Prof. dr hab. Wojciech Witkiewicz Wojewódzki Szpital Specjalistyczny we Wrocławiu Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Znaczenie map potrzeb zdrowotnych dla rozwiązania.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt ustawy o dodatkowym ubezpieczeniu zdrowotnym
Advertisements

Opieka stacjonarna w Małopolsce Stan obecny, tendencje, perspektywy
Kutnowski Szpital Samorządowy Sp. z o.o. Wybieramy przyszłość Październik 2013.
Dostępność świadczeń z perspektywy lekarza podstawowej opieki zdrowotnej dr med. Adam Windak.
projekt poprawy jakości 2005
© 2012 Baker & McKenzie Krzyżowski i Wspólnicy spólka komandytowa adw. Paulina Kieszkowska-Knapik Partner Ustawa refundacyjna a leki szpitalne.
Wielkopolski Oddział Wojewódzki w Poznaniu Funkcjonowanie służby zdrowia w gminie Międzychód w świetle zawartych umów z NFZ Międzychód,
„PRO-MEDICA” w Ełku Sp. z o.o.
System ochrony zdrowia
FINANSOWANIE OPIEKI ZDROWOTNEJ (2) Prof. dr hab. med. Jacek Ruszkowski
Wirtualna Klinika WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA
Informacje w zakresie możliwości poprawy sytuacji finansowej Samodzielnego Publicznego Szpitala Wojewódzkiego w Gorzowie Wlkp.
Centrum Zdrowia Tuchów (CZT):
SYSTEM RATOWNICTWA MEDYCZNEGO
Małopolski Oddział Wojewódzki NFZ LECZENIE SZPITALNE 2009 LECZENIE SZPITALNE 2009.
System opieki zdrowotnej - stan obecny i perspektywy
Status SP ZOZ, a komercyjne usługi medyczne
Aktualne problemy działalności szpitali
KONTRAKTOWANIE USŁUG ANESTEZJOLOGICZNYCH
Szpitalny Oddział Ratunkowy
STACJONARNA OPIEKA DŁUGOTERMINOWA W WOJEWÓDZTWIE POMORSKIM
1 Polsko-Niemieckie Forum Ochrony Zdrowia 2009 – Fakty; Doświadczenie; Praktyka Realizacja dostępu do świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków ubezpieczenia.
Plan finansowy MOW NFZ na 2008 stan na
REALIZACJA UMÓW NA UDZIELANIE ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH PRZEZ SZPITALE DZIAŁAJĄCE W FORMIE SPÓŁEK PRAWA HANDLOWEGO W WOJ. OPOLSKIM Mgr Kazimierz Łukawiecki.
Rachunek kosztów w szpitalu – podejście praktyczne
Czynniki zmian czyli, co od czego zależy. Co wpływa na wyniki spzoz? 1/2 1. Czynniki ekonomiczne 2. Czynniki polityczne, prawne i fiskalne 3. Czynniki.
Założenia zmian.
Mazowiecki Oddział Wojewódzki NFZ Wydział Monitorowania Świadczeń Opieki ZdrowotnejDział Analiz i Sprawozdawczości Warszawa, wrzesień 2006 Analiza migracji.
LUBLIN Stare Miasto - Zamek Lubelski. Udział i rola szpitali niepublicznych na rynku usług medycznych w województwie lubelskim Tomasz Pękalski Dyrektor.
Restrukturyzacja podmiotów leczniczych
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie.
Definicja Zgodnie z definicją Światowej Organizacji Zdrowia – system zdrowotny to wszystkie organizacje, zakłady i instytucje, których zadaniem są działania.
Szpital Dziecięcy im. prof. dr. Jana Bogdanowicza w Warszawie Szpital im. Dzieci Warszawy w Dziekanowie Leśnym Warszawa, 10 czerwca 2014 r.
Zachodniopomorski Oddział Wojewódzki 1 Personalne listy pacjentów oczekujących na wybrane świadczenia opieki zdrowotnej Angelika Milkiewicz-Ławicka Naczelnik.
5 lat funkcjonowania JGP i przyjęte kierunki zmian
JGP JEDNORODNE GRUPY PROBLEMÓW Dariusz Dziełak JEDNORODNE GRUPY PROBLEMÓW Dariusz Dziełak.
