Dźwiękowa Technika Studyjna

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
mikrofon i TY 1. Info o pochodzeniu programu mikrofon i TY.
Advertisements

Programy do przetwarzania dźwięku
Podstawy informatyki Informatyka Stosowana
Techniki mikrofonowe i cyfrowy stół mikserski
PPTOK Projektowanie Procesów Technologicznych Obróbki Skrawaniem
Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW
URZĄDZENIA PERYFERYJNE - WEJŚCIA
PODSTAWY TECHNIKI CYFROWEJ
Propozycja metodyki nauczania inżynierii oprogramowania
Laboratorium z Probabilistyki IV sem. Wydział Transportu
Urządzenia techniki komputerowej Identyfikacja i charakteryzowanie urządzeń zewnętrznych komputera Karta dźwiękowa.
PODSTAWY INFORMATYKI Wykładowca: mgr Tadeusz Ziębakowski
Języki programowania C++
Rafał Korycki Dźwiękowa Technika Studyjna.
Wprowadzenie do prezentacji multimedialnych
1. Materiały galwanomagnetyczne hallotron gaussotron
Komputeryzacja pomiarów
TECHNOLOGIE INFORMACYJNE
TECHNOLOGIE INFORMACYJNE
PODSTAWOWY ZESTAW KOMPUTEROWY
Heterogeniczne procesory wielordzeniowe w urządzeniach audio
ZESTAW KOMPUTEROWY.
VI PRASKI FESTIWAL FILMÓW MŁODZIEŻOWYCH 27 marca 2013 Warsztat: Dźwięk w filmie Prowadzenie: A. Laura Prochot.
Piotr Karpiński 0,5 min. “Dzień dobry, nazywam się Piotr Karpiński
KOMUNIKACJA MULTIMEDIALNA ĆWICZENIA
Proste nagrywanie przy użyciu programu HardDisk OGG.
Multimedia i grafika komputerowa
Temat: Karta graficzna, karta dźwiękowa.
Podsystem graficzny i audio
Katedra Systemów Multimedialnych
Sieciowe rozwiązania Dedicated Micros
Laboratorium z Probabilistyki sem. IV Wydział Transportu
Elementy zestawu komputerowego
Systemy wbudowane Wykład nr 3: Komputerowe systemy pomiarowo-sterujące
Opracował: Paweł Staszczuk Temat: Pliki multimedialne Rozdział IX Przetwarzanie plików graficznych i multimedialnych.
Karta dźwiękowa (ang. sound card, audio card) – komputerowa karta roszerzeń, umożliwiająca rejestrację, przetwarzanie i odtwarzanie dźwięku. Poprawnym.
Specjalność Akustyka ETA
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
KARTY DŹWIĘKOWE.
Montaż nieliniowy – montaż materiału obrazowego i dźwiękowego przy użyciu komputera, umożliwiający dostęp do każdego fragmentu materiału w dowolnym momencie.
Budowa wewnętrzna KOMPUTERA
Regulamin przedmiotu: Analiza Ekonomiczna Decyzji Biznesowych Wymagania. Sposób zaliczenia Dr inż. Bożena Mielczarek 413 B1
Archiwizacja i zabezpieczenie danych studia stacjonarne 2008/2009 dr Remigiusz Sapa.
Dokumentacja obsługi programów Kamil Smużyński Piotr Kościński.
Integracja dźwięku i obrazu. Obecnie w multimediach obrazowi zawsze towarzyszy dźwięk i na odwrót. Ważną rzeczą jest sposób połączenia dźwięku z obrazem.
Dźwiękoludki Junior Music Course. Kraje, w których działają Szkoły Muzyczne YAMAHA.
Cyfrowe systemy pomiarowe
 Multimedia jest to ogólne określenie środków komunikacji wykorzystujących różne formy przekazu w celu dostarczenia odbiorcom rozrywki. Multimedia są.
