Bądź świadomym konsumentem - kampania dla konsumentów w wieku 60+ Listopad – grudzień 2011 r.
KONSTYTUCJA RP: Artykuł 76 Władze publiczne chronią konsumentów, użytkowników i najemców przed działaniami zagrażającymi ich zdrowiu, prywatności i bezpieczeństwu oraz przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi. 2
DEFINICJA KONSUMENTA Art. 221 ustawy z dnia 23.04.1964 Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. 3
DEFINICJA PRZEDSIĘBIORCY/SPRZEDAWCY zredagowana na podstawie przepisów Kodeksu Cywilnego odnoszących się do przedsiębiorcy oraz umowy sprzedaży (art. 431) Sprzedawca - osoba fizyczna, osoba prawna, jednostka organizacyjna nie będąca osobą prawną, której ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą 4
RODZAJE UMÓW KONSUMENCKICH ustne – pisemne umowa o zakup towaru, o dzieło będące rzeczą ruchomą, wykonanie usługi, zlecenie w lokalu przedsiębiorstwa, poza lokalem przedsiębiorstwa, na odległość - w ciągu 10 dni od zakupu można odstąpić od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa oraz umowy na odległość (należy powiadomić pisemnie sprzedawcę) 5
NIEZGODNOŚĆ TOWARU Z UMOWĄ Nie ma właściwości typowych dla towaru tego rodzaju Ma wady Nie ma właściwości, o których zapewniał sprzedawca 6
JAK SKŁADAĆ REKLAMACJĘ? Do sprzedawcy, na piśmie W ciągu 2 lat od wydania towaru żywność – w ciągu 3 dni od zakupu lub od otwarcia W ciągu dwóch miesięcy od wykrycia wady 7
CZEGO ŻĄDAĆ OD SPRZEDAWCY? REKLAMACJA. CZEGO ŻĄDAĆ OD SPRZEDAWCY? W pierwszej kolejności: Nieodpłatnej naprawy Wymiany na nowy 8
CZEGO ŻĄDAĆ OD SPRZEDAWCY? Jeśli naprawa lub wymiana są niemożliwe: Obniżenia ceny Zwrotu pieniędzy Jeśli wada jest ISTOTNA Zwrotu pieniędzy 9
GWARANCJA Dobrowolna Różne terminy Różne warunki – prawa i obowiązki stron Obowiązki i uprawnienia konsumenta są zapisane w dokumencie gwarancyjnym 10
NA CO SZCZEGÓLNIE UWAŻAĆ? Oferty telefoniczne Oferty składane przez akwizytorów Informacje o wygranych Pożyczki „zero procent” 11
O CZYM SZCZEGÓLNIE PAMIĘTAĆ? Przeczytać dokument przed podpisaniem Sprawdzić czy firma istnieje Nie podawać danych osobowych Nie nosić PINu razem z kartą 12
KTO MOŻE POMÓC? Powiatowy / miejski rzecznik konsumentów – dane kontaktowe na stronie www.uokik.gov.pl oraz pod numerem bezpłatnej Infolinii Konsumenckiej 800 007 707 Organizacje konsumenckie 13
KTO MOŻE POMÓC? Telekomunikacja i poczta – Centrum Informacji Konsumenckiej, Urząd Komunikacji Elektronicznej: www.uke.gov.pl Energetyka – Punkt Informacyjny dla Odbiorców Paliw i Energii, Urząd Regulacji Energetyki: www.ure.gov.pl 14
KTO MOŻE POMÓC? Lotnictwo cywilne – Komisja Praw Pasażerów, Urząd Lotnictwa Cywilnego: www.ulc.gov.pl Usługi bankowe - Arbiter Bankowy 15
KTO MOŻE POMÓC? Ubezpieczenia - Rzecznik Ubezpieczonych Umowy transgraniczne – Europejskie Centrum Konsumenckie: www.konsument.gov.pl Infolinia konsumencka – bezpłatne porady i informacje pod numerem telefonu 800 007 707 w dni powszednie 9.00-17.00 (połączenie bezpłatne) 16
17