Zasady tworzenia prezentacji multimedialnej POWERPOINT Zasady tworzenia prezentacji multimedialnej Temat : Zasady tworzenia prezentacji komputerowej. Cel główny: Uczeń potrafi stworzyć prostą prezentację komputerową Cele szczegółowe: Uczeń potrafi: tworzyć slajdy, ustawiać tło slajdu, wstawiać różne obiekty do slajdu, ustawiać efekty animacji, Uczeń zna możliwości i zastosowania programu PowerPoint
Krótka charakterystyka programu Program PowerPoint przeznaczony jest do tworzenia profesjonalnej prezentacji wspomagającej np. referat, wykład. W nauczaniu doskonale zastępuje kredę i tablicę. Umożliwia przygotowanie graficznego pokazu, który można wyświetlić na ekranie ściennym, na ekranie monitora lub też go wydrukować. Jest elementem pakietu OFFICE firmy Microsoft. Podstawowymi elementami prezentacji są slajdy. Na slajdach można umieszczać miedzy innymi: tekst, wykresy, tabele, grafikę, animacje. W prezentacji można również stosować efekty dzwiękowe oraz filmy. Oprócz slajdów w tym samym pliku można przechowywać notatki dla prezentera, konspekt oraz parametry komputerowego pokazu. W tym samym pliku można przechowywać też notatki WIDOK -> Strona notatek
Układ slajdu Po wstawianiu slajdu możemy wybrać jego układ np.: Aby wstawić nowy slajd wybieramy WSTAW -> NOWY SLAJD Po wstawianiu slajdu możemy wybrać jego układ np.: slajd tytułowy, tytuł i tekst 2 – kolumnowy slajd pusty tytuł tekst i zawartość (np. tabela, wykres, obrazek, schemat) tytuł, tekst i clipart itp. Gdy otworzycie program będziecie mieli przed sobą slajd tytułowy. Wystarczy wypełnić pola tekstowe. Wpiszcie tytuł prezentacji „Poznajmy się” W drugim polu tekstowym wpiszcie Nazwisko, imię i klasę. Wstawcie teraz pusty slajd Jeśli przy wstawianiu nowego slajdu nie otworzy się okienko dialogowe z prawej strony wybieramy FORMAT-> UKŁAD SLAJDU
Układ slajdu Wybierając pusty slajd możemy wypełnić go dowolną zawartością: wstaw ->pole tekstowe wstaw ->obraz ->clipart wstaw ->obraz ->wordart wstaw ->filmy i dźwięki wstaw ->tabela wstaw ->wykres itd. Jak widzicie możliwości jest wiele. A teraz wstawcie pole tekstowe i wpiszcie Jaka jestem? Aby wstawić do slajdu film lub muzykę należy wcześniej zgromadzić pliki zawierające film lub muzykę. Pliki te powinny znajdować się w tym samym folderze, co prezentacja. Podobnie będzie z innymi obiektami: zdjęciami, wykresami itp. …
Aby zastosować kolorowe tło slajdu wybieramy z menu FORMAT -> TŁO (możemy również użyć PPM i wybrać Tło…) rozwijamy pole wyboru i wybieramy Tło slajdu Wybrane tło możemy zastosować do pojedynczego slajdu lub do wszystkich slajdów. Spróbujcie teraz wybrać tło dla waszego slajdu. Tło slajdu można zmieniać w każdej chwili więc nie przywiązujcie teraz do tego zbyt dużej wagi. Najważniejsza jest TREŚĆ! Możemy skorzystać również z gotowych szablonów projektu. Pamiętajmy jednak, że wybrany szablon będzie dotyczył wszystkich slajdów. W tym celu wybieramy FORMAT -> PROJEKT SLAJDU
TŁO Możemy skorzystać z zakładek: Gradient (widoczna obok) Tekstura Deseń Obraz Wypróbować też warto różne style. Ustawienia wstępne dają dodatkowe możliwości Zajrzyjcie do zakładek. Ustalcie 2 kolory i wybierzcie styl oraz wariant tego stylu.
Efekty animacji Zawartość slajdu możesz animować korzystając z menu POKAZ SLAJDÓW -> ANIMACJA NIESTANDARDOWA Postępuj zgodnie z podpowiedziami programu eksperymentując z efektami. Dla swojego napisu Jaka jestem? Wybierz dowolny efekt animacji. Zdecyduj się szybko. Pamiętaj, że efekty również, podobnie, jak tło możesz zmieniać, kiedy uznasz za stosowne. Do dyspozycji masz wiele ciekawych efektów i ich ustawień.
Określ temat prezentacji Kilka kroków dobrej prezentacji Krok 1 Określ temat prezentacji
Zastanów się Z jakich źródeł informacji będziesz korzystać?; Krok 2 Z jakich źródeł informacji będziesz korzystać?; Ile slajdów zamierzasz przygotować?; Co będą one przedstawiać?; Jaki tekst chcesz umieścić na slajdach?; Czy masz ilustracje, zdjęcia, tabele lub wykresy?; Czy chcesz dołączyć efekty dźwiękowe?
na podstawie, których stworzysz prezentację na wybrany już temat. Krok 3 Zbierz materiały na podstawie, których stworzysz prezentację na wybrany już temat.
Cechy dobrej prezentacji Krok 4 Cechy dobrej prezentacji Temat prezentacji powinien być krótki i jasny.
Cechy dobrej prezentacji Krok 5 Cechy dobrej prezentacji 2. Treść prezentacji powinna być przejrzysta, złożona z prostych, krótkich zdań
Cechy dobrej prezentacji Krok 6 Cechy dobrej prezentacji 3. Wszystkie ilustracje, wykresy, rysunki muszą być czytelne i zrozumiałe dla odbiorców.
Cechy dobrej prezentacji Krok 7 Cechy dobrej prezentacji 4. Efekty wizualne (tło, elementy graficzne czy animacje) nie powinny stawać się ważniejsze od treści prezentacji.
Cechy dobrej prezentacji Krok 8 Cechy dobrej prezentacji 5. Dźwięki powinny być tak dobrane, żeby słuchanie było przyjemne (podkład muzyczny).
Cechy dobrej prezentacji Krok 9 Cechy dobrej prezentacji 6. Prezentacja powinna zawierać źródła informacji, z których korzystałeś (wymień je na ostatnim slajdzie: książki, strony www, inne).
Zadanie Czas na wykonanie własnej prezentacji. Prezentacja może zawierać także hiperłącza i przyciski akcji (Wstaw i Pokaz slajdów). Ułatwiają one swobodne przemieszczanie się po slajdach (powroty do niektórych slajdów np. do slajdu ze spisem treści). Innym rozwiązaniem jest ustawienie przejść (Pokaz slajdów) slajdów zawierających możliwość ustalenia czasu przełączania automatycznego slajdów lub po kliknięciu myszką. Przejściu mogą towarzyszyć efekty animacji i efekty dźwiękowe. Powodzenia! Wasza prezentacja nie musi zawierać hiperłączy lub przycisków akcji. Jeśli jednak chcielibyście je wstawić skorzystajcie z menu np. Pokaz slajdów -> Przyciski akcji -> wybrać slajd, do którego przeniesiemy się po wybraniu przycisku Pytania kluczowe: W jaki sposób wstawia się nowy slajd? Jak zmienić tło slajdu? Jak można wstawić artystyczny napis do slajdu? Jakimi cechami powinna charakteryzować się dobra prezentacja? Co to są efekty animacji? Do czego można wykorzystać prezentację komputerową? Jaki musi być spełniony warunek, by w czasie prezentacji można było słuchać muzyki? Mirosława Bąkowska Podpowiedzi – Widok/strona notatek