Selekcja sportowa Dr hab. Tadeusz Ambroży AWF Kraków

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Nabór i selekcja w sporcie
Advertisements

STRUKTURA I FILOZOFIA JEDNOSTKI TRENINGOWEJ GRUP W WIEKU LAT Z UWZGLEDNIENIEM ICH ZRÓŻNICOWANIA POD WZGLĘDEM UMIEJĘTNOŚCI.
Oferta zajęć sportowych w Szkole Podstawowej Nr 10
Studia stacjonarne i niestacjonarne
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
PLANOWANIE JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA
system zarządzania zasobami ludzkimi
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Samokontrola Umiejętność samodzielnego porównania: stanu faktycznego z tym co jest wymagane lub uznane za wartościowe, uzyskanych efektów pracy z kryteriami.
KATEDRA DYDAKTYKI SPORTU
Katedra Lekkoatletyki i Gimnastyki
Katedra Motoryczności Sportowca
Projekt Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój dla uczniów klas I-VI w 3 szkołach podstawowych z terenów wiejskich Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój. Udział w projekcie.
SZKOLENIE RADY PEDAGOGICZNEJ październik 2003r. autor: mgr inż. B. Leszczyńska.
FUNKCJA PERSONALNA.
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
DIAGNOZA PEDAGOGICZNA
BADANIE STATYSTYCZNE Badanie statystyczne to proces pozyskiwania danych na temat rozkładu cechy statystycznej w populacji. Badanie może mieć charakter:
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
Projekt systemowy Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu.
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Klasy sportowe - pływackie
DIAGNOZA UCZNIA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNA W STOPNIU UMIARKOWANYM, ZNACZNYM I GŁĘBOKIM Opracowanie: Wanda Michalak Magdalena Szczupak Anna Ardel.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Seminarium magisterskie
Budowa ciała zawodniczek i zawodników sportowych gier zespołowych.
ILE ZDROWIA, A ILE SPORTU W SZKOLNYM WF?
Przedstawienie: Programu Szkolenia Sportowego w SSP-46 we Wrocławiu
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
Podstawy Teorii Sportu, treningu sportowego i treningu w rekreacji
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
ŚCIEŻKA AWANSU TRENERA SPORTOWEGO. DEREGULACJA KRAJOWE RAMY KWALIFIKACJI  EDUKACJA WYŻSZA  EDUKACJA OGÓLNA  EDUKACJA ZAWODOWA Rozumie specyfikę i.
Obiektywny wskaźnik wyników egzaminów gimnazjalnych WSKAŹNIK EDUKACYJNA WARTOŚĆ DODANA DLA GIMNAZJUM NR 3 Źródło danych Instytut Badań Edukacyjnych
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Wprowadzenie teoretyczne
Warto ustalić, w jakich warunkach przebiegało uczenie się i nauczanie, czyli przeanalizować czynniki, które w znaczący sposób mogły wpłynąć na poziom.
Dr Mirosława Śmiglewska Katedra Podstaw Kultury Fizycznej
Siła mięśniowa w treningu rzutów lekkoatletycznych.
„Łączy nas piłka” Innowacja pedagogiczna w zakresie edukacji wczesnoszkolnej Opracowanie: Jadwiga Kmita Małgorzata Magiera Ewelina Klimek-Kupiec Współpraca.
Monitorowanie rozwoju edukacji w Polsce na tle UE i OECD:  Komisja Europejska – „Education and Training Monitor 2015”  OECD – „Education Policy Outlook:
Indywidualizacja treningu jako podstawowe zadanie OSPR Wojciech Nowiński Program dofinansowania ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej w roku 2015.
1 © copyright by Piotr Bigosiński DOKUMENTACJA SYSTEMU HACCP. USTANOWIENIE, PROWADZENIE I UTRZYMANIE DOKUMENTACJI. Piotr Bigosiński 1 czerwiec 2004 r.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 8 stycznia 2016 r. Rekrutacja do oddziałów sportowych i mistrzostwa sportowego na rok szkolny 2016/2017.
1 Obserwacje... Obserwacja polega na ukierunkowanym, zamierzonym, celowym, systematycznym i prowadzonym według ustalonego planu postrzeganiu badanych obiektów.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI W ORGANIZACJI
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
MINISTERSTWO SPORTU I TURYSTYKI PROGRAMY INFRASTRUKTURALNE MSIT Konwent Marszałków Województw RP
WEZ 1 Egzamin zawodowy dla absolwentów techników i szkół policealnych październik 2006 r.
Rok szkolny 2014/2015. Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły o oddział sportowy w klasie IV.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
JAK PLANOWAĆ ZAJĘCIA POZALEKCYJNE? Autorzy: Katarzyna Michalik.
ROZWÓJ FIZYCZNY BIALSKICH PIĘCIOLATKÓW HELENA POPŁAWSKA, AGNIESZKA DMITRUK, WOJCIECH HOŁUB.
Planowanie procesu szkoleniowego
Studia stacjonarne i niestacjonarne
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Dr Mirosława Śmiglewska Katedra Podstaw Kultury Fizycznej
Uwarunkowania rozwoju sportowego młodych lekkoatletów na etapie treningu wszechstronnego i ukierunkowanego Piotr Bora
Audyt niezależna ocena skuteczności miejskiego systemu CCTV
Szkolenie KW w roku Konferencja Szkoleniowa Warszawa 26 luty 2018 rok
Motywacja w sporcie.
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Obciążenia treningowe
Dobór i selekcja do wybranych dyscyplin sportu
TEORIA SPORTU dr Łukasz Radzimiński
Technologia planowania treningu
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Selekcja sportowa Dr hab. Tadeusz Ambroży AWF Kraków

