1. Uwarunkowania i adresaci działań PR

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt realizowany przez Gminę Miejską Kraków przy wsparciu finansowym Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2008 – 2010.
Advertisements

Komunikacja społeczna i media – mgr Katarzyna Paliwoda
Projekt systemowy Rynek Pracy pod Lupą - realizacja zadań w 2011 i I kwartale 2012 r. Spotkanie robocze z pracownikami PUP odpowiedzialnymi za realizację.
4.2. Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa
Analiza PEST Łukasz Hańderek Filip Łakomik.
Projektowanie programu działań PR
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PITWIN – Portal Innowacyjnego Transferu Wiedzy.
FUNKCJONOWANIE I ROLA BIURA KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ W SAMORZĄDZIE TERYTORIALNYM ANTONI STYRCZULA.
OUTPLACEMENT JAKO KONCEPCJA SZERSZEGO SPOJRZENIA NA ZASOBY LUDZKIE W ORGANIZACJI W światowej i lokalnej prasie coraz częściej pojawiają się informacje.
SPIN Kreowanie informacji jako zasadniczy element procesu nawiązywania i utrzymywania współpracy z mediami.
III edycja projektu charity - program stażu-. …nieco teorii.
Strategia promocji Fundacji Hospicyjnej jako organizacji pomagającej hospicjom w całej Polsce Magdalena Milejska.
Kampania poprawy wizerunku wilków wśród lokalnej ludności Bieszczad
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski.
Plan komunikacji PO KL - założenia
Promocja Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań 2011 Zespół ds. promocji, popularyzacji oraz obsługi poligraficznej spisów Władysław Wiesław.
Politycy pod kontrolą – co można zrobić pojedynczo? – opis przypadku.
PROMOCJA, czyli KOMUNIKACJA MARKETINGOWA (1)
Katedra Marketingu Usług
SYSTEM INFORMACJI MARKETINGOWEJ
Gazeta i czasopismo - źródło aktualnej wiedzy.
Miejska Biblioteka Publiczna w Olsztynie
Promocja destynacji turystycznej za granicą
5 grudzień styczeń 2010 PROJEKT MARKETINGOWY.
Empatia empatia.
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Charakterystyka klastra
1. Uwarunkowania i adresaci działań PR (w ochronie zdrowia)
Cel usługi: Wsparcie działalności nowych i istniejących już firm. Zaplanowano usługi dla przedsiębiorców Usługa dostępna do końca listopada 2011.
Zarządzanie projektami
Agata Blady, Komunikado PR,
Dorota Janiszewska Wojewódzki Ośrodek Metodyczny, Gorzów Wlkp.
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Gminne Centrum Informacji w Żyrakowie
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
ZMIENNE OTOCZENIE EKONOMICZNE
ROK SZKOLNY 2011/2012. W klasie realizowany będzie program liceum ogólnokształcącego z przedmiotami rozszerzonymi: język polski wiedza o kulturze język.
UTWORZENIE SPÓJNEJ ANTYTERRORYSTYCZNEJ STRATEGII INFORMACYJNEJ
Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE.
Budowa struktur dla właściwego przekazu i odbioru informacji
PROMOCJA DZIELNICY TARGÓWEK
Strategia Promocji.
Program szkolenia: Wstęp – po co szkole promocja?
Stowarzyszenie Gmin RP Euroregion Bałtyk Produkty i usługi kulturalne
Promocja marki Szlaku Jana III Sobieskiego
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
PROMOCJA PROJEKTU 3. edycja. ODBIORCY: media o różnym zasięgu społeczność lokalna i ponadlokalna liderzy i animatorzy kultury decydenci i władze lokalne.
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Instrumenty promocji (narzędzia promocji).
Zawód Fotograf.
DZIENNIKARSTWO MODOWE
Rok Szkolny 2014/2015 Rokiem Szkoły Zawodowców 1.
Opracowanie: Piotr Dereszewski. „…uniwersalna funkcja kreowania i oferowania wartości (użyteczności) dla innych w celu osiągnięcia pożądanych przez organizację.
PLAN GENERALNY Portu Lotniczego Zielona Góra –
Agnieszka Bieniak Zaangażowanie pracowników – 365 dni zaangażowania.
Budowanie wizerunku Marcin Sobaszek Wałbrzych
Mgr Wiznerowicz PROMOCJA.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
MEDIA SPOŁECZNOSCIOWE. WIZERUNEK E-PR Obszar Public Relations związany z prowadzeniem komunikacji w internecie z uwzględnieniem jej uwarunkowań i specyfiki.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Ul. Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax (0-89) Urząd Marszałkowski.
Etyka biznesu. Implementacja. Instrumenty implementacyjne Projekty edukacyjne Dobrowolne zobowiązania w ramach CSR Komisje etyczne i kodeksy etyczne Audyt.
Fundusz Wsparcia Inicjatyw Lokalnych, Międzyregionalnych i Transgranicznych w Euroregionie Niemen Szkolenie dla beneficjentów w zakresie promocji i informacji.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Wizerunek firmy na konkurencyjnym rynku pracy - Nowe formy rekrutacji 1 Martyna Ładkowska Agencja Pracy i Doradztwa Personalnego JOBHOUSE.
OGRÓD KWITNIE – NUDA ZNIKNIE projekt społecznego zaangażowania firmy POL-METAL Opracowanie: Marta Bugajska Agnieszka Komorkiewicz Magdalena Zawodny Kraków,
Wizerunek jako forma komunikacji publicznej
ISO 14001:2015 Spotkanie otwarte Stowarzyszenia Polskie Forum Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy ISO Biuro Usług Doskonalenia Zarządzania.
Dualne kształcenie zawodowe
Zapis prezentacji:

1. Uwarunkowania i adresaci działań PR 2. Podstawowe etapy (schematy) działań PR 3. Wybrane formy i techniki PR

Otoczenie makroekonomiczne (firmy organizacji) Czynniki naturalne (zasoby naturalne, klimat, ukształtowanie powierzchni) Czynniki demograficzne (liczebność i struktura wiekowa ludności, przyrost naturalny, gęstość zaludnienia, liczba małżeństw Czynniki ekonomiczne (dochody, majątek ludności, skłonność do oszczędzania, dostępność kredytów, poziom inflacji)

Otoczenie makroekonomiczne (firmy, organizacji) Czynniki techniczne (dotychczasowe i nowe technologie, wynalazki) Czynniki kulturowe (wzorce zachowań, systemy wartości) Czynniki prawne (regulacje państwowe i samorządowe)

I. Środowisko wewnętrzne II. Środowisko quasi-wewnętrzne Otoczenie podmiotowe firmy (organizacji) lub (lepiej) grupy docelowe działań PR I. Środowisko wewnętrzne 1. Pracownicy i ich rodziny 2. Zarząd, 3. Właściciele (akcjonariusze, inwestorzy?) 4. Rada nadzorcza 5. Doradcy (ale ściśle związani z firmą/organizacją) II. Środowisko quasi-wewnętrzne 1. Kontrahenci/firmy/organizacje ściśle współpracujące (zwłaszcza pośrednicy sprzedaży: hurtownie, handel)

Otoczenie podmiotowe (zewnętrzne) 1. Klienci indywidualni (byli, obecni, potencjalni) 2. Klienci instytucjonalni (byli, obecni, potencjalni) 3. Firmy (organizacje) współpracujące (dostawcy, firmy usługowe) 4. Banki, maklerzy giełdowi 5. Instytucje badawcze, audytowe 6. Konkurenci

Otoczenie opiniotwórcze 1. Społeczeństwo, społeczność lokalna 2. Partie polityczne, związki zawodowe, organizacje branżowe 3. Władze centralne, lokalne 4. Nauczyciele, studenci, uczniowie 5. Doradcy zewnętrzni

Otoczenie opiniotwórcze 6. Osobistości życia publicznego (zob. „Popiełuszko” i udział gwiazd w promowaniu filmu, ale też Winiary i przepisy „zwykłych” ludzi) 7. Dziennikarze (media)

Schemat działań PR (RACE J. Marstona) 1. Research (badanie, identyfikacja problemu) 2. Action and Planning (zaplanowanie działań prowadzących do rozwiązania problemu) 3. Communication (oddziaływanie na otoczenie, informowanie otoczenia) 4. Evaluation (ocena efektów oddziaływania) (pamiętajmy o finansowaniu każdego z tych etapów)

wizerunek firmy/organizacji Strategia 6M 1M – mission (misja firmy/cele PR) na różnych etapach mogą być różne, zawsze jednak chodzi o... wizerunek firmy/organizacji zwykły (jak widzą firmę/organizację klienci, petenci) lustrzany (jak widzi się firma: lepiej, gorzej niż widzą ją ludzie?) pożądany (jak chciałaby być widziana) optymalny (kompromis możliwy do osiągnięcia)

2M - market (grupy docelowe, składowe publiczności) - podstawowa (w tym tradycyjna, z punktu widzenia PR może nie najważniejsza: obecni pracownicy, klienci...) - wtórna - marginalna 3M – money (budżet, finanse PR) - jako określony procent/część budżetu przeznaczonego na promocję w ogóle (metoda spotykana najczęściej) - jako określony procent obrotów firmy (1-3%) - jako maksymalna suma możliwa do wykorzystania przez firmę (na tyle nas stać i koniec) - na poziomie budżetu konkurentów - metoda zadaniowa (najambitniejsza, ale i najbardziej skomplikowana)

