Rozliczanie i sprawozdawczość środków w ramach Funduszy Sołeckich w ramach projektu „Partycypacja obywatelska w zarządzaniu budżetem gminy na przykładzie zarządzania funduszami sołeckimi (FS).” PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ Fundacja „Wrzosowa Kraina”
Zdobycie wiedzy w zakresie: CEL SZKOLENIA Zdobycie wiedzy w zakresie: jak poprawnie rozliczyć budżet Fundusz sołecki jak przygotować sprawozdanie z realizacji zadania.
Rozliczanie i sprawozdawczość Jakie inicjatywy Państwo zaplanowali w 2012 w ramach FS? Czy wszystkie inicjatywy udało się zrealizować? Jak został zrealizowany fundusz w wiosce? Czy pozostały środki z realizacji zadań?
podjętych działań w ramach FS w 2012 r. Rozliczanie i sprawozdawczość Przedstaw: „+” i „-” podjętych działań w ramach FS w 2012 r.
Jak przebiega rozliczanie: Rozliczanie i sprawozdawczość Jak przebiega rozliczanie: Dokonać zakupów zgodnych z projektem działań; Zebrać niezbędne dokumenty księgowe (uwaga: jeżeli zostały pobrane środki na działania z gminy – działania miękkie); Przygotować sprawozdanie z realizacji zadania; Przedłożyć rachunki w gminie (zgodnie z pkt. 2);
Rodzaje działań: Twarde Miękkie Rozliczanie i sprawozdawczość Rodzaje działań: Twarde Miękkie Wskaż działania twarde i działania miękkie w swojej miejscowości zrealizowane w ramach FS.
Działania TWARDE (tzw. inwestycje): Rozliczanie i sprawozdawczość Działania TWARDE (tzw. inwestycje): W przypadku działań twardych zakupów związanych z realizacją zaplanowanych w budżecie FS dokonuje gmina. Gmina przygotowuje sprawozdanie z podjętych działań w ramach FS. Miękkie – dopuszczalna zaliczka; Rozliczenie zaliczki Musi rozliczyć pierwszą dopiero otrzyma drugą
Gmina przygotowuje sprawozdanie z podjętych działań w ramach FS. Rozliczanie i sprawozdawczość Działania MIĘKKIE: W przypadku działań miękkich zakupów związanych z realizacją zaplanowanych w budżecie FS dokonuje gmina lub mieszkańcy. W stosowanej praktyce dopuszczalna jest w tym przypadku zaliczka pobierana przez sołtysa lub członków rady sołeckiej; Gmina przygotowuje sprawozdanie z podjętych działań w ramach FS.
Mają w tym przypadku zastosowanie przepisy: Rozliczanie i sprawozdawczość Rozliczenie zaliczki Rozliczenie zaliczki następuje na podstawie przedstawionych dowodów księgowych dokonanego zakupu. Mają w tym przypadku zastosowanie przepisy: ustawy o finansach publicznych i ustawy o rachunkowości. Aby otrzymać zaliczkę na realizację kolejnych działań przewidzianych w budżecie funduszu sołeckiego na dany rok sołtys/członkowie rady sołeckiej muszą dokonać rozliczenia z tytułu pobrania pierwszej zaliczki – jeżeli taka zastała pobrana.
Zaliczkę można rozliczyć jedynie na podstawie dokumentów księgowych: Rozliczanie i sprawozdawczość Zaliczkę można rozliczyć jedynie na podstawie dokumentów księgowych: Dokumentami księgowymi w świetle obowiązujących przepisów są: Faktury; Rachunki; Noty księgowe; Inne dokumenty w tym umowy cywilnoprawne: Umowy zlecenia; Umowy o dzieło; Protokoły odbioru usługi do umów cywilnoprawnych.
Protokoły zdawczo-odbiorcze; Listy odbioru nagród; Rozliczanie i sprawozdawczość Materiały źródłowe: Materiałami źródłowymi – są oryginały dokumentów potwierdzających wykonanie danego zadania. Materiałami źródłowymi są: Protokoły zdawczo-odbiorcze; Listy odbioru nagród; Dokumentacja fotograficzna; Dowody księgowe; Formularze zgłoszeniowe; Itp..
