Ćwiczenia percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo – ruchowej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Metoda integracji sensorycznej
Advertisements

który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
METODA DOBREGO STARTU.
Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej
Specyficzne trudności w uczeniu się
Czytanie ze zrozumieniem
Beata Mierzejewska PPP nr 19 DIAGNOZA I REHABILITACJA ORTOPTYCZNA
Gry, zabawy oraz ćwiczenia rozwijające i doskonalące czytanie
METODA DOBREGO STARTU.
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
W przedszkolu wykorzystuje się różne metody
Percepcja słuchowa.
„Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat” (J. Korczak)
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
PLATFORMA BADAŃ ZMYSŁÓW Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 7
Scenariusz zajęć prowadzonych wg Metody Dobrego Startu
Kształtowanie świadomości fonologicznej w początkowej nauce czytania i pisania […] Postępowanie wychowawcze dla każdego dziecka zaczyna się tam, gdzie.
Percepcja wzrokowa.
Matematyka bez barier z kształtami Numicon
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Przygotowanie dziecka do szkoły
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
Analizator słuchowy to:
Analizator wzrokowy to:
Integracja sensoryczna
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
JAK ROZUMIEĆ OPINIĘ Z PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ
Osobowość jako zespół dyspozycji warunkujących zachowanie człowieka
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
Budowa i funkcje mózgu Złudzenia optyczne
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
Trening metodą Warnkego
Sowa Wioletta Laszczewska Iwona
DEFINICJA POJĘCIA DYSLEKSJI
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
Terapia SI jako metoda wspomagająca rozwój dziecka
Słuch i hałas.
Zaburzenia przetwarzania słuchowego
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
„Kocham czytać” Jagody Cieszyńskiej
Metoda nauki czytania Przyłubskich
Odimienna nauka czytania I. Majchrzak
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
Metoda symultaniczno–sekwencyjna
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
Zaburzenia spostrzegania
DYSLEKSJA.
wzrokowo - przestrzenne
Recepty na dobre czytanie
O czym powinni wiedzieć rodzice kupując dziecku komputer ? Opracowała Anna Cynowska.
Grażyna Redlisiak Ośrodek Terapii i Szkoleń AMIKUR Warszawa, ul. Ogrodowa 42/
Gotowość szkolna Gotowość szkolna Informacja dla rodziców 5- i 6-latków.
WYKŁAD LIDZBARK CZĘĆ DRUGA. Zaburzenia integracji sensorycznej - Jak podaje Zbigniew Przyrowski (1998, s. 41): „integracja sensoryczna to organizacja.
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
Autor : Beata Goleń – Świgoń Szkoła Podstawowa nr 10 w Piasku.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
Funkcje wzrokowo-przestrzenne i funkcje wykonawcze 15 grudnia 2016
TERAPIA PSYCHOMOTORYCZNA
SŁUCH.
Szkodliwość hałasu w szkole
Integracja sensoryczna
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Percepcja słuchowa.
Próbny Egzamin Ósmoklasisty
Zapis prezentacji:

Ćwiczenia percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo – ruchowej Ćwiczenia percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo – ruchowej. Stymulacja słuchowa.

Ćwiczenia rozwijające percepcję wzrokową i koordynację wzrokowo – ruchową to umiejętność koordynacji ruchów całego ciała, bądź jego części z ruchami gałek ocznych.

Zaburzona koordynacja wzrokowo-ruchowa u dzieci objawia się małą precyzją ruchów i trudnościami w czasie wykonywania prostych zadań. Dzieci te nieprawidłowo trzymają ołówek, niechętnie rysują, często nie kończą swoich prac. Ich rysunki charakteryzują się uproszczoną formą i niskim poziomem graficznym. Prace robią wrażenie niedbale wykonanych.

Przykładowe ćwiczenia rozwijające percepcję wzrokową i koordynację wzrokowo – ruchową: wskazywanie i rozróżnianie osób z najbliższego otoczenia; przyglądanie się przedmiotom znajdującym się w pobliżu dziecka; wyciąganie ręki po wskazany przedmiot; trzymanie i przekładanie z ręki do ręki wybranego przedmiotu; branie i odkładanie wskazanego przedmiotu w określone miejsce; układanie historyjek obrazkowych; wskazywanie przedmiotów znanych dziecku (zabawek, przedmiotów codziennego użytku); wskazywanie przedmiotów na obrazkach;

napełnianie pudełka klockami (wkładanie do wyznaczonego miejsca); układanie klocków w jednej linii (tworzenie prostych układów rytmicznych); segregowanie klocków  i zabawek; dobieranie takich samych przedmiotów (np. dwie lalki, dwa misie); dopasowywanie obrazków do przedmiotów i odwrotnie; zgadywanie czego brakuje (spośród dwóch, trzech przedmiotów jest chowany jeden z nich, a dziecko odgaduje, którego przedmiotu brakuje); nawlekanie korali, wiązanie i rozwiązywanie supełków; pogrubianie i odwzorowywanie prostych kształtów.