Struktura rzeczowa treningu sportowego zbiór informacji o zawodniku, planowanie, kształtowanie sprawności motorycznej, kształtowanie techniki, kształtowanie taktyki, przygotowanie psychiczne i teoretyczne, odnowa biologiczna, kontrola skuteczności treningu, zawody sportowe

Struktura czasowa treningu sportowego Wewnętrzna organizacjia pracy (wyrażająca się w stosowaniu makrocykli, okresów treningowych, mezocykli, mikrocykli i poszczególnych jednostek treningowych)

Etapy szkolenia sportowego Wstępny Ukierunkowany Specjalistyczny Mistrz sportu Etapy szkolenia sportowego

Przedziały wiekowe w poszczególnych etapach szkolenia różnią się dla poszczególnych dyscyplin a charakter tych etapów przedstawiony jest w poniższej tabeli:   Etapy szkolenia Zadania etapowe Kierunek działań Wstępny q       wywołanie zainteresowania aktywnością fizyczną q       stymulowanie przez wysiłek ukierunkowanego rozwoju fizycznego q       wybór dyscypliny q       doskonalenie cech istotnych q       wychowanie q       trenowanie q       współzawodniczenie   Ukierunkowany (podstawowy) q       ostateczny wybór dyscypliny q       kształcenie specjalistyczne q       I klasa sportowa Specjalny (mistrzowski) q       maksymalizowanie poziomu cech istotnych q       przekształcenie uzyskanego potencjału na wynik na poziomie światowym  

Selekcja sportowa Selekcja do sportu wyczynowego to zespól działań zmierzających do wybrania najbardziej utalentowanych osobników, rokujących osiągnięcie wysokich rezultatów sportowych oraz kwalifikowanie ich do kolejnych etapów treningu. Selekcja jest więc procesem ciągłym, związanym z przebiegiem szkolenia i walki sportowej, przy czym jej kryteria zmieniają się i zaostrzają w miarę wzrostu zaawansowania sportowego.

Celem doboru i selekcji jest wybór jednostek posiadających optymalne warunki somatyczne, psychiczne i motoryczne do uzyskania w przyszłości wysokich wyników sportowych.

Selekcja Kryteria Etapy Rodzaje

RODZAJE SELEKCJI polega na kierowaniu do określonej dyscypliny tych zgłaszających się, którzy w młodym wieku charakteryzują się wyższym od średniego poziomem czynników odgrywających w danej dyscyplinie decydującą rolę NATURALNA charakteryzuje się tym, że wybór i kwalifikowanie osobników najpierw do sportu, a potem do poszczególnych dyscyplin odbywa się na podstawie wyników badań, ocen i obserwacji ZORGANOZOWANA

Aby racjonalna selekcja była możliwa, konieczne jest określenie czynników determinujących osiąganie najwyższych sukcesów w danej konkurencji, czyli dokonanie charakterystyki takiego zawodnika, którego właściwości zapewniają mu te sukcesy. W tym celu należy dokonać ilościowych ocen najbardziej istotnych cech najlepszych zawodników i śledzić zachodzące w nich zmiany w miarę rozwoju sportowego. Winny to być zarówno cechy uwarunkowane genetycznie (stabilne), jak i właściwości w dużym stopniu podlegające wytrenowaniu.

