ewaluacja efektywności świadczeń ŚWIADCZENIA NIEPIENIĘŻNE OCENA WEDŁUG OSÓB ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM OCENA WEDŁUG PRACOWNIKÓW SOCJALNYCH RÓŻNICA W OCENACH Posiłek 4,1 4,3 -0,2 Poradnictwo specjalistyczne 4,0 0,1 Niezbędne ubranie 0,0 Schronienie 4,2 3,9 0,3 Praca socjalna 3,8 Składki na ubezpieczenie zdrowotne 3,7 0,4 Interwencja kryzysowa 3,6 Pomoc rzeczowa, w tym na ekonomiczne usamodzielnienie 0,2 Składki na ubezpieczenia społeczne 3,5 0,6 Sprawienie pogrzebu Bilet kredytowany 2,8 1,2 OGÓŁEM- efektywność świadczeń niepieniężnych Tabela 4. Efektywność poszczególnych świadczeń niepieniężnych w ocenie korzystających z nich osób zagrożonych wykluczeniem społecznym i pracowników socjalnych (śr. arytm.) 1 – najmniejsza efektywność; 5 – największa efektywność

Ewaluacja efektywności świadczeń Wykres 4. Ocena efektywności świadczeń niepieniężnych (ogółem według pracowników socjalnych i osób zagrożonych wykluczeniem społecznym) w instytucjach rządowych i samorządowych oraz pozarządowych N1 - Posiłek, N2 – Poradnictwo specjalistyczne, N3 – Niezbędne ubranie, N4 - Schronienie, N5 – Praca socjalna, N6 - Składki na ubezpieczenie zdrowotne, N7 - Interwencja kryzysowa, N8 - Pomoc rzeczowa, w tym na ekonomiczne usamodzielnienie, N9 - Składki na ubezpieczenie społeczne, N10 – Sprawienie pogrzebu, N11 – Bilet kredytowany

Ewaluacja efektywności świadczeń Tabela 4. Efektywność poszczególnych usług opiekuńczych w ocenie korzystających z nich osób zagrożonych wykluczeniem społecznym i pracowników socjalnych (śr. arytm.) USŁUGI OPIEKUŃCZE OCENA WEDŁUG OSÓB ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM OCENA WEDŁUG PRACOWNIKÓW SOCJALNYCH RÓŻNICA W OCENACH Pomoc w uzyskaniu zatrudnienia 3,4 3,5 -0,1 Specjalistyczne usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania oraz w ośrodkach wsparcia 4,2 3,9 0,3 Opieka i wychowanie w rodzinie zastępczej i w placówce opiekuńczo-wychowawczej 0,7 Szkolenia, poradnictwo rodzinne i terapia rodzinna prowadzone przez ośrodki adopcyjno-opiekuńcze 4,0 3,7 Pomoc w uzyskaniu odpowiednich warunków mieszkaniowych, w tym w mieszkaniu chronionym 0,5 Pomoc na zagospodarowanie w formie rzeczowej dla osób usamodzielnianych Mieszkanie chronione 3,3 OGÓŁEM- efektywność usług opiekuńczych 1 – najmniejsza efektywność; 5 – największa efektywność

Ewaluacja efektywności świadczeń Wykres 4. Ocena efektywności usług opiekuńczych (ogółem według pracowników socjalnych i osób zagrożonych wykluczeniem społecznym) w instytucjach rządowych i samorządowych oraz pozarządowych U1 – Pomoc w uzyskaniu zatrudnienia, U2 – Specjalistyczne usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania oraz w ośrodkach wsparcia, U3 – Opieka i wychowanie w rodzinie zastępczej i w placówce opiekuńczo-wychowawczej, U4 – Szkolenia, poradnictwo rodzinne i terapia rodzinna prowadzone przez ośrodki adopcyjno-opiekuńcze, U5 – Pomoc w uzyskaniu odpowiednich warunków mieszkaniowych, w tym w mieszkaniu chronionym, U6 – Pomoc na zagospodarowanie w formie rzeczowej dla osób usamodzielnianych, U7 – Mieszkanie chronione

