Tylko zintegrowanie działań instytucji i organizacji pozarządowych działających w naszej gminie, powiecie może przynieść efekty w zakresie zapobiegania.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

Warszawski System Wsparcia Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną
Działania Samorządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego na rzecz Rodziny
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych m.st. Warszawy
Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
MIEJSKI OŚRODEK POMOCY RODZINIE W KONINIE
LOKALNA KOALICJA ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW PRZEMOCY W RODZINIE
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt „POMOC – AKTYWIZACJA – WSPARCIE” Miejski Ośrodek Pomocy.
Rola FORUM w realizacji projektu Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej.
PRZYJACIEL RODZINY CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA!
WYDZIAŁ PREWENCJI KOMENDY WOJEWÓDZKIEJ POLICJI W GDAŃSKU
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Projekt Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie w Gminie Śrem na lata
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
Wspieranie dziecka i rodziny w środowisku lokalnym DZIAŁALNOŚĆ ASYSTENTA RODZINY OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ W ŚREMIE, CZERWIEC 2011R.
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Program rozwoju pieczy zastępczej na lata
PRACA SOCJALNA.
Jestem aktywny i aktywizuję innych
System wsparcia dziecka i rodziny
Rodzina w polityce społecznej m. st. Warszawy Urząd m. st. Warszawy Warszawa 2010.
USTAWA z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
Zespół Interdyscyplinarny do spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Bartoszycach Bartoszyce, r.
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
SZKOŁA w systemie przeciwdziałania przemocy ???
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Model realizacji usług o określonym standardzie w powiecie
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Bolesławcu realizuje projekt: Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, współfinansowany przez Unię Europejską
LOKALNY SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W TYCHACH
Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego.
Przemoc w rodzinie Niebieska Karta.
Przemoc w rodzinie Bieżące refleksje wynikające z praktyki
REGIONALNY OŚRODEK POLITYKI SPOLECZNEJ W LUBLINIE
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
Wrocławskie Centrum Opieki Wychowania i Adopcji
Polskie dobre praktyki - doświadczenia „Niebieskiej Linii”
Urząd Miejski w Modliborzycach
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Zbudujmy system przeciwdziałania przemocy w rodzinie Lublin, 25 listopada 2009 r.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
40 TYS. M IESZKAŃCÓW 74 PRACOWNIKÓW Zespołowa metoda pracy oraz skuteczny system przepływu informacji jako elementy kształtujące motywującą atmosferę pracy.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Podnoszenie kompetencji służb i przedstawicieli podmiotów realizujących działania z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie O BSZAR IV KPPP W R
Powiatowe Zespoły Interdyscyplinarne Kielce 2009 r.
Zadania Wojewody z zakresu polityki społecznej Narada szkoleniowa z organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej i przedstawicielami powiatowych centrów.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Środzie Wlkp..
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA „10 LAT USTAWY O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE – HISTORIA, DOŚWIADCZENIA, WYZWANIA” Jachranka, 14 – 15 grudnia.
Analiza skuteczności lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy pomocy społecznej Barbara Kowalczyk Katarzyna Rys Na podstawie.
Zespół Interdyscyplinarny ds. Rozwiązywania Problemów Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie ul. Skłodowskiej – Curie
UCHODŻCY I MIGRANCI Forum organizacji pozarządowych kwietnia 2016 r. Oferta pomocy społecznej dla uchodźców.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
„L OKALNIE PRZECIW PRZEMOCY WOBEC KOBIET ” R OLA Z ESPOŁÓW I NTERDYSCYPLINARNYCH W PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE I PRZEMOCY WOBEC KOBIET dr hab.
ASYSTENTURA RODZINY.
Projekt Partnerski, pn. Rodzina w Centrum Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Oś Priorytetowa 9 Solidarne.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Zbudujmy system przeciwdziałania przemocy w rodzinie
SKUTECZNY SYSTEM WSPARCIA RODZINY
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Rzeszowie
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Zapis prezentacji:

Tylko zintegrowanie działań instytucji i organizacji pozarządowych działających w naszej gminie, powiecie może przynieść efekty w zakresie zapobiegania zjawisku marginalizacji i wykluczenia społecznego jednostek, rodzin i grup społecznych. Co przemawia za stworzeniem systemu zintegrowanych działań w środowisku lokalnym?

PROGRAM BUDOWANIA LOKALNEGO SYSTEMU OPIEKI NAD DZIECKIEM I RODZINĄ Pn. System Opieki nad Dzieckiem i Rodziną POWIATU ŚREDZKIEGO na lata 2007 – 2015 Uchwalony Uchwałą Rady Powiatu Średzkiego Nr VIII/47/2007 z dnia 30maja 2007r.

Powstanie zintegrowanego systemu opieki CEL GŁÓWNY PROGRAMU Powstanie zintegrowanego systemu opieki nad dzieckiem i rodziną w Powiecie Średzkim Poprzez:

1. Stworzenie systemu współpracy instytucji i organizacji pozarządowych działających na terenie powiatu pracujących w obszarze pomocy dziecku i rodzinie. PUP Komisja ds. rozwiązywania problemów alkoholowych Instytucje oświatowe Placówki służby zdrowia PCPR OPS Koordynator działań Organizacje pozarządowe Kościół Policja Sąd Rejonowy Prokuratura Rejonowa

Zadania W Zespole udział biorą przedstawiciele różnych resortów 1) UTWORZENIE INTERDYSCYPLINARNEGO ZESPOŁU PRACY Z RODZINĄ Działa przy PCPR Świadczy specjalistyczną pomoc dziecku i rodzinie W Zespole udział biorą przedstawiciele różnych resortów Współpraca między instytucjami a rodziną

2) ORGANIZACJA SZKOLEŃ, KONFERENCJI, DEBAT, KAMPANII INFORMACYJNYCH Z UDZIAŁEM PRZEDSTAWICIELI RÓŻNYCH RESORTÓW. 3) OPRACOWANIE I UAKTUALNIANIE INFORMATORA

4) WSPIERANIE RODZINY, W TYM RODZICÓW I OPIEKUNÓW W ICH FUNKCJACH OPIEKUŃCZO - WYCHOWAWCZYCH rozwijanie systemu poradnictwa i edukacji rodziców/opiekunów budowanie systemu wsparcia rodzin w kryzysie w tym realizacja programów na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie rozwój usług wspierających rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym

2.Zapobieganie niedostosowaniu społecznemu i przeciwdziałaniu przestępczości wśród dzieci i młodzieży.

INTERDYSCYPLINARNY ZESPÓŁ PRACY Z RODZINĄ DZIAŁAJĄCY PRZY POWIATOWYM CENTRUM POMOCY RODZINIE W ŚRODZIE WIELKOPOLSKIEJ

Zasady Pracy KOORDYNATOR –PCPR- ZADANIA Powoływanie Zespołu Monitorowanie Podejmowanie wspólnych działań - koordynacja Prowadzenie dokumentacji

Kto może wnioskować o powołanie zespołu ? Organizacje pozarządowe Placówki oświaty ASYSTENT Rodziny, Pracownicy PCPR Placówki zdrowia Policja Ośrodki Pomocy Społecznej, ośrodki wsparci (w tym świetlice) Kuratorzy sądowi Na pisemny wniosek lub telefoniczne zgłoszenie w przypadku rodzin objętych wsparciem PCPR

ADRESACI DZIAŁAŃ ZESPOŁU RODZINY BĘDĄCE W SZEROKO ROZUMIANYM KRYZYSIE, A W SZCZEGÓLNOŚCI Z PROBLEMEM: Uzależnienia Przemocy w rodzinie Rodziny z problemem niepełnosprawności Rodziny niewydolne wychowawczo Rodziny zastępcze i adopcyjne, które przeżywają problemy związane z wychowywaniem powierzonych dzieci Rodziny, w których rodzice lub jego z rodziców są nieletni

Zespół – skład i zadania: Skład nie jest stały, uzależniony jest od problemu dziecka i rodziny. Do udziału w Zespole zapraszani są przedstawiciele instytucji, które zajmują się pomocą dziecku i rodzinie i mogą mieć wpływ na poprawę tej sytuacji.

Przedmiotem pracy Zespołu jest: Rezultaty Diagnoza rodziny problem w rodzinie Cele Plan działania/pomocy

Przedmiotem pracy Zespołu jest: 1. Diagnoza problemu rodziny 2. Ocena i weryfikacja dotychczasowych działań poszczególnych instytucji. 3. Ustalenie planu działań na rzecz dziecka i rodziny dla poszczególnych członków Zespołu(instytucji)- ustala się przy uczestnictwie rodziny 4. Modyfikacja planu działania CZĘSTOTLIWOŚC SPOTKAŃ ZESPOŁU UZALEŻNIONA JEST DO EFEKTÓW PODEJMOWANYCH DZIAŁAŃ

Zakończenie Prac Zespołu Następuje wraz z pokonaniem przez rodzinę „kryzysu” - Rodzina może samodzielnie funkcjonować - Rodzina wymaga wsparcia jednego członka Zespołu (pracownika socjalnego, pedagoga, itd.), który będzie monitorował efekty pracy Zespołu.

DLA INSTYTUCJI DZIAŁAJĄCYCH W OBSZARZE POMOCY DZIECKU I RODZINIE: EFEKTY PRACY ZESPOŁU DLA INSTYTUCJI DZIAŁAJĄCYCH W OBSZARZE POMOCY DZIECKU I RODZINIE: 1. Tworzenie sprawnie działającego systemu współpracy na poziomie lokalnym opartym na:

KOORDYNOWANIU DZIAŁAŃ CO: Zwiększa Efektywność Zmniejsza poczucie bezkarności sprawcy – im więcej instytucji wie o fakcie przemocy, tym mniej bezkarny czuje się sprawca Poprawia przepływ informacji – lepsza diagnoza – planowanie decyzji i działań do problemów rodziny Zmniejsza możliwość manipulacji przez osoby wymagające pomocy Zapobiega powielaniu działań Zapobiega podejmowaniu działań wykluczających się Zwiększa możliwość zdobywania wiedzy i doskonalenie własnych umiejętność „pomagacza” Powoduje oszczędność czasu i energii – szybsze podejmowanie decyzji i działań Zespół – grupa wsparcia dla „pomagacza” Zwiększa skuteczność działania – praca przedstawicieli różnych instytucji rozszerza ofertę pomocy

2. Poznanie kompetencji uczestników Zespołu 3. Oddziaływanie na politykę lokalną w obszarze pomocy dziecku i rodzinie 4. Dla rodziny wymagającej specjalistycznej pomocy: 1) Tworzenie sieci wsparcia w środowisku zamieszkania rodziny – możliwości uzyskania szerszej oferty pomocy. 2) Uzyskanie kompleksowej pomocy, co skutkuje poprawą funkcjonowania społecznego, w rodzinach zagrożonych izolacją dziecka – pozostanie dziecka w rodzinie naturalnej.

Liczba rodzin zastępczych Liczba dzieci w rodzinach EFEKTY PRACY Tabela Nr 1 . Realizacja zadania w latach 2002-2008 Rok Zapewnienie opieki i wychowania dzieci całkowicie lub częściowo pozbawionych opieki rodziców naturalnych Opieka zastępcza Liczba rodzin zastępczych Liczba dzieci w rodzinach 2002 45 66 2003 41 61 2004 46 65 2005 39 56 2006 35 54 2007 38 51 2008 37 47 w tym z innych powiatów 12 dzieci

Skierowanie do innej placówki Usamodzielnienie W związku z ukończeniem Rok Liczba Efektywność działań Uwagi Powrót do rodziny Skierowanie do innej placówki Usamodzielnienie W związku z ukończeniem 18 r.życia 2001 18 12 4-Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy 2-Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy 2002 7 2 1-MOW 1-OHP 1-SOSzW 2-PO-W 2003 13 10 2004 6 2-SOSzW 1 2005 8 1-adopcja 1-pozostaje w placówce do 18r.życia 2006 5 3 2007 2008 15 5-SOSzW(rodzeństwo) 4-pozostaje w placówce Tabela Nr 2. Wydane skierowania do PPOW-Ognisko Wychowawcze w Szlachcinie w latach 2001-2008 i efektywność podejmowanych działań

Efekty: zatrudnienie podjęło : 2008 r. Praca z 14 pełnoletnimi wychowankami rodzin zastępczych i 3 wychowankami placówek. Efekty: zatrudnienie podjęło : 5 wychowanków rodzin zastępczych 2 wychowanków placówek opiekuńczo wychowawczych