Doskonalenie kompetencji pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych – na przykładzie projektu: pomoc psychopedagogiczna i terapeutyczna w poradnictwie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Powiatowa Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Olsztynie
Advertisements

Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
ROPS Poznań wiedza zmienia przyszłość 23 kwietnia 2009
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach ul. M. Reja 67 B.
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
PEDAGOG SZKOLNY.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Nowy kierunek: PEDAGOGIKA SPECJALNA Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski SPECJALNOŚĆ: EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
psychologiczno –pedagogiczne
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Pilotażowy model doskonalenia nauczycieli i zewnętrznego wspomagania szkół i przedszkoli w powiecie jaworskim Projekt współfinansowany ze środków Unii.
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Co dalej…..
System wspomagania szkół i doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie edukacji uczniów niepełnosprawnych Kształcenie uczniów niepełnosprawnych - wyzwania,
Tytuł: Wspomaganie szkół w zakresie kształcenia uczniów niepełnosprawnych Autor: Agnieszka Mąkowska.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
WSPÓŁCZESNE WYZWANIA SZKOLNEGO DORADZTWA KARIERY
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
LICENCJAT I CO DALEJ?. Praca…. 1) Przedszkola, kluby przedszkolaka, punkty przedszkolne i inne formy wychowania przedszkolnego (minimum ½ etatu w jednym.
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2016/2017.
Lokalizacja… Osoby prowadzące placówkę… Zbigniew Hołówko Sabina Hołówko-Rusin Uniwersytet Rzeszowski,  kierunek: pedagogika, specjalizacja: resocjalizacja.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Doskonalenie nauczycieli granty
KATEDRA PEDAGOGIKI KULTURY FIZYCZNEJ
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
Katarzyna Pawlusek Izabela Juszkiewicz
FORUM ŚRODOWISK POMOCOWYCH 18 lutego 2015r.
Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Łapach
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Projekt: JAK SKUTECZNIE I EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE Nr projektu: PL01-KA mgr Elżbieta Tomaszewska – koordynator.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Katarzyna Pawlusek Izabela Juszkiewicz
Zapis prezentacji:

Doskonalenie kompetencji pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych – na przykładzie projektu: pomoc psychopedagogiczna i terapeutyczna w poradnictwie dr Elżbieta Woźnicka, Katedra Andragogiki i Pracy Socjalnej, Akad. Hum. - Ek.; mgr Andrzej Zbonikowski Katedra Psychologii, Akad. Hum.-Ek.

Uwarunkowania Potrzeb związanych z doskonaleniem zawodowym pracowników poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego Brak adekwatnej oferty szkoleniowo- edukacyjnej, przy relatywnie wysokiej podaży ofert doskonalenia dla nauczycieli. Brak kompetencyjnych studiów podyplomowych umożliwiających kompleksowe, profesjonalne wsparcie warsztatu pracy psychologiczno- pedagogicznej

Brak ofert szkoleniowych umożliwiających szerokie, przeglądowe zapoznanie się z wieloma metodami i technikami pracy terapeutycznej i wspierającej rozwój. Wysokie koszty szkoleń i kursów przeznaczonych dla pracowników poradni (specjalistyczne kursy często kilkakrotnie przekraczają miesięczne pobory pracowników) i niedostosowanie środków finansowych do ich potrzeb. Zbyt mała liczba nieodpłatnych, specjalistycznych szkoleń i konferencji, kierowanych do praktyków.

Studia podyplomowe Cele studiów: Poznanie wybranych technik i metod specjalistycznej pracy psychopedagogicznej Przyswojenie wybranych umiejętności specjalistycznych związanych z pomocą terapeutyczną i poradnictwem Poznanie dalszych możliwości kształcenia specjalistycznego w zakresie poszczególnych metod diagnozy, terapii i wspierania rozwoju Realizacja priorytetu MEN w zakresie doskonalenia strategii pracy z UCZNIAMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH ( poprzez podjęcie zagadnień pracy z młodzieżą agresywną i niedostosowaną, z ADHD, z niepełnosprawnością intelektualną i z uczniem zdolnym. Opracowanie własnych propozycji rozwiązań metodycznych w zakresie pracy diagnostyczno-terapeutycznej oraz wspierającej rozwój (prace dyplomowe i publikacja książkowa).  

Program studiów (355 h) Blok przedmiotowy: Kontakt w sytuacji pomagania – 20 h Blok przedmiotowy: Logopedia z emisją głosu – 45 h: - Neurologopedia – 15 h, - Surdologopedia – 15 h, - Emisja głosu – 15 h. Blok przedmiotowy: Diagnostyka psychologiczno-pedagogiczna - 45 h: - Wybrane techniki diagnozy psychologicznej zaburzeń rozwojowych dzieci i młodzieży – 30 h, - Metody diagnostyczne w pracy z osoba niepełnosprawna intelektualnie; PAC Gunzburga – 15 h.

Blok przedmiotowy: Wybrane metody terapii wspomagającej rozwój - 80 h: - Metoda Glena Domana w terapii pedagogicznej – 10 h, - Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – 20 h, - Diagnoza i terapia dzieci z ADHD – 10 h, - Współczesne tendencje w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną – 10 h, - Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą – 30 h. Blok przedmiotowy: Edukacja ucznia zdolnego 25 h: - Praca z uczniem zdolnym – 10 h, - Warsztat rozwijania myślenia twórczego – 15 h.

Blok przedmiotowy: Resocjalizacja i korekcja nieprawidłowych zachowań 45 h: - Współczesne problemy resocjalizacji – 10 h, - Trening zastępowania agresji – 15 h, - Psychokorekcja zaburzeń w zachowaniu dzieci i młodzieży – 20 h. Blok przedmiotowy: Wybrane metody pracy psychoterapeutycznej 30 h: - Terapia M. Eriksona – 10 h, - Programowanie neurolingwistycznwe – 10 h, - BSFT - Terapia krótkoterminowa skoncentrowana na rozwiązaniu – 10h.

Blok przedmiotowy: Profilaktyka społeczna 45 h: - Współczesne tendencje w profilaktyce uzależnień – 10 h, - Zagrożenia rozwoju psychospołecznego dzieci i młodzieży – 15 h, - Wypalenie zawodowe – 5 h, - Pisanie szkolnych programów profilaktyki – 15 h. Seminarium dyplomowe 20 h.

Perspektywy doskonalenia : Diagnoza potrzeb edukacyjnych pracowników poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego Kompleksowa diagnoza kompetencji Określenie charakterystyk zawodowych w oparciu o Krajowe Ramy Kwalifikacji System wielopoziomowego wsparcia rozwoju zawodowego