Analiza wypadkowości na sieci drogowej miasta Katowice za 2008 rok i porównanie za lata 2007, 2006.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Harmonogram przebudowy ul. Piotrkowskiej Terminy Marzec 2011 Kwiecień 2011 Maj 2011 Czerwiec 2011 Lipiec 2011 Sierpień 2011 Wrzesień 2011 Październik 2011.
Advertisements

Znaki informacyjne.
GAMBIT DROGI KRAJOWE STRATEGIA BRD.
KOBIETA W RUCHU DROGOWYM
POWIAT MYŚLENICKI Tytuł Projektu: Poprawa płynności ruchu w centrum Myślenic poprzez przebudowę skrzyżowań dróg powiatowych K 1935 i K 1967na rondo.
Katedra Budownictwa Drogowego Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy WYKONANIE OBLICZEŃ SYMULACYJNYCH ROZKŁADU RUCHU ORAZ ANALIZ NATĘŻEŃ
W ramach studium wykonalności zostały przeprowadzone obszerne analizy poprawy bezpieczeństwa oparte na doświadczeniach krajowych i zagranicznych, których.
Znaki informacyjne.
BUDOWA OBWODNICY MIASTA SZCZYTNO W CIĄGU DROGI KRAJOWEJ NR 53
FOTORADARY POWIAT BOLESŁAWIECKI
BEZPIECZEŃSTWO RUCHU DROGOWEGO
Projekt planu robót na rok 2008 na terenie województwa lubelskiego
Prezentacja – Daria Staś
Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych Etap II Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój Edycja 2013.
INWESTYCJE DROGOWE W MAŁOPOLSCE PÓŁNOCNEJ.
INWESTYCJE KOMUNIKACYJNE I Konferencja
STAN BEZPIECZEŃSTWA W RUCHU DROGOWYM
STAN BEZPIECZEŃSTWA NA DROGACH POWIATU MYŚLENICKIEGO W 2006 ROKU.
INFORMACJA dotycząca strategii działań
Katowice, 19 marca 2008 r. Sektorowy Program Operacyjny Transport Janusz Mikuła Podsekretarz Stanu w MRR Łódź, 6 czerwca 2008 r.
Przygotowanie projektu technicznego
Strategiczne Projekty drogowe Miasta Gdańska
Inwestor: Wykonawca dokumentacji projektowej:
UDOSTĘPNIENIE KOMUNIKACYJNE POWIATOWYCH TERENÓW INWESTYCYJNYCH
ZNAKI DROGOWE DLA ROWERZYSTÓW
Stan bezpieczeństwa za okres 10 m-cy roku 2013 w KPP Bielsku Podlaskim.
Jak moje miasto jeździ z głową !
MATERIAŁ INFORMACYJNY o planach inwestycyjnych
Sytuacja bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce
Warszawa, 27 lutego 2008 r. Anna Zielińska
Informator dla kierowców podróżujących w czasie Świąt Bożego Narodzenia oraz Nowego Roku.
Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie
Politechnika Warszawska, 6 grudzień 2007
inwestycyjnych i remontowych
Znaki Ostrzegawcze.
Pokaz strona internetowa.
Ruch graniczny osób i pojazdów w 2005 roku Odcinek podlaskiOdcinek litewski 2005r. Średnio na dobę Wzrost %2005r. Średnio na dobę Wzrost % Obywatele.
Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych Małopolska
KONFERENCJA PRASOWA INAUGURUJĄCA KAMPANIĘ SPOŁECZNĄ BĄDZMY RAZEM BEZPIECZNI MAJ – WRZESIEŃ 2009r. Zakład R-1 Wola 6 maja 2009r, ul. Młynarska 2.
Przebudowa torowisk TRAMWAJOWych wraz z siecią trakcyjną w Szczecinie w ciągu komunikacyjnym na odcinku od ul. Energetyków poprzez ul. Gdańską, do.
Przygotował: Tomasz Kacprzak 2014
ROZBUDOWA DROGI KRAJOWEJ NR 91 NA ODCINKU TCZEW - CZARLIN
„STREFA 30” POZNAŃ CENTRUM CELE PROJEKTU „STREFA 30”  USPOKOJENIE RUCHU W CENTRUM MIASTA  POPRAWA BEZPIECZEŃSTWA RUCHU  STWORZENIE LEPSZYCH.
Toruń, 31 lipca 2014 r. Zmiany w organizacji RUCHU DROGOWEGO I KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ od 1 sierpnia 2014 „Przebudowa torowiska tramwajowego na linii średnicowej.
Poprawa bezpieczeństwa na drogach. Sieradz ul. Henryka Sienkiewicza.
BUDOWA DROGI EKSPRESOWEJ S7
Chojnice, 24 października 2014 Projekt częściowo finansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Modernizacja.
Wypadki drogowe.
INFORMACJA W ZAKRESIE UTRUDNIEŃ W ORGANIZACJI RUCHU DROGOWEGO
NURD – TRZEŹWOŚĆ KIERUJĄCYCH Wydział Ruchu Drogowego KWP w Opolu
Zasady dostępności centralnych obszarów Warszawy dla komunikacji indywidualnej Warszawa, grudzień 2011.
Bezpieczeństwo w ruchu drogowym
Wydział Ruchu Drogowego KWP w Olsztynie
PODSTAWOWE DEFINICJE Z KODEKSU DROGOWEGO.
Analiza wypadków drogowych i ich skutków powstałych w wyniku najechania na drzewo na drogach województwa kujawsko-pomorskiego w latach 2006 – 2014 Runowo.
Uwarunkowania Na terenie miasta Zielona istniejący układ komunikacyjny, opiera się głównie na następujących ciągach dróg: droga ekspresowa S3, droga krajowa.
INFORMACJA nt. działań Oddziału w Warszawie GDDKiA na terenie regionu siedleckiego Siedlce, 3 listopada 2009 r.
Gmina-Miasto Koszalin Budowa i przebudowa dróg stanowiących zewnętrzny pierścień układu komunikacyjnego miasta Koszalin – I etap odcinek od ul. Gnieźnieńskiej.
INFORMACJA nt. działań Oddziału w Warszawie GDDKiA na terenie regionu płockiego. Płock, 13 października 2009r.
WRD KWP w Rzeszowie. Stan bezpieczeństwa w ruchu drogowym w okresie styczeń-maj 2011 Polska +700 (5,3%)+227 (20%)+438 (2,6%) Wypadki Zabici Ranni.
Stan bezpieczeństwa w ruchu drogowym w Małopolsce w okresie do 31 sierpnia 2011 roku. Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie.
BEZPIECZEŃSTWO PASAŻERÓW W TRANSPORCIE ZBIOROWYM
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Opolu
STAN BEZPIECZEŃSTWA NA DROGACH WOJ. LUBUSKIEGO
Przebudowa Etap I - drogi powiatowej 2483P Wierzyce-Czerniejewo
Budowa Trasy Północnej w Szczecinie – etap II
II spotkanie konsultacyjne dotyczące budowy drogi dla rowerów oraz wydzielenia torowiska wzdłuż ulicy Grunwaldzkiej Poznań,
Prędkość – główna przyczyną wypadków drogowych w Polsce !
BEZPIECZEŃSTWO W RUCHU DROGOWYM – KIK 76
UPRZYWILEJOWANIE TRANSPORTU ZBIOROWEGO
Zapis prezentacji:

Analiza wypadkowości na sieci drogowej miasta Katowice za 2008 rok i porównanie za lata 2007, 2006

Dane na temat wypadkowości na sieci drogowej miasta Katowice w 2008 roku

Ilość wypadków : 449 Ilość osób rannych 559 Kierujący 205 Piesi 199 Pasażerowie 155 Ilość osób zabitych 27 Kierujący 7 Piesi 16 Pasażerowie 4

Wskaźnik ciężkości wypadków za 2008 rok : 6,01 zabitych na 100 wypadków Wskaźnik liczby ofiar śmiertelnych za 2008 rok : 4,83 zabitych na 100 rannych

Ogólna liczba 449 wypadków w 2008 roku : Winni wypadków : Kierujący wypadki Piesi - 90 wypadków Pasażerowie - 0 wypadków Inne przyczyny - 24 wypadki

Ogólna liczba 449 wypadków w 2008 roku : Dzień tygodnia w którym zdarzyło się najwięcej wypadków : Piątek 22,6 % ogółu wypadków Najbardziej niebezpieczny przedział czasowy : Godz wypadki, 44,9 % ogółu wypadków Najbardziej niebezpieczny czasookres godzinny : Godz wypadki, 9,8 % ogółu wypadków Najczęściej występujący rodzaj wypadku : Najechanie na pieszego zdarzeń, 44,5 % ogółu wypadków w których zginęło 16 pieszych

Ogólna liczba 449 wypadków w 2008 roku : Błędy po stronie pieszych: Nieostrożne wejście na jezdnię przed jadącym pojazdem - 35 wypadków Przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym - 23 wypadki Błędy po stronie kierowców : Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu - 87 wypadków Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu - 53 wypadki

Ogólna liczba 449 wypadków w 2008 roku : Nietrzeźwi uczestnicy ruchu spowodowali 7,8 % wypadków, z czego : 4,0 % ogółu wypadków przypada na kierujących 3,8 % ogółu wypadków przypada na pieszych Wypadki z rowerzystami : 26 wypadków ( 5,8 % ogółu wypadków ) w tym 19 wypadków z winy rowerzysty.

