Autyzm co powinniśmy o nim wiedzieć? mgr Ilona Kwiatkowska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dr hab. prof. AP Jolanta Zielińska
Advertisements

Narkotyki a Ty.
Uzależnienie fizyczne i psychiczne, tolerancja i zespół abstynencyjny.
Osoby niepełnosprawne fizycznie
Kardiotokografia.
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
Emocje i uczucia Stres opracowała dr Agata Gąsiorowska
Jak pomóc dziecku z nadpobudliwością psychoruchową ?
Inteligencja – problemy definicyjne
Dojrzałość szkolna dziecka
Spektrum zaburzeń autystycznych
Charakterystyka zaburzeń autystycznych
AFAZJA MŁODZIEŻY I DOROSŁYCH
Wykład V Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
DROGA DO UZALEŻNIENIA.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
Kompetencje komunikacyjne
Sztuka sprzedawania.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
Ścieżki edukacyjne uczniów z uszkodzonym słuchem dr Magdalena Olempska Konferencja nt.: Działalność orzecznicza Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Dzieciństwo jest snem rozumu
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Etapy rozwoju mowy dziecka
Epidemiologia upośledzenia umysłowego. Opracowała: Monika Haligowska
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
Lekcja 1 Temat:.
JĘZYK MIGOWY Prezentacja: Joanna Graf-Denisewicz.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA METODA NDT – BOBATH
AUTYZM INNY NIE ZNACZY GORSZY
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
NIEDOKSZTAŁCENIE MOWY O TYPIE AFAZJI
Osoba niepełnosprawna
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Skierniewicach
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Skierniewicach
Etapy rozwoju mowy dziecka
Uczeń ze spektrum autyzmu w przedszkolu i szkole – optymalne rozwiązania mgr Agata Pieniążek.
Metody komunikowania się
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
Genetyczne aspekty upośledzenia umysłowego
DYSFUNKCJE SEKSUALNE KOBIET I MĘŻCZYZN W ZZA
Niepełnosprawność Władysław Sanocki „Człowiek niepełnosprawny jest pełnoprawnym członkiem ludzkiej wspólnoty”. Anna Zygmańska Grażyna Korczak Hanna Gleńska.
Czynniki ryzyka związane ze zdrowiem i chorobami
Logopedia w szkole.
Metody Komunikacji.
Dziecko z zespołem Aspergera
O czym powinni wiedzieć rodzice kupując dziecku komputer ? Opracowała Anna Cynowska.
oprac. Karolina Sobierska, Iwona Nowak
Autyzm Jolanta Mrozińska Agnieszka Piątek. Funkcjonowanie społeczne a) wczesne oznaki:  brak zainteresowania ludźmi, dziecko woli przedmioty  brak uśmiechu.
Autor : Beata Goleń – Świgoń Szkoła Podstawowa nr 10 w Piasku.
- Razem możemy tak wiele!
ROZWÓJ SEKSUALNY CZŁOWIEKA
Autyzm i zespół Aspergera
Rozwój mowy dziecka.
Jak rozmawiać z osobą jąkającą się
AUTYZM zespół symptomów widocznych w zachowaniu obejmujący trzy grupy psychopatologii:
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Komunikacja na różnych etapach życia – prawidłowości
Zapis prezentacji:

Autyzm co powinniśmy o nim wiedzieć? mgr Ilona Kwiatkowska

„Na nic nie zwracał uwagi, tak jakby wszystko działo się obok. ”

„ Zwracał większą uwagę na przedmioty niż na osoby.” „ Nie chciał posługiwać się własnymi rękami, natomiast moje traktował jak narzędzie. ” „ Nie cieszył się, kiedy wracałam do domu, był zainteresowany czymś innym.” „ Mówiąc używał trzeciej osoby.”

„ Domagał się puszczania na video jednej i tej samej bajki, w TV oglądał jedynie reklamy, niektórych się bał. ” „ Patrzył przez ludzi, jak przez szybę, wydaje się , że nie słyszy.” „ Miał przymus porządkowania, stereotypie układania- przerwanie powodowało płacz i krzyk. ”

Generalnie rodzice w trakcie wywiadów uskarżają się na: - problemy dziecka z jedzeniem, częste ulewania, dietę ubogą i monotonną, biegunki, - problemy z zasypianiem, trudności ze spaniem, płacze, budzenie się z płaczem, - utraty przytomności, - stereotypie jedzenia, ubierania się, - stałe trasy spacerowe, unikanie ludzi, nowych pomieszczeń, problemy z wejściem do sklepu, lekarza.

Przyjmuje się, że początek zaburzeń autystycznych ma miejsce przed 36 miesiącem życia dziecka.

Częstość występowania tego zaburzenia wynosi 5-10 przypadków na 10 000 urodzonych osób. Częściej dotyczy ono chłopców niż dziewcząt. Stosunek ten wynosi 4:1.

