Zarządzanie, narzędzia i organizacja pracy brokera informacji Sabina Cisek Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa UJ 2012-03-08
Spis treści Zakładanie i prowadzenie firmy infobrokerskiej Klienci brokera informacji: potrzeby i zachowania informacyjne Wartość dodana w pracy brokera informacji Narzędzia, technologie i zasoby internetowe w działalności brokera informacji
Zakładanie i prowadzenie firmy infobrokerskiej
Firma infobrokerska jest mmśp Co to jest MMŚP? Akademia PARP – MMŚP http://www.akademiaparp.gov.pl/czy-twoja-firma-jest-mmsp.html, http://www.parp.gov.pl/files/74/87/1155.pdf USTAWA z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Tekst ujednolicony – Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 14 października 2010 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej). Rozdział 7 Mikroprzedsiębiorcy, mali i średni przedsiębiorcy. Dlaczego bycie MMŚP ma znaczenie? ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. http://www.parp.gov.pl/files/74/87/2262.pdf USTAWA z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Tekst ujednolicony – Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 14 października 2010 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej). Artykuł 8, 83, 103.
Prawo związane z działalnością infobrokerską Prawo związane z dostępem do informacji i jej wykorzystywaniem Dokumenty i przepisy ułatwiające dostęp do informacji Dokumenty i przepisy utrudniające dostęp do informacji Prawo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej
Prawo związane z dostępem do informacji i jej wykorzystywaniem Prawo związane z dostępem do informacji i jej wykorzystywaniem. Dokumenty i przepisy ułatwiające dostęp do informacji [1] Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (zwłaszcza artykuły 54, 61, 74) Art. 54. Każdemu zapewnia się wolność wyrażania swoich poglądów oraz pozyskiwania i rozpowszechniania informacji. Art. 61. 1. Obywatel ma prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne. Prawo to obejmuje również uzyskiwanie informacji o działalności organów samorządu gospodarczego i zawodowego a także innych osób oraz jednostek organizacyjnych w zakresie, w jakim wykonują one zadania władzy publicznej i gospodarują mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa. 2. Prawo do uzyskiwania informacji obejmuje dostęp do dokumentów oraz wstęp na posiedzenia kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów, z możliwością rejestracji dźwięku lub obrazu. Art. 74. Każdy ma prawo do informacji o stanie i ochronie środowiska.
Informacja o środowisku Prawo związane z dostępem do informacji i jej wykorzystywaniem. Dokumenty i przepisy ułatwiające dostęp do informacji – przykłady [2] Informacja publiczna Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (wraz z późniejszymi zmianami, tekst ujednolicony). http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20011121198 Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej. http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20070100068 Informacja o środowisku USTAWA z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst ujednolicony). http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20081991227
Prawo związane z dostępem do informacji i jej wykorzystywaniem Prawo związane z dostępem do informacji i jej wykorzystywaniem. Dokumenty i przepisy ułatwiające dostęp do informacji – przykłady [3] Ustawa z dnia 9 kwietnia 2010 r. o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych. http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20100810530 Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie podawania do publicznej wiadomości informacji dotyczących statków o obcej przynależności poddanych inspekcji. http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20041011044 Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 4 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu informacji wymaganych do podania do publicznej wiadomości przez komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej. http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20020780712