Liczba wypadków w poszczególnych miesiącach 2008 roku

Liczba wypadków z udziałem pieszych w poszczególnych miesiącach 2008 roku Błąd kierowcy Błąd pieszego

Liczba wypadków z udziałem rowerzystów w poszczególnych miesiącach 2008 roku Błąd rowerzystyBłąd kierowcy

Analiza porównawcza za lata (odniesienie do współczynników ogólnopolskich)

Liczba wypadków na sieci drogowej Katowic w latach

Porównanie ilości wypadków drogowych do ilości zarejestrowanych pojazdów w Katowicach w latach ( % ) rok 2004 : zarejestrowanych pojazdów……..528 wypadków rok 2008 : zarejestrowanych pojazdów……..449 wypadków

Liczba osób rannych w wypadkach na sieci drogowej Katowic w latach

Liczba osób zabitych w wypadkach na sieci drogowej Katowic w latach

Wskaźnik liczby ofiar śmiertelnych w latach na sieci drogowej Katowic ( liczba zabitych przypadająca na 100 rannych )

Wskaźnik ciężkości wypadków w latach na sieci drogowej Katowic ( liczba zabitych przypadająca na 100 wypadków )

Porównanie wskaźników ciężkości wypadków w 2008 r. ( liczba zabitych przypadająca na 100 wypadków )

Porównanie wskaźników liczby ofiar śmiertelnych w wypadkach w 2008 r. ( liczba zabitych przypadająca na 100 rannych )

Rozkład wypadków na sieci drogowej miasta Katowice w 2008 roku

Liczba wypadków na poszczególnych ciągach ulicznych na terenie Katowic w 2008 roku

Gęstość wypadków na poszczególnych ciągach ulicznych na terenie Katowic w 2008 roku

Liczba wypadków z udziałem pieszych na poszczególnych ciągach ulicznych na terenie Katowic w 2008 roku

Gęstość wypadków z udziałem pieszych na poszczególnych ciągach ulicznych na terenie Katowic w 2008 roku

Lokalizacje wypadków ze skutkiem śmiertelnym w 2008 roku L.p. LokalizacjaRodzaj wypadkuPrzyczynySprawcaOfiara Drogi w zarządzie GDDK i A Oddział w Katowicach - długość 14,4 km 1. Autostrada Małopolska A 4 Zderzenie boczne Nieprawidłowa zmiana pasa ruchu KierowcaPasażer 2. Aleja Roździeńskiego DK 86 Najechanie na pieszego Przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym Pieszy Drogi w zarządzie MZU i M Katowice - długość 532,3 km 3. Ulica Kościuszki (rejon Famur ) Najechanie na pieszego Nieostrożne wejście przed jadącym pojazdemPieszy 4. Skrzyżowanie ulic Kościuszki DK 81 i Generała Jankego Najechanie na pieszego Chodzenie nieprawidłową stroną drogi Pieszy 5. Drogowa Trasa Średnicowa Najechanie na słup, inny obiekt drogowy Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu Kierowca 6. Ulica Beskidzka Najechanie na słup, inny obiekt drogowy Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu - alkoh. Kierowca Kierowca Pasażer

Lokalizacje wypadków ze skutkiem śmiertelnym w 2008 roku cd. Lp.LokalizacjaRodzaj wypadkuPrzyczynySprawcaOfiara 7.7. Ulica Beskidzka Najechanie na słup, inny obiekt drogowy Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu Kierowca 8.8. Skrzyżowanie Aleja Korfantego - Misjonarzy Oblatów Potrącenie rowerzysty Nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych – alkoh. Kierowca (rowerzysta) Kierowca (rowerzysta) 9.9. Aleja Korfantego 117 Zderzenie czołowe Inne nieustaloneKierowcaPasażer 10. Aleja Korfantego 189 Najechanie na pieszego Nieostrożne wejście przed jadącym pojazdemPieszy 11. Aleja Korfantego 136 Najechanie na pieszego Inne nieustalonePieszy 12. Skrzyżowanie ulic Chorzowskiej DK 79 i Piastów Najechanie na pieszego Przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym Pieszy 13. Ulica Mikołowska 113 Najechanie na pieszego Nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu KierowcaPieszy

L.p. LokalizacjaRodzaj wypadkuPrzyczynySprawcaOfiara 14. Ulica Boh.Monte Cassino (wiadukt ul.Bagienna) Zderzenie boczneNieprawidłowe cofanieKierowca 15. Skrzyżownie ulic Kościuszki i Słowików Zderzenie boczne Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu Kierowca 16. Skrzyzówanie ulic Iłakowiczówny i Górnika Najechanie na pieszego Nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu KierowcaPieszy 17.Ulica 1 Maja Najechanie na słup, inny obiekt drogowy Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu KierwocaPasażer 18.Ulica Mruczka 2 Najechanie na słup, inny obiekt drogowy Inne, nieustaloneKierowca 19. Skrzyżowanie ulic Piotrowickiej i Mazurskiej Najechanie na pieszego Przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym Pieszy Lokalizacje wypadków ze skutkiem śmiertelnym w 2008 roku cd.