Rozliczanie i sprawozdawczość UWAGA Jeżeli mamy wątpliwości co do poprawności przyszłych lub obecnych rozliczeń PAMIĘTAJMY, że !!! Nie należy bać się pytać pracowników gminy odpowiedzialnych za wdrażanie i rozliczanie funduszy sołeckich jak dokładnie należy rozliczyć realizację zadania.
Rozliczanie i sprawozdawczość Co w przypadku niewykorzystania środków FS w całości – tzw. oszczędności: Jeżeli pozostaną środki z realizacji zadań: Gmina może wyrazić zgodę na przesunięcie środków na inne zadanie. Nie ma możliwości wykorzystania środków na zadanie, które nie zostało ujęte w budżecie FS na dany rok. Tym samym nie ma możliwości tworzenia nowej kategorii budżetowej w zakresie nowych zadań w ramach FS jeżeli nie zostały one wcześniej zaplanowane.
Gmina może wystąpić o sprawozdanie Rozliczanie i sprawozdawczość SPRAWOZDANIE UWAGA Gmina może wystąpić o sprawozdanie Czy w Państwo składaliście sprawozdanie z realizacji zadania i jakiej formie?
Co powinno zawierać sprawozdanie: Datę; Miejscowość; Godziny; Rozliczanie i sprawozdawczość Co powinno zawierać sprawozdanie: Datę; Miejscowość; Godziny; Nazwę imprezy; Ilość osób uczestniczących ze wskazaniem: z jakich miejscowości; W jakim przedziale wiekowym; Wskazanie jakie imprezy się odbyły (np. konkursy) ze wskazaniem: Do jakiej grupy wiekowej były skierowane
Ponadto sprawozdanie powinno zawierać informację: Rozliczanie i sprawozdawczość Ponadto sprawozdanie powinno zawierać informację: Dotyczącą dodatkowych informacji: Zestawienia środków finansowych z FS zgodnie z załącznikiem zawierającym szczegółowe informacje: Numer faktury; Przedmiot zakupu; Kwota wydatkowana.
w ramach Funduszu Sołeckiego Rozliczanie i sprawozdawczość ZGŁOSZENIE imprezy artystycznej lub rozrywkowej* organizowanej w ramach Funduszu Sołeckiego * zakup artykułów spożywczych wyłącznie na cele ściśle związane z przeprowadzeniem danego rodzaju imprezy np. konkursy lub warsztaty kulinarne, ewentualnie jako nagrody za uczestnictwo w konkursach
Rozliczanie i sprawozdawczość ĆWICZENIA
Rozliczanie i sprawozdawczość Przewodnik
Rozliczanie i sprawozdawczość GMINA BOLESŁAWIEC
Rozliczanie i sprawozdawczość 1.GMINA BOLESŁAWIEC Sołectwo – Dobra Przedsięwzięcie – „Budowa placu zabaw dla dzieci” Koszt – 18 380 zł Rok realizacji – 2011
Rozliczanie i sprawozdawczość Sołectwo - Dąbrowa Bolesławiecka Przedsięwzięcie – „Ciąg pieszo – rowerowy” Koszt – 10 004 zł Rok wykonania – 2011
Rozliczanie i sprawozdawczość Sołectwo – Krępnica Przedsięwzięcie – „Budowa chodnika” Koszt – 5 532 zł Rok realizacji – 2011
Rozliczanie i sprawozdawczość Sołectwo – Otok Przedsięwzięcie – „Droga o nawierzchni asfaltowej” Koszt – 10 749 zł Rok realizacji – 2011
Rozliczanie i sprawozdawczość Sołectwo - Kraśnik Dolny Przedsięwzięcie – „Budowa parkingu” Koszt – 10 703,00 zł Rok realizacji – 2011
Rozliczanie i sprawozdawczość Sołectwo – Kruszyn Przedsięwzięcie – „Ścieżki w parku” Koszt – 20 928,00 zł Rok realizacji – 2011
Rozliczanie i sprawozdawczość GMINA CHOCIANÓW
