P ETYKA znów w akcji….

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kompozycja układ elementów zestawionych ze sobą w taki sposób, aby tworzyły one harmonijną całość. Kompozycją określa się również samo dzieło, zawierające.
Advertisements

RODZAJE, GATUNKI LITERACKIE I FILMOWE
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
Jak analizować utwór literacki na egzaminie maturalnym w roku 2011?
Praca z pozaliterackim tekstem kultury na lekcjach języka polskiego
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
Co UML może zrobić dla Twojego projektu?
Genologia filmu Rodzaje i gatunki to przedmioty genologiczne (formy organizacji strukturalnej, stylistycznej i estetycznej obecne w konkretnym materiale.
Polifoniczność dzieła filmowego Polifoniczność oznacza o typie budowy utworów muzycznych, w których równocześnie prowadzone linie głosowe (dwie lub więcej)
Czym jest zarządzanie operacyjne
Ekonometria wykladowca: dr Michał Karpuk
RODZAJE I GATUNKI LITERACKIE
Systematyka literatury
ORGANIZACJA JAKO STRUKTURA
LIRYKA - podział ze względu na typ wyrażanych przez nią przeżyć
Prezentacja multimedialna
DZIAŁ : Literatura młodzieżowa
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 7 Integracja na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
EMPIRYZM BRYTYJSKI ZESTAWIENIE
Rodzaje i gatunki literackie
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Ochrona własności intelektualnej
LITERATURA PODMIOTU to materiał lekturowy wykorzystywany przy tworzeniu wypowiedzi na dany temat (bezpośrednie źródła na których bazujemy w czasie.
Internet w procesie komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem
Rozumienie czytanego tekstu
Układ podręcznika To już znasz ćwiczenia literackie i językowe odwołujące się do wiedzy i umiejętności z gimnazjum ćwiczenia literackie i językowe odwołujące.
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
ZWIĄZKI MIĘDZY KLASAMI KLASY ABSTRAKCYJNE OGRANICZENIA INTERFEJSY SZABLONY safa Michał Telus.
Powieść kryminalna To odmiana literatury popularnej, której fabuła oparta jest na zbrodni, procesie dochodzenia do prawdy oraz wykryciu osoby przestępcy.
Maturzyści przed maturą pisemną zastanawiają się:
KONFERENCJA „Społecznie odpowiedzialny biznes na Warmii i Mazurach” Olsztyn - 26 listopada 2013r. Komunikacja jako czynnik budowania i utrzymywania.
Modelowanie obiektowe Diagramy klas
Samotność i osamotnienie a mitologizacja życia małżeńskiego
Zasady kompozycji w architekturze krajobrazu
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
Norma prawna.
Model obiektowy bazy danych
Treści kształcenia.
TEST DLA KLASY II LIRYKA.
TEST POWTÓRZENIOWY EPIKA.
Zasięg cywilizacji według Samuela P. Huntingtona
RODZINA.
RODZAJE LITERACKIE.
Projekt modułu Nazwa całego projektu Nazwa modułu Imię i Nazwisko Inżynieria Oprogramowania II dzień, godzina rok akademicki W szablonie na niebiesko zamieszczone.
Podstawy projektowania i grafika inżynierska
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne - stosunki ustrojowo-prawne między podmiotami administrującymi.
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
S TOSOWANIE PRAWA. P OJĘCIE Stosowanie prawa jest terminem wieloznacznym. W podstawowym znaczeniu stosowanie prawa rozumiane jest jako proces ustalania.
Aleksander Fredro.
Wprowadzenie do psychologii rozwoju człowieka
środowisko wychowawcze
WYKŁAD 1 Globalizacja a regionalizacja 1. Plan wykładu 1. Umiędzynarodowienie działalności gospodarczej: perspektywa historyczna, etapy, uwarunkowania.
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 8 dr Dorota Węziak-Białowolska Instytut Statystyki i Demografii.
1. Podstawy estetyki i makijażu
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
PRAWA RZECZOWE - pojęcie, charakter, przedmiot. w znaczeniu przedmiotowym - prawo rzeczowe oznacza zbiór przepisów regulujących formy korzystania z rzeczy,
Linia rozwoju mowy wg Wygotskiego L.S.
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
Adam Mickiewicz Twórczość
PRAWA RZECZOWE - pojęcie, charakter, przedmiot
Systematyka literatury
Nazwa – pojęcie i podziały
Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa wykład 2
DZIAŁ : Literatura młodzieżowa
Lekcja XX II.2.4) ; II.3.1-4) ; II.2.2) II. 3. 2).
Stosunki administracyjno- prawne
Zapis prezentacji:

P ETYKA znów w akcji…

MOTYW łac. motivus - ruchomy Elementarna, dająca się analitycznie wyodrębnić, jednostka konstrukcyjna świata przedstawionego w utworze, jego składnik pierwiastkowy: zdarzenie, przedmiot, sytuacja, myśl, przeżycie... Motywy podlegają w dziele określonym zasadom kombinacji, tworząc zespoły wyższego rzędu, takie jak postać, wątek, temat.

MOTYW DWUCZŁONOWOŚĆ MOTYWU Człon indywidualizujący Człon schematyzujący Umiejscowienie motywu w konkretnym świecie przedstawionym utworu Odpowiada powracalności tego motywu w całej klasie utworów

MOTYW charakter mniej lub bardziej konwencjonalny, należą do tradycji literackiej M. OBIEGOWE (WĘDROWNE) - o wyrazistym członie schematyzującym. Powtarzają się one w dużych zespołach przekazów powstałych niejednokrotnie w różnych czasach i literaturach. Np. Motyw dobrego i złego brata: Biblia (Kain i Abel), legenda o smoku wawelskim oraz Krakusie i Rakuzie itd.

TOPOS gr. tópos – miejsce, topoi - obraz W antycznej retoryce topoi znaczy dokładnie tyle, co łac. loci communes, czyli miejsce wspólne odwieczne i stale podejmowane motywy i tematy będące świadectwem ciągłości śródziemnomorskiej kultury i uzewnętrznianiem jej archetypicznej wspólnoty (archetyp) TOPIKA: Badanie toposów, ustalenie ich znaczenia, zasięgu występowania i przekształceń w tradycji europejskiej zbiór wszystkich toposów

rezultat petryfikacji tradycyjnego motywu, który zostaje trwale powiązany z pewnym znaczeniem, zastosowaniem oraz z rozpoznawalną „półgotową” formą językową. TOPOS

Wszystkie toposy są motywami, ale nie wszystkie motywy są toposami!

POSTAĆ LITERACKA fikcyjna osoba występująca w świecie przedstawionym utworu literackiego w dramatach i epice zachowująca niezależność względem podmiotu, w liryce zaś często z nim tożsama jest całością zbudowaną z różnych motywów STEREOTYP LITERACKI POZALITERACKI MODEL OSOBOWY IDEAŁ ODAUTORSKI Dodaj więcej, a otrzymasz FIGURĘ KONWENCJONALNĄ Dodaj więcej, a powstanie postać (prawie) prawdopodobna Dodaj więcej, a otrzymasz takiego bohatera, jakiego chcesz pokazać jako autor – boh. pozytywny/negatywny Commedia dell’arte sielanka Powieść biograficzna

POSTAĆ LITERACKA POSTAĆ: Typowość = reprezentatywność w stosunku do pewnych znanych czytelnikowi ról społecznych, zgodność z literackimi szablonami osoby przedstawionej → właściwa postaciom literatury dydaktycznej. Charakterystyczność= wyposażenie p. l. w cechy indywidualne i niepowtarzalne, decydujące o jej odrębności: wobec innych postaci, wobec tradycyjnych schematów oraz wobec pozaliterackich wzorów osobowych → właściwa postaciom dramatu romantycznego czy XX- wiecznej powieści psychologicznej. istotne funkcje konstrukcyjne: współtworzy sieć postaci ukazanych, wiąże w większe zespoły motywy fabularne, zwłaszcza zdarzenia

