EWA KLEMBA PPP W RAWIE MAZOWIECKIEJ RAWA MAZOWIECKA 2010 R.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZSKU Krosno, 22 listopada 2010 r.
Advertisements

Kim jest uczeń uzdolniony i jak wspierać jego rozwój?
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Istnieje coś rzadszego od talentu - talent do tego, by dostrzec talent. … Elbert Hubbart.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
UCZEŃ ZDOLNY Metody identyfikacji: Jak rozpoznawać ucznia zdolnego?
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Jak motywować dziecko do nauki?
Koncepcja rozwoju Szkoły Podstawowej nr 6 im. W. Chotomskiej w Dzierżoniowie na lata 2008 – 2013.
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
WSPIERANIE UCZNIÓW W ROZWOJU ZDOLNOŚCI I TALENTÓW
„Od kropelki do kropelki… sukces będzie wielki!”
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Motywacja do nauki.
Dydaktyka ogólna.
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
PEDAGOG SZKOLNY.
Szkoła Współpracy.
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Motywowanie do nauki – rola rodzica
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
O SPRAWIEDLIWOŚCI W OCENIANIU. PODSTAWA PRAWNA 1. Rozporządzenie 2. Statut Szkoły.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Podsumowanie ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2014/2015, w Szkole Podstawowej nr 1 w Jaworzu Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
Szkoła Podstawowa nr 172 im. Polskiej Organizacji Wojskowej.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
UCZNIOWIE SĄ AKTYWNI Ankietę przeprowadziły i prezentację przygotowały: Agnieszka Karpińska i Aleksandra Zawartowska.
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
JAK MOTYWOWAĆ DZIECKO DO NAUKI?
Zadania pedagoga szkolnego
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Praca z uczniem zdolnym w Zespole Szkół nr 8 we Włocławku
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Co chcieliśmy osiągnąć?
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Kreatywność w realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

EWA KLEMBA PPP W RAWIE MAZOWIECKIEJ RAWA MAZOWIECKA 2010 R. DZIECKO ZDOLNE EWA KLEMBA PPP W RAWIE MAZOWIECKIEJ RAWA MAZOWIECKA 2010 R.

UCZEŃ ZDOLNY Uczniowie szczególnie zdolni stanowią około 3% populacji szkolnej. Tworzenie specjalnych programów może sprzyjać ich rozwojowi, istotny jest też kontakt z nauczycielem - mistrzem (specjalistą w swojej dziedzinie, motywującego ale i wymagającego). Potrzebna jest odpowiednia atmosfera wokół tych osób, aby obdarzone szczególnymi zdolnościami i talentami mogły rozwinąć je ku własnemu pożytkowi i zgodnie z oczekiwaniami społecznymi.

UCZEŃ ZDOLNY W możliwościach dziecka zdolnego najszybciej orientują się nauczyciele. Rodzice często zawyżają oceny wobec swoich dzieci. W klasach początkowych zdolności są jeszcze mało sprecyzowane, ujawniają się w ogólnych kompetencjach poznawczych. Około 12. roku życia krystalizują się zdolności kierunkowe.

UCZEŃ ZDOLNY Uczeń zdolny potrzebuje pomocy tak samo, jak każdy inny uczeń, również najsłabszy. Oczywiście ta pomoc nie jest TAKA SAMA. Chodzi o to, żeby nie zaprzepaścić jego zdolności, aktywności, ciekawości i ambicji. Dlatego nauczyciele takiego ucznia powinni być odpowiednio przygotowani do pracy z nim.

Uczeń zdolny to osoba: o nad wiek rozwiniętej dojrzałości i zdolnościach (nauka przychodzi jej łatwo), żądna wiedzy, motywowana od wewnątrz, zdolna do maksymalnej koncentracji, kreatywna, ucząca się według własnych pomysłów, wykraczająca nimi poza sztywne schematy szkolnego przyswajania wiedzy.

U dzieci zdolnych można zaobserwować następujące cechy zachowania: mają fantastyczne pomysły („dzikie”), które realizują bez względu na istniejące warunki, mówiąc akcentują elementy słabo dostrzegane przez innych, wynikiem czego nie są rozumiani i doceniani, wiele zagadnień ich interesuje, co sprawia, że są postrzegani jako powierzchowni, uczą się szybko, skracają działanie w toku rozwiązywania zadań intelektualnych, nie zawsze potrafią wyjaśnić jak do tego doszli, pracują lekko z humorem, mogą być spostrzegani jako mało odpowiedzialni, mający lekceważący stosunek do zadań, preferują pracę w samotności, niekiedy ukrywają swoje zdolności, by nie wyróżnić się w grupie.

UCZEŃ ZDOLNY W SZKOLE W polskim szkolnictwie utarło się przekonanie, iż uczeń wybitnie uzdolniony jest jednocześnie uczniem trudnym, a cała uwaga nauczycieli skoncentrowana jest przede wszystkim na uczniach przeciętnych i nie wychylających się. Trudności związane ze zdolnymi dziećmi polegają na tym, iż nie zmarnowanie ich potencjału wymaga stworzenia im indywidualnych warunków pracy, spełniających ich swoiste potrzeby, co zakłada indywidualne podejście nauczyciela, które w polskiej klasie jest rzeczą trudną.