Prawo związane z dostępem do informacji i jej wykorzystywaniem Prawo związane z dostępem do informacji i jej wykorzystywaniem. Dokumenty i przepisy utrudniające dostęp do informacji – przykłady Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst ujednolicony). http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19940240083 Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tekst ujednolicony). http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19971330883 Ustawa z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20101821228+2011%2401%2402&min=1
Prawo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst ujednolicony). http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU2004173180 Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 14 października 2010 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20102201447&min=1 Wiele innych ustaw i rozporządzeń http://bip.mg.gov.pl/Prawo/Obowiazujace+prawo/Przedsiebiorcy
Zakładanie firmy – formalności Poradnik Zakładam firmę w Polsce, w ramach serwisu EUGO – Pojedynczy Punkt Kontaktowy Polska http://www.eu-go.gov.pl/pl/dla-przedsiebiorcy/rozpoczynam-dzialalnosc- gospodarcza/rozpoczynam-dziaalno-gospodarcz-w-polsce/ Szczegółowe informacje znajdują się w serwisie WWW Ministerstwa Gospodarki RP http://prod.ceidg.gov.pl/ceidg.cms.engine/ lub http://firma.gov.pl, http://www.eu-go.gov.pl/pl/strona-glowna-informacje/1617-nowe- zasady-rejestracji-dzialalnosci-gospodarczej/
Rejestracja firmy – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej CEIDG lub Krajowy Rejestr Sądowy KRS Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej CEIDG http://www.mg.gov.pl/node/9800 Krajowy Rejestr Sądowy KRS Ministerstwo Sprawiedliwości RP http://bip.ms.gov.pl/pl/rejestry-i-ewidencje/okrajowy- rejestr-sadowy/
Prowadzenie firmy w polsce i unii europejskiej EUGO Pojedynczy Punkt Kontaktowy – Dla Przedsiębiorcy http://www.eu-go.gov.pl/pl/dla-przedsiebiorcy/ Tamże – Procedury administracyjne http://www.eu-go.gov.pl/pl/dla- przedsiebiorcy/procedury/ W Europie Komisja Europejska – Twoja Europa – Prowadzenie przedsiębiorstwa w Europie http://ec.europa.eu/youreurope/business/index_pl.htm
Klasyfikacje w działalności gospodarczej – polska Główny Urząd Statystyczny GUS – Metainformacje – Klasyfikacje http://www.stat.gov.pl/ Klasyfikacja Środków Trwałych: http://firma.onet.pl/kst/przegladanie.php Klasyfikacje PKWiU, CPV, KŚT, PKD: http://www.klasyfikacje.pl/ Klasyfikacje Polskie http://klasyfikacje.tejo.pl/ Rzeczpospolita – Prawo – Klasyfikacje http://www.rp.pl/temat/55776.html Taryfa Celna Ministerstwo Finansów – Służba Celna – Taryfa Celna http://www.mf.gov.pl/index.php?const=2&dzial=516&wysw=14 Przeglądarka taryfowa ISZTAR 3 http://isztar.mf.gov.pl:7080/taryfa_celna/web/main_PL
Klasyfikacje w działalności gospodarczej – europa, świat NACE Rev. 2 (2008) i inne klasyfikacje w Unii Europejskiej European Commission – Eurostat – Statistics – Metadata – Classifications http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/statistics/metadata European Commission – Eurostat – RAMON http://ec.europa.eu/eurostat/ramon/index.cfm?TargetUrl=DSP_PUB_WELC NACE Rev. 2 – CPA 2008 http://circa.europa.eu/irc/dsis/nacecpacon/info/data/en/index.htm http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/national_accounts/documents/NACE%20Rev2%20in%20NA%20for%20dedicated%20section.pdf NAICS The North American Industry Classification System http://www.census.gov/eos/www/naics/ Zob. też http://www.stat.gov.pl/Klasyfikacje/
Wsparcie dla mmśp [1] Ministerstwo Gospodarki RP http://www.mg.gov.pl/Wspieranie+przedsiebiorczosci Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości http://www.parp.gov.pl/ Krajowy System Usług (KSU) dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw http://ksu.parp.gov.pl/pl, https://ksu.parp.gov.pl/pl/mapa Programy unijne Mapa Dotacji UE http://www.mapadotacji.gov.pl Ministerstwo Gospodarki RP http://www.mg.gov.pl/fundusze PARP – zakładka Dofinansowanie http://www.parp.gov.pl/index/more/303 Portal Funduszy Europejskich http://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/
Wsparcie dla mmśp [2] Urzędy pracy Anioły biznesu Zob. np. http://www.aniolybiznesu.org/ Warto zajrzeć http://www.bierzdotacje.pl/