Model procesu selekcji (strategia postępowania selekcyjnego) Wieloletni proces doboru i selekcji powinien obejmować następującą kolejność działania: ·        określenie modelu cech mistrzostwa sportowego w danej dyscyplinie czy konkurencji, tzw. modelu mistrza; ·        „przetłumaczenie” optymalnego modelu na jego odpowiednik dziecięcy; ·        określenie wymagającego czasu szkolenia na dojście do strefy pierwszych sukcesów; na ogół przyjmuje się za pierwszy sukces uzyskanie poziomu klasy mistrzowskiej; ·        ustalenie odpowiednich kryteriów oraz norm dla poszczególnych lat treningu i określenie w ten sposób etapowych modeli czy też profili wymogów specjalistycznych nieodzownych do osiągnięcia poziomu zaawansowania odpowiadającego kolejnym szczeblom rozwoju sportowego; wymogi te muszą uwzględniać konieczne tempo kształtowania stanu wytrenowania na tle możliwości rozwojowych ustroju; ·        dobór kandydatów odpowiadających wymogom modelowym; ·        sprawdzanie w praktyce szkoleniowej słuszności dokonywanego wyboru i eliminowanie osób nie potwierdzających rokowania.

Kryteria selekcji ·       budowa somatyczna (wysokość ciała, masa ciała, proporcje komponentów tkankowych itd. ) ·      uzdolnienia ruchowe decydujące o łatwości, dokładności i trwałości uczenia się; ·     dyspozycyjne psychiczne do uprawnienia sportu (odporność psychiczna, motywacja, ambicja, poziom zrównoważenia emocjonalnego itd. ); ·      sprawność fizyczna rozumiana jako stopień wykorzystania potencjału podstawowych cech motorycznych; ·      wiek i wynik sportowy – wynik sportowy jest najbardziej kompleksowym wskaźnikiem, w którym znajdują odzwierciedlenie zarówno wszelkie predyspozycje rozwojowe, jak i stopień wykorzystania nabytych sprawności i umiejętności; cennych informacji dostarcza obserwacja przyrostu wyniku sportowego osobnika na tle wyników w populacji; ocena wyników jednostki musi się odbywać na tle wskaźnika jego wieku rozwojowego.

Proces selekcji można podzielić na 4 etapy. I etap, który można nazwać doborem wstępnym, polega na tym, że stosuje się badania i próby prognostyczne mające na celu ujawnienie uzdolnień do sportu w ogóle, czyli takich, które mogą mieć znaczenie w wielu dyscyplinach sportowych. Mogą to być zatem np, próby oceniające niektóre cechy somatyczne, predyspozycje koordynacyjne czy predyspozycje szybkościowe i wytrzymałościowe. II etap, czyli dobór właściwy, polega na 2-3-letniej lub nawet dłuższej obserwacji młodzieży w trakcie wszechstronnego szkolenia sportowego, w celu wykrycia uzdolnień do różnych dyscyplin na podstawie szybkości przyrostu cech i elementów determinujących wyniki w tych dyscyplinach. III etap (selekcja właściwa) występuje w czasie kwalifikowania zawodników do specjalistycznego etapu treningu. Jego celem jest wybór najlepszych zawodników do szkolenia specjalnego w wybranej dyscyplinie sportowej. IV etap (selekcja specjalistyczna) ma miejsce przed fazą doskonalenia sportowego zawodników i osiągnięciem przez nich mistrzostwa sportowego w określonych dyscyplinach.

Wybór dzieci i młodzików do szkolenia sportowego System selekcji sportowej ETAP SELEKCJI WSTĘPNY WŁAŚCIWY SPECJALISTYCZNY PODSTAWOWE ZADANIA Wybór dzieci i młodzików do szkolenia sportowego Określenie uzdolnień, predyspozycji do danej dyscypliny czy grupy konkurencji Ocena predyspozycji wynikających ze specyficznych wymogów danej dyscypliny i konkurencji PODSTAWOWE METODY 1.Obserwacje pedag. 2.Testy kontrolne 3.Konkursy-przeglądy w dyscyplin. sportu 4.Badania socjolog. 5.Badania lekarskie 3.Zawody i sprawdz. kontrolne 4.Badania psycholog. 5.Badania biomedycz. 3.Zawody i sprawdz. kontrolne OBSZAR ZAINTRESOWAŃ Dzieci i młodzicy w różnym wieku Dzieci i młodzicy i juniorzy

Dziękuję za uwagę