UCZEŃ ZDOLNY W SZKOLE Większość - jeśli nie wszystkie programy szkolne dostosowywane są do uczniów przeciętnych, przez co stawiane tym zdolnym wymagania są poniżej ich możliwości. Ta sytuacja prowadzi do zahamowania ich rozwoju. Zdolni uczniowie często nudzą się w trakcie zajęć, co również może stanowić podstawę dla powstania konfliktów ze szkołą lub w ogóle zaprzestania uczenia się oraz w efekcie uzyskiwania ocen dużo poniżej swoich możliwości.

UCZEŃ ZDOLNY W SZKOLE Częste są również sytuacje, że nauczyciele dokonując oceny osiągnięć ucznia w rzeczywistości oceniają jego umiejętności społeczne, gdzie biorą pod uwagę to, czy jest on kontaktowy, sympatyczny, chętny do niesienia pomocy itp. Należy sobie uświadomić jednak, iż jednostki wybitne wykazuję więcej emocjonalnych oraz społecznych trudności niż te przeciętne; innymi słowy - bywają one "trudne", co wymaga podwójnej pomocy nauczyciela.

WSPIERANIE ROZWOJU UCZNIA ZDOLNEGO – ZALECENIA PORADNI: poznawanie ucznia i jego zainteresowań, mocnych stron, zdolności, uwzględnianie nie tylko opanowanych wiadomości przez ucznia, ale i jego zainteresowań i twórczego zaangażowania, położenie większego nacisku na myślenie twórcze niż odtwórcze, zachęcanie do twórczego rozwiązywania problemów,

ZALECENIA PORADNI cd.: zaangażowanie uczniów zdolnych w prowadzenie lekcji, uczynienie ich asystentami nauczyciela, zachęcanie uczniów do wykonywania samodzielnych projektów związanych z ich zainteresowaniami, uczenie umiejętności planowania swojej pracy, inspirowanie uczniów do korzystania z rozmaitych zajęć pozalekcyjnych w celu rozwijania zainteresowań oraz aktywności poznawczej,   

ZALECENIA PORADNI cd.: zachęcanie do udziału w konkursach i olimpiadach, zindywidualizowanie nauczania ucznia zdolnego na lekcji, pomaganie w kształtowaniu pozytywnej samooceny, wzmacnianie wiary w swoje zdolności, wyrażanie zadowolenia z sukcesów, uczenie przyjmowania uwag i radzenia sobie z niepowodzeniami,

ZALECENIA PORADNI cd.: rozwijanie zainteresowań w ramach kół zainteresowań, organizowanie pracy w grupach uczniów zdolnych, objęcie pomocą w przygotowywaniu się do konkursów szkolnych i pozaszkolnych, wykonywania zadań dodatkowych o podwyższonym stopniu trudności, indywidualizacja pracy w toku zajęć – dostosowanie stopnia trudności, poziomu i ilości zadań na zajęciach i w domu.

ZALECENIA PORADNI cd.: wzmacnianie motywacji, która jest warunkiem osiągnięć, stwarzanie okazji do jak najczęstszych kontaktów grupowych, zachęcanie do spędzania wolnego czasu w sposób aktywny ruchowo.

JAK MOŻE POMÓC NAUCZYCIEL? rozpoznaje uzdolnienia twórcze na podstawie obserwacji, umożliwia realizację indywidualnego programu nauczania na wniosek rodzica, opracowuje i wdraża indywidualny program edukacyjny, umożliwia uczniowi zdolnemu indywidualne, systematyczne konsultacje, celem ukierunkowania jego samodzielnej pracy, systematycznie współpracuje z rodzicami celem ustalenia kierunków samodzielnej pracy ucznia w domu.  

FORMY POMOCY UCZNIOM ZDOLNYM: Możliwość skrócenia czasu nauki w każdym typie szkoły poprzez : przyspieszenie obowiązku szkolnego, indywidualny tok albo program nauki, możliwość klasyfikowania i promowania w ciągu całego roku. Zapewnienie wsparcia materialnego (stypendia).        

Zasady pracy z uczniem zdolnym: Pozwól uczniowi aktywnie uczestniczyć w swoich zajęciach. Pozwól uczniowi popełniać błędy. Zachęcaj ucznia do odkrywania i wymyślania. Nagradzaj inicjatywę, dociekliwość i zadawanie pytań. Koncentruj nauczanie na wrodzonej potrzebie dziecka do dokonywania odkryć dotyczących świata, w którym żyje.

Pamiętaj: dziecko zdolne jest przede wszystkim dzieckiem, a dopiero potem utalentowanym. Nadmiar obowiązków, nasze zbyt duże wymagania mogą je zmęczyć i zniechęcić do wysiłków. Zapewniaj wsparcie, stwarzaj poczucie bezpieczeństwa.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna ul. Krakowska 22 96-200 Rawa Mazowiecka tel. 0-46-81-54-674; 0-698-629-223   e-mail: rawa_poradnia@op.pl