Główne zasady działania ZMOKU w ramach pl

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Skrócona instrukcja składania wniosków o wpis do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą z użyciem profilu zaufanego (e-PUAP) lub bezpiecznego.
Advertisements

Zmiana nazwiska.
Biuletyny Informacji Publicznej we Wrotach Małopolski jako wstęp do elektronicznego województwa Kraków, 2 kwietnia 2004 r.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw.
Skrócona instrukcja składania wniosków o zmianę wpisu do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą z użyciem profilu zaufanego (e-PUAP) lub.
Ministerstwo Sprawiedliwości
Platforma A2A PA2A.
Akty stanu cywilnego.
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
EWIDENCJA DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Metody identyfikacji: podpis elektroniczny, ePUAP, biometryka
Dr Dariusz Adamski Prof. dr hab. Mirosław Kutyłowski
Podstawy prawne informatyzacji administracji publicznej
CEIDG.
Warszawa Pierwszy miesiąc CEIDG… doświadczenia związane z funkcjonowaniem systemów: 1. Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej.
Zadanie: Integracja oprogramowania w gminach i starostwie
REJESTR DZIAŁAŃ RATOWNICZYCH
Elektroniczny Obieg Dokumentów i Elektroniczna Skrzynka Podawcza
Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie Cyfrowy Urząd
Mobilny ePodpis już w Plusie Polkomtel i MobiTrust Warszawa, 7 stycznia 2009 – w ofercie Plus dla Firm od 9 stycznia 2009 roku.
1. 2 Elektroniczna Dystrybucja Informacji EDI, format XML Wydział Prawa i Administracji Pracownia Komputerowa.
Informatyzacja Urzędu – Obowiązki Prawne
Ustawa z dn o ewidencji ludności i dowodach osobistych
E - obywatel.
Agata Papis Kaja Pilarska
O projekcie Efektem projektu o nazwie „Przygotowanie Urzędu Miasta Tarnobrzeg do świadczenia usług publicznych drogą elektroniczną za pośrednictwem.
Podstawowe akty prawne dotyczące zadań realizowanych dla cudzoziemców
2/13 Portal Podatkowy e-Deklaracje 2.
Faktura elektroniczna, podpis elektroniczny – aspekty prawne Witold Chomiczewski, LL.M. radca prawny
Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie Reforma sieci EURES- nowe możliwości dla agencji zatrudnienia Aneta Majbańska Doradca.
Zarządzanie informacją w administracji publicznej
Rozwój portalu PUE – integracja z ePUAP
2/13 Portal Podatkowy e-Deklaracje 2.
Projekt Wojewody Opolskiego Upowszechnienie e-usług świadczonych przez administrację publiczną w województwie opolskim.
Ul. Przy Rondzie 6, adres do korespondencji: ul. Basztowa 22, Kraków tel , faks „Narodowy Program Przebudowy.
Urząd Skarbowy w Rybniku
Płatnik PIT – zmiany od 2015 roku
Procedura podejmowania działalności gospodarczej
SIO źródło danych o kształceniu zawodowym i planowane zmiany.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
INFORMACJA DOTYCZĄCA PRAC W ZAKRESIE FINANSOWANIA ZADAŃ ZLECONYCH Z ZAKRESU ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ ul. Świętokrzyska Warszawa tel.:
DOWODY OSOBISTE, EWIDENCJA LUDNOŚCI
Zmiana imienia i nazwiska
LOGO Powiatowy Urząd Pracy w Siedlcach ul. Kazimierza Pułaskiego 19/21, Siedlce CENISZ SWÓJ CZAS? NIE CHCESZ STAĆ W KOLEJKACH? ZAREJESTRUJ SIĘ PRZEZ.
Edukacja dziecka cudzoziemskiego a legalny pobyt w Polsce
E-zwolnienia Zmiany wchodzące od roku.
Grupa: administratorzy lokalni JST. Użytkownik systemu CEIDG - materiały szkoleniowe2 Informacje wstępne Zakładanie konta w CEIDG -Wybór sposobu dostępu.
Jak założyć organizację pozarządową? Od nitki do kłębka
Procedura rejestracji firmy Przed zarejestrowaniem firmy, ale kiedy nabrała ona już określonych kształtów przedsiębiorca powinien:  zdecydować co będzie.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Warszawa, r. 1 PLATFORMA USŁUG ELEKTRONICZNYCH Nowe możliwości komunikacji z ZUS.
Portal Ogłoszeń ARiMR 10 maja 2017 r. Warszawa.
INFORMACJA DOTYCZĄCA PRAC W ZAKRESIE FINANSOWANIA ZADAŃ ZLECONYCH Z ZAKRESU ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ ul. Świętokrzyska Warszawa tel.:
Uzyskiwnie podstawowych dokumentów
Dowód Osobisty i obowiązek meldnkowy
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ
autorstwa posłów z Klubu poselskiego Prawa i Sprawiedliwości
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
Procedury związane z zatrudnianiem cudzoziemców
Samorządowa Elektroniczna Platforma Informacyjna (SEPI) Kompleksowe rozwiązanie służące do udostępniania informacji i usług publicznych.
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Rejestry dłużników – likwidacja Rejestru Dłużników Niewypłacalnych, utworzenie Krajowego Rejestru Zadłużonych sędzia Aneta Komenda.
Dotacje na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, wynikające z ustaw: Prawo o aktach stanu cywilnego, o ewidencji ludności, o dowodach osobistych.
AKTY STANU CYWILNEGO OPR. JAKUB MROŻEK.
Portal Ogłoszeń ARiMR 10 maja 2017 r. Warszawa.
Podpis elektroniczny – załóż profil zaufany
Dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne w Narodowym Funduszu Zdrowia (NFZ)
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