POSTAĆ LITERACKA wg Markiewicza Indywidualny, antropomimetyczny układ cech jakościowych i relacyjnych, nazwanych bezpośrednio lub wskazywanych pośrednio – interferowanych bądź sugerowanych przez inne cechy, czynności i stany zewnętrzne, treści psychiczne, stosunki z innymi przedmiotami przedstawionymi. Zawartość i struktura p. l. : charakter bytowy (rzeczywisty/fikcjonalny) aspekty, w których się przejawia cechy fizyczne cechy osobowościowe dominanta osobowościowa relacje między poszczególnymi cechami

PRZESTRZEŃ jeden z podstawowych elementów strukturalnych dzieła, rozmaicie kształtowany w różnych gatunkach i epokach przebiega na 3 płaszczyznach: opisu→ opis znajduje się zawsze u początku narastania całości przestrzennej, jego rola jest pierwszoplanowa scenerii→ jest rozciągłością stanowiącą otoczenie dla zjawisk innego porządku: zdarzeń, osób, przeżyć sensów naddanych→ wytwarza znaczenia dodatkowe, nadbudowane nad tekstem opis bezpośredni lub pośredni ujęcia przestrzenne mogą zyskiwać pozycję dominującą, gdy wybrana scena pokazywana jest w dużym zbliżeniu, a więc zatrzymany został przepływ powieściowego czasu gatunkami, które koncentrują się na przedstawianiu przestrzeni są przede wszystkim poemat opisowy i liryka opisowa.

PRZESTRZEŃ Przestrzeń jest rozmaicie przedstawiana, np.: klasycyzm→ ujmowana w kategoriach ogólnych , podporządkowana wiedzy racjonalnej; układ przestrzenny jako realizację powszechnych zasad romantyzm→ ujmował ją w jej konkretności, poprzez pryzmat poznającego ją podmiotu, często podporządkowywał ekspresji lirycznej osobliwie traktowana jest w micie→ opowiadane w nim zdarzenia umieszczone są w przestrzeni sakralnej (np. miejsce jako mityczny środek świata). Przestrzeń w dziele literackim nabiera różnorakich znaczeń metaforycznych (metaforyka przestrzenna gra dużą rolę w języku i jest zwykle wyposażona w sensy moralne i religijne) Przestrzeń nabiera znaczeń symbolicznych, staje się przestrzenią symbolicznie zamkniętą, labiryntem, np. w twórczości Kafki.

KOMPOZYCJA budowa świata przedstawionego dzieła układ i powiązanie jego elementów, sieć wzajemnych relacji miedzy motywami oraz stosunków łączących poszczególne motywy z całościowym schematem konstrukcyjnym Kompozycja jest podporządkowana określonemu zespołowi norm kompozycyjnych, które decydują o tym, jaki element świata przedstawionego spełniać może rolę dominanty kompozycyjnej; Kompozycja ustala też związki między elementami świata przedstawionego: czasowe przestrzenne przyczynowo – skutkowe teleologiczne funkcjonalne i decyduje, który z typów związków wysuwa się w świecie przedstawionym dzieła na pierwszy plan

KOMPOZYCJA

CZAS Jeden z podstawowych elementów struktury dzieła literackiego Czas jest różnie kształtowany w poszczególnych rodzajach literackich: w liryce – czas wypowiadania w dramacie czas bezpośrednio przedstawianych scen w epice czas narracji i czas świata przedstawionego (od dystansu do przenikania)

Czas w dziele literackim może odwoływać się do czasu historycznego. Na kształtowanie czasu w dziele literackim wpływ mają często koncepcje czasu formułowane przez filozofów.

Bibliografia Głowiński M., Kostkiewiczowa T., Okopień-Sławińska A., Sławiński J., Słownik terminów literackich, Wrocław 2002. Miłkowski T., Szkolny słownik terminów literackich dla gimnazjum i liceum, Warszawa 2000. Romkowska E., Leksykon ucznia – język polski, Warszawa 1991. Ogrom wiedzy wyniesiony z zajęć z poetyki oraz teorii literatury 

Za uwagę dziękują: Gabrysia P. Asia R. Ania S. Aga P.