BUDOWA WEWNĘTRZNA KOMPUTERA
AKDADEMIA MŁODEGO DJ’A
Temat: Schematy blokowe - ćwiczenia
InformatykaZakresrozszerzony Zebrał i opracował : Maciej Belcarz Obraz i edycja filmów.
Podstawy akustyki i obróbka dźwięku
Specjalność E Multimedia Studia dzienne inżynierskie Opiekun specjalności: prof. Krzysztof Marasek.
MARCIN WOJNOWSKI KOMPRESJA I DEKOMPRESJA PLIKÓW. KOMPRESJA Kodowanie danych w taki sposób, aby zajmowały najmniej miejsca na dysku. Najbardziej znanymi.
Czym się zajmuje? Dźwiękowiec odpowiada głównie za to co możemy usłyszeć w filmach, radiach i telewizji. To on zajmuje się tym, aby wszystko związane.
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" „Laboratorium Wirtualne Fotoniki Mikrofalowej„ Krzysztof MADZIAR, Bogdan GALWAS.
Montaż filmu 1/ Pliki dźwiękowe i multimedialne. Podstawowe formaty plików dźwiękowych i multimedialnych Kompresja plików dźwiękowych i multimedialnych.
GoldWave Edytor plików multimedialnych. Co to jest GoldWave? GoldWave to rozbudowane, a jednocześnie proste narzędzie do edycji dźwięku. Program posiada.
AES 50 format wielokanałowej transmisji audio Antoni Paluszkiewicz wsparcie techniczne – sprzedaż w firmie Audio Plus Sp. z o.o.
Proces produkcyjny i technologiczny
Nowoczesne techniki nagłaśniania imprez masowych dla dużej widowni, oraz realizacji i rejestracji koncertów „Na żywo”
mysz drukarka Jednostka centralna monitor klawiatura.
TECHNOLOGIE MULTIMEDIALNE
technik organizacji reklamy
TECHNOLOGIE MULTIMEDIALNE
Informatyka +.
Lekcje z komputerem-wprowadzenie
Zapis prezentacji:

Dźwiękowa Technika Studyjna Marcin.Lewandowski@ire.pw.edu.pl Marcin.Lewandowski@ire.pw.edu.pl Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW

Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Tematyka wykładów KARTA PRZEDMIOTU PW Bardzo pompatycznie mówiąc, zadaniem inżynierów zajmujących się miksowaniem nagrań jest dostarczenie słuchaczowi emocjonalnego kontekstu nagrania muzycznego. Biorąc pod uwagę miks jako całość lub też niuanse związane z doborem czasu pogłosu – używane narzędzia i sposób w jaki się ich używa może dodać mocy, ostrości, agresywności, miękkości, lekkości, melancholii, smutku, radości i wielu innych emocji jakie były przekazywane przy nagrywanym materiale. Przykładowo, sensownym byłoby bardzo subtelne zniekształcenie partii perkusyjnej w łagodnym kawałku albo bezsensownym jej wygładzenie w agresywnym utworze hiphopowym. Przed przystąpieniem do miksu trzeba odpowiedzieć sobie na kilka ważnych pytań: • O czym jest dany utwór? • Jakie emocje w sobie zawiera dany utwór? • Jaki przekaz dla słuchacza ma artysta danego utworu? • W jaki sposób mogę zachować lub spotęgować wydźwięk utworu? • W jaki sposób słuchacz powinien odebrać dany utwór? Może to wydawać się dosyć proste jednak konieczne jest tutaj zrozumienie, że miks jest bardzo ściśle związany z samą muzyką, a samo miksowanie nie jest tylko technicznym wyzwaniem dla inżyniera. Poza tym odpowiedzi na powyższe pytania prowadzą do w zasadzie najważniejszej rzeczy w miksowaniu – wizji miksu końcowego. Tak jak było powiedziane wcześniej, miks może i powinien podsycać nastrój i emocje wynikające z muzyki tak samo jak powinien pobudzać wyobraźnię słuchacza. Marcin.Lewandowski@ire.pw.edu.pl Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW

Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Tematyka wykładów Techniki rejestracji sygnałów dźwiękowych (6h): budowa toru fonicznego; charakterystyki i właściwości mikrofonów; metody rejestracji sygnałów audio; rejestratory sygnału; karty dźwiękowe; subiektywne i obiektywne oceny jakości dźwięku; opóźnienia w torach fonicznych analogowych i cyfrowych; synchronizacja ścieżek w środowiskach DAW; prezentacja technik mikrofonowych przy rejestracji sygnału z różnych instrumentów; wykorzystanie klawiatury MIDI do produkcji muzyki, Efekty dźwiękowe, oprogramowanie i stół mikserski (4h): rodzaje efektów oraz ich wpływ na brzmienie tworzonych nagrań; filtracja cyfrowa; kompresja dynamiki; opóźnienia i efekty modulacyjne; zależności i schematy blokowe popularnych algorytmów przetwarzania sygnałów wraz z przykładami dźwiękowymi; rodzaje i parametry efektów w oprogramowaniu do edycji dźwięku oraz w stole mikserskim, Bardzo pompatycznie mówiąc, zadaniem inżynierów zajmujących się miksowaniem nagrań jest dostarczenie słuchaczowi emocjonalnego kontekstu nagrania muzycznego. Biorąc pod uwagę miks jako całość lub też niuanse związane z doborem czasu pogłosu – używane narzędzia i sposób w jaki się ich używa może dodać mocy, ostrości, agresywności, miękkości, lekkości, melancholii, smutku, radości i wielu innych emocji jakie były przekazywane przy nagrywanym materiale. Przykładowo, sensownym byłoby bardzo subtelne zniekształcenie partii perkusyjnej w łagodnym kawałku albo bezsensownym jej wygładzenie w agresywnym utworze hiphopowym. Przed przystąpieniem do miksu trzeba odpowiedzieć sobie na kilka ważnych pytań: • O czym jest dany utwór? • Jakie emocje w sobie zawiera dany utwór? • Jaki przekaz dla słuchacza ma artysta danego utworu? • W jaki sposób mogę zachować lub spotęgować wydźwięk utworu? • W jaki sposób słuchacz powinien odebrać dany utwór? Może to wydawać się dosyć proste jednak konieczne jest tutaj zrozumienie, że miks jest bardzo ściśle związany z samą muzyką, a samo miksowanie nie jest tylko technicznym wyzwaniem dla inżyniera. Poza tym odpowiedzi na powyższe pytania prowadzą do w zasadzie najważniejszej rzeczy w miksowaniu – wizji miksu końcowego. Tak jak było powiedziane wcześniej, miks może i powinien podsycać nastrój i emocje wynikające z muzyki tak samo jak powinien pobudzać wyobraźnię słuchacza. Marcin.Lewandowski@ire.pw.edu.pl Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW

Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Tematyka wykładów Miksowanie materiału muzycznego (3h): funkcja operacji miksowania; nauka miksowania – wizja, analiza i ocena miksu; proces miksowania – aranżacja, edycja, montaż i tok postępowania; dziedzina częstotliwości, poziomów, stereofonii i głębia w miksie; wprowadzenie do masteringu gotowego miksu; kontrolny system odsłuchowy; przygotowywanie i powielanie wzorca, Miksowanie nagranego materiału muzycznego (2h): praktyczne wykorzystanie wizji, analizy i oceny miksu w środowiskach muzycznych DAW (Digital Audio Workstation); edycja i montaż zarejestrowango materiału; praktyczne wykorzystanie dostępnych w środowiskach DAW narzędzi do edycji materiału w dziedzinie częstotliwości, poziomów, stereofonii oraz głębi nagrania. Bardzo pompatycznie mówiąc, zadaniem inżynierów zajmujących się miksowaniem nagrań jest dostarczenie