Czym jest to co zwiemy nauką A. Chalmers, rozdziały I-III

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wprowadzenie do metodologii eksperymentu biologicznego.
Advertisements

Wprowadzenie w problematykę związaną z twierdzeniem Gödla
Inteligentne Systemy Informacyjne Aneks
Struktura problemu decyzyjnego
PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
Modele w ekonomii. Marta Gosk
Dominika Milczarek-Andrzejewska Ewolucja metod wyjaśniania
INDUKCJONIZM NAIWNY Nauka wychodzi od obserwacji
STRUKTURA WYJAŚNIENIA NAUKOWEGO
Ewolucja metod wyjaśniania
Racjonalizm Relatywizm Indywidualizm Obiektywizm
Idea falsyfikacji Joanna Drozdek
Struktura wyjaśniania naukowego
„Nauka jest budową wzniesioną na faktach”
Indukcjonizm Indukcjonizm – w nauce, prąd myślowy podkreślający znaczenie indukcji logicznej, czyli wywodzenia ogólnych praw natury z jednostkowych spostrzeżeń,
I.RACJONALIZM a RELATYWIZM II. OBIEKTYWIZM
Racjonalizm, relatywizm i obiektywizm
„Czym jest to co zwiemy nauką”
Indukcjonistyczna filozofia nauki
TEORIA PERSPEKTYWY D. KAHNEMAN A. TVERSKY
Wyjaśnianie naukowe Opracowano na podstawie:
Zajęcia 2 Wstęp do filozofii nauki
Jest to wyrażenie jednoznacznie stwierdzające, na gruncie danego języka, iż tak a tak jest albo że tak a tak nie jest. Zazwyczaj określa się, iż takim.
Autor: Adrianna Dzikielewska
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
EMPIRYZM BRYTYJSKI ZESTAWIENIE
Paradoksy logiczne i inne 4 marca 2010.
Podstawy metodologii nauk (3)
Strona 1 Wykład jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Niepełna lista metod wnioskowania Aneks 1 M. Muraszkiewicz.
Argumentacja jako proces poznawczy
na podstawie książki A.Chalmersa „Czym jest to, co zwiemy nauką.”
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Hipotezy statystyczne
Od narratologii do narratywizmu
Zmiana pojęciowa a postęp nauki
Metodologia nauk Andrzej Łukasik Zakład Ontologii i Teorii Poznania
Metodologia nauk 1. Indukcjonizm i pierwsze teorie metody naukowej
PODEJMOWANIE DECYZJI W WARUNKACH PEWNOŚCI (MODEL EV)
Filozoficzne i metodologiczne aspekty indukcji eliminacyjnej
Teorie uzasadniania Renata Ziemińska.
Relacje psychofizyczne, mind – body problem
istotne cechy kryterium:
Semantyczna teoria prawdy Tarskiego
Falsyfikacjonizm Theme created by Sakari Koivunen and Henrik Omma
Podstawy krytycznego myślenia Dr Maciej Ulita. Krytyczne (skuteczne) myślenie wymaga 3 elementów: wiedzy ogólnej, „znajomości kontekstu”, narzędzi, 
Sylogistyka II Michał Białek.
Indukcjonizm i problemy z indukcją Metodologia ekonomii Anna Cekała.
Falsyfikacjonizm wyrafinowany Granice falsyfikacjonizmu
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
Krytyka indukcjonizmu przez Alana Chalmersa
Zajęcia 1 Wstęp do filozofii nauki
Teorie jako struktury –
Metodologia ekonomii Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia Dominika Milczarek.
Idea falsyfikacji Przy użyciu danych obserwacyjnych nie można udowodnić prawdziwości teorii lub określić prawdopodobieństwo, że teoria jest prawdziwa.
MODELOWANIE ZMIENNOŚCI CEN AKCJI
Dynamika punktu materialnego Dotychczas ruch był opisywany za pomocą wektorów r, v, oraz a - rozważania geometryczne. Uwzględnienie przyczyn ruchu - dynamika.
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
Weryfikacja hipotez statystycznych dr hab. Mieczysław Kowerski
Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia
KNW K Konwencjonalne oraz N Niekonwencjonalne metody W Wnioskowania.
Funktory zdaniotwórcze ekstensjonalneintensjonalne.
R OLA DOŚWIADCZENIA W NAUCE. ŹRÓDŁA DANYCH NAUKOWYCH OBSERWACJEEKSPERYMENTY.
Proces budowy modeli ekonomicznych F. Neal, R. Shone Anna Bagińska.
Linia rozwoju mowy wg Wygotskiego L.S.
Wnioskowania nieprawnicze
Temat: Widzę, doświadczam więc rozumiem.
Rekonstrukcja argumentu
Nazwa – pojęcie i podziały
Wartość logiczna zdania
Teorie uzasadniania Renata Ziemińska.
Zapis prezentacji:

Czym jest to co zwiemy nauką A. Chalmers, rozdziały I-III Indukcjonizm Czym jest to co zwiemy nauką A. Chalmers, rozdziały I-III

Czym jest nauka? Wiedza dowiedziona Wiedza uzyskana drogą obserwacji i eksperymentu Nauka jest obiektywna Wiedza niezawodna, gdyż udowodniona w obiektywny sposób

Indukcjonizm naiwny Nauka wychodzi od obserwacji Zdania obserwacyjne - zdania szczegółowe odnoszą się do pojedynczych zjawisk w czasie t w miejscu s zaszło zdarzenie n Zdania ogólne odnoszą się do wszystkich zdarzeń danego rodzaju prawa i teorie

Indukcjonizm naiwny Zdania szczegółowe —> zdanie ogólne Duża liczba zdań obserwacyjnych Obserwacje prowadzone w różnych okolicznościach Żadna obserwacja nie przeczy zdaniu ogólnemu

Indukcjonizm naiwny Obserwacje Prawa i teorie Przewidywania indukcja dedukcja

Indukcjonizm naiwny Logika – rozumowanie dedukcyjne Jeżeli przesłanki są prawdziwe, to wniosek jest prawdziwy Przykład: Wszystkie książki filozoficzne są nudne. Ta książka jest książką filozoficzną. Ta książka jest nudna. Logika nie ustala prawdziwości przesłanek!

Problem indukcji Czy można uzasadnić zasadę indukcji? Rozumowaniem logicznym? Kruk x zaobserwowany w czasie t1 był czarny Kruk y zaobserwowany w czasie t2 był czarny itd. Wszystkie kruki są czarne Doświadczeniem? Zasada indukcji okazała się skuteczna w sytuacji x1 Zasada indukcji okazała się skuteczna w sytuacji x2 itd. Zasada indukcji zawsze jest skuteczna Błędne koło

Problem indukcji Inne niejasności: Ile to „dużo”? Co znaczy „różnorodne okoliczności”? Kiedy następuje „istotna” zmiana okoliczności?

Problem indukcji Linia obrony – prawdopodobieństwo Im więcej obserwacji tym większe prawdopodobieństwo Prowadzi do wniosków prawdopodobnie prawdziwych Nie można przypisać wartości prawdopodobieństw Pojedyncze przewidywania

Problem indukcji Linia obrony – sceptycyzm wiara w prawa i teorie jest nawykiem psychicznym (D. Hume) Linia obrony – zasada indukcji jest „oczywista” Inne rozwiązanie – odrzucenie zasady indukcji, np. falsyfikacjonizm

Zależność obserwacji od teorii Indukcjonista: Obserwator posiada bezpośredni dostęp do własności świata zewnętrznego Dwaj normalni obserwatorzy widzą to samo Krytyka: Obserwator posiada bezpośredni kontakt jedynie ze swoimi doznaniami Doznania zależą od wiedzy obserwatora

Zależność obserwacji od teorii Ile ona ma lat? Czy proste są poziome?

Zależność obserwacji od teorii Teoria a zdania obserwacyjne Zdania obserwacyjne są formułowane w języku jakiejś teorii Zdania obserwacyjne są równie obalane jak teorie, które zakładają Teoria poprzedza eksperymenty Pomijanie istotnych czynników

Opracowała Izabela Konca Dziękuję za uwagę Opracowała Izabela Konca