Główne zasady działania ZMOKU w ramach pl Główne zasady działania ZMOKU w ramach pl.ID oraz harmonogram wdrożenia, sposoby komunikacji pomiędzy MSWiA, UW i Gminami Lucyna Gajda lgaj@malopolska.uw.gov.pl ul. Basztowa 22, 31-156 Kraków tel. 123 921 200, faks (12) 422 72 08 www.malopolska.uw.gov.pl

Nowa ustawa o ewidencji ludności przewiduje: likwidację dla obywateli polskich obowiązku rejestracji dotychczasowych form pobytu charakterze czasowym do 3 miesięcy pozostawia dotychczasową definicję pobytu stałego, pobyt czasowy dla obywateli RP, to pobyt powyżej 3 miesięcy bez zamiaru zmiany miejsca pobytu stałego

Nowa ustawa o ewidencji ludności przewiduje: uproszczenie zgłaszania wymeldowania przy zameldowaniu się w nowym miejscu umożliwienie zameldowania się przez pełnomocnika

Nowa ustawa o ewidencji ludności przewiduje: uproszczenie formularzy meldunkowych poprzez ograniczenie danych w nim zawartych zniesienie, w stosunku do obywateli polskich, obywateli UE, EOG oraz obywateli Konfederacji Szwajcarskiej i członków ich rodzin, sankcji karnej za niedokonanie obowiązku meldunkowego umożliwienie stosowania środków komunikacji elektronicznej - wymeldowanie, zgłoszenie wyjazdu za granicę i powrotu zza granicy

Nowa ustawa o ewidencji ludności przewiduje: wydłużeniu okres czasu w jakim obywatel polski oraz cudzoziemiec – obywatel państwa członkowskiego UE i członek rodziny obywatela UE winien zameldować się na pobyt stały lub czasowy z obecnych 4 dni do 30 dni cudzoziemcy spoza UE są obowiązani zameldować się najpóźniej 4 dnia od przybycia do danego miejsca pobytu a nie od przekroczenia granicy RP zwolnienie z obowiązku meldunkowego cudzoziemców przebywających w RP do 14 dni -

Nowa ustawa o ewidencji ludności przewiduje: ustawa uwzględnia poszanowanie praw właścicieli lokali poprzez: potwierdzenia faktu zamieszkiwania meldującego się przez właściciela lub podmiot dysponujący lokalem konieczność przedłożenie tytułu prawnego do lokalu tego właściciela lub podmiotu

Nowa ustawa o ewidencji ludności przewiduje: ustawa od dnia wejścia w życie przewiduje: ograniczenie liczby rejestrów ludności zmianę zasad zasilania rejestrów automatyczną wymianę danych między rejestrami, likwidację Wojewódzkich Zbiorów Meldunkowych

Ewidencje ludności obecnie – Zbiory meldunkowe: Zbiór danych stałych mieszkańców –G Zbiór danych byłych mieszkańców- G Zbiór danych obywateli polskich i cudzoziemców zameldowanych na pobyt czasowy powyżej 3 miesięcy –G Zbiór danych obywateli polskich i cudzoziemców zameldowanych na pobyt czasowy do 3 miesięcy –G Wojewódzki Zbiór Meldunkowy – W Zbiór PESEL - M

Ewidencje ludności – docelowo – rejestry mieszkańców rejestr PESEL – M rejestry mieszkańców – G rejestry zamieszkania cudzoziemców –G

GMINA GMINA WOJEWODA GZM =EL 5DNI KIEROWNIK USC DOWODY OSOBISTE czynności meldunkowe nadawanie nr PESEL DOWODY OSOBISTE GMINA GMINA GZM =EL PESEL = MSWIA WZM = WOJEWODA 5DNI 3DNI WOJEWODA KIEROWNIK USC urodzenie małżeństwo zgon ZiN WD orzeczenia sądowe dot. aktów usc obywatelstwo 11 11

Zmiana rozporządzenia Rozporządzenie MSWiA w sprawie trybu przekazywania danych pomiędzy organami prowadzącymi ewidencję ludności oraz powiadamiania o nadaniu numeru PESEL Terminy przekazywania danych z ewidencji ludności – od 1 stycznia 2011 r. MSWIA PESEL Gmina GZM Wojewoda WZM 2 dni 2 dni

Komunikacja w rejestrach – stan obecny Rejestry państwowe Województwo Jarosław Romanik v Jakub Paluch Gmina EL DO USC 13

REJESTR PESEL MSWIA ORGANY PASZPORTOWE -ostatni paszport EWIDENCJA LUDNOŚCI – DOCELOWO art. 10 GMINA -meldunki -PESEL GMINA -ostatni d.o KIEROWNIK USC Akty USC ZIN RDO CRASC (BUSC) RM REJESTR PESEL MSWIA POBYT CEWIUP WOJEWODA -obywatelstwo ORGANY PASZPORTOWE -ostatni paszport 14 14

PESEL ↔ Rejestry centralne

Nowa ustawa o ewidencji ludności przewiduje: terminy rejestracji i przekazać danych do rejestru PESEL - niezwłocznie, nie później niż w ciągu 2 lub 4 dni obowiązek niezwłocznego usunięcia stwierdzonych niezgodności w rejestrze PESEL

Nowa ustawa o ewidencji ludności przewiduje: zniesienie od 1 stycznia 2014 r. obowiązku meldunkowego likwidację rejestrów mieszkańców i rejestrów zamieszkania cudzoziemców pozostaje tylko rejestr PESEL administrowany przez ministra właściwego ds. wewnętrznych

Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. z 10 września 2010 r. , Nr 167, poz. 1131)

WIELOFUNKCYJNY DOWÓD OSOBISTY NOWY ELEKTRONICZNY WIELOFUNKCYJNY DOWÓD OSOBISTY

Zawartość dowodu osobistego – Art. 11: Elektroniczny dowód osobisty - dokument tożsamości posiadający: warstwę graficzną warstwę elektroniczną (MIKROPROCESOR)