słuchaczowi emocjonalnego kontekstu nagrania muzycznego. Biorąc pod uwagę miks jako całość lub też niuanse związane z doborem czasu pogłosu – używane narzędzia i sposób w jaki się ich używa może dodać mocy, ostrości, agresywności, miękkości, lekkości, melancholii, smutku, radości i wielu innych emocji jakie były przekazywane przy nagrywanym materiale. Przykładowo, sensownym byłoby bardzo subtelne zniekształcenie partii perkusyjnej w łagodnym kawałku albo bezsensownym jej wygładzenie w agresywnym utworze hiphopowym. Przed przystąpieniem do miksu trzeba odpowiedzieć sobie na kilka ważnych pytań: • O czym jest dany utwór? • Jakie emocje w sobie zawiera dany utwór? • Jaki przekaz dla słuchacza ma artysta danego utworu? • W jaki sposób mogę zachować lub spotęgować wydźwięk utworu? • W jaki sposób słuchacz powinien odebrać dany utwór? Może to wydawać się dosyć proste jednak konieczne jest tutaj zrozumienie, że miks jest bardzo ściśle związany z samą muzyką, a samo miksowanie nie jest tylko technicznym wyzwaniem dla inżyniera. Poza tym odpowiedzi na powyższe pytania prowadzą do w zasadzie najważniejszej rzeczy w miksowaniu – wizji miksu końcowego. Tak jak było powiedziane wcześniej, miks może i powinien podsycać nastrój i emocje wynikające z muzyki tak samo jak powinien pobudzać wyobraźnię słuchacza. Marcin.Lewandowski@ire.pw.edu.pl Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW

Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Tematyka laboratorium Nagranie utworu muzycznego lub słownego: techniki mikrofonowe; zapis dźwięku – stół mikserski; organizacja pracy w studiu nagraniowym, Montaż oraz korekcja zarejestrowanego materiału: obróbka dźwięku; montaż materiału; korekcja pod względem amplitudy i częstotliwości; przygotowanie materiału do dalszej obróbki, Efekty dźwiękowe w nagraniu stereofonicznym: wzbogacenie materiału przy użyciu cyfrowych efektów dźwiękowych, Miksowanie utworu muzycznego lub słownego: techniki miksowania utworu; wzajemne dopasowywanie do siebie składników utworu; materiał końcowy w postaci pliku *.wav (44.1 kHz, 16-bit). Bardzo pompatycznie mówiąc, zadaniem inżynierów zajmujących się miksowaniem nagrań jest dostarczenie słuchaczowi emocjonalnego kontekstu nagrania muzycznego. Biorąc pod uwagę miks jako całość lub też niuanse związane z doborem czasu pogłosu – używane narzędzia i sposób w jaki się ich używa może dodać mocy, ostrości, agresywności, miękkości, lekkości, melancholii, smutku, radości i wielu innych emocji jakie były przekazywane przy nagrywanym materiale. Przykładowo, sensownym byłoby bardzo subtelne zniekształcenie partii perkusyjnej w łagodnym kawałku albo bezsensownym jej wygładzenie w agresywnym utworze hiphopowym. Przed przystąpieniem do miksu trzeba odpowiedzieć sobie na kilka ważnych pytań: • O czym jest dany utwór? • Jakie emocje w sobie zawiera dany utwór? • Jaki przekaz dla słuchacza ma artysta danego utworu? • W jaki sposób mogę zachować lub spotęgować wydźwięk utworu? • W jaki sposób słuchacz powinien odebrać dany utwór? Może to wydawać się dosyć proste jednak konieczne jest tutaj zrozumienie, że miks jest bardzo ściśle związany z samą muzyką, a samo miksowanie nie jest tylko technicznym wyzwaniem dla inżyniera. Poza tym odpowiedzi na powyższe pytania prowadzą do w zasadzie najważniejszej rzeczy w miksowaniu – wizji miksu końcowego. Tak jak było powiedziane wcześniej, miks może i powinien podsycać nastrój i emocje wynikające z muzyki tak samo jak powinien pobudzać wyobraźnię słuchacza. Marcin.Lewandowski@ire.pw.edu.pl Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW

Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Wymagania i zaliczenie „Wejściówki” na ćwiczeniach nr 2, 3 i 4 (każda wejściówka z tematyki poprzedniego ćwiczenia), Obecność na wszystkich ćwiczeniach (w ostateczności możliwość odrobienia ćwiczenia z inną grupą), Dostarczenie scenariusza nagrania przed rozpoczęciem ćwiczenia nr 1, Dostarczenie gotowego materiału (na płycie CD – 44.1kHz, 16-bit) najpóźniej tydzień przed datą zaliczenia, Zaliczenie – ocena słuchowa w obecności prowadzących oraz wszystkich grup laboratoryjnych w Studio Nagrań ZEA; ocena pliku sesji w środowisku muzycznym, Efekty kształcenia Bardzo pompatycznie mówiąc, zadaniem inżynierów zajmujących się miksowaniem nagrań jest dostarczenie słuchaczowi emocjonalnego kontekstu nagrania muzycznego. Biorąc pod uwagę miks jako całość lub też niuanse związane z doborem czasu pogłosu – używane narzędzia i sposób w jaki się ich używa może dodać mocy, ostrości, agresywności, miękkości, lekkości, melancholii, smutku, radości i wielu innych emocji jakie były przekazywane przy nagrywanym materiale. Przykładowo, sensownym byłoby bardzo subtelne zniekształcenie partii perkusyjnej w łagodnym kawałku albo bezsensownym jej wygładzenie w agresywnym utworze hiphopowym. Przed przystąpieniem do miksu trzeba odpowiedzieć sobie na kilka ważnych pytań: • O czym jest dany utwór? • Jakie emocje w sobie zawiera dany utwór? • Jaki przekaz dla słuchacza ma artysta danego utworu? • W jaki sposób mogę zachować lub spotęgować wydźwięk utworu? • W jaki sposób słuchacz powinien odebrać dany utwór? Może to wydawać się dosyć proste jednak konieczne jest tutaj zrozumienie, że miks jest bardzo ściśle związany z samą muzyką, a samo miksowanie nie jest tylko technicznym wyzwaniem dla inżyniera. Poza tym odpowiedzi na powyższe pytania prowadzą do w zasadzie najważniejszej rzeczy w miksowaniu – wizji miksu końcowego. Tak jak było powiedziane wcześniej, miks może i powinien podsycać nastrój i emocje wynikające z muzyki tak samo jak powinien pobudzać wyobraźnię słuchacza. Marcin.Lewandowski@ire.pw.edu.pl Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW

Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Uwagi Dogrywanie materiału może zakończyć się najpóźniej na drugim ćwiczeniu, w przeciwnym wypadku nie starczy czasu na montaż, miks i mastering nagrania, Ocenie poddawane są aspekty techniczne i realizatorskie, a nie artystyczne, Oprócz materiału końcowego na płycie CD, oceniamy również plik sesji (projektu w Adobe Audition) pod względem użytych efektów, aranżacji itp. (plik projektu z najmłodszą datą modyfikacji na dysku w reżyserni w folderze danej grupy), Wszelkie inne modyfikacje dokonywane w pliku projektu po zakończeniu ćwiczenia nr 4 należy zgłosić do prowadzącego. Dodatkowe materiały - http://www.ire.pw.edu.pl/zea/ w dziale „Materiały dla studentów”. Bardzo pompatycznie mówiąc, zadaniem inżynierów zajmujących się miksowaniem nagrań jest dostarczenie słuchaczowi emocjonalnego kontekstu nagrania muzycznego. Biorąc pod