Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +"— Zapis prezentacji:

1 Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +

2 2 TYTUŁ: Karta Dźwiękowa AUTORZY: Monika Majewska-Dziuba Marcin Czarnota

3 KARTA DŹWIĘKOWA Karta dźwiękowa to urządzenie zainstalowane w kompu- terze przetwarzające informacje z programu komputero- wego, takiego jak odtwarzacz multimedialny, a następnie wysyłające słyszalny sygnał do głośników. Niektóre płyty główne mają wbudowane karty dźwiękowe, ale komputery często mają dedykowane karty, co zazwy- czaj poprawia jakość emitowanego dźwięku.

4 PRZYKŁADOWE KARTY DŹWIĘKOWE

5 Wejście mikrofonowe wejście typu mono, które umoż- liwia podłączenie mikrofonu. Najczęściej spotykane w kolo- rze różowym. Problemy związane z obsługą mikrofonu najczęściej są spowodowane złymi ustawieniami głośności lub niską jakością przetwornika. Wejście liniowe spotykane główne w kolorze niebieskim, służy do podłączania źródła sygnału stereo z takich urządzeń jak wieża audio, telewizor czy odtwarzacz CD. Wyjście liniowe występuje w kolorze zielonym i możemy do niego podłączyć głośniki, słuchawki i wzmacniacz. Wyjście liniowe głośników tylnych pełni taką samą funkcje co poprzednie złącze, lecz wykorzystywane jest przy obsłudze dźwięku przestrzennego przy transmitowaniu dwóch kanałów tylnych w systemie 4.1. KARTA DŹWIĘKOWA – porty wejścia i wyjścia

6 Port gier/port MIDI umożliwia podłączenie pada, dżojstika, a także pobieranie i wysyłanie informacji zgodnych ze standardem MIDI. Obecnie zintegrowane układy powodują, że rzadziej ten port występuje, dlatego czasami konieczne jest zastosowanie tzw. „śledzia”. Oprócz wyżej wymienionych złącz istnieją także wyższej jakości produkty, które są wyposażone w szereg dodatkowych gniazd rozszerzających możliwości karty dźwiękowej. Obecnie nawet najprostsze modele posiadają wyjścia optyczne lub cyfrowe takie jak: - gniazda mini jack - cyfrowe wyjście DIN - cyfrowe wejście i wyjście - FireWire - USB KARTA DŹWIĘKOWA – porty wejścia i wyjścia cd…

7 KARTA DŹWIĘKOWA - PRÓBKOWANIE Pojęciem próbkowania (sampling) określa się digitalizację fragmentów dźwiękowych. Decydujący wpływ na jakość nagrania ma rozdzielczość digitalizacji. Starsze karty zapisują dźwięk w trybie 8-bitowym, co pozwala na rozróżnienie 256 różnych wartości dźwięku. Z uwagi na fakt, że taki zakres jest zbyt mały, by uzyskać dobrą jakość, nowsze karty pracują już z rozdzielczością 16 bitową. W przypadku nagrań stereofonicznych każdy pojedynczy dźwięk (sample) jest więc zapisywany na 4 bajtach. Takie rozwiązanie pozwala na rozróżnienie 65536 różnych wartości dla każdego kanału stereo, dzięki czemu generowany dźwięk ma już naturalne brzmienie o jakości hi-fi. Równie istotna jest szybkość próbkowania (samplingu), czyli częstotliwość z jaką generowane są kolejne 16-bitowe sekwencje. Im częściej jest próbkowany oryginalny dźwięk, tym wyższa jest górna częstotliwość uzyskiwanego nagrania.

8 Częstotliwość samplingu rzędu 8 kHz odpowiada w przybliżeniu poziomowi jakości rozmowy telefonicznej natomiast do uzyskania jakości płyty CD potrzebna jest częstotliwość 44,1 kHz (pozwala to na rekonstrukcję dźwięku aż do częstotliwości 22 kHz, co jest powyżej górnej granicą słyszalności dźwięków przez człowieka, tj. około 20 kHz). W przypadku nagrań stereofonicznych objętość zapisywanych danych ulega podwojeniu. Jednominutowe nagranie klasy hi-fi bez kompresji danych zajmuje więc nieco ponad 10 MB (44100 × 4 bajty x 60 sekund). Jeszcze większą objętość mają dane uzyskane w wyniku miksowania (mieszania) próbek. Niektóre gry oferują możliwość definiowania kilku różnych dźwięków. Dzięki temu można na przykład słuchać podczas gry odgłosów pięciu przeciwników jednocześnie. Zadania tego zwykle nie wykonuje jednak karta dźwiękowa, lecz procesor komputera co negatywnie wpływa na płynność działania samej gry. Maksymalną liczbę dostępnych głosów warto więc wykorzystywać tylko na bardzo szybkich komputerach, lub profesjonalnych kartach ze sprzętowym miksowaniem (analogowym lub cyfrowym - odciąża to procesor od miksowania, ale wymaga przesłania większej ilości danych do karty dźwiękowej i większych buforów na niej). SAMPLING - częstotliwość

9 Włączenie i wyłączenie karty dźwiękowej Otwórz Menedżera urządzeń, klikając przycisk Start, klikając kolejno polecenia Panel Sterowa- nia, System i konserwacja, a następnie klikając polecenie Menedżer urządzeń. ‌ Jeśli zostanie wyś- wietlony monit o hasło administratora lub potwier- dzenie, wpisz hasło lub potwierdź. Rozwiń sekcję Kontrolery dźwięku, wideo i gier. Kliknij prawym przyciskiem myszy kartę dźwiękową, która ma zostać włączona lub wyłączona, a następnie kliknij polecenie Włącz lub Wyłącz.

10 Testowanie karty dźwiękowej Do wielu kart dźwiękowych dołączone jest oprogramowa- nie umożliwiające konfigurację i przetestowanie ustawień. Należy sprawdzić informacje dołączone do karty dźwiękowej. Można także sprawdzić i przetestować konfigurację głośników, używając przycisku Dźwięk. Otwórz okno Urządzenia audio i kompozycje dźwiękowe, klikając przycisk Start, opcję Panel sterowania, Sprzęt i dźwięk, a następnie klikając Dźwięk. W karcie Odtwarzanie wybierz urządzenie, które chcesz przetestować, a następnie kliknij przycisk Konfiguruj. Zaznacz konfigurację głośników, a następnie kliknij przycisk Test.

11


Pobierz ppt "Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +"

Podobne prezentacje


Reklamy Google