OCENA EFEKTYWNOŚCI WEDŁUG OSÓB ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM Ewaluacja efektywności świadczeń MIEJSCE W RANKINGU RODZAJ ŚWIADCZENIA NAZWA ŚWIADCZENIA OCENA EFEKTYWNOŚCI WEDŁUG OSÓB ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM 1 św. pieniężne Świadczenie pieniężne na utrzymanie i pokrycie wydatków związanych z nauką j. polskiego dla uchodźców 4,3 św. niepieniężne Sprawienie pogrzebu 2 usł. opiekuńcze Opieka i wychowanie w rodzinie zastępczej i w placówce opiekuńczo-wychowawczej 4,2 Schronienie Specjalistyczne usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania oraz w ośrodkach wsparcia 3 Poradnictwo specjalistyczne 4,1 Posiłek Składki na ubezpieczenia społeczne Składki na ubezpieczenie zdrowotne Tabela 4. Ranking efektywności świadczeń uzyskiwanych w placówkach pomocy społecznej – wg osób zagrożonych wykluczeniem społecznym (śr. arytm.) 1 – najmniejsza efektywność; 5 – największa efektywność

OCENA EFEKTYWNOŚCI WEDŁUG PRACOWNIKÓW SOCJALNYCH Ewaluacja efektywności świadczeń Tabela 4. Ranking efektywności świadczeń uzyskiwanych w placówkach pomocy społecznej – wg pracowników socjalnych (śr. arytm.) MIEJSCE W RANKINGU RODZAJ ŚWIADCZENIA NAZWA ŚWIADCZENIA OCENA EFEKTYWNOŚCI WEDŁUG PRACOWNIKÓW SOCJALNYCH 1 św. niepieniężne Posiłek 4,3 2 Niezbędne ubranie 4,0 Poradnictwo specjalistyczne 3 Schronienie 3,9 usł. opiekuńcze Specjalistyczne usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania oraz w ośrodkach wsparcia 1 – najmniejsza efektywność; 5 – największa efektywność

OCENA EFEKTYWNOŚCI OGÓŁEM Ewaluacja efektywności świadczeń Tabela 4. Ranking efektywności świadczeń uzyskiwanych w placówkach pomocy społecznej – łączna ocena osób zagrożonych wykluczeniem społecznym i pracowników socjalnych (śr. arytm.) MIEJSCE W RANKINGU RODZAJ ŚWIADCZENIA NAZWA ŚWIADCZENIA OCENA EFEKTYWNOŚCI OGÓŁEM 1 św. niepieniężne Posiłek 8,4 2 Poradnictwo specjalistyczne 8,1 Schronienie usł. opiekuńcze Specjalistyczne usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania oraz w ośrodkach wsparcia 3 Niezbędne ubranie 8,0 Sprawienie pogrzebu 1 – najmniejsza efektywność; 5 – największa efektywność

Podsumowanie

Podsumowanie Dwie trzecie (66,6%) przebadanych osób będących zagrożonych wykluczeniem społecznym nie wie, z jakiego wsparcia może skorzystać. Najtrudniej przedstawia się sytuacja w przypadku województw: lubuskiego (85,8%), kujawsko-pomorskiego (84,7%), wielkopolskiego (82,6%), podlaskiego (82,5%). Wiedza nt. dostępnych form wsparcia pochodzi przede wszystkim od pracowników socjalnych (54,1%) i to od nich oczekuje się przede wszystkim właśnie poinformowania o możliwej pomocy. Co piąty ankietowany (21,3%) sam dowiedział się o tym, jakiego wsparcia może oczekiwać w instytucjach pomocy społecznej.

Podsumowanie Większość respondentów z obydwu grup uznała kryteria przyznawania poszczególnych form pomocy za właściwe. Zgodność ta dotyczyła przede wszystkim świadczeń pieniężnych, w mniejszym zaś stopniu: świadczeń niepieniężnych i usług opiekuńczych (tu za właściwe uważali je przede wszystkim pracownicy). Pracownicy socjalni byli na ogół skłonni uważać, że lepiej jest udzielać mniejszej ilości świadczeń większej liczbie potrzebujących. Wyjątek stanowiły tu świadczenia pieniężne. Osoby zagrożone wykluczeniem społecznym miały trudności z udzieleniem jednoznacznej odpowiedzi na omawiane pytanie.

Podsumowanie Za najbardziej efektywne świadczenie, pracownicy socjalni uznali: posiłek, niezbędne ubranie, poradnictwo specjalistyczne Za najbardziej efektywne świadczenie, osoby zagrożone wykluczeniem społecznym uznały: świadczenie pieniężne na utrzymanie i pokrycie wydatków związanych z nauką j. polskiego dla uchodźców, sprawienie pogrzebu, opieka i wychowanie w rodzinie zastępczej i w placówce opiekuńczo-wychowawczej, schronienie, specjalistyczne usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania oraz w ośrodkach wsparcia św. niepieniężne

Dziękuję za uwagę. mgr Jakub Ryszard Stempień ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku ul. Grunwaldzka 5 99-301 Kutno www.asm-poland.com.pl j.stempien@asm-poland.com.pl