Rozliczanie i sprawozdawczość Sołectwo - Chocianowiec Przedsięwzięcie – „Zakup strojów dla zespołu folklorystycznego „ECHO” z Chocianowca” Koszt – 5 978,00 zł Rok wykonania – 2011
Rozliczanie i sprawozdawczość Sołectwo - Chocianowiec Przedsięwzięcie – „Budowa sceny w miejscowości Chocianowiec” Kwota- 18 937, 00 zł Rok wykonania - 2011
Rozliczanie i sprawozdawczość GMINA CHOJNÓW
Rozliczanie i sprawozdawczość Sołectwo – Budziwojów Przedsięwzięcie - „Ogólnodostępna strefa rekreacyjno-wypoczynkowa” Koszt - 22 051,93 zł Rok realizacji – 2011
Rozliczanie i sprawozdawczość Sołectwo - Gołaczów Przedsięwzięcie - „Oczyszczenie i remont zbiornika p.poż” Koszt - 16 971,66 zł Rok realizacji – 2011
Rozliczanie i sprawozdawczość Sołectwo - Jerzmanowice Przedsięwzięcie – „Plac zabaw” Koszt – 14 668,00 zł Rok realizacji - 2011
Rozliczanie i sprawozdawczość Sołectwo - Witków Przedsięwzięcie – „Pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów” Koszt - 6 014,70 zł Rok realizacji – 2011
Rozliczanie i sprawozdawczość Sołectwo - Strupice Przedsięwzięcie - Wiata przystankowa Koszt - 4 353,01 zł Rok realizacji - 2011
Rozliczanie i sprawozdawczość Sołectwo - Michów Przedsięwzięcie - „Remont gminnej drogi o nawierzchni asfaltowej” Koszt - 7 178,38 zł Rok realizacji -2011
Rozliczanie i sprawozdawczość Sołectwo Goliszów Przedsięwzięcie – „Tabliczki kierunkowo-informacyjne” Koszt - 2 500,00 zł Rok realizacji - 2011
Rozliczanie i sprawozdawczość GMINA GROMADKA
Rozliczanie i sprawozdawczość Sołectwo Borówki Przedsięwzięcie - Budowa placu zabaw we wsi Borówki Koszt – 10 120, 13 zł Rok wykonania – 2011
Rozliczanie i sprawozdawczość GMINA LUBIN
Rozliczanie i sprawozdawczość Sołectwo Chróstnik Przedsięwzięcie – „Parking oraz ewentualne inne elementy zagospodarowania terenu takie jak nasadzenia roślin, ławeczki itp.” Koszt - 30 061,82 zł Rok wykonania - 2011 r.
Rozliczanie i sprawozdawczość Sołectwo – Lisiec Przedsięwzięcie – „Prace remontowe świetlicy w Liścu” Koszt – 17 328 zł Rok wykonania - 2010
Rozliczanie i sprawozdawczość Sołectwo – Ustronie Przedsięwzięcie – „Budowa wiaty drewnianej na działce gminnej nr 81” Koszt – 8 766,31 zł Rok wykonania - 2011
Rozliczanie i sprawozdawczość GMINA PRZEMKÓW
Rozliczanie i sprawozdawczość Sołectwo - Krępa Przedsięwzięcie - Zakup strojów dla grupy tanecznej Hausy Koszt - 2.000,67 zł Rok wykonania – 2011
Rozliczanie i sprawozdawczość Sołectwo - Piotrowice Przedsięwzięcie – Budowa boiska sportowego Koszt - 12.544,03 zł Rok wykonania – 2011
Rozliczanie i sprawozdawczość Sołectwo - Wilkocin Przedsięwzięcie – Modernizacja i wyposażenie kuchni świetlicy wiejskiej Koszt - 6.040,81 zł Rok wykonania – 2011
Rozliczanie i sprawozdawczość Sołectwo - Ostaszów Przedsięwzięcie – Budowa boiska sportowego Koszt - 10.115,47 zł Rok wykonania –2011
Rozliczanie i sprawozdawczość
Dziękujemy za uwagę. Zapraszamy ponownie. PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ Biuro projektu: Fundacja „Wrzosowa Kraina” Ul. Żeromskiego 1, 59-140 Chocianów Fundacja „Wrzosowa Kraina”