Zdjęcia przedstawiające niektóre z ćwiczeń: wskazywanie przedmiotów na obrazkach:

układanie klocków w jednej linii (tworzenie prostych układów rytmicznych);

dopasowywanie przedmiotów do obrazków:

nawlekanie korali:

Układanie historyjek obrazkowych:

Ćwiczenia usprawniające percepcję wzrokową na materiale literowy: wyszukiwanie takich samych liter i ich segregowanie; lepienie z plasteliny lub układanie liter z drutu; wyszukiwanie takich samych sylab i ich segregowanie; wyszukiwanie takich samych wyrazów i ich rozpoznawanie w tekście.

wyszukiwanie takich samych liter:

lepienie z plasteliny liter:

Ćwiczenia rozwijające percepcję wzrokową i koordynację wzrokowo – przykładowe karty pracy:

Stymulacja słuchowa Słuch jest zdolnością odbioru dźwięku. Odbiór słyszanych dźwięków możliwy jest dzięki analizatorowi słuchu, który składa się z: receptora odbierającego bodźce słuchowe (ucho), przekazującego je na pobudzenia nerwowe: drogi słuchowej doprowadzającej pobudzenia nerwowe do mózgu, oraz nerwów odśrodkowych przekazujących impuls do mózgu.

Stymulacja słuchowa poprawia przetwarzanie bodźców słuchowych Stymulacja słuchowa poprawia przetwarzanie bodźców słuchowych. Jeśli u dziecka występują centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego wówczas ma ono problemy z prawidłowym różnicowaniem dźwięków, lokalizacją źródła dźwięku, rozpoznawaniem wzorców dźwiękowych, analizą czasowych aspektów sygnału dźwiękowego, umiejętnością rozumienia mowy zniekształconej, rozumieniem mowy w hałasie. To znaczy, że osoba z tym zaburzeniem nie ma możliwości pełnego wykorzystania słyszanego sygnału akustycznego przy prawidłowym jego odbiorze w strukturach obwodowych.

W czym może pomóc? Uwaga i koncentracja; Rozumienie mowy’ Artykulacja; Komunikacja; Samoocena.

Przykładowe ćwiczenia: Co słychać? dziecko, z zamkniętymi oczami, wsłuchuje się w dźwięki dobiegające z otoczeni i nazywa, co usłyszało; Co się toczy? należy przygotować kilka przedmiotów np. piłeczkę (ping pong), klocek, monetę, kamyk. Osoba dorosła demonstruje ćwiczenie, tocząc przedmioty po stole. Dziecko uważnie nasłuchuje, a następnie rozpoznaje, jaki przedmiot się toczy; Na czym gram? należy przygotować proste instrumenty, np. flet, harmonijkę ustną, bębenek, cymbałki itp. Dziecko i dorosły grają na instrumencie; następnie jedno z nich się odwraca, a druga osoba odgaduje, na jakim instrumencie zagrano; Które to zwierzę? Który pojazd? Odtwarzamy dziecku nagrania na płycie CD, dziecko wskazuje na obrazkach usłyszany dźwięk Co przesypuję? Terapeuta przesypuje różne substancje np. piasek, kasza, groch, fasola, ryż, makaron, dziecko odgaduje co zostało przesypane z kubka do kubka; Co ukryłam w pojemniku? Terapeuta wkłada do pojemników różne przedmioty np. kamień, moneta, piasek, dziecko odgaduje co jest w środku.

Kojarzenie dźwięków z przedmiotami i czynnościami: Źródłami dźwięków są: zwierzęta (np. szczekanie psa itp.); sprzęt domowego użytku (np. odkurzacz, dzwonek itp.); pojazdy (np. samochód, pociąg itp.); czynności (np. wbijanie gwoździ, ubijanie kotletów itp.) ; instrumenty (np. bębenek, dzwonki itp.); dźwięki ludzkie (np. płacz, śmiech, kaszel itp.); przyroda (np. deszcz, burza, śpiewanie ptaków).

O czym należy pamiętać? Bodźce słuchowe nadajemy poniżej głowy dziecka; Początkowe bodźce akustyczne muszą być głośne; Dźwięki nadajemy zawsze do obu uszu, czyli stymulujemy jednakowo ucho prawe i lewe; Dźwięki muszą być różnorodne, ale nie zapominamy o powtarzalności, tylko wtedy dziecko ma szansę zapamiętania tych dźwięków; Początkowo prezentujemy dziecku dźwięki kontrastowe (bardzo różniące się od siebie np. bębenek i trójkąt- niskie i wysokie tony instrumentów, a także zabawek wydających dźwięki np. krowa muu i wąż sss- niskie i wysokie); Należy zwrócić uwagę przy zakupie pomocy dydaktycznych, nagrań i zabawek imitujących odgłosy zwierząt, pojazdów itp. by były jak najbardziej zbliżone do naturalnych; Podczas ćwiczeń słuchowych dążymy do wyeliminowania bodźców wzrokowych i innych mogących odwracać uwagę dziecka i powodować dekoncentrację; Nasz głos powinien być ekspresyjny, melodyjny, śpiewny, musi on zwracać uwagę dziecka.

Bibliografia: „Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju”, Anna Franczyk, Katarzyna Krajewska, wyd. IMPULS, Kraków 2013r., „Wczesna interwencja terapeutyczna”, Cieszyńska J., Korendo M, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2008r., Wykonała: Małgorzata Krasucka