Kształcenie umiejętności pisania w świetle nowej podstawy programowej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Uczeń i nauczyciel wobec zmian
Advertisements

Nowa” Matura 2015 Języki obce
Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego
Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli
Ocenianie pracy uczniów na lekcjach języka polskiego
CZASOPISMA POPULARNONAUKOWE –
Szkoła Podstawowa w Starych Bielicach
Jak motywować uczniów do nauki?
Pajdokracja, czyli… rządy dzieci.
NOWA MATURA Z JĘZYKA ROSYJSKIEGO
Rady dla Słuchacza przygotowującego się do egzaminu maturalnego z języka polskiego.
Fonetyka, ortografia, interpunkcja
Sprawdzian w szkole podstawowej
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
Sprawdzian po klasie szóstej w szkole podstawowej
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA
Kształcenie umiejętności redagowania pisemnych form wypowiedzi
Rada Szkoleniowa w SP Opracowanie spisu umiejętności absolwenta w kl. III w celu łatwiejszego pokonania progu kl.IV Alina Tokarska SP2.
Gatunki dziennikarskie
Nowa podstawa programowa
SPRAWDZIAN PO KLASIE SZÓSTEJ
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
Kryteria oceniania. Przedmiotowy system oceniania.
Literacki i pozaliteracki Tekst kultury na lekcjach języka polskiego
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Pisanie-metody kształcenia tej umiejętności
Konferencja dla nauczycieli języka polskiego r. Program I Indywidualny rozwój ucznia a praktyka szkolna. 1. Indywidualny rozwój ucznia zadaniem.
OGÓLNOPOLSKI SPRAWDZIAN UMIEJĘTNOŚCI UCZNIÓW KLAS VI
na zakonczenie nauki w szkole podstawowej
Matura podstawowa z języka angielskiego.
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu
Projekt systemowy Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Program szkoleń animatorów przedsięwzięć edukacyjnych w szkołach podstawowych.
Rozporządzenie MEN z 7 lutego 2012 roku Pojawia się tam zapis język obcy ukierunkowany zawodowo- Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów Efekty.
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
Zmiany w egzaminie maturalnym w roku szkolnym 2011/2012
Maksymalnie za część humanistyczną testu można było uzyskać 20 punktów.
Autor: Paweł Sandulski
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
NOWA FORMUŁA SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
Gatunki dziennikarskie
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
Nowa formuła sprawdzianu zewnętrznego w klasie VI od 2015 r.
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych: leksykalnych,  gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych, umożliwiającym.
Sprawdzian szóstoklasisty
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
II ETAP EDUKACYJNY: KLASY IV-VI JĘZYK POLSKI
Egzamin maturalny z języka obcego - poziom podstawowy Renata Malejewska.
Sprawdzian z języka angielskiego w klasie szóstej
Scenariusz zajęć dla klasy I szkoły podstawowej
Nowa podstawa programowa dla szkoły podstawowej i gimnazjum
18, 19, 20 kwietnia 2016 Podstawę prawną przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego stanowią następujące akty prawne: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r.
Sprawdzian szóstoklasisty
Język polski na sprawdzianie szóstoklasisty *. Zgodnie z nową formułą sprawdzianu szóstoklasiści przystępujący do sprawdzianu w 2016 roku będą musieli.
PRÓBNEGO SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
Sprawdzian w klasie szóstej szkoły podstawowej w roku szkolnym 2015/2016.
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
Sprawdzian został przeprowadzony 1 kwietnia 2015 r. Uczniowie, którzy z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpili do sprawdzianu tego dnia, pisali.
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych wiedza o języku w szkole podstawowej i gimnazjum.
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Podstawowe informacje o egzaminie ósmoklasisty
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Efekty uczenia się Od czego wyszliśmy?.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Próbny Egzamin Ósmoklasisty
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego – język obcy nowożytny.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego
Zapis prezentacji:

Kształcenie umiejętności pisania w świetle nowej podstawy programowej Cele: wskazanie umiejętności ucznia klasy 3 w zakresie pisania; zestawienie form wypowiedzi zawartych w nowej podstawie programowej; odczytanie i planowanie kształcenia umiejętności związanych z pisaniem w klasach 4-6. Małgorzata Roszak Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 91 43-50-660, mroszak@zcdn.edu.pl 10.03.2012 r.

Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli Uczeń klasy 3 klasy 6 Korzysta z informacji; Analizuje i interpretuje teksty kultury; Tworzy wypowiedzi. Odbiera wypowiedzi i wykorzystuje zawarte w nich informacje; Analizuje i interpretuje tekstów kultury; Tworzy wypowiedzi. Małgorzata Roszak Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 91 43-50-660, mroszak@zcdn.edu.pl 10.03.2012 r.

Uczeń klasy 3 tworzy wypowiedzi: a) w formie ustnej i pisemnej: kilkuzdaniową wypowiedź, krótki opowiadanie i opis, list prywatny, życzenia, zaproszenie; b) dobiera właściwe formy komunikowania się w różnych sytuacjach społecznych; c) uczestniczy w rozmowach: zadaje pytania, udziela odpowiedzi i prezentuje własne zdanie; poszerza zakres słownictwa i struktur składniowych; f) pisze czytelnie i estetycznie (przestrzega zasad kaligrafii), dba o poprawność gramatyczną, ortograficzną oraz interpunkcyjną; g) przepisuje teksty z pamięci i ze słuchu; w miarę swoich możliwości samodzielnie realizuje pisemne zadania domowe Małgorzata Roszak Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 91 43-50-660, mroszak@zcdn.edu.pl 10.03.2012 r.

