Programowanie w PMC.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wykład 5: Dyskretna Transformata Fouriera, FFT i Algorytm Goertzela
Advertisements

Instrukcje - wprowadzenie
Egzamin.
Schemat blokowy M START KONIEC
Programowanie obiektowe
Wykonał : Marcin Sparniuk
Imperatywne modele obliczeń Copyright, 2000 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do.
Algorytmy – różne przykłady
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
Podstawowe składniki funkcjonalne procesora i ich rola.
ARCHITEKTURA KOMPUTERÓW definicja komputera PROCESOR PAMIĘĆ OPERACYJNA URZĄDZENIA ZEWNĘTRZNE.
Programowanie imperatywne i język C
WARTOŚĆ BEZWZGLĘDNA Z LICZBY
Komputer, procesor, rozkaz.
Dr Anna Kwiatkowska Instytut Informatyki
ZARZĄDZANIE PROCESAMI
Zapis informacji Dr Anna Kwiatkowska.
ALGORYTMY Opracowała: ELŻBIETA SARKOWICZ
Temat 3: Co to znaczy, że komputer ma pamięć? Czy można ją zmierzyć?
Ułamki zwykłe i liczby mieszane.
SIEĆ P2P 1. Definicja sieci równouprawnionej. To taka sieć, która składa się z komputerów o takim samym priorytecie ważności, a każdy z nich może pełnić.
Podstawy programowania
POJĘCIE ALGORYTMU Pojęcie algorytmu Etapy rozwiązywania zadań
Technika Mikroprocesorowa 1
Instrukcje sterujące część 1
Programowanie strukturalne i obiektowe
© A. Jędryczkowski – 2006 r. © A. Jędryczkowski – 2006 r.
Microsoft Office Excel
TABLICE C++.
Ocena przydatności algorytmu – czas działania (złożoność czasowa)
Metodyka nauczania Informatyki
Centrum Kształcenia Ustawicznego im. St. Staszica w Koszalinie
BUDOWANIE SCHEMATU BLOKOWEGO REALIZUJĄCEGO PROSTY ALGORYTM
Projektowanie tabeli w arkuszu kalkulacyjnym
Modele obliczeń i granice obliczalności Copyright, 1999 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Jak tworzyć algorytmy.? Sposób krok po kroku..
Łódź, 3 października 2013 r. Katedra Analizy Nieliniowej, WMiI UŁ Podstawy Programowania Programy różne w C++
Systemy liczbowe.
Proste obliczenia w arkuszu
Tablice w Turbo Pascalu.
ALGORYTMY I ALGORYTMIKA
Matematyka i system dwójkowy
schemat tworzenia kodu liczby dwójkowej z dziesiętnej
KONKURS ZANIM ROZPOCZNIEMY PREZENTACJĘ ZAPRASZAMY DO WZIĘCIA UDZIAŁU W KONKURSIE NA NAJSZYBSZE ROZWIĄZANIE UKŁADU RÓWNAŃ.
Algorytmika.
Algorytmika Iteracje autor: Tadeusz Lachawiec.
ALGORYTMY Co to jest algorytm ? Cechy algorytmu Budowa algorytmów
Algorytm blokowy Delta Nilu .
Obliczalność czyli co da się policzyć i jak Model obliczeń maszyna licznikowa dr Kamila Barylska.
Metody numeryczne szukanie pierwiastka metodą bisekcji
Procesor, pamięć, przerwania, WE/WY, …
Algorytmy- Wprowadzenie do programowania
Zasady arytmetyki dwójkowej
Małgorzata Sałacińska
Rozwiązanie zagadki nr 2
Pętle Zajęcia 6.
Pętle – instrukcje powtórzeń
Tryby adresowania i formaty rozkazów mikroprocesora
Dokumentacja programu komputerowego i etapy tworzenia programów.
Wstęp do programowania Wykład 1
RODZAJE ALGORYTMÓW 2.-warunkowe 1.-liniowe i=i+1 3.-iteracyjne.
Algorytmy. Co to jest algorytm? Przepis prowadzący do rozwiązania zadania.
Algorytmy, sposoby ich zapisu.1 Algorytm to uporządkowany opis postępowania przy rozwiązywaniu problemu z uwzględnieniem opisu danych oraz opisu kolejnych.
Programowanie strukturalne i obiektowe Klasa I. Podstawowe pojęcia dotyczące programowania 1. Problem 2. Algorytm 3. Komputer 4. Program komputerowy 5.
Sposoby zapisu algorytmu
Rozdział 5 REKURENCJA.
Technika Mikroprocesorowa 1
Egzamin.
POJĘCIE ALGORYTMU Wstęp do informatyki Pojęcie algorytmu
Zapis prezentacji:

Programowanie w PMC

W prezentacji Wstęp Polecenia programu PMC Dodawanie ciągu n liczb Silnia liczby n Szukanie liczb ujemnych w ciągu n liczb

Wprowadzenie Nauka programowania komputerów jest zadaniem bardzo trudnym. Współczesny sprzęt informatyczny ma za sobą długą drogę rozwoju i osiągnął wysoki stopień komplikacji będący barierą dla początkujących, którzy chcieliby poznać zasady programowania w języku bezpośrednio rozumianym przez procesor, czyli w asemblerze. Moim celem jest zmniejszenie chaosu oraz złożoności systemów rzeczywistych i przybliżenie wam Przykładowej Maszyny Cyfrowej czyli PMC, która ma prostą i zrozumiałą konstrukcję oraz niewielki zestaw rozkazów. Dzięki tym cechom będziemy mogli szybko nauczyć się jej budowy i skoncentrować na samym programowaniu.

Program PMC Licznik rozkazów Będzie nas informował który krok programu aktualnie wykonujemy Kod programu Rejestr rozkazów Odpowiedzialny za przekodowanie kodu binarnego na konkretny rozkaz Przykład: dodaj liczbę Dane Wejściowe Wyjściowe Akumulator Pamięć podręczna w której dokonujemy obliczeń Wykonuje program Uruchomia program krok po kroku Uruchomia program jako kolejne kroki procesora Menu

Polecenia PMC ZD 27 – polecenie zeruj akumulator i dodaj liczbę z komórki 27 Przykład: Początek: Polecenie: Wynik: ZD 27 DO 27 – polecenie dodaje do akumulatora liczbę z komórki 27 OD 27 – polecenie odejmuje od akumulatora liczbę z komórki 27 MN 27 – polecenie mnoży akumulator przez liczbę z komórki 27 Przykład: Początek: Polecenie: Wynik: OD 27

Przeadresowywanie komórek Polecenia PMC PA 27 – polecenie zeruj wartość komórki 27 i zapamiętuje w niej wartość akumulatora Przykład: Początek: Polecenie: Wynik: PA 27 Uwagi: Do akumulatora możemy wprowadzać nie tylko liczby ale i polecenia (np. DO 26) Przeadresowywanie komórek

Polecenia PMC Instrukcje skoku: SK 10 – wykonanie tego rozkazu powoduje bezwarunkowy przeskok wykonywanego programu do komórki o adresie 10 SS 0 – wykonanie tego rozkazu powoduje bezwarunkowy przeskok wykonywanego programu do komórki o adresie 0 i zatrzymanie programu SM 10 – wykonanie tego rozkazu powoduje skok do komórki o adresie 10 w momencie kiedy wartość akumulatora będzie ujemna w przeciwnym razie program przejdzie do następnej komórki Menu

Dodawanie liczb NO TO DO DZIEŁA Spróbujmy teraz napisać prosty program dodający sześć liczb Trzy etapy tworzenia programu: Stwórz dobry algorytm rozwiązujący problem Na podstawie algorytmu zaprogramuj maszynę cyfrową Przetestuj program aby mieć pewność, że działa prawidłowo NO TO DO DZIEŁA