4M - message (komunikaty/treści PR) - pracownicy (informacje o stabilności firmy, jej rozwoju, o tym, co się w firmie/organizacji dzieje – przykład Zakłady Lotnicze w Mielcu) - klienci (informacje o firmie i jej ofercie) - dziennikarze (informacje bieżące, o charakterze newsa, od czasu do czasu to, co można uznać za przełomowe) 5M - media (kanały przekazu, inaczej techniki PR) 6M - measurement (pomiar/ocena efektywności działań PR)

Działania PR stricte wewnętrzne Archiwizacja własnych publikacji i wycinków prasowych (materiałów TV, radiowych, internetowych), odnotowywanie wydarzeń i ich zapis fotograficzny, filmowy… (kronika uczelni, przedruki na stronę internetową, skany tekstów poświęconych firmie, powstałych z udziałem jej pracowników) Uwaga: często nie wystarczy śledzić internetowych witryn wydawnictw prasowych, gdyż ukazują się na nich nie wszystkie informacje pomieszczone w wydaniach papierowych, a czasem ukazują się w wersji okrojonej.

Działania PR skierowane do wewnętrznego środowiska firmy (organizacji) ,,Public Relations begins at home” Pracownicy są najważniejszymi i najliczniejszymi ambasadorami firmy (organizacji), są najlepszym medium rozpowszechniania wiadomości o firmie; Różne terminy: Internal PR, internal relations, employee relations (PR)

Konkretne cele PR wobec pracowników to m.in.: - Kreowanie postaw zadowolenia z pracy, pracodawcy, kultury organizacji - Popieranie pracy zespołowej, pozytywnego nastawienia do własnych zadań, współpracowników itp. - Motywowanie do wypełniania zadań, współudziału w zadaniach

- Zdobycie poparcia dla zamierzonych lub prowadzonych zmian w firmie - Realizowanie prawa pracowników do krytyki i informacji - Doprowadzenie do wyczulenia na potrzeby otoczenia (niech informują o tym, co usłyszą o firmie poza firmą) - Zwalczanie negatywnych opinii i negatywnego nastawienia do określonych przedsięwzięć firmy

Narzędzia Internal PR Informator, czyli przewodnik po firmie Tablica ogłoszeń (plakaty, ulotki na tematy aktualne) Biuletyny zakładowe (newsletters), gazety firmowe Ulotki (nawet jednostronicowe, jednokartkowe; rodzajem takich ulotek są np. druki TP, telewizji kablowych, choć bardzo często są to przykłady reklamówek; przykładem także wkładki czy też załączniki do rachunków za wywóz śmieci, informujące np. o działaniach firmy w zakresie ochrony środowiska) Listy oddzielne lub dołączane do innych publikacji (także w formie ulotki)

Narzędzia Internal PR Broszury praktyczne (np. jak zapobiec wypadkom – dobrze świadczy o firmie, bo dba o zdrowie, bezpieczeństwo; to takie personalne BHP) - skondensowana, z ang. pamphlet, - obszerna, booklet, do 64 str.; Albumy i książki (znacznie droższe niż broszury, bo poligraficznie na wyższym poziomie; służą głównie jako upominki dla gości z zewnątrz, ale mogą być też nagrodą, wyróżnieniem dla pracowników i kontrahentów) Sprawozdania roczne (annual reports; obszerne, o charakterze przede wszystkim finansowym, skierowane głównie do udziałowców, ale też instytucji finansowych, GPW, handlowych, badawczych, nawet bibliotek; mogą też prezentować plany organizacji)

Inne komunikatory, publikacje Radiowęzeł Intranet, infolinia (stałe serwisy informacyjne) Filmy, fotografie (fotoreportaże na tablicach, w Inter-, Intranecie) Oświadczenia (press statements; chodzi o odpowiedzi kierownictwa organizacji na zarzuty, jakie pojawiły się w środkach masowego przekazu, stały się udziałem opinii publicznej; z reguły adresatem są media, kooperanci, urzędy; mogą to też jednak być wspomniane ulotki jako druki wewnętrzne, przedstawiające pracownikom stanowisko kierownictwa)

Inne narzędzia Internal PR Stałe godziny przyjęć dyrekcji Drzwi otwarte (dla rodzin, najbliższego otoczenia) Narady i dyskusje pracownicze Konkursy wniosków racjonalizatorskich (z nagrodami, wynagrodzeniem) Kursy i szkolenia (połączone z rozrywką, rekreacją) Imprezy (wydarzenia - events): kulturalne, rozrywkowe, sportowe, turyst. Spotkania z zasłużonymi pracownikami Kluby pracownicze

Dziękuję za uwagę 