System ocen pracowników Model kompetencyjny
Systemy ocen pracowniczych Zarządzanie kompetencjami stanowi podstawę całego systemu zarządzania zasobami ludzkimi Oleksyn
Systemy ocen pracowniczych
Systemy ocen pracowniczych System ocen okresowych pracowników Podejście praktyczne
Systemy ocen pracowniczych podstawowe narzędzie zzl w organizacji pozwalające na monitorowanie i kontrolowanie pracy (m.in. zgodności z przyjętymi standardami, efektywności) zatrudnionych osób
Funkcje oceny informacyjną (zwaną też funkcją ewaluacyjną), motywacyjną, decyzyjną, rozwojową, edukacyjną – jeżeli ocena obejmuje standardy organizacyjne (np. zgodność postępowania z przyjętym kodeksem etycznym) staje się czynnikiem kształtującym postawy
Systemy ocen pracowniczych Kompetencje ma pracownik Każda firma jest w ostatecznym rachunku skumulowaną wiedzą byłych i obecnych pracowników Obłój
Systemy ocen pracowniczych Zasady Adekwatności – szyty na miarę Prostoty Jawności Elastyczności Profil kompetencyjny
Systemy ocen pracowniczych Zasady Celowości – powiązanie ze strategią Użyteczności – powiązany z działaniami ZZL Powszechności – wszyscy podlegają ocenie Systematyczności Ciągłości – analizy, wnioski Jednolitości - standaryzacja
Systemy ocen pracowniczych Etapy wdrożenia SOOP Przygotowanie Konstruowanie Wdrożenie
Przygotowanie Po co?? Analiza sytuacji bieżącej Cel i zakres projekt (obszary, grupy pracownicze) Stworzenie lub przegląd opisów stanowisk
Przygotowanie Opis stanowiska pracy
Systemy ocen pracowniczych Kryteria oceny behawioralne osobowościowe kompetencyjne efektywność (mbo) kwalifikacyjne
Powołanie zespołu projektowego Przebieg oceny Odwołanie Samoocena Przygotowanie Powołanie zespołu projektowego Przebieg oceny Odwołanie Samoocena Powiązanie SOOP z innymi działaniami Model kompetencyjny
Konstruowanie Procedura – regulamin Wskaźniki Co oceniamy w kompetencji ?? Arkusze oceny
Konstruowanie Procedura – regulamin Podstawa prawna Określenie odpowiedzialności Cel Kryteria oceny Zasady przeprowadzenia ocen Częstotliwość Specjalnie traktowane grupy Obliczanie oceny okresowej Ocena negatywna Odwołanie Sytuacje niestandardowe
Konstruowanie Procedura – regulamin Podstawa prawna Kodeks pracy stosować obiektywne i sprawiedliwe kryteria oceny pracowników oraz wyników ich pracy, Ustawy szczegółowe Służba cywilna Samorząd
Konstruowanie Procedura – regulamin Określenie odpowiedzialności Formalne – komórka kadrowa Kierujących komórkami/jednostkami lokalnymi
Konstruowanie Procedura – regulamin Cel Efektywność, rozwój, kształtowanie postaw
Konstruowanie Procedura – regulamin Kryteria oceny obowiązkowe Profil kompetencyjny Dodatkowe/specjalistyczne kierownicze
Konstruowanie Procedura – regulamin Zasady przeprowadzenia ocen Kto ocenia Radca prawny Kiedy Samoocena
Konstruowanie Procedura – regulamin Częstotliwość cząstkowe roczne dwuletnie
Konstruowanie Procedura – regulamin Specjalnie traktowane grupy Radca prawny Nowo zatrudniony
Konstruowanie Procedura – regulamin Obliczanie oceny okresowej
Konstruowanie Procedura – regulamin Ocena negatywna
Konstruowanie Procedura – regulamin Odwołanie Określić zasady
Konstruowanie Procedura – regulamin Sytuacje niestandardowe Przeniesienia Zmiana bezpośredniego przełożonego Nieobecności
Konstruowanie Arkusz(e) oceny Ocena wynik Ocena kryteriów obowiązkowych Część rozwojowa Ocena kryteriów dodatkowych Podpis pod oceną
Konstruowanie Arkusz(e) oceny
Konstruowanie Wskaźniki opis Budowa kompetencji co oceniamy
Konstruowanie Wskaźniki opis Budowa kompetencji co oceniamy Prostota rozwiązań Budowa kompetencji co oceniamy
Wdrożenie Kampania informacyjna Pilotaż Korekty Wdrożenie właściwe Kalibracja oceny
Wdrożenie Kampania informacyjna Od początku Identyfikacja interesariuszy Określenie kanałów komunikacji
Wdrożenie Pilotaż Bardzo ważny etap
Wdrożenie Korekty
Wdrożenie Wdrożenie właściwe System informatyczny Wielkość organizacji
Błędy Korygowanie niedopasowania w zakresie temperamentu W celu przybliżenia tej kategorii i umożliwienia poprawnego zaklasyfikowania do niej pewnych zachowań pracownika, podam kilka przykładów reakcji uzależnionych od temperamentu.
Błędy Szkolenia tylko z zakresu regulacji prawnych Brak poparcia kierowników średniego szczebla
Ryzyka z projektu Ryzyko Prawdopodobieństwo wystąpienia Wpływ na realizację Projektu Działania korygujące Właściciel ryzyka Nieakceptowane kryteria oceny średnie Niewielki Modyfikacja po pilotażu systemu ocen okresowych Kierownik Projektu Wykonawcy Brak zaangażowania pracowników Możliwe opóźnienie Projektu Przedstawienie korzyści płynących z wdrożenia systemu ocen okresowych
Paweł Jędrzejewski pjedrzejewski@hotmail.com