Opieka medyczna nad kobietą ciężarną i dzieckiem w województwie łódzkim – sukcesy i wyzwania, przed którymi stoimy dziś i jutro Łódź, 2 lipca 2015 r.
Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego
Nadbudowa bloku dziecięcego H1 na potrzeby Oddziału Onkohematologii dzieci. Kliniczny Szpital Wojewódzki Nr 2 im. Św. Jadwigi Królowej w Rzeszowie Rzeszów.
PROF. DR HAB. MED. JAN KULIG PROBLEM REFERECYJNOŚCI ODDZIAŁÓW CHIRURGICZNYCH KRAJOWY KONSULTANT W DZIEDZINIE CHIRURGII OGÓLNEJ REFERENCYJNOŚĆ ODDZIAŁÓW.
Instytut Kardiologii w Warszawie Czy potrzebna jest referencyjność szpitali akademickich i instytutów? Czy potrzebna jest referencyjność szpitali akademickich.
PROBLEMY FINANSOWE SZPITALI POWIATOWYCH
PLAN MONITOROWANIA POZIOMU JAKOŚCI W PODMIOTACH, DLA KTÓRYCH ORGANEM TWORZĄCYM JEST SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO.
KRYTERIA KONTRAKTOWANIA Świadczeń ZDROWOTNYCH NA ROK 2016
1 Niepubliczne Ubezpieczenia Zdrowotne Spojrzenie Ubezpieczyciela
Sytuacja ekonomiczno - finansowa podmiotów leczniczych podległych Samorządowi Województwa Dolnośląskiego w 2015 roku wyniki wstępne.
Jerzy Hennig Dyrektor Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia.
Jerzy Hennig, Dyrektor Ewa Wójtowicz Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia.
Jerzy Hennig Dyrektor Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia.
1 Telemedycyna na przykładzie modelu zabrzańskiego Anna Goławska Departament Infrastruktury i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia.
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie w II półroczu 2015 roku.
Mgr ekon. Krystyna Grzenia Dyrektor Szpitala Specjalistycznego św.Wojciecha SP ZOZ w Gdańsku KONTRAKTOWANIE ŚWIADCZEŃ SZPITALNEGO ODDZIAŁU RATUNKOWEGO.
LECZENIE BIOLOGICZNE W CHOROBACH REUMATYCZNYCH – Ocena stanu obecnego i planowanych zmian Jerzy Gryglewicz Warszawa 17 maja 2012 r.
Małgorzata Syczewska Instytut „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka” Rada Naukowa przy Ministrze Zdrowia Warszawa, 31 marca 2016 roku.
1.  SZPITALI KTÓRY ZREALIZOWAŁ PROGRAM RESTRUKTURYZACJI  WYCZERPAŁ MOŻLIWOŚCI OBNIŻENIA KOSZTÓW DZIAŁANIA  SPEŁNIA OBOWIĄZKOWE WYMAGANIA DO KONTRAKTOWANIA.
1 Obecnie - 5,2 mld zł od 2015 r. 6,2 mld zł Zmiany finansowe dla lekarzy POZ Obecnie nakłady NFZ dla lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej wynoszą 5,2.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Warszawa,
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny na lata maja 2008 r. „Unijna recepta dla służby zdrowia” Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego.
1 Wojewódzki Szpital Specjalistyczny dla Nerwowo i Psychicznie Chorych
Podlaski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia w Białymstoku
XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów Konferencja Finasowanie i organizowanie ochrony zdrowia przez samorząd Marek Wójcik Związek Miast.
Ochrona zdrowia w województwie podlaskim wybrane zagadnienia
Szpital Powiatowy w Sławnie
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Szpitali Niepublicznych
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie w I półroczu 2016 roku.
„Sieć szpitali” – wykonanie ryczałtu w lubuskich szpitalach
Podsekretarz Stanu Ministerstwo Zdrowia
Sieć szpitali - czy to sukces dla pacjenta
Zapis prezentacji:

Prof. dr hab. Wojciech Witkiewicz Wojewódzki Szpital Specjalistyczny we Wrocławiu Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Znaczenie map potrzeb zdrowotnych dla rozwiązania problemów szpitali

PROBLEMY BIEŻĄCE WSSK - Zmiany w zakresie organizacji tzw. „dyżurów specjalistycznych” Codzienne dyżury Szpitala dotyczące wszystkich wąskich specjalności (chirurgia naczyniowa, urologia, okulistyka, otolaryngologia) w miastach/województwach w których działa kilka SOR – ów (we Wrocławiu 4) powodują: 1.konieczność utrzymania zwiększonej gotowości Oddziałów Szpitalnych i Bloku Operacyjnego; 2.znaczne zwiększenie środków z kontraktu na gotowość kosztem zmniejszenia środków na leczenie;

PROBLEMY BIEŻĄCE WSSK - Zmiany w zakresie organizacji tzw. „dyżurów specjalistycznych” 3.ograniczenie liczby planowych zabiegów i wydłużanie się kolejek pacjentów oczekujących na przyjęcie do Szpitala, a tym samym wzrost ich niezadowolenia; 4.przesunięcie pacjentów z POZ do SOR szpitala; 5.brak wystarczającej liczby specjalistów do obsadzenia dyżurów specjalistycznych oraz realizacji kontraktu szpitalnego;

PROBLEMY BIEŻĄCE WSSK – Rezygnacja z rejonów operacyjnych przez zespoły wyjazdowe 6. Wzrost liczby przyjmowanych pacjentów przez SOR o 30% tj. 150 pacjentów na dobę spowodowany: 1)lokalizacją Szpitala, jako jedynego posiadającego SOR w północnej części Wrocławia; 2)zabezpieczeniem ofiar wypadków drogowych na drogach: S8 i A2 w granicach Wrocławia; 3)utrzymaniem czasu dojazdu wg ustawy o PRM;

PROBLEMY BIEŻĄCE WSSK – Rezygnacja z rejonów operacyjnych przez zespoły wyjazdowe 7. Brak zabezpieczenia finansowego wzrostu liczby pacjentów przyjmowanych przez SOR tj.: 1)ryczałt SOR w roku 2014 i 2015 na niezmienionym poziomie; 2)nie wzrosły kontrakty oddziałów WSS bezpośrednio współpracujących z SOR; 8. Przepełnienie SOR i wydłużenie czasu oczekiwania pacjentów;

PROBLEMY BIEŻĄCE WSSK – Rezygnacja z rejonów operacyjnych przez zespoły wyjazdowe 9. Zmniejszenie liczby przyjęć pacjentów planowych i wydłużenie ich czasu oczekiwania, zagrożenie epidemiologiczne; 10. Kontrakt oddziałów przeznaczany na realizację przyjęć „ostrych” w zakresie świadczeń objętych limitem finansowania brak gwarancji zapłaty za przyjęcia „ostre”;

Skutki finansowe utrzymania gotowości Szpitala Ogółem koszty utrzymania gotowości Szpitala wynoszą rocznie: 19,5 mln zł co stanowi 10,5 % kosztów operacyjnych.

Oczekiwania Szpitala związane z wprowadzonymi zmianami 1.Zwiększenie ryczałtu na SOR proporcjonalnie do zwiększenia liczby pacjentów; 2.Zwiększenie kontraktu dla Oddziałów WSS aktywnie współpracujących z SOR w zakresie świadczeń ratujących życie (wzrost kontraktu oddziałów o przyjęcia ostre);

Proponowane działania zmniejszające skutki wprowadzanych zmian 1.Przestrzeganie zasady, że wszystkie jednostki posiadające kontrakt z NFZ (w tym szpitale publiczne i niepubliczne) są, zgodnie z zawartymi umowami, zobowiązane świadczyć dyżury całodobowe; 2.Zapewnienie stabilnej polityki NFZ wobec Szpitali -coroczne zmiany wielkości kontraktu; -rozliczenia wg wykonanych procedur przyjętych w MPZ dla regionu; - zmiana cen w trakcie roku za zrealizowane świadczenia;

Proponowane działania zmniejszające skutki wprowadzanych zmian 3.Uwzględnianie przez NFZ przy zawieraniu kontraktów z podmiotami leczniczymi nie tylko wykonania kontraktu z poprzednich lat lub liczby godzin otwarcia przychodni, ale również wykonywania świadczeń „szczególnych” (retinopatia wcześniacza, fenyloketonuria) jakie te jednostki realizują;

Proponowane działania zmniejszające skutki wprowadzanych zmian 4.Utrzymywanie zależności w ramach wszystkich Szpitali posiadających SOR pomiędzy: 1)liczbą pacjentów trafiających do danego SOR, a wysokością ryczałtu dobowego, w czasie 24h; 2)wartością kontraktu dla poszczególnych Szpitali, a liczbą pacjentów trafiających na oddziały w ramach przyjęć ostrych;

PROBLEMY SYSTEMOWE 1.Chroniczne niedofinansowanie polskiej służby zdrowia – niski poziom wydatków na ochronę zdrowia – 7 % PKB w porównaniu do 9-11 % w krajach „starej” unii konieczność racjonalizacji wydatków; 2.Brak solidaryzmu społecznego w tworzeniu zasobów finansowych NFZ (rolnicy, bezrobotni) mapa finansowania świadczeń zdrowotnych; 3.Brak koordynacji i nadzoru nad alokacją świadczeń medycznych zarówno po stronie zapotrzebowania na usługi zdrowotne, jak i ich podaż brak realnego wpływu regionów na politykę zdrowotną ;