L.p. LokalizacjaRodzaj wypadkuPrzyczynySprawcaOfiara 20.Ulica Wiosny Ludów 36 Najechanie na pieszego Nieostrożne wejście przed jadącym pojazdem – alkoh. Pieszy 21.Ulica Warszawska 45 Najechanie na pieszego Wejście na czerwonym świetle – alkoh. Pieszy 22.Ulica Milowicka 1 Najechanie na pieszego Inne nieustalone-Pieszy 23. Ulica Generała Jankego 243 Najechanie na pieszego Nieostrożne wejście przed jadącym pojazdem – alkoh. Pieszy 24. Ulica Strzelców Bytomskich 10 Najechanie na pieszego Nieostrożne wejście przed jadącym pojazdem Pieszy 25. Skrzyżowanie ulic Panewnickiej i Partyzantów Najechanie na pieszego Chodzenie nieprawidłową stroną drogi Pieszy 26. Skrzyżowanie ulic Armii Krajowej i Marzanny Najechanie na pieszego Nieostrożne wejście przed jadącym pojazdem Pieszy Lokalizacje wypadków ze skutkiem śmiertelnym w 2008 roku cd.

Porównanie wskaźników ciężkości wypadków w 2008 r. z podziałem administracyjnym sieci drogowej Katowic Wskaźnik ciężkości wypadków ( liczba zabitych przypadająca na 100 wypadków )

Wskaźnik liczby ofiar śmiertelnych ( liczba zabitych przypadająca na 100 rannych ) Porównanie wskaźników liczby ofiar śmiertelnych w 2008 r. z podziałem administracyjnym sieci drogowej Katowic

Wskaźnik gęstości wypadków ( liczba wypadków przypadająca na 1 km drogi ) Porównanie wskaźników gęstości wypadkowości w 2008 r. z podziałem administracyjnym sieci drogowej Katowic

Wykaz przykładowych miejsc w których zrealizowano działania dla poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w 2008 roku

Działania zrealizowane w zakresie inżynierii ruchu

.Skrzyżowanie ulic Chorzowskiej DK 79 i Sokolskiej : - modyfikacja programu sygnalizacji, - zmiana pierwszeństwa przejazdu. 1. Skrzyżowanie ulic Chorzowskiej DK 79 i Sokolskiej : - modyfikacja programu sygnalizacji, - zmiana pierwszeństwa przejazdu.

Skrzyżowanie ulic Chorzowskiej DK 79, Stęślickiego i Grundmanna : - modyfikacja programu sygnalizacji, - zmiana pierwszeństwa przejazdu. 2. Skrzyżowanie ulic Chorzowskiej DK 79, Stęślickiego i Grundmanna : - modyfikacja programu sygnalizacji, - zmiana pierwszeństwa przejazdu.

3.Ulica Bocheńskiego (odc. od Autostrady A 4 do ulicy Pukowca) : - zamknięcie przecinek w pasie rozdziału w rejonie łącznika ulicy Kolońskiej i wyjazdu z targowiska 3. Ulica Bocheńskiego (odc. od Autostrady A 4 do ulicy Pukowca) : - zamknięcie przecinek w pasie rozdziału w rejonie łącznika ulicy Kolońskiej i wyjazdu z targowiska

4.Ulica Brynowska 14 : - budowa wysepki dla pieszych tzw. azylu na przejściu 4. Ulica Brynowska 14 : - budowa wysepki dla pieszych tzw. azylu na przejściu

Działania zrealizowane w ramach prowadzonych remontów ulic

1.Ulica Powstańców (odcinek od ul.Kościuszki do ul.Francuskiej) uporządkowanie układu drogowego 1. Ulica Powstańców (odcinek od ul.Kościuszki do ul.Francuskiej) uporządkowanie układu drogowego

2.Ulica Chopina (odcinek od ul.Słowackiego do ul.Stawowej) uporządkowanie układu drogowego 2. Ulica Chopina (odcinek od ul.Słowackiego do ul.Stawowej) uporządkowanie układu drogowego

3.Ulica Krzywa uporządkowanie układu drogowego 3. Ulica Krzywa uporządkowanie układu drogowego

4.Ulica Reymonta (odcinek od ul.Ligonia do ul.Powstańców) uporządkowanie układu drogowego 4. Ulica Reymonta (odcinek od ul.Ligonia do ul.Powstańców) uporządkowanie układu drogowego

Ulica Jana III Sobieskiego (odc. od ul.Gliwickiej do ul.Mickiewicza) uporządkowanie układu drogowego 6. Ulica Jana III Sobieskiego (odc. od ul.Gliwickiej do ul.Mickiewicza) uporządkowanie układu drogowego

Ulica Andrzeja uporządkowanie układu drogowego 7. Ulica Andrzeja uporządkowanie układu drogowego