Autyzm u dzieci został wyodrębniony jako zespół chorobowy przez Leo Kannera ponad 50 lat temu(Kanner 1943). Praca Kannera stała się klasyczną pozycją w tym obszarze wiedzy i jest do dzisiaj jedną z najczęściej cytowanych. O dzieciach przejawiających najbardziej typowe dla autyzmu symptomy mówi się często, że występuje u nich autyzm klasyczny, czysty autyzm lub autyzm kannerowski.

Leo Kanner ( 1943): osoby z autyzmem mają potencjalnie wybitną inteligencję, często „ukrytą” z powodu trudności społecznych i w komunikowaniu się. W świetle współczesnych danych ok. 70-75% osób z autyzmem to osoby niepełnosprawne intelektualnie. W populacji osób z autyzmem mamy do czynienia z indywidualnymi różnicami w zakresie poziomu inteligencji – od głębokiego upośledzenia po inteligencję wybitną.

Obecnie większość badaczy poszukując genezy powstania autyzmu upatruje przyczynę jego powstawania w anomaliach budowy i/lub funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego. Etiopatologia czynników wywołujących autyzm: - czynniki genetyczne, - czynniki biochemiczne, - czynniki wirusowe i pasożyty, - czynniki anatomiczne, - czynniki neurologiczne, - niedotlenienia prenatalne, perinatalne i postnatalne, - zmiany w budowie anatomicznej pnia mózgu.

Autyzm jest rozległym zaburzeniem rozwojowym Autyzm jest rozległym zaburzeniem rozwojowym . Schorzenie to ze względu na bardzo zróżnicowany charakter oraz różny stopień nasilenia objawów jest trudne do zdiagnozowania. Aby ułatwić jego rozpoznawanie starano się stworzyć pewną klasyfikację jego symptomów.

Zaburzenia podzielono na trzy główne grupy: A. Zaburzenia w jakościowym rozwoju interakcji społecznych, komunikowaniu się oraz ograniczenia w zakresie aktywności i zainteresowań: 1. Zaburzenia w jakościowym rozwoju interakcji społecznych: - zaburzenie zachowań niewerbalnych, - nieumiejętność odpowiedniego dla danego poziomu rozwoju nawiązywania kontaktu z rówieśnikami, - brak spontanicznego dążenia do udziału w zabawie, brak zainteresowań i chęci współdziałania z innymi, - brak społecznej i emocjonalnej wymiany uczuć z innymi.

2. Zaburzenia w jakościowym sposobie komunikowania się: - opóźniony lub całkowity brak rozwoju mowy; Rozwój mowy dzieci autystycznych najczęściej przebiega zgodnie z następującymi modelami: . U dzieci, których mowa rozwijała się prawidłowo następuje regres; . Całkowity brak wokalizacji lub pozostanie dziecka jedynie na etapie wokalizacji; . Rozwijająca się mowa.

Jeśli u dziecka nie pojawi się mowa przed ukończeniem piątego roku życia, prawdopodobieństwo pojawienia się jej później jest niewielkie. Niemniej nie należy mówić, że „nigdy”, gdyż znane są przypadki pojawienia się mowy w okresie o wiele późniejszym.

- u osób z dobrze rozwiniętą mowa werbalną występuje brak umiejętności inicjowania i kontynuowania rozmowy, - często język jest charakterystyczny tylko dla danej osoby lub mowa jest używana w sposób stereotypowy, - brak różnorodnych, odpowiednich dla danego poziomu rozwoju, spontanicznych zabaw grupowych i zabaw naśladujących różne czynności życia społecznego.

3. Ograniczone, powtarzające się, stereotypowe wzorce zachowań, zainteresowań i aktywności: - powtarzanie zachowań wg jednego lub więcej stereotypowych i ograniczonych wzorców, które są nieprawidłowe w swej sile albo w zakresie, - wyraźne, sztywne trzymanie się niefunkcjonalnych procedur lub rytuałów, - występowanie stereotypowych i powtarzających się manieryzmów ruchowych, - uporczywe zainteresowanie niektórymi przedmiotami lub ich właściwościami.

B. Wystąpienie przed trzecim rokiem życia opóźnienia lub nieprawidłowości przynajmniej w jednej ze sfer: - interakcjach społecznych, - mowie służącej komunikowaniu się, - wymyślanych lub symbolicznych zabawach i grach.

C. O autyźmie mówimy wówczas, kiedy normalny rozwój dziecka nie przekracza trzeciego roku życia oraz kiedy powyższych zaburzeń nie daje się wyjaśnić jako: Zespół Retta, Zespół Hellera, Zespół Aspergera.

Wysepkowe zdolności: ● muzyczne, ● pamięciowe, ● językowe, ● percepcyjne, ● arytmetyczne, ● plastyczne.

Dziękuję za uwagę 