uwagę miks jako całość lub też niuanse związane z doborem czasu pogłosu – używane narzędzia i sposób w jaki się ich używa może dodać mocy, ostrości, agresywności, miękkości, lekkości, melancholii, smutku, radości i wielu innych emocji jakie były przekazywane przy nagrywanym materiale. Przykładowo, sensownym byłoby bardzo subtelne zniekształcenie partii perkusyjnej w łagodnym kawałku albo bezsensownym jej wygładzenie w agresywnym utworze hiphopowym. Przed przystąpieniem do miksu trzeba odpowiedzieć sobie na kilka ważnych pytań: • O czym jest dany utwór? • Jakie emocje w sobie zawiera dany utwór? • Jaki przekaz dla słuchacza ma artysta danego utworu? • W jaki sposób mogę zachować lub spotęgować wydźwięk utworu? • W jaki sposób słuchacz powinien odebrać dany utwór? Może to wydawać się dosyć proste jednak konieczne jest tutaj zrozumienie, że miks jest bardzo ściśle związany z samą muzyką, a samo miksowanie nie jest tylko technicznym wyzwaniem dla inżyniera. Poza tym odpowiedzi na powyższe pytania prowadzą do w zasadzie najważniejszej rzeczy w miksowaniu – wizji miksu końcowego. Tak jak było powiedziane wcześniej, miks może i powinien podsycać nastrój i emocje wynikające z muzyki tak samo jak powinien pobudzać wyobraźnię słuchacza. Marcin.Lewandowski@ire.pw.edu.pl Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW

Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Sprzęt i oprogramowanie Mikser cyfrowy Yamaha 01V96E1, karta cyfrowa RME Hamerfall DSP Multiface, 3 mikrofony dynamiczne Shure C607N, jeden mikrofon dynamiczny C606, 4 mikrofony pojemnościowe Nykiel Audio, klawiatura sterująca E-MU Xboard 61, komora bezechowa, Adobe Audition 3.0, zestaw wtyczek Waves Gold Bundle, ewentualnie zestaw instrumentów wirtualnych Komplete 5 Native Instruments „Regulamin” laboratorium Bardzo pompatycznie mówiąc, zadaniem inżynierów zajmujących się miksowaniem nagrań jest dostarczenie słuchaczowi emocjonalnego kontekstu nagrania muzycznego. Biorąc pod uwagę miks jako całość lub też niuanse związane z doborem czasu pogłosu – używane narzędzia i sposób w jaki się ich używa może dodać mocy, ostrości, agresywności, miękkości, lekkości, melancholii, smutku, radości i wielu innych emocji jakie były przekazywane przy nagrywanym materiale. Przykładowo, sensownym byłoby bardzo subtelne zniekształcenie partii perkusyjnej w łagodnym kawałku albo bezsensownym jej wygładzenie w agresywnym utworze hiphopowym. Przed przystąpieniem do miksu trzeba odpowiedzieć sobie na kilka ważnych pytań: • O czym jest dany utwór? • Jakie emocje w sobie zawiera dany utwór? • Jaki przekaz dla słuchacza ma artysta danego utworu? • W jaki sposób mogę zachować lub spotęgować wydźwięk utworu? • W jaki sposób słuchacz powinien odebrać dany utwór? Może to wydawać się dosyć proste jednak konieczne jest tutaj zrozumienie, że miks jest bardzo ściśle związany z samą muzyką, a samo miksowanie nie jest tylko technicznym wyzwaniem dla inżyniera. Poza tym odpowiedzi na powyższe pytania prowadzą do w zasadzie najważniejszej rzeczy w miksowaniu – wizji miksu końcowego. Tak jak było powiedziane wcześniej, miks może i powinien podsycać nastrój i emocje wynikające z muzyki tak samo jak powinien pobudzać wyobraźnię słuchacza. Marcin.Lewandowski@ire.pw.edu.pl Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW