Analiza wypadkowości na sieci drogowej miasta Katowice za 2008 rok i porównanie za lata 2007, 2006
Dane na temat wypadkowości na sieci drogowej miasta Katowice w 2008 roku
Ilość wypadków : 449 Ilość osób rannych 559 Kierujący 205 Piesi 199 Pasażerowie 155 Ilość osób zabitych 27 Kierujący 7 Piesi 16 Pasażerowie 4
Wskaźnik ciężkości wypadków za 2008 rok : 6,01 zabitych na 100 wypadków Wskaźnik liczby ofiar śmiertelnych za 2008 rok : 4,83 zabitych na 100 rannych
Ogólna liczba 449 wypadków w 2008 roku : Winni wypadków : Kierujący wypadki Piesi - 90 wypadków Pasażerowie - 0 wypadków Inne przyczyny - 24 wypadki
Ogólna liczba 449 wypadków w 2008 roku : Dzień tygodnia w którym zdarzyło się najwięcej wypadków : Piątek 22,6 % ogółu wypadków Najbardziej niebezpieczny przedział czasowy : Godz wypadki, 44,9 % ogółu wypadków Najbardziej niebezpieczny czasookres godzinny : Godz wypadki, 9,8 % ogółu wypadków Najczęściej występujący rodzaj wypadku : Najechanie na pieszego zdarzeń, 44,5 % ogółu wypadków w których zginęło 16 pieszych
Ogólna liczba 449 wypadków w 2008 roku : Błędy po stronie pieszych: Nieostrożne wejście na jezdnię przed jadącym pojazdem - 35 wypadków Przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym - 23 wypadki Błędy po stronie kierowców : Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu - 87 wypadków Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu - 53 wypadki
Ogólna liczba 449 wypadków w 2008 roku : Nietrzeźwi uczestnicy ruchu spowodowali 7,8 % wypadków, z czego : 4,0 % ogółu wypadków przypada na kierujących 3,8 % ogółu wypadków przypada na pieszych Wypadki z rowerzystami : 26 wypadków ( 5,8 % ogółu wypadków ) w tym 19 wypadków z winy rowerzysty.
Liczba wypadków w poszczególnych miesiącach 2008 roku
Liczba wypadków z udziałem pieszych w poszczególnych miesiącach 2008 roku Błąd kierowcy Błąd pieszego
Liczba wypadków z udziałem rowerzystów w poszczególnych miesiącach 2008 roku Błąd rowerzystyBłąd kierowcy
Analiza porównawcza za lata (odniesienie do współczynników ogólnopolskich)
Liczba wypadków na sieci drogowej Katowic w latach
Porównanie ilości wypadków drogowych do ilości zarejestrowanych pojazdów w Katowicach w latach ( % ) rok 2004 : zarejestrowanych pojazdów……..528 wypadków rok 2008 : zarejestrowanych pojazdów……..449 wypadków
Liczba osób rannych w wypadkach na sieci drogowej Katowic w latach
Liczba osób zabitych w wypadkach na sieci drogowej Katowic w latach
Wskaźnik liczby ofiar śmiertelnych w latach na sieci drogowej Katowic ( liczba zabitych przypadająca na 100 rannych )
Wskaźnik ciężkości wypadków w latach na sieci drogowej Katowic ( liczba zabitych przypadająca na 100 wypadków )
Porównanie wskaźników ciężkości wypadków w 2008 r. ( liczba zabitych przypadająca na 100 wypadków )
Porównanie wskaźników liczby ofiar śmiertelnych w wypadkach w 2008 r. ( liczba zabitych przypadająca na 100 rannych )
Rozkład wypadków na sieci drogowej miasta Katowice w 2008 roku
Liczba wypadków na poszczególnych ciągach ulicznych na terenie Katowic w 2008 roku
Gęstość wypadków na poszczególnych ciągach ulicznych na terenie Katowic w 2008 roku
Liczba wypadków z udziałem pieszych na poszczególnych ciągach ulicznych na terenie Katowic w 2008 roku
Gęstość wypadków z udziałem pieszych na poszczególnych ciągach ulicznych na terenie Katowic w 2008 roku
Lokalizacje wypadków ze skutkiem śmiertelnym w 2008 roku L.p. LokalizacjaRodzaj wypadkuPrzyczynySprawcaOfiara Drogi w zarządzie GDDK i A Oddział w Katowicach - długość 14,4 km 1. Autostrada Małopolska A 4 Zderzenie boczne Nieprawidłowa zmiana pasa ruchu KierowcaPasażer 2. Aleja Roździeńskiego DK 86 Najechanie na pieszego Przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym Pieszy Drogi w zarządzie MZU i M Katowice - długość 532,3 km 3. Ulica Kościuszki (rejon Famur ) Najechanie na pieszego Nieostrożne wejście przed jadącym pojazdemPieszy 4. Skrzyżowanie ulic Kościuszki DK 81 i Generała Jankego Najechanie na pieszego Chodzenie nieprawidłową stroną drogi Pieszy 5. Drogowa Trasa Średnicowa Najechanie na słup, inny obiekt drogowy Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu Kierowca 6. Ulica Beskidzka Najechanie na słup, inny obiekt drogowy Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu - alkoh. Kierowca Kierowca Pasażer
Lokalizacje wypadków ze skutkiem śmiertelnym w 2008 roku cd. Lp.LokalizacjaRodzaj wypadkuPrzyczynySprawcaOfiara 7.7. Ulica Beskidzka Najechanie na słup, inny obiekt drogowy Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu Kierowca 8.8. Skrzyżowanie Aleja Korfantego - Misjonarzy Oblatów Potrącenie rowerzysty Nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych – alkoh. Kierowca (rowerzysta) Kierowca (rowerzysta) 9.9. Aleja Korfantego 117 Zderzenie czołowe Inne nieustaloneKierowcaPasażer 10. Aleja Korfantego 189 Najechanie na pieszego Nieostrożne wejście przed jadącym pojazdemPieszy 11. Aleja Korfantego 136 Najechanie na pieszego Inne nieustalonePieszy 12. Skrzyżowanie ulic Chorzowskiej DK 79 i Piastów Najechanie na pieszego Przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym Pieszy 13. Ulica Mikołowska 113 Najechanie na pieszego Nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu KierowcaPieszy
L.p. LokalizacjaRodzaj wypadkuPrzyczynySprawcaOfiara 14. Ulica Boh.Monte Cassino (wiadukt ul.Bagienna) Zderzenie boczneNieprawidłowe cofanieKierowca 15. Skrzyżownie ulic Kościuszki i Słowików Zderzenie boczne Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu Kierowca 16. Skrzyzówanie ulic Iłakowiczówny i Górnika Najechanie na pieszego Nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu KierowcaPieszy 17.Ulica 1 Maja Najechanie na słup, inny obiekt drogowy Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu KierwocaPasażer 18.Ulica Mruczka 2 Najechanie na słup, inny obiekt drogowy Inne, nieustaloneKierowca 19. Skrzyżowanie ulic Piotrowickiej i Mazurskiej Najechanie na pieszego Przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym Pieszy Lokalizacje wypadków ze skutkiem śmiertelnym w 2008 roku cd.
L.p. LokalizacjaRodzaj wypadkuPrzyczynySprawcaOfiara 20.Ulica Wiosny Ludów 36 Najechanie na pieszego Nieostrożne wejście przed jadącym pojazdem – alkoh. Pieszy 21.Ulica Warszawska 45 Najechanie na pieszego Wejście na czerwonym świetle – alkoh. Pieszy 22.Ulica Milowicka 1 Najechanie na pieszego Inne nieustalone-Pieszy 23. Ulica Generała Jankego 243 Najechanie na pieszego Nieostrożne wejście przed jadącym pojazdem – alkoh. Pieszy 24. Ulica Strzelców Bytomskich 10 Najechanie na pieszego Nieostrożne wejście przed jadącym pojazdem Pieszy 25. Skrzyżowanie ulic Panewnickiej i Partyzantów Najechanie na pieszego Chodzenie nieprawidłową stroną drogi Pieszy 26. Skrzyżowanie ulic Armii Krajowej i Marzanny Najechanie na pieszego Nieostrożne wejście przed jadącym pojazdem Pieszy Lokalizacje wypadków ze skutkiem śmiertelnym w 2008 roku cd.
Porównanie wskaźników ciężkości wypadków w 2008 r. z podziałem administracyjnym sieci drogowej Katowic Wskaźnik ciężkości wypadków ( liczba zabitych przypadająca na 100 wypadków )
Wskaźnik liczby ofiar śmiertelnych ( liczba zabitych przypadająca na 100 rannych ) Porównanie wskaźników liczby ofiar śmiertelnych w 2008 r. z podziałem administracyjnym sieci drogowej Katowic
Wskaźnik gęstości wypadków ( liczba wypadków przypadająca na 1 km drogi ) Porównanie wskaźników gęstości wypadkowości w 2008 r. z podziałem administracyjnym sieci drogowej Katowic
Wykaz przykładowych miejsc w których zrealizowano działania dla poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w 2008 roku
Działania zrealizowane w zakresie inżynierii ruchu
.Skrzyżowanie ulic Chorzowskiej DK 79 i Sokolskiej : - modyfikacja programu sygnalizacji, - zmiana pierwszeństwa przejazdu. 1. Skrzyżowanie ulic Chorzowskiej DK 79 i Sokolskiej : - modyfikacja programu sygnalizacji, - zmiana pierwszeństwa przejazdu.
Skrzyżowanie ulic Chorzowskiej DK 79, Stęślickiego i Grundmanna : - modyfikacja programu sygnalizacji, - zmiana pierwszeństwa przejazdu. 2. Skrzyżowanie ulic Chorzowskiej DK 79, Stęślickiego i Grundmanna : - modyfikacja programu sygnalizacji, - zmiana pierwszeństwa przejazdu.
3.Ulica Bocheńskiego (odc. od Autostrady A 4 do ulicy Pukowca) : - zamknięcie przecinek w pasie rozdziału w rejonie łącznika ulicy Kolońskiej i wyjazdu z targowiska 3. Ulica Bocheńskiego (odc. od Autostrady A 4 do ulicy Pukowca) : - zamknięcie przecinek w pasie rozdziału w rejonie łącznika ulicy Kolońskiej i wyjazdu z targowiska
4.Ulica Brynowska 14 : - budowa wysepki dla pieszych tzw. azylu na przejściu 4. Ulica Brynowska 14 : - budowa wysepki dla pieszych tzw. azylu na przejściu
Działania zrealizowane w ramach prowadzonych remontów ulic
1.Ulica Powstańców (odcinek od ul.Kościuszki do ul.Francuskiej) uporządkowanie układu drogowego 1. Ulica Powstańców (odcinek od ul.Kościuszki do ul.Francuskiej) uporządkowanie układu drogowego
2.Ulica Chopina (odcinek od ul.Słowackiego do ul.Stawowej) uporządkowanie układu drogowego 2. Ulica Chopina (odcinek od ul.Słowackiego do ul.Stawowej) uporządkowanie układu drogowego
3.Ulica Krzywa uporządkowanie układu drogowego 3. Ulica Krzywa uporządkowanie układu drogowego
4.Ulica Reymonta (odcinek od ul.Ligonia do ul.Powstańców) uporządkowanie układu drogowego 4. Ulica Reymonta (odcinek od ul.Ligonia do ul.Powstańców) uporządkowanie układu drogowego
Ulica Jana III Sobieskiego (odc. od ul.Gliwickiej do ul.Mickiewicza) uporządkowanie układu drogowego 6. Ulica Jana III Sobieskiego (odc. od ul.Gliwickiej do ul.Mickiewicza) uporządkowanie układu drogowego
Ulica Andrzeja uporządkowanie układu drogowego 7. Ulica Andrzeja uporządkowanie układu drogowego
Działania inwestycyjne
Przedłużenie ulicy Damrota do ulicy Francuskiej - budowa nowego połączenia drogowego, - sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ulic Francuskiej i Damrota 1. Przedłużenie ulicy Damrota do ulicy Francuskiej - budowa nowego połączenia drogowego, - sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ulic Francuskiej i Damrota
Skrzyżowanie ulic Załęskiej i Ligockiej : - budowa minironda 2. Skrzyżowanie ulic Załęskiej i Ligockiej : - budowa minironda
Skrzyżowanie ulic Generała Le Ronda, Leopolda, Siemianowickiej i Budowlanej : - budowa minironda 3. Skrzyżowanie ulic Generała Le Ronda, Leopolda, Siemianowickiej i Budowlanej : - budowa minironda
Ulica Gliwicka (odcinek od ulicy Żelaznej do ulicy Brackiej) : zakończenie modernizacji ulicy po wymianie kanalizacji i przebudowie torowiska tramwajowego 4. Ulica Gliwicka (odcinek od ulicy Żelaznej do ulicy Brackiej) : zakończenie modernizacji ulicy po wymianie kanalizacji i przebudowie torowiska tramwajowego
Węzeł drogowy Autostrady A 4 i ulicy Murckowskiej : przebudowa realizowana przez GDDKiA Oddział w Katowicach 5. Węzeł drogowy Autostrady A 4 i ulicy Murckowskiej : przebudowa realizowana przez GDDKiA Oddział w Katowicach
Wykaz przykładowych miejsc w których zrealizowano działania dla poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w 2008 roku na etapie uzgadniania dokumentacji projektowej
Aktualizacje programów sygnalizacji świetlnych na skrzyżowaniach oraz przejściach dla pieszych : - 33 sygnalizacje świetlne na sieci drogowo - ulicznej Katowic - 1etap Modernizacje układu drogowego skrzyżowań oraz ciągów ulicznych : - ulica Powstańców (odc. od ul.Francuskiej do ul.Powstańców), - ulica Wita Stwosza (odc. od Pl.Miarki do ul.Powstańców), - ulica Ligonia (odc. od ul.Wita Stwosza do ul.Kościuszki), - ulica Plebiscytowa (odc. od ul.Powstańców do ul.Domina). Skrzyżowanie jezdni zbiorczych Alei Roździeńskiego DK 86 z ulicami Gen.Hallera i Strzelców Bytomskich : - zaopiniowanie projektu organizacji ruchu dla budowy sygnalizacji świetlnej, planowanej do realizacji przez GDDKiA Oddział w Katowicach w 2009r. Skrzyżowanie jezdni zbiorczych Alei Roździeńskiego DK 86 z ulicami Gen.Hallera i Strzelców Bytomskich : - zaopiniowanie projektu organizacji ruchu dla budowy sygnalizacji świetlnej, planowanej do realizacji przez GDDKiA Oddział w Katowicach w 2009r.
Analiza miejsc o podwyższonej wypadkowości w których zrealizowano w 2008 roku lub planowane są działaniach dla poprawy BRD w najbliższych latach
Skrzyżowanie ulic Chorzowskiej, Brackiej i Złotej : Rodzaj wypadków : - wymuszenia pierwszeństwa przejazdu, - zderzenia boczne Podjęte działania : Zatwierdzenie projektu organizacji ruchu do realizacji, obejmującego : - aktualizację programu sygnalizacji, - wprowadzenie detekcji, - zmianę organizacji ruchu. 1. Skrzyżowanie ulic Chorzowskiej, Brackiej i Złotej : Rodzaj wypadków : - wymuszenia pierwszeństwa przejazdu, - zderzenia boczne Podjęte działania : Zatwierdzenie projektu organizacji ruchu do realizacji, obejmującego : - aktualizację programu sygnalizacji, - wprowadzenie detekcji, - zmianę organizacji ruchu.
Skrzyżowanie ulic Kościuszki DK 81 i Kolejowej : Rodzaj wypadków : - wymuszenia pierwszeństwa przejazdu, - zderzenia boczne Podjęte działania : Planowana przebudowa skrzyżowania w ramach realizacji zadania Zmiana przebiegu DK Nr 81 na odcinku od ul.Kościuszki do ul.Murckowskiej. Termin wykonania opracowania do końca 2009r. 2. Skrzyżowanie ulic Kościuszki DK 81 i Kolejowej : Rodzaj wypadków : - wymuszenia pierwszeństwa przejazdu, - zderzenia boczne Podjęte działania : Planowana przebudowa skrzyżowania w ramach realizacji zadania Zmiana przebiegu DK Nr 81 na odcinku od ul.Kościuszki do ul.Murckowskiej. Termin wykonania opracowania do końca 2009r.
Skrzyżowanie ulic Kościuszki DK 81 i Armii Krajowej : Rodzaj wypadków : - potrącenia pieszych, - zderzenia boczne Podjęte działania : Planowana przebudowa skrzyżowania w ramach realizacji zadania Zmiana przebiegu DK Nr 81 na odcinku od ul.Kościuszki do ul.Murckowskiej. Termin wykonania opracowania do końca 2009r. 3. Skrzyżowanie ulic Kościuszki DK 81 i Armii Krajowej : Rodzaj wypadków : - potrącenia pieszych, - zderzenia boczne Podjęte działania : Planowana przebudowa skrzyżowania w ramach realizacji zadania Zmiana przebiegu DK Nr 81 na odcinku od ul.Kościuszki do ul.Murckowskiej. Termin wykonania opracowania do końca 2009r.
Węzeł drogowy ulic Pszczyńskiej, Kolistej i Karolinki : Rodzaj wypadków : - zderzenia tylne, - zderzenia boczne Podjęte działania : Planowana przebudowa węzła w ramach realizacji zadania Zmiana przebiegu DK Nr 81 na odcinku od ul.Kościuszki do ul.Murckowskiej. Termin wykonania opracowania do końca 2009r. 4. Węzeł drogowy ulic Pszczyńskiej, Kolistej i Karolinki : Rodzaj wypadków : - zderzenia tylne, - zderzenia boczne Podjęte działania : Planowana przebudowa węzła w ramach realizacji zadania Zmiana przebiegu DK Nr 81 na odcinku od ul.Kościuszki do ul.Murckowskiej. Termin wykonania opracowania do końca 2009r.
Skrzyżowanie ulic Kościuszki, Brynowskiej i Rolnej : Rodzaj wypadków : - wymuszenia pierwszeństwa przejazdu, - zderzenia boczne Podjęte działania : Zatwierdzenie projektu organizacji ruchu do realizacji, obejmującego : - aktualizację programu sygnalizacji. Przewidywane ograniczenie funkcji ul.Brynowskiej po zmianie przebiegu DK Skrzyżowanie ulic Kościuszki, Brynowskiej i Rolnej : Rodzaj wypadków : - wymuszenia pierwszeństwa przejazdu, - zderzenia boczne Podjęte działania : Zatwierdzenie projektu organizacji ruchu do realizacji, obejmującego : - aktualizację programu sygnalizacji. Przewidywane ograniczenie funkcji ul.Brynowskiej po zmianie przebiegu DK 81
Skrzyżowanie ulic Pszczyńskiej i Górniczego Stanu : Rodzaj wypadków : - nadmierna prędkość, - najechania na obiekty przy drodze Podjęte działania : - planowana korekta organizacji ruchu po zmianie przebiegu DK 81, - zasadność przeprowadzenia działań egzekucyjnych przez Policję dla respektowania ograniczenia prędkości pojazdów do 70km/h. 6. Skrzyżowanie ulic Pszczyńskiej i Górniczego Stanu : Rodzaj wypadków : - nadmierna prędkość, - najechania na obiekty przy drodze Podjęte działania : - planowana korekta organizacji ruchu po zmianie przebiegu DK 81, - zasadność przeprowadzenia działań egzekucyjnych przez Policję dla respektowania ograniczenia prędkości pojazdów do 70km/h.
7. Skrzyżowanie łącznic Alei Roździeńskiego DK Nr 86 i ulicy Generała Hallera : Rodzaj wypadków : - wymuszenia pierwszeństwa przejazdu, - zderzenia boczne Podjęte działania : Planowana przez GDDKiA Odział w Katowicach budowa sygnalizacji świetlnej Termin wykonania do końca 2009r.
Autostrada A - 4 (odcinek od ulicy Wita Stwosza do ulicy Francuskiej : Rodzaj wypadków : - zderzenia tylne, - zderzenia boczne Zdarzenia drogowe związane z czasowymi ograniczeniami ruchu kołowego oraz zmianą organizacji ruchu dla modernizacji Autostrady A - 4 od węzła Murckowska do węzła Mikołowska. 8. Autostrada A - 4 (odcinek od ulicy Wita Stwosza do ulicy Francuskiej : Rodzaj wypadków : - zderzenia tylne, - zderzenia boczne Zdarzenia drogowe związane z czasowymi ograniczeniami ruchu kołowego oraz zmianą organizacji ruchu dla modernizacji Autostrady A - 4 od węzła Murckowska do węzła Mikołowska.
Ulica 1 Maja na odcinku od ul.Bohaterów Monte Cassino do ulicy Łącznej : Rodzaj wypadków : - potrącenia pieszych w rejonach przystanków Podjęte działania : Przebudowa układu drogowego w ramach modernizacji torowiska tramwajowego, budowa peronów dla obsługi pasażerów 9. Ulica 1 Maja na odcinku od ul.Bohaterów Monte Cassino do ulicy Łącznej : Rodzaj wypadków : - potrącenia pieszych w rejonach przystanków Podjęte działania : Przebudowa układu drogowego w ramach modernizacji torowiska tramwajowego, budowa peronów dla obsługi pasażerów
Plac Wolności : Rodzaj wypadków : - potrącenia pieszych Podjęte działania : Planowana zmiana organizacji ruchu po wymianie torowiska tramwajowego od Placu Wolności do Rynku. Aktualnie opracowywana jest dokumentacja techniczna na zlecenie Wydziału Inwestycji UM Katowice. 10. Plac Wolności : Rodzaj wypadków : - potrącenia pieszych Podjęte działania : Planowana zmiana organizacji ruchu po wymianie torowiska tramwajowego od Placu Wolności do Rynku. Aktualnie opracowywana jest dokumentacja techniczna na zlecenie Wydziału Inwestycji UM Katowice.
Ulica Mikołowska (odc. od ul.Jordana do ul.Kopernika) Rodzaj wypadków : - potrącenia pieszych Podjęte działania : Planowana modernizacja odcinka ulicy w rejonie ulicy Jordana (w ramach inwestycji niepublicznej) obejmująca budowę przejścia dla pieszych z tzw. azylem 11. Ulica Mikołowska (odc. od ul.Jordana do ul.Kopernika) Rodzaj wypadków : - potrącenia pieszych Podjęte działania : Planowana modernizacja odcinka ulicy w rejonie ulicy Jordana (w ramach inwestycji niepublicznej) obejmująca budowę przejścia dla pieszych z tzw. azylem
Ulica Beskidzka Rodzaj wypadków : - najechania na obiekty przy drodze, - nadmierna prędkość. Podjęte działania : Wprowadzone na początku 2009 roku ograniczenie prędkości pojazdów odpowiednio do 70 km/h, 50 km/h oraz oznakowanie ostrzegawcze na podstawie projektu organizacji ruchu opracowanego przez Wydział Rozwoju Miasta 12. Ulica Beskidzka Rodzaj wypadków : - najechania na obiekty przy drodze, - nadmierna prędkość. Podjęte działania : Wprowadzone na początku 2009 roku ograniczenie prędkości pojazdów odpowiednio do 70 km/h, 50 km/h oraz oznakowanie ostrzegawcze na podstawie projektu organizacji ruchu opracowanego przez Wydział Rozwoju Miasta
Ocena stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego na sieci drogowej Katowic
Poprzez modernizacje i rozbudowę układu drogowego oraz działania w zakresie inżynierii ruchu wynikające z wniosków z prowadzonych na bieżąco analiz wypadkowości, osiągnięto w okresie ciągu ostatnich pięciu lat, stanowiącym miarodajny okres do sporządzania analiz i ocen wypadkowości. Ilość wypadków drogowych w 2008 roku w odniesieniu do 2004 roku zmniejszyła się, przy stałym wzroście potoków ruchu kołowego oraz zaobserwowanym wzroście prędkości pojazdów kołowych, tj.: rok : 528 wypadków, rok : 514 wypadków, rok : 483 wypadki, rok : 550 wypadków, rok : 449 wypadków
Przykładem wzrostu natężenia ruchu na sieci drogowej Katowic jest przekrój ulicy Chorzowskiej przebiegający w śladzie Drogowej Trasy Średnicowej Przed rozpoczęciem robót związanych z realizacją DTŚ dobowe natężenie ruchu na ul.Chorzowskiej wynosiło ok. 56 tys. W roku 2007 roku natężenie ruchu w rozpatrywanym przekroju wyniosło 95 tys. pojazdów na dobę ( w tym 69 tys. w tunelu DTŚ).
Główne parametry określające ciężkość i wagę wypadków, w odniesieniu do całkowitej ilości wypadków w 2008 roku, tj. Wskaźnik ciężkości wypadków : 6,01 zabitych / 100 wypadków, Wskaźnik liczby ofiar śmiertelnych : 4,83 zabitych / 100 rannych, i są zdecydowanie niższe od wskaźników ogólnokrajowych Wskaźnik ciężkości wypadków PL: 11,08 zabitych / 100 wypadków, Wskaźnik liczby ofiar śmiertelnych PL: 8,75 zabitych / 100 rannych,
Najbardziej obciążonymi ciągami ulicznymi w Katowicach w 2008 roku pod względem ilości wypadków oraz gęstości wypadków są odpowiednio : Ulica Chorzowska Droga Krajowa Nr 79 : 24 wypadki, Autostrada A 4 ( GDDKiA ) : 18 wypadków, Ulica Generała Jankego : 16 wypadków, Ulica Bracka : 13 wyp. / km, Ulica Katowicka : 5 wyp. / km.
Analizy współczynników wypadkowości za 2008 rok na wszystkich drogach publicznych położonych w granicach administracyjnych Miasta Katowice wykazały, że gęstość wypadków na drogach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Katowicach jest prawie trzykrotnie wyższa od gęstości wypadków na drogach pozostających w zarządzie Prezydenta Miasta Katowice : drogi w zarządzie GDDKiA : 2,22 wyp / km, drogi w zarządzie Prezydenta Miasta Katowice : 0,78 wyp / km, cała sieć drogowo uliczna : 0,82 wyp. / km.
Wielkości, struktura oraz charakterystyki wskaźników wypadkowości wskazują na konieczność dalszej intensyfikacji działań w zakresie ochrony pieszych uczestników ruchu. Główny rodzaj wypadku w 2008 roku to nadal najechanie na pieszego, tj. 44,5 % ogółu wszystkich wypadków. Ciągami ulicznymi o szczególnym zagrożeniu pieszych uczestników ruchu są : - ulica Generała Jankego : 9 wypadków, - ulica Mikołowska : 7 wypadków, - ulica 1 Maja : 6 wypadków.
W 2008 roku na sieci drogowo - ulicznej Katowic wystąpiło 27 wypadków ze skutkiem śmiertelnym, w których zginęło : -7 kierujących, -16 pieszych, - 4 pasażerów.
Obserwacja zachowań pieszych uczestników ruchu drogowego w bezpośrednim rejonie przystanków komunikacji publicznej, w szczególności dotyczy to nagłego wejścia oraz przebiegania przez jezdnię, potwierdza zasadność wdrażania rozwiązań ruchowych, mających na celu maksymalne ograniczenie niebezpieczeństwa na styku pojazd - pieszy, w bezpośrednim rejonie oddziaływania przystanku. Przebudowa układu drogowego na ulicy Mikołowskiej w rejonie obiektów AWF, wykonana w ramach Programu likwidacji miejsc niebezpiecznych na drogach, realizowanego przez Ministerstwo Transportu, jest przykładem działań dla poprawy bezpieczeństwa ruchu pieszego w rejonach przystanków autobusowych. Po przeprowadzeniu modernizacji liczba wypadków w skali roku zmniejszyła się o ok.90 %, natomiast liczba kolizji o ok.60 %. Statystyki zdarzeń drogowych potwierdzają konieczność wprowadzenia powyższych rozwiązań na ciągach wzdłuż których przebiegają linie komunikacji tramwajowej tj. ulice : Aleja Korfantego, ulice : Warszawska, 1 Maja, Obrońców Westerplatte w ramach realizacji Programu rozwoju sieci szynowej na lata na terenie miasta Katowice.
Analizy miejsc o zwiększonej wypadkowości wykazały występowanie zagrożeń, których rozwiązanie nie jest możliwe poprzez zastosowanie jedynie środków Inżynierii ruchu, gdyż wymagają realizacji inwestycji komunikacyjnych, dla wyprowadzenia ruchu przejazdowego oraz tranzytowego, z terenów śródmiejskich i obszarów o intensywnej zabudowie mieszkaniowej : W szczególności dotyczy to następujących inwestycji : 1. Zmiana trasy przebiegu przez Miasto Katowice Drogi Krajowej Nr 81, z wykorzystaniem ulicy 73 Pułku Piechoty, skutkująca odciążeniem ruchowym ulicy Brynowskiej i Mikołowskiej. 2. Przedłużenie ciągu ulic Stęślickiego – Grundmanna w kierunku południowym do Autostrady A-4 i ulicy Bocheńskiego oraz w kierunku północnym do Alei Korfantego oraz Siemianowic Śląskich i Czeladzi, dla wyprowadzenia ruchu kołowego z miejskiego odcinka ulicy Mikołowskiej oraz odciążenia ciągu ulic : Misjonarzy Oblatów, Katowickiej oraz Leopolda. 3. Przedłużenie ulicy Bocheńskiego w kierunku ulicy Kościuszki DK 81, celem wyeliminowania ruchu tranzytowego oraz przejazdu pojazdów ciężarowych z dzielnicy Ligota i Panewniki. 4. Przedłużenie ulicy Bagiennej DK 79 do ulicy Obrzeżnej Zachodniej w Mysłowicach, skutkujące wyprowadzeniem ruchu ze strefy zabudowy mieszkaniowej na ulicach Lwowskiej i Oswobodzenia, w ramach planowanego przedłużenia DTŚ w kierunku wschodnim.
Analiza głównych przyczyn wypadków drogowych wykazała, że dalszy wzrost bezpieczeństwa ruchu na sieci drogowo - ulicznej miasta Katowice, możliwy jest nie tylko poprzez realizację zadań inwestycyjnych oraz z zakresu inżynierii ruchu, ale również poprzez : -zwiększenie działań egzekucyjnych przez właściwe służby w zakresie przestrzegania przez kierujących pojazdami Ustawy Prawo o ruchu drogowym, - poprawę zachowań komunikacyjnych uczestników ruchu, - wychowanie komunikacyjne dzieci i młodzieży, - kontrolę stanu technicznego pojazdów będących w ruchu na drogach, -działania marketingowe mające na celu promowanie bezpiecznego zachowania w pasie drogowym.