Warstwa graficzna zawiera - Art. 12: 1)   dane dotyczące osoby: a) nazwisko, b) imię (imiona), c) nazwisko rodowe, d) imiona rodziców, e) datę i miejsce urodzenia, (miejscowość) f) płeć, g) wizerunek twarzy, (odpowiadający wymogom biometrii), h) numer PESEL, i) obywatelstwo; UWAGA: brak adresu i rysopisu, podpisu

Warstwa graficzna zawiera- Art. 12 2)   dane dotyczące dowodu osobistego: a)  serię i numer dowodu osobistego, b)  datę wydania, c)   datę ważności, d)  oznaczenie organu wydającego dowód osobisty.

Warstwa elektroniczna dowodu osobistego zawiera - Art. 13. 1) dane zamieszczone w warstwie graficznej 2)  certyfikat dowodu osobistego, certyfikat podpisu osobistego certyfikat ograniczonej identyfikacji;

Warstwa elektroniczna dowodu osobistego zawiera - Art. 13. 3)   przestrzeń umożliwiającą zamieszczenie certyfikatu kwalifikowanego do bezpiecznego podpisu elektronicznego – na własny koszt i odpowiedzialność 4)   przestrzeń na zamieszczenie danych służących do wykorzystania dowodu osobistego jako karty ubezpieczenia zdrowotnego

Warstwa elektroniczna dowodu: umożliwi umieszczenie w przyszłości dodatkowych danych, np. biometrycznych, umożliwi uwierzytelnienia obywatela w obecnych oraz planowanych systemach dziedzinowych i uzyskanie szybkiego, autoryzowanego dostępu do danych gromadzonych w tych systemach, np: NIP, REGON, orzeczenie o niepełnosprawności, pełnomocnictwa urzędowe, itp.

Certyfikat dowodu osobistego potwierdza ważność dowodu osobistego

Certyfikat dowodu osobistego zawiera: 1)  niepowtarzalny identyfikator; 2)  informację, że dane są stosowane zgodnie z określonymi politykami certyfikacji; 3)  informację, że podmiotem świadczącym usługi certyfikacyjne jest minister właściwy do spraw wewnętrznych; 4)  serię i numer dowodu osobistego; 5)  dane służące do weryfikacji informacji uwierzytelniającej; 6)  oznaczenie początku i końca okresu ważności certyfikatu.

Certyfikat dowodu osobistego – Art. 18 Aktywacja jest obowiązkowa. Aktywacji dokonuje organ gminy podczas odbioru dowodu osobistego Ważność certyfikatu dowodu osobistego jest tożsama z ważnością dowodu osobistego, z zastrzeżeniem art. 22. Ważności certyfikatu nie można zawiesić

Certyfikat podpisu osobistego i certyfikat ograniczonej identyfikacji umożliwia składanie bezpłatnego podpisu elektronicznego, jest kluczem do rejestrów państwowych umożliwia ograniczoną identyfikację posiadacza dowodu osobistego

Certyfikat podpisu osobistego - Art. 19 Certyfikat podpisu osobistego zawiera: 1)   niepowtarzalny identyfikator; 2)   informację, że dane są stosowane zgodnie z określonymi politykami certyfikacji; 3)   informację, że podmiotem świadczącym usługi certyfikacyjne jest minister właściwy do spraw wewnętrznych; 4)   imię (imiona), nazwisko oraz numer PESEL osoby składającej podpis osobisty; 5)   dane służące do weryfikacji podpisu osobistego; 6)   oznaczenie początku i końca okresu ważności certyfikatu.

Certyfikat podpisu osobistego - Art. 19 Aktywacja jest dobrowolna i następuje na wniosek posiadacza dowodu osobistego. Osoby ubezwłasnowolnione całkowicie lub częściowo prawomocnym orzeczeniem sądu oraz