Sprawdzanie rzetelności klientów i partnerów gospodarczych Ustawa z dnia 9 kwietnia 2010 r. o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20100810530+2010%240 6%2414&min=1 Biura Informacji Gospodarczej PARP – Biura Informacji Gospodarczej http://www.parp.gov.pl/index/index/244 Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor S.A. (BIG InfoMonitor) http://www.infomonitor.pl/ Krajowy Rejestr Długów Biuro Informacji Gospodarczej SA http://www2.krd.pl/ Rejestr Dłużników ERIF BIG S.A. http://www.erif.pl/ BIK – Biuro Informacji Kredytowej S.A. http://www.bik.pl/
zamówienia publiczne w działalności brokera informacji Urząd Zamówień Publicznych http://www.uzp.gov.pl/ Biuletyn Zamówień Publicznych – przeglądanie http://bzp0.portal.uzp.gov.pl/, http://bzp0.portal.uzp.gov.pl/index.php?ogloszenie=browser Wspólny Słownik Zamówień CPV http://www.uzp.gov.pl/cmsws/page/?D;923;wspolny_slownik_zamowien.html Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, tekst ujednolicony http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20101130759
BIZNES PLAN http://mystartup.pl/biznesplan/index/15/63/ http://www.ipo.pl/biznes_plany/przykladowe_biznes_plany/ http://www.ipo.pl/dmdocuments/przewodnik_jak_napisac_efektywny_biznesplan.pdf
Klienci brokera informacji: potrzeby i zachowania informacyjne
Kto może być klientem brokera informacji ? Przedsiębiorcy i firmy różnego typu, z różnych branż, o różnej wielkości – od MMŚP do międzynarodowych korporacji Władza publiczna, rząd i jego agendy – centralne i lokalne Organizacje pozarządowe, izby gospodarcze, fundacje, stowarzyszenia Samorząd lokalny Media, dziennikarze Szkoły wyższe Klienci indywidualni – np. inwestorzy, naukowcy, doktoranci, studenci
W jaki sposób poznać i zrozumieć potrzeby i zachowania informacyjne klientów? A) Na poziomie „teoretycznym”: na podstawie literatury przedmiotu (koncepcje, modele, wyniki badań empirycznych) z zakresu nauki o informacji, ekonomiki informacji (bada m.in. potrzeby informacyjne podmiotów gospodarczych), nauk o zarządzaniu Warto zajrzeć: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości PARP (2010). Raport z badania „Strategiczne źródła informacji w działalności przedsiębiorstw” http://www.parp.gov.pl/index/more/14837, http://www.parp.gov.pl/files/74/81/380/7620.pdf (B) Na poziomie „praktycznym”: na podstawie komunikacji z klientem, wywiadu informacyjnego Umiejętne połączenie (A) i (B) → sukces
Problem: pytanie/zamówienie klienta – a jego rzeczywiste potrzeby informacyjne. Kompetentna identyfikacja i charakterystyka potrzeb informacyjnych klientów Doświadczenia praktyków Nie zawsze zadawane, zgłaszane pytania odzwierciedlają faktyczne potrzeby informacyjne klienta, użytkownika Broker informacji musi określić – w komunikacji z klientem – jego rzeczywiste potrzeby informacyjne, to jest sprawa kluczowa dla sukcesu infobrokera W trakcie współpracy z klientem często następuje modyfikacja, rozszerzenie, zmiana potrzeb i pytań: trzeba ten proces ustawicznie monitorować Wiedza z zakresu inib Potrzeby i zachowania informacyjne (np. zadawane pytania, zgłaszane zapotrzebowanie) to NIE jest to samo Potrzeby informacyjne są dynamiczne, zmieniają się również w trakcie pozyskiwania i przetwarzania informacji Potrzeby informacyjne nie zawsze są uświadomione Na potrzeby informacyjne wpływa wiele czynników, także – „niemerytoryczne”
Potrzeby informacyjne z punktu widzenia brokera informacji: co należy ustalić w wywiadzie informacyjnym z klientem? [1] Na podstawie m.in. Materska, Katarzyna (2007). Informacja w organizacjach społeczeństwa wiedzy. Warszawa: Wydaw. SBP, s. 86-91. Wymagania użytkowników dotyczące treści i zawartości (content) informacji: Czego ma dotyczyć poszukiwana informacja? Przedmiot? Zakres treściowy? Zasięg (chronologiczny, formalny, geograficzny, językowy)? Czemu ma służyć? Do jakich zadań? Do rozwiązania jakich problemów? Oczekiwany stopień szczegółowości informacji? Pożądana kompletność/selektywność informacji? Poufność? Wyłączność informacji? Jakość informacji – aktualność, neutralność, nowość, prawdziwość (?), precyzja, rzetelność, unikatowość, użyteczność, wiarygodność?
Potrzeby informacyjne z punktu widzenia brokera informacji: co należy ustalić w wywiadzie informacyjnym z klientem? [2] W jakiej formie i postaci ma być dostarczona i przedstawiona informacja? Na jakim nośniku? Drukowana? Elektroniczna? Graficzna? Multimedialna? Numeryczna? Tekstowa? W jakim stopniu, zakresie i w jaki sposób przetworzona? W postaci bazy danych? Bibliografii? Materiałów przeznaczonych do zamieszczenia w Sieci? Notatki? Opracowania analityczno- syntetycznego? Rankingu? Raportu? Serwisu WWW? Streszczenia? Zbioru materiałów źródłowych? Zestawienia? Jak obszerna? Formalna (np. pisemny raport)? Nieformalna (przekaz ustny)? W jakim języku? Język potoczny? Techniczny? Obcy? Jak dostarczona? Email? Osobiście? Poczta tradycyjna?
Potrzeby informacyjne z punktu widzenia brokera informacji: co należy ustalić w wywiadzie informacyjnym z klientem? [3] Termin i koszty uzyskania informacji: Np. czy ważniejsza jest kompletność informacji czy pośpiech? Jasne określenie relacji pomiędzy zakresem usługi informacyjnej a kosztami AIIP: Code of Ethical Business Practice http://www.aiip.org/CodeOfEthics „Give clients the most current and accurate information possible within the budget and time frames provided by the clients. Help clients understand the sources of information used and the degree of reliability which can be expected from those sources.”
Wartość dodana w pracy brokera informacji
Kreowanie wartości dodanej Creating Value-added Research & Analysis. Quantum 2 Whitepaper 4.10.02. Leadership Series: Service Definition. http://quantum.dialog.com/media/pdfs/value_add.pdf (s.3) „There are six fundamental steps involved in creating value-added research and analysis: 1. Identify the context 2. Determine the questions 3. Create the value-added content 4. Analyze and answer the “So What?” 5. Share results 6. Follow up and get feedback However, it is important to remember, the process is a continuous one--the first and last steps are not necessarily distinct.”
Co sprzedaje broker informacji? Infobroker sprzedaje usługę informacyjną polegającą na pośredniczeniu pomiędzy utrwalonym zasobem informacji/wiedzy a ludźmi lub organizacjami, którzy informacji potrzebują Infobroker sprzedaje usługę informacyjną, polegającą na zaspokojeniu konkretnych, zindywidualizowanych potrzeb informacyjnych jednostek bądź organizacji (głównie firm)
Narzędzia, technologie i zasoby internetowe w działalności brokera informacji
Wykorzystanie narzędzi, technologii i zasobów internetowych w działalności brokera informacji – trzy zakresy przede wszystkim – poszukiwanie, ocena i przetwarzanie informacji, także – monitoring komunikacja z klientami i Public Relations, np. poczta komputerowa jako narzędzie komunikacji z klientami, własny serwis WWW jako medium Public Relations, blog jako instrument informacji i komunikacji itp. organizacja i zarządzanie własną firmą, np. technologia wiki jako narzędzie zarządzania wiedzą w firmie, wewnętrzna lista dyskusyjna etc.
Wykorzystanie narzędzi, technologii i zasobów internetowych w działalności brokera informacji Zob. też http://www.slideshare.net/sabinacisek/narzdzia-technologie-i-zasoby-internetowe-w-dziaalnoci-brokera-informacji-wybrane-aspekty http://www.slideshare.net/sabinacisek/infobrokering-w-praktyce-zasady-i-metody-wyszukiwania-informacji-w-internecie