Dodawanie n liczb A L G O R Y T M Rozpoczynamy pracę programu Wczytujemy ilość liczb oraz ich wartości A L G O R Y T M Ustawiamy indeks i = 1 oraz zerujemy sumę liczb Dodajemy pierwszą liczbę do sumy Pytamy program czy dodał już wszystkie liczby Jeśli nie to zwiększamy indeks i o 1 aby w następnej pętli programu dodać kolejną liczbę Jeśli warunek był spełniony wypisujemy wynik sumy liczb „s” Kończymy pracę programu

Dodawanie n liczb P R O G A M D A N E Dodajemy kolejne liczby Obliczamy liczbę n - i - 1 Sprawdzamy czy jest ona ujemna, jeśli tak to skaczemy do komórki 13, jeśli nie to wykonujemy rozkaz z komórki 7 Zmieniamy i na i + 1 Przeadresowujemy komórkę o 1 aby w kolejnej pętli program dodał następną liczbę Zapętlamy program D A N E Wprowadzone liczby: -14, 3, 6, -5, -7, 11, 24 Liczba i Menu Ilość liczb Pomocnicza jedynka do obliczeń Wynik

Silnia liczby n A L G O R Y T M Rozpoczynamy pracę programu Wczytujemy liczbę n A L G O R Y T M Sprawdzamy czy n nie jest liczbą ujemną Jeśli nie jest to za zmienną i przyjmujemy 1 Za s (wynik silni) podstawiamy i Pytamy program czy obliczył już silnię z n Jeśli nie to zwiększamy indeks i o 1 Mnożymy s przez i ponieważ n!=1*2*…*n, a następnie przechodzimy do następnej pętli z pytaniem czy już policzyliśmy silnię Jeśli warunek był spełniony wypisujemy wynik silni liczb n Kończymy pracę programu

Silnia liczby n P R O G A M D A N E Wczytujemy liczbę n Sprawdzamy czy jest ona ujemna jeśli tak to kończymy program jeśli nie to idziemy do kolejnego rozkazu P R O G A M Podstawiamy za wynik liczbę i Obliczamy liczbę n – i – 1 Sprawdzamy czy jest ona ujemna jeśli nie to podstawiamy zamiast i, i +1, a następnie wynik s mnożymy przez i Zapętlamy program Pomocnicza jedynka do obliczeń D A N E Liczba i Liczba z której policzymy silnię Wynik Menu

Obliczanie ile jest liczb ujemnych w ciągu n liczb Rozpoczynamy pracę programu A L G O R Y T M Wczytujemy liczbę n i liczby od a[1] do a[n] Pytamy program czy sprawdziliśmy już wszystkie liczby Jeśli nie to sprawdzamy czy i-ta liczba jest ujemna Jeśli nie to zwiększamy indeks i o 1 Jeśli tak to zwiększamy indeks i o 1 i doliczamy kolejną liczbę ujemną Jeśli warunek był spełniony wypisujemy wynik silni liczb n Kończymy pracę programu

Obliczanie ile jest liczb ujemnych w ciągu n liczb Zmniejszamy ilość liczb o jeden Program pyta czy sprawdziliśmy już wszystkie liczby P R O G A M Zapamiętujemy nową ilość liczb W czytujemy i-tą liczbę i sprawdzamy czy jest ona ujemna Jeśli nie jest ona ujemna to przeadresowywujemy komórki tak aby w nowej pętli program badał następną liczbę Jeśli tak to zliczmy ilość liczb ujemnych, przeadresowywujemy komórki i przechodzimy do badania następnej liczby D A N E Wprowadzone liczby: -14, 3, 6, -5, -7, 11, 24 Pomocnicza jedynka do obliczeń Ilość liczb Menu Wynik

Podsumowanie Dziękuję za uwagę