PROBLEMY SYSTEMOWE 4. Brak dostosowania kontraktów szpitali do faktycznego zapotrzebowania na świadczenia zdrowotne; 5. Przenoszenie na szpitale skutków braku koordynacji i nadzoru nad alokacją świadczeń zdrowotnych i skutków niestabilnej sytuacji finansowej i organizacyjnej NFZ główny płatnik, (monopson – skrajna struktura); 6. Duża zmienność regulacji prawnych dotyczących lecznictwa bez źródeł ich sfinansowania; 7. Przesunięcie na szpitale kosztów leczenia pacjentów nieubezpieczonych;

PROBLEMY SYSTEMOWE 8. Przesunięcie na szpitale posiadające SOR kosztów podstawowej opieki zdrowotnej; 9. Niewydolna pomoc nocna i świąteczna, w tym nocna i świąteczna ambulatoryjna pomoc specjalistyczna; 10.Niedostateczna liczba zakładów opieki długoterminowej co rzutuje na nieracjonalne wykorzystanie oddziałów; 11.Brak instrumentów promowania kompleksowości świadczeń (profilaktyka, diagnostyka, leczenie, rehabilitacja) i jakości w ochronie zdrowia (akredytacja);

PROBLEMY FINANSOWE 1.Niewspółmiernie niskie kontrakty w stosunku do potencjału sprzętowego i kadrowego szpitali narzuconego wymaganiami płatnika - monopolisty, zróżnicowanie wymagań; 2.Kredytowanie płatnika przez szpitale nawet w zakresie świadczeń zakontraktowanych, w szczególności świadczeń pozornie nielimitowanych, jak porody, zawały, świadczenia neonatologiczne oraz świadczeń ratujących życie;

PROBLEMY FINANSOWE 3.Zwolnienie z podatku VAT usług medycznych powoduje, że stanowi on koszt działalności szpitala. Wprowadzenie stawki „0” umożliwiałoby odliczenie przez szpitale podatku VAT płaconego przy zakupie, zmiana stawki VAT dla Szpitali – brak zmiany wartości kontraktu z NFZ; 4.Znacznie wyższe koszty wykonywanych procedur medycznych pacjentom przyjmowanym w SOR w trybie ostrym. Świadczenia w trybie ostrym to większy wysiłek i większa odpowiedzialność załogi, wyższe koszty realizacji świadczeń oraz niejednokrotnie dłuższy czas pobytu pacjenta;

PROBLEMY FINANSOWE 5.Odcięcie szpitali publicznych od tańszych źródeł finansowania rozwoju – szpital jest niewiarygodnym kredytobiorcą ponieważ posiada praktycznie jednego płatnika, a kontrakty zawierane są na krótki okres; 6.Ustawowo coraz większy udział w kosztach wynagrodzeń elementów nie związanych bezpośrednio z zatrudnieniem pracownika (wysługa lat, nagrody jubileuszowe);

PROBLEMY W PROWADZENIU DZIAŁALNOŚCI 1.Brak możliwości wykonywania i sprzedaży usług poza kontraktem z NFZ warunki do wykorzystania wolnych zasobów szpitala; 2.Zakłócenia i ograniczenia możliwości realizacji zabiegów planowych przez szpitale posiadające SOR; 3.Konieczność zabezpieczenia przez szpital publiczny gotowości do udzielania świadczeń medycznych 24 h na dobę zarówno w ramach SOR, ale również w oddziałach z SOR współpracujących co generuje wysokie koszty dyżurów oraz finansowania bezpiecznego poziomu zapasów niezbędnych w nagłych przypadkach;

PROBLEMY KONKURENCJI 1. Stwarzanie „fałszywej” konkurencji pomiędzy szpitalami poprzez stawianie niejednokrotnie absurdalnych i nadmiernych wymogów przez NFZ w procesie kontraktowania świadczeń medycznych (zasoby sprzętowe i kadrowe wykorzystywane w 60-70%); 2. Brak warunków uczciwej konkurencji publicznych i niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej w zakresie: -Świadczeń ostro dyżurowych; -Sprzedaży usług innym płatnikom niż NFZ; -Warunków zatrudniania pracowników;

20 DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Dziękuję