Bądź świadomym konsumentem

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SANKCJONOWANY PRZEPISAMI KARNYMI
Advertisements

Potwierdzenie przyjęcia zamówienia
Racibórz X r. Urząd Celny w Rybniku Plac Armii Krajowej 3 Rybnik tel.:
Co to jest umowa?. Co to jest umowa? Umowa i jej elementy Co najmniej 2 strony Zgoda co do warunków Zgodne oświadczenie o przyjęciu warunków i zobowiązaniu.
Urząd Komisji Nadzoru Finansowego
Emilia Stępień, Bird&Bird Warszawa, 21 maja 2010
Doświadczenia konsumentów w kontaktach z ubezpieczycielami direct Małgorzata Więcko Biuro Rzecznika Ubezpieczonych Warszawa, 1 kwietnia 2009r.
Ochrona konsumencka dla osoby, na której rachunek zawarto umowę ubezpieczenia Dr Marcin Orlicki, LL.M. UAM Poznań
Ustawa z dnia 27 lipca 2002r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego.
INTERNET POŻYTECZNIE-
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Autor: Adam Bzdawka kl. III LI
Schemat etapów postępowania w przypadku naruszeń interesów konsumentów
Zanim wybierzesz się na zakupy przedświąteczne… Porady dla konsumentów w okresie przedświątecznym 14/04/2011www.wiih.org.plWojewódzki Inspektorat Inspekcji.
„UMOWY ŚMIECIOWE” W ŚWIETLE USTAWY
Waldemar Rokita Paweł Ślawski
PRZYWILEJE I OBOWIĄZKI SPRZEDAWCY ORAZ KONSUMENTA
Świadomy Konsument Projekt „Rozwój świadomości konsumenckiej
Prawa konsumenta.
Podstawowe zbiegi tytułów ubezpieczeń
Gimnazjum w Nowym Dworze
Podstawa prawna prowadzenia działalności gospodarczej
Dziś Zajmiemy Się Takimi Hasłami:
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Strzelinie Agata Rudnicka
G r o w t h f r o m K n o w l e d g e GfK Custom Research
Prawo kontraktowe Umowa sprzedaży.
Quo Vadis ? 50 lat kodeksu cywilnego
ABC PRAW KONSUMENTA.
Prawa konsumenta Czyli z czym to się je..
Prawdy oczywiste Sprzedaż zgodnie z ustawą o prawach konsumenta - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA:
FAKTURY VAT 2014 Podlaski Urząd Skarbowy w Białymstoku
Unijna kampania na rzecz zwiększenia świadomości praw konsumenta.
Konsument – świadomy uczestnik rynku
Prawdy oczywiste Regulamin sklepu internetowego - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
Prawo ochrony konsumentów
Prawo ochrony konsumentów Wykład 8. rozumiemy umowę zawartą z konsumentem w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej.
Jak bezpiecznie kupować przez Internet.
Sprawozdanie z działalności Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Toruniu w roku 2014 Sprawozdanie stanowi wykonanie art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 16 lutego.
Konsument.
Zasada swobody umów Typy umów
Prawne aspekty udzielania pożyczek w internetowym kanale dystrybucji Wrocław, 24 marca 2015 r.
Zakupy przez Internet – PRAWA Konsumenta
Prawdy oczywiste Twoja firma w obliczu nowej ustawy o prawach konsumenta - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA:
Ul. Basztowa 22, Kraków tel , fax NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA [ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej.
Mgr Sabina Wencel Podstawy prawa dla ekonomistów
Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej w ramach Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Partner projektu.
PRZESZKODY W DOCHODZENIU ROSZCZEŃ W SPRAWACH KONSUMENCKICH adwokat Bartosz Kosmala prezes krakowskiego oddziału Federacji Konsumentów członek Rady Krajowej.
POJĘCIE KONSUMENTA Zakres obejmujący prawo polskie oraz prawo Unii Europejskiej Barbara Denisiuk.
KONSUMENT na aukcji internetowej Michał Herde Federacja Konsumentów.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ Z TYTUŁU RĘKOJMI ZA WADY FIZYCZNE I PRAWNE Mocą art. 52 ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta uchylono ustawę z dnia 2.
Konsument jest to osoba fizyczna, która nabywa określony towar lub usługę tylko na potrzeby własne lub swojego gospodarstwa domowego. Osoba, która kupuje.
Barbara Denisiuk. Postępowanie cywilne Inf. ogólne grupowe SOKIK Postępowanie polubowne mediacja arbitraż.
„Przedsiębiorcą być, czyli trochę o działalności gospodarczej”
Techniki Informacji i Komunikacji
Lekarska ambulatoryjna opieka rehabilitacyjna
Ochrona konsumenta usług telekomunikacyjnych i świadczonych drogą elektroniczną Barbara Trybulińska.
O czym pamiętać podczas zakupów?
ZAKUPY W INTERNECIE Autorka: Lena Eisner.
UMOWA KREDYTU Literatura:
Ochrona praw konsumenta – odpowiedzialność za sprzedany towar
RYNEK UBEZPIECZEŃ W POLSCE PODSTAWY PRAWNE
15 marca ŚWIATOWY DZIEŃ PRAW KONSUMENTA
PRAWO HANDLOWE Gr.9 SSP IV 2017/2018 mgr Konrad Gralec
Publiczne prawo konkurencji
Prawo ubezpieczeń gospodarczych - Ramy Prawne
Zawieranie i rozwiązywanie umów
Prawo cywilne w zarządzaniu oświatą (część II)
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA mgr Barbara Trybulińska.
Zapis prezentacji:

Bądź świadomym konsumentem - kampania dla konsumentów w wieku 60+ Listopad – grudzień 2011 r.

KONSTYTUCJA RP: Artykuł 76 Władze publiczne chronią konsumentów, użytkowników i najemców przed działaniami zagrażającymi ich zdrowiu, prywatności i bezpieczeństwu oraz przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi. 2

DEFINICJA KONSUMENTA Art. 221 ustawy z dnia 23.04.1964 Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. 3

DEFINICJA PRZEDSIĘBIORCY/SPRZEDAWCY zredagowana na podstawie przepisów Kodeksu Cywilnego odnoszących się do przedsiębiorcy oraz umowy sprzedaży (art. 431) Sprzedawca - osoba fizyczna, osoba prawna, jednostka organizacyjna nie będąca osobą prawną, której ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą 4

RODZAJE UMÓW KONSUMENCKICH ustne – pisemne umowa o zakup towaru, o dzieło będące rzeczą ruchomą, wykonanie usługi, zlecenie w lokalu przedsiębiorstwa, poza lokalem przedsiębiorstwa, na odległość - w ciągu 10 dni od zakupu można odstąpić od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa oraz umowy na odległość (należy powiadomić pisemnie sprzedawcę) 5

NIEZGODNOŚĆ TOWARU Z UMOWĄ Nie ma właściwości typowych dla towaru tego rodzaju Ma wady Nie ma właściwości, o których zapewniał sprzedawca 6

JAK SKŁADAĆ REKLAMACJĘ? Do sprzedawcy, na piśmie W ciągu 2 lat od wydania towaru żywność – w ciągu 3 dni od zakupu lub od otwarcia W ciągu dwóch miesięcy od wykrycia wady 7

CZEGO ŻĄDAĆ OD SPRZEDAWCY? REKLAMACJA. CZEGO ŻĄDAĆ OD SPRZEDAWCY? W pierwszej kolejności: Nieodpłatnej naprawy Wymiany na nowy 8

CZEGO ŻĄDAĆ OD SPRZEDAWCY? Jeśli naprawa lub wymiana są niemożliwe: Obniżenia ceny Zwrotu pieniędzy Jeśli wada jest ISTOTNA Zwrotu pieniędzy 9

GWARANCJA Dobrowolna Różne terminy Różne warunki – prawa i obowiązki stron Obowiązki i uprawnienia konsumenta są zapisane w dokumencie gwarancyjnym 10

NA CO SZCZEGÓLNIE UWAŻAĆ? Oferty telefoniczne Oferty składane przez akwizytorów Informacje o wygranych Pożyczki „zero procent” 11

O CZYM SZCZEGÓLNIE PAMIĘTAĆ? Przeczytać dokument przed podpisaniem Sprawdzić czy firma istnieje Nie podawać danych osobowych Nie nosić PINu razem z kartą 12

KTO MOŻE POMÓC? Powiatowy / miejski rzecznik konsumentów – dane kontaktowe na stronie www.uokik.gov.pl oraz pod numerem bezpłatnej Infolinii Konsumenckiej 800 007 707 Organizacje konsumenckie 13

KTO MOŻE POMÓC? Telekomunikacja i poczta – Centrum Informacji Konsumenckiej, Urząd Komunikacji Elektronicznej: www.uke.gov.pl Energetyka – Punkt Informacyjny dla Odbiorców Paliw i Energii, Urząd Regulacji Energetyki: www.ure.gov.pl 14

KTO MOŻE POMÓC? Lotnictwo cywilne – Komisja Praw Pasażerów, Urząd Lotnictwa Cywilnego: www.ulc.gov.pl Usługi bankowe - Arbiter Bankowy 15

KTO MOŻE POMÓC? Ubezpieczenia - Rzecznik Ubezpieczonych Umowy transgraniczne – Europejskie Centrum Konsumenckie: www.konsument.gov.pl Infolinia konsumencka – bezpłatne porady i informacje pod numerem telefonu 800 007 707 w dni powszednie 9.00-17.00 (połączenie bezpłatne) 16

17