Działania inwestycyjne

Przedłużenie ulicy Damrota do ulicy Francuskiej - budowa nowego połączenia drogowego, - sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ulic Francuskiej i Damrota 1. Przedłużenie ulicy Damrota do ulicy Francuskiej - budowa nowego połączenia drogowego, - sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ulic Francuskiej i Damrota

Skrzyżowanie ulic Załęskiej i Ligockiej : - budowa minironda 2. Skrzyżowanie ulic Załęskiej i Ligockiej : - budowa minironda

Skrzyżowanie ulic Generała Le Ronda, Leopolda, Siemianowickiej i Budowlanej : - budowa minironda 3. Skrzyżowanie ulic Generała Le Ronda, Leopolda, Siemianowickiej i Budowlanej : - budowa minironda

Ulica Gliwicka (odcinek od ulicy Żelaznej do ulicy Brackiej) : zakończenie modernizacji ulicy po wymianie kanalizacji i przebudowie torowiska tramwajowego 4. Ulica Gliwicka (odcinek od ulicy Żelaznej do ulicy Brackiej) : zakończenie modernizacji ulicy po wymianie kanalizacji i przebudowie torowiska tramwajowego

Węzeł drogowy Autostrady A 4 i ulicy Murckowskiej : przebudowa realizowana przez GDDKiA Oddział w Katowicach 5. Węzeł drogowy Autostrady A 4 i ulicy Murckowskiej : przebudowa realizowana przez GDDKiA Oddział w Katowicach

Wykaz przykładowych miejsc w których zrealizowano działania dla poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w 2008 roku na etapie uzgadniania dokumentacji projektowej

Aktualizacje programów sygnalizacji świetlnych na skrzyżowaniach oraz przejściach dla pieszych : - 33 sygnalizacje świetlne na sieci drogowo - ulicznej Katowic - 1etap Modernizacje układu drogowego skrzyżowań oraz ciągów ulicznych : - ulica Powstańców (odc. od ul.Francuskiej do ul.Powstańców), - ulica Wita Stwosza (odc. od Pl.Miarki do ul.Powstańców), - ulica Ligonia (odc. od ul.Wita Stwosza do ul.Kościuszki), - ulica Plebiscytowa (odc. od ul.Powstańców do ul.Domina). Skrzyżowanie jezdni zbiorczych Alei Roździeńskiego DK 86 z ulicami Gen.Hallera i Strzelców Bytomskich : - zaopiniowanie projektu organizacji ruchu dla budowy sygnalizacji świetlnej, planowanej do realizacji przez GDDKiA Oddział w Katowicach w 2009r. Skrzyżowanie jezdni zbiorczych Alei Roździeńskiego DK 86 z ulicami Gen.Hallera i Strzelców Bytomskich : - zaopiniowanie projektu organizacji ruchu dla budowy sygnalizacji świetlnej, planowanej do realizacji przez GDDKiA Oddział w Katowicach w 2009r.

Analiza miejsc o podwyższonej wypadkowości w których zrealizowano w 2008 roku lub planowane są działaniach dla poprawy BRD w najbliższych latach

Skrzyżowanie ulic Chorzowskiej, Brackiej i Złotej : Rodzaj wypadków : - wymuszenia pierwszeństwa przejazdu, - zderzenia boczne Podjęte działania : Zatwierdzenie projektu organizacji ruchu do realizacji, obejmującego : - aktualizację programu sygnalizacji, - wprowadzenie detekcji, - zmianę organizacji ruchu. 1. Skrzyżowanie ulic Chorzowskiej, Brackiej i Złotej : Rodzaj wypadków : - wymuszenia pierwszeństwa przejazdu, - zderzenia boczne Podjęte działania : Zatwierdzenie projektu organizacji ruchu do realizacji, obejmującego : - aktualizację programu sygnalizacji, - wprowadzenie detekcji, - zmianę organizacji ruchu.

Skrzyżowanie ulic Kościuszki DK 81 i Kolejowej : Rodzaj wypadków : - wymuszenia pierwszeństwa przejazdu, - zderzenia boczne Podjęte działania : Planowana przebudowa skrzyżowania w ramach realizacji zadania Zmiana przebiegu DK Nr 81 na odcinku od ul.Kościuszki do ul.Murckowskiej. Termin wykonania opracowania do końca 2009r. 2. Skrzyżowanie ulic Kościuszki DK 81 i Kolejowej : Rodzaj wypadków : - wymuszenia pierwszeństwa przejazdu, - zderzenia boczne Podjęte działania : Planowana przebudowa skrzyżowania w ramach realizacji zadania Zmiana przebiegu DK Nr 81 na odcinku od ul.Kościuszki do ul.Murckowskiej. Termin wykonania opracowania do końca 2009r.

Skrzyżowanie ulic Kościuszki DK 81 i Armii Krajowej : Rodzaj wypadków : - potrącenia pieszych, - zderzenia boczne Podjęte działania : Planowana przebudowa skrzyżowania w ramach realizacji zadania Zmiana przebiegu DK Nr 81 na odcinku od ul.Kościuszki do ul.Murckowskiej. Termin wykonania opracowania do końca 2009r. 3. Skrzyżowanie ulic Kościuszki DK 81 i Armii Krajowej : Rodzaj wypadków : - potrącenia pieszych, - zderzenia boczne Podjęte działania : Planowana przebudowa skrzyżowania w ramach realizacji zadania Zmiana przebiegu DK Nr 81 na odcinku od ul.Kościuszki do ul.Murckowskiej. Termin wykonania opracowania do końca 2009r.

Węzeł drogowy ulic Pszczyńskiej, Kolistej i Karolinki : Rodzaj wypadków : - zderzenia tylne, - zderzenia boczne Podjęte działania : Planowana przebudowa węzła w ramach realizacji zadania Zmiana przebiegu DK Nr 81 na odcinku od ul.Kościuszki do ul.Murckowskiej. Termin wykonania opracowania do końca 2009r. 4. Węzeł drogowy ulic Pszczyńskiej, Kolistej i Karolinki : Rodzaj wypadków : - zderzenia tylne, - zderzenia boczne Podjęte działania : Planowana przebudowa węzła w ramach realizacji zadania Zmiana przebiegu DK Nr 81 na odcinku od ul.Kościuszki do ul.Murckowskiej. Termin wykonania opracowania do końca 2009r.

Skrzyżowanie ulic Kościuszki, Brynowskiej i Rolnej : Rodzaj wypadków : - wymuszenia pierwszeństwa przejazdu, - zderzenia boczne Podjęte działania : Zatwierdzenie projektu organizacji ruchu do realizacji, obejmującego : - aktualizację programu sygnalizacji. Przewidywane ograniczenie funkcji ul.Brynowskiej po zmianie przebiegu DK Skrzyżowanie ulic Kościuszki, Brynowskiej i Rolnej : Rodzaj wypadków : - wymuszenia pierwszeństwa przejazdu, - zderzenia boczne Podjęte działania : Zatwierdzenie projektu organizacji ruchu do realizacji, obejmującego : - aktualizację programu sygnalizacji. Przewidywane ograniczenie funkcji ul.Brynowskiej po zmianie przebiegu DK 81

Skrzyżowanie ulic Pszczyńskiej i Górniczego Stanu : Rodzaj wypadków : - nadmierna prędkość, - najechania na obiekty przy drodze Podjęte działania : - planowana korekta organizacji ruchu po zmianie przebiegu DK 81, - zasadność przeprowadzenia działań egzekucyjnych przez Policję dla respektowania ograniczenia prędkości pojazdów do 70km/h. 6. Skrzyżowanie ulic Pszczyńskiej i Górniczego Stanu : Rodzaj wypadków : - nadmierna prędkość, - najechania na obiekty przy drodze Podjęte działania : - planowana korekta organizacji ruchu po zmianie przebiegu DK 81, - zasadność przeprowadzenia działań egzekucyjnych przez Policję dla respektowania ograniczenia prędkości pojazdów do 70km/h.

7. Skrzyżowanie łącznic Alei Roździeńskiego DK Nr 86 i ulicy Generała Hallera : Rodzaj wypadków : - wymuszenia pierwszeństwa przejazdu, - zderzenia boczne Podjęte działania : Planowana przez GDDKiA Odział w Katowicach budowa sygnalizacji świetlnej Termin wykonania do końca 2009r.

Autostrada A - 4 (odcinek od ulicy Wita Stwosza do ulicy Francuskiej : Rodzaj wypadków : - zderzenia tylne, - zderzenia boczne Zdarzenia drogowe związane z czasowymi ograniczeniami ruchu kołowego oraz zmianą organizacji ruchu dla modernizacji Autostrady A - 4 od węzła Murckowska do węzła Mikołowska. 8. Autostrada A - 4 (odcinek od ulicy Wita Stwosza do ulicy Francuskiej : Rodzaj wypadków : - zderzenia tylne, - zderzenia boczne Zdarzenia drogowe związane z czasowymi ograniczeniami ruchu kołowego oraz zmianą organizacji ruchu dla modernizacji Autostrady A - 4 od węzła Murckowska do węzła Mikołowska.

Ulica 1 Maja na odcinku od ul.Bohaterów Monte Cassino do ulicy Łącznej : Rodzaj wypadków : - potrącenia pieszych w rejonach przystanków Podjęte działania : Przebudowa układu drogowego w ramach modernizacji torowiska tramwajowego, budowa peronów dla obsługi pasażerów 9. Ulica 1 Maja na odcinku od ul.Bohaterów Monte Cassino do ulicy Łącznej : Rodzaj wypadków : - potrącenia pieszych w rejonach przystanków Podjęte działania : Przebudowa układu drogowego w ramach modernizacji torowiska tramwajowego, budowa peronów dla obsługi pasażerów

Plac Wolności : Rodzaj wypadków : - potrącenia pieszych Podjęte działania : Planowana zmiana organizacji ruchu po wymianie torowiska tramwajowego od Placu Wolności do Rynku. Aktualnie opracowywana jest dokumentacja techniczna na zlecenie Wydziału Inwestycji UM Katowice. 10. Plac Wolności : Rodzaj wypadków : - potrącenia pieszych Podjęte działania : Planowana zmiana organizacji ruchu po wymianie torowiska tramwajowego od Placu Wolności do Rynku. Aktualnie opracowywana jest dokumentacja techniczna na zlecenie Wydziału Inwestycji UM Katowice.

Ulica Mikołowska (odc. od ul.Jordana do ul.Kopernika) Rodzaj wypadków : - potrącenia pieszych Podjęte działania : Planowana modernizacja odcinka ulicy w rejonie ulicy Jordana (w ramach inwestycji niepublicznej) obejmująca budowę przejścia dla pieszych z tzw. azylem 11. Ulica Mikołowska (odc. od ul.Jordana do ul.Kopernika) Rodzaj wypadków : - potrącenia pieszych Podjęte działania : Planowana modernizacja odcinka ulicy w rejonie ulicy Jordana (w ramach inwestycji niepublicznej) obejmująca budowę przejścia dla pieszych z tzw. azylem

Ulica Beskidzka Rodzaj wypadków : - najechania na obiekty przy drodze, - nadmierna prędkość. Podjęte działania : Wprowadzone na początku 2009 roku ograniczenie prędkości pojazdów odpowiednio do 70 km/h, 50 km/h oraz oznakowanie ostrzegawcze na podstawie projektu organizacji ruchu opracowanego przez Wydział Rozwoju Miasta 12. Ulica Beskidzka Rodzaj wypadków : - najechania na obiekty przy drodze, - nadmierna prędkość. Podjęte działania : Wprowadzone na początku 2009 roku ograniczenie prędkości pojazdów odpowiednio do 70 km/h, 50 km/h oraz oznakowanie ostrzegawcze na podstawie projektu organizacji ruchu opracowanego przez Wydział Rozwoju Miasta

Ocena stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego na sieci drogowej Katowic

Poprzez modernizacje i rozbudowę układu drogowego oraz działania w zakresie inżynierii ruchu wynikające z wniosków z prowadzonych na bieżąco analiz wypadkowości, osiągnięto w okresie ciągu ostatnich pięciu lat, stanowiącym miarodajny okres do sporządzania analiz i ocen wypadkowości. Ilość wypadków drogowych w 2008 roku w odniesieniu do 2004 roku zmniejszyła się, przy stałym wzroście potoków ruchu kołowego oraz zaobserwowanym wzroście prędkości pojazdów kołowych, tj.: rok : 528 wypadków, rok : 514 wypadków, rok : 483 wypadki, rok : 550 wypadków, rok : 449 wypadków

Przykładem wzrostu natężenia ruchu na sieci drogowej Katowic jest przekrój ulicy Chorzowskiej przebiegający w śladzie Drogowej Trasy Średnicowej Przed rozpoczęciem robót związanych z realizacją DTŚ dobowe natężenie ruchu na ul.Chorzowskiej wynosiło ok. 56 tys. W roku 2007 roku natężenie ruchu w rozpatrywanym przekroju wyniosło 95 tys. pojazdów na dobę ( w tym 69 tys. w tunelu DTŚ).

Główne parametry określające ciężkość i wagę wypadków, w odniesieniu do całkowitej ilości wypadków w 2008 roku, tj. Wskaźnik ciężkości wypadków : 6,01 zabitych / 100 wypadków, Wskaźnik liczby ofiar śmiertelnych : 4,83 zabitych / 100 rannych, i są zdecydowanie niższe od wskaźników ogólnokrajowych Wskaźnik ciężkości wypadków PL: 11,08 zabitych / 100 wypadków, Wskaźnik liczby ofiar śmiertelnych PL: 8,75 zabitych / 100 rannych,

Najbardziej obciążonymi ciągami ulicznymi w Katowicach w 2008 roku pod względem ilości wypadków oraz gęstości wypadków są odpowiednio : Ulica Chorzowska Droga Krajowa Nr 79 : 24 wypadki, Autostrada A 4 ( GDDKiA ) : 18 wypadków, Ulica Generała Jankego : 16 wypadków, Ulica Bracka : 13 wyp. / km, Ulica Katowicka : 5 wyp. / km.

Analizy współczynników wypadkowości za 2008 rok na wszystkich drogach publicznych położonych w granicach administracyjnych Miasta Katowice wykazały, że gęstość wypadków na drogach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Katowicach jest prawie trzykrotnie wyższa od gęstości wypadków na drogach pozostających w zarządzie Prezydenta Miasta Katowice : drogi w zarządzie GDDKiA : 2,22 wyp / km, drogi w zarządzie Prezydenta Miasta Katowice : 0,78 wyp / km, cała sieć drogowo uliczna : 0,82 wyp. / km.

Wielkości, struktura oraz charakterystyki wskaźników wypadkowości wskazują na konieczność dalszej intensyfikacji działań w zakresie ochrony pieszych uczestników ruchu. Główny rodzaj wypadku w 2008 roku to nadal najechanie na pieszego, tj. 44,5 % ogółu wszystkich wypadków. Ciągami ulicznymi o szczególnym zagrożeniu pieszych uczestników ruchu są : - ulica Generała Jankego : 9 wypadków, - ulica Mikołowska : 7 wypadków, - ulica 1 Maja : 6 wypadków.

W 2008 roku na sieci drogowo - ulicznej Katowic wystąpiło 27 wypadków ze skutkiem śmiertelnym, w których zginęło : -7 kierujących, -16 pieszych, - 4 pasażerów.

Obserwacja zachowań pieszych uczestników ruchu drogowego w bezpośrednim rejonie przystanków komunikacji publicznej, w szczególności dotyczy to nagłego wejścia oraz przebiegania przez jezdnię, potwierdza zasadność wdrażania rozwiązań ruchowych, mających na celu maksymalne ograniczenie niebezpieczeństwa na styku pojazd - pieszy, w bezpośrednim rejonie oddziaływania przystanku. Przebudowa układu drogowego na ulicy Mikołowskiej w rejonie obiektów AWF, wykonana w ramach Programu likwidacji miejsc niebezpiecznych na drogach, realizowanego przez Ministerstwo Transportu, jest przykładem działań dla poprawy bezpieczeństwa ruchu pieszego w rejonach przystanków autobusowych. Po przeprowadzeniu modernizacji liczba wypadków w skali roku zmniejszyła się o ok.90 %, natomiast liczba kolizji o ok.60 %. Statystyki zdarzeń drogowych potwierdzają konieczność wprowadzenia powyższych rozwiązań na ciągach wzdłuż których przebiegają linie komunikacji tramwajowej tj. ulice : Aleja Korfantego, ulice : Warszawska, 1 Maja, Obrońców Westerplatte w ramach realizacji Programu rozwoju sieci szynowej na lata na terenie miasta Katowice.

Analizy miejsc o zwiększonej wypadkowości wykazały występowanie zagrożeń, których rozwiązanie nie jest możliwe poprzez zastosowanie jedynie środków Inżynierii ruchu, gdyż wymagają realizacji inwestycji komunikacyjnych, dla wyprowadzenia ruchu przejazdowego oraz tranzytowego, z terenów śródmiejskich i obszarów o intensywnej zabudowie mieszkaniowej : W szczególności dotyczy to następujących inwestycji : 1. Zmiana trasy przebiegu przez Miasto Katowice Drogi Krajowej Nr 81, z wykorzystaniem ulicy 73 Pułku Piechoty, skutkująca odciążeniem ruchowym ulicy Brynowskiej i Mikołowskiej. 2. Przedłużenie ciągu ulic Stęślickiego – Grundmanna w kierunku południowym do Autostrady A-4 i ulicy Bocheńskiego oraz w kierunku północnym do Alei Korfantego oraz Siemianowic Śląskich i Czeladzi, dla wyprowadzenia ruchu kołowego z miejskiego odcinka ulicy Mikołowskiej oraz odciążenia ciągu ulic : Misjonarzy Oblatów, Katowickiej oraz Leopolda. 3. Przedłużenie ulicy Bocheńskiego w kierunku ulicy Kościuszki DK 81, celem wyeliminowania ruchu tranzytowego oraz przejazdu pojazdów ciężarowych z dzielnicy Ligota i Panewniki. 4. Przedłużenie ulicy Bagiennej DK 79 do ulicy Obrzeżnej Zachodniej w Mysłowicach, skutkujące wyprowadzeniem ruchu ze strefy zabudowy mieszkaniowej na ulicach Lwowskiej i Oswobodzenia, w ramach planowanego przedłużenia DTŚ w kierunku wschodnim.

Analiza głównych przyczyn wypadków drogowych wykazała, że dalszy wzrost bezpieczeństwa ruchu na sieci drogowo - ulicznej miasta Katowice, możliwy jest nie tylko poprzez realizację zadań inwestycyjnych oraz z zakresu inżynierii ruchu, ale również poprzez : -zwiększenie działań egzekucyjnych przez właściwe służby w zakresie przestrzegania przez kierujących pojazdami Ustawy Prawo o ruchu drogowym, - poprawę zachowań komunikacyjnych uczestników ruchu, - wychowanie komunikacyjne dzieci i młodzieży, - kontrolę stanu technicznego pojazdów będących w ruchu na drogach, -działania marketingowe mające na celu promowanie bezpiecznego zachowania w pasie drogowym.