Formy wypowiedzi Stara podstawa Nowa podstawa programowa i standardy egzaminacyjne Nowa podstawa programowa opowiadanie, opis przedmiotu, postaci rzeczywistej i literackiej, dzieła sztuki, sprawozdanie z uroczystości szkolnej, wycieczki, list prywatny i oficjalny, ogłoszenie, kartka pocztowa, notatka w formie planu, tabeli, wykresu, streszczenia, zaproszenie, telegram, zawiadomienie, instrukcja, przepis. Formułuje wypowiedzi ze świadomością celu: pyta i odpowiada; potwierdza i zaprzecza; poleca i prosi; przyrzeka i obiecuje; zachęca i zniechęca; zaprasza, współczuje; żartuje; wątpi; odmawia. opowiadanie z dialogiem (twórcze i odtwórcze), opis postaci, przedmiotu, krajobrazu, proste sprawozdanie (np. z wycieczki, zawodów sportowych), list prywatny i oficjalny, ogłoszenie, prosta notatka (plan odtwórczy ramowy i szczegółowy), zaproszenie, pamiętnik i dziennik (pisany z perspektywy bohatera liter. lub własnej), Rozpoznaje: instrukcję, w tym przepis, życzenia i gratulacje, zawiadomienie, zaproszenie.

Formy wypowiedzi kl. III Zna i korzysta z nich: życzenia, zaproszenie, zawiadomienie, list, notatka do kroniki Tworzy: kilkuzdaniową wypowiedź, krótkie opowiadanie i opis, list prywatny, życzenia, zaproszenie Kl. VI Zna i korzysta z nich: zaproszenie, ogłoszenie, instrukcję, w tym przepis Tworzy: opowiadanie z dialogiem (twórcze i odtwórcze), pamiętnik i dziennik (pisany z perspektywy bohatera liter. lub własnej), list oficjalny, proste sprawozdanie (np. z wycieczki, zawodów sportowych), opis postaci, przedmiotu, krajobrazu, ogłoszenie, zaproszenie, prosta notatka kl. III gim. Zna i korzysta z nich: gatunki publicystyczne prasowe, radiowe, telewizyjne (artykuł, wywiad, reportaż) Tworzy: urozmaicone kompozycyjnie i fabularnie opowiadanie, opis sytuacji i przeżyć, zróżnicowany stylistycznie i funkcjonalnie opis zwykłych przedmiotów lub dzieł sztuki, charakterystykę postaci literackiej, filmowej lub rzeczywistej, sprawozdanie z lektury, filmu, spektaklu, ze zdarzeń z życia, rozprawkę, podanie, życiorys i CV, list motywacyjny, dedykację Małgorzata Roszak Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 91 43-50-660, mroszak@zcdn.edu.pl 10.03.2012 r.

III Tworzenie wypowiedzi Mówienie i pisanie. Uczeń: 1) tworzy spójne teksty na tematy poruszane na zajęciach - związane z otaczającą rzeczywistością i poznanymi tekstami kultury; 2) dostosowuje sposób wyrażania się do oficjalnej i nieoficjalnej sytuacji komunikacyjnej oraz do zamierzonego celu; 3) formułuje pytania do tekstu; 5) tworzy wypowiedzi pisemne w następujących formach ...; 6) stosuje w wypowiedzi pisemnej odpowiednią kompozycję i układ graficzny zgodny z wymogami danej formy gatunkowej (w tym wydziela akapity); 7) sporządza plan odtwórczy wypowiedzi (ramowy, szczegółowy) Małgorzata Roszak Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 91 43-50-660, mroszak@zcdn.edu.pl 10.03.2012 r.

2. Świadomość językowa Uczeń: 1) rozróżnia i poprawnie zapisuje zdania oznajmujące, pyt., rozkazujące; 2) przekształca zdania pojedyncze w złożone i odwrotnie, a także zdanie w równoważniki - odpowiednio do przyjętego celu; 3) stosuje poprawne formy gramatyczne wyrazów odmiennych; 4) poprawnie stopniuje przymiotniki i przysłówki i używa ich we właściwych kontekstach; 7) operuje słownictwem z określonych kręgów tematycznych (dom, rodzina, szkoła, nauka, środowisko przyrodnicze i społeczne);

Zapis, czyli ortografia i interpunkcja 5. Pisze poprawnie pod względem ortograficznym, w tym w razie potrzeby wykorzystuje wiedzę o: wymianie głosek w wyrazach pokrewnych oraz tematach fleksyjnych wyrazów odmiennych, różnicach w wymowie i pisowni samogłosek ustnych i nosowych, spółgłosek twardych i miękkich, dźwięcznych i bezdźwięcznych, zapisie „nie” z rzeczownikami, przymiotnikami i czasownikami, sposobach pisania nazw własnych i pospolitych; 6. Poprawne użycie znaków interpunkcyjnych: kropki, przecinka, znaku zapytania, cudzysłowu, dwukropka, nawiasu, znaku wykrzyknika; Małgorzata Roszak Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 91 43-50-660, mroszak@zcdn.edu.pl 10.03.2012 r.

,,Polonista szkoły podstawowej nie powinien postrzegać siebie jako młodszego brata nauczyciela gimnazjalnego czy licealnego. Powinien być równie uważnym i ambitnym obserwatorem i użytkownikiem osiągnięć współczesnej humanistyki. Może tylko nieco ostrożniejszym”. Witold Bobiński Dziękuję za spotkanie, Małgorzata Roszak -ekspertka przedmiotowa w ZCDN-ie