BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Advertisements

Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Program wychowawczy szkoły
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach ul. M. Reja 67 B.
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Dla uczniów bardzo ważna jest otwarta komunikacja z wychowawcami, nauczycielami i dyrektorami. Stworzenie atmosfery sprzyjającej otwartej komunikacji może.
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
RZĄDOWY PROGRAM NA LATA „BEZPIECZNA I PRZYJAZNA SZKOŁA”
„Bezpieczna i przyjazna szkoła” Rządowy program na lata
Koncepcja pracy szkoły
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
w praktyce pedagogicznej
Szkoła Promująca Zdrowie
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY NA LATA
O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r.
Rządowy Program „Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” na lata
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Najczęściej powtarzające się mocne strony i problemy do rozwiązania:
Godność ucznia a postawa nauczyciela
mgr Małgorzata Piasecka
Zmiany w prawie oświatowym
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Program Szkoła Promująca Zdrowie realizowany jest w Polsce od 1991r.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
K ONCEPCJA P RACY S ZKOŁY I P RZEDSZKOLA Dokąd zmierzamy?
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Doskonalenie nauczycieli granty
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Szkoła Promująca Zdrowie
BEZPIECZNA SZKOŁA+ 20 marca 2018 r..
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rządowy Program „Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” na lata
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
Zapis prezentacji:

BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA projektowane zmiany

JAKOŚĆ I EFEKTYWNOŚĆ NAUCZANIA Sposób i rodzaj podejmowanych w szkole działań wychowawczych. Klimat społeczny szkoły : - relacje interpersonalne - współdziałanie wszystkich członków wspólnoty szkolnej - sposób komunikowania się projektowane zmiany

ZAPAMIĘTAJ! NAJWAŻNIEJSZYM ZADANIEM W PROCESIE PRZECIWDZIAŁANIA AGRESJI I PRZEMOCY W SZKOLE JEST PRZEBUDOWA RELACJI INTERPERSONALNYCH I TWORZENIE PRZYJAŹNIE WSPIERAJĄCEGO KLIMATU SPOŁECZNEGO NASZEJ PLACÓWKI. projektowane zmiany

SZKOŁA WSPIERAJĄCA I WYMAGAJĄCA Doskonalenie umiejętności wychowawczych nauczycieli i rodziców Kształtowanie umiejętności społecznych i emocjonalnych uczniów Wzmocnienie funkcji wychowawczej szkoły Budowanie pozytywnego klimatu społecznego projektowane zmiany

SZKOŁA WSPIERAJĄCA I WYMAGAJĄCA projektowane zmiany

PRZYJAZNA I WYMAGAJACA Zmiana relacji pomiędzy uczniem a nauczycielem Współpraca i budowanie przyjaznego i wspierającego środowiska w szkole Elementy karania ,dyscyplinowania i restrykcji będą miały zastosowanie dopiero po wyczerpaniu dostępnych , korygujących oddziaływań wychowawczych projektowane zmiany

3 FILARY – SZACUNEK , DIALOG , ZAUFANIE. TYLKO W ATMOSFERZE ZAUFANIA, ZROZUMIENIA I WSPARCIA ZE STRONY DOROSŁYCH – DZIECI I MŁODZIEŻ MOGĄ ROZWIJAĆ CAŁY SWÓJ POTENCJAŁ KLIMAT PANUJĄCY W SZKOLE MA ISTOTNY WPŁYW NA POSTAWY I ZACHOWANIA UCZNIÓW projektowane zmiany

RELACJE MIĘDZY NAMI Najwięcej sukcesów dydaktycznych i najmniej problemów wychowawczych mają szkoły , które postawiły na budowanie przyjaznych i wspierających relacji społecznych , w których uczniowie czują ,że nauczyciele są dla nich : BLISKIMI OSOBAMI I TRAKTUJĄ ICH Z SZACUNKIEM. projektowane zmiany

RELACJE MIĘDZY NAMI RELACJE NAUCZYCIEL – UCZEŃ STANOWIĄ KLUCZOWY ELEMENT KLIMATU KLASY I SZKOŁY PRIORYTETEM JEST ROZWIJANIE KOMPETENCJI WYCHOWAWCZYCH I PROFILAKTYCZNYCH NAUCZYCIELI projektowane zmiany

ZADANIA SZKOŁY Szkoła ma za zadanie wspierać rodzinę w jej wychowawczej funkcji. Uczniowie potrzebują mądrych , świadomych , uczciwych i przyjaznych dorosłych. projektowane zmiany

ZADANIA SZKOŁY DOROŚLI MAJĄ IM POMÓC ABY STALI SIĘ ODPOWIEDZIALNYMI LUDŹMI , OTWARTYMI NA INNYCH , POTRAFIĄCYMI WSPÓŁDZIAŁAĆ I POROZUMIEWYWAĆ SIĘ BEZ PRZEMOCY Z INNYMI, KONSTRUKTYWNIE ROZWIĄZYWAĆ KONFLIKTY I BUDOWAĆ W TEN SPOSÓB POCZUCIE WŁASNEJ WARTOŚCI projektowane zmiany

ZADANIA SZKOŁY Osiągnięcie rzeczywistej poprawy stanu bezpieczeństwa uczniów w polskich szkołach. Ograniczenie występujących zjawisk patologicznych ( agresji i przemocy) poprzez poprawę klimatu psychospołecznego szkoły i realizację programu wychowawczego. projektowane zmiany

CZYNNIKI CHRONIĄCE Zachowanie młodego człowieka zależy od jego indywidualnych cech oraz od czynników występujących w środowisku. Czynniki chroniące : - silna więź emocjonalna z rodziną - zainteresowanie nauką szkolną - poszanowanie prawa , norm , wartości i autorytetów społecznych , przynależność do pozytywnej grupy. projektowane zmiany

CZYNNIKI RYZYKA Sytuacje sprzyjające powstawaniu zachowań ryzykownych to : - wysoki poziom lęku i niepokoju - niska samoocena - niedojrzałość emocjonalna i społeczna - słaba kontrola wewnętrzna - brak zainteresowania nauka szkolną, zaburzenia więzi z rodziną , nieprawidłowa struktura rodziny. projektowane zmiany

ZAŁOŻENIA PROGRAMU Działania wychowawcze powinny mieć pierwszeństwo przed restrykcjami Program wychowawczy musi być współtworzony i realizowany przez wszystkie podmioty zaangażowane w życie szkoły Podejmowane działania wychowawcze powinny obejmować promocje zdrowia, profilaktykę , interwencje kryzysowe , terapie , korektę zachowań , redukcję , agresji i przemocy. projektowane zmiany

ZAŁOŻENIA PROGRAMU Program wychowawczy szkoły powinien uwzględniać aktualny stan wiedzy, diagnozę problemów i trudności występujących w szkole Tworzenie bezpiecznej i przyjaznej szkoły wymaga współuczestnictwa wszystkich i współpracy z rodzicami , organizacjami młodzieżowymi i środowiskiem lokalnym. projektowane zmiany

CELE PROGRAMU Dobry stan bezpieczeństwa w szkole poprzez poprawę relacji interpersonalnych i klimatu społecznego w szkole. Zwiększenie wpływu rodziców na życie szkoły Zwiększenie umiejętności wychowawczych nauczycieli i rodziców projektowane zmiany

CELE PROGRAMU Zwiększenie kompetencji emocjonalnych i społecznych uczniów Indywidualizacja kształcenia i zwiększenie autonomii uczniów w szkole Ograniczenie skali występowania zjawisk patologicznych ( przemoc , narkomania , alkoholizm). projektowane zmiany

CELE TE BĘDĄ REALIZOWANE PRZEZ : Diagnozowanie klimatu społecznego szkoły Stałą analizę działań wychowawczych zmierzających do poprawy wzajemnych relacji pomiędzy uczniami a nauczycielami Doskonalenie umiejętności wychowawczych nauczycieli , rodziców Poprawę skuteczności działań wychowawczych i profilaktycznych , specjalistyczną pomoc psychologiczno-pedagogiczną , rozwój działalności pozalekcyjnej. projektowane zmiany

KSZTAŁTOWANIE OSOBOWOSCI UCZNIA projektowane zmiany

NAJWAŻNIEJSZE NAJWAŻNIEJSZYM ZADANIEM W PROCESIE PRZECIWDZIAŁANIA AGRESJI I PRZEMOCY JEST PRZEBUDOWA RELACJI INTERPERSONALNYCH I TWORZENIE PRZYJAŹNIE WSPIERAJĄCEGO KLIMATU SPOŁECZNEGO W SZKOLE. projektowane zmiany

Najważniejsze Pierwszą powinnością nauczyciela i misją wychowawcy jest nauczanie w atmosferze poszanowania i godności ucznia. W szkole powinien panować duch wiary w człowieka i jego niebywałe możliwości. Wielki wychowawca wprowadza nastrój spokoju i przyjaźni pragnąc zdobyć sobie serca uczniowski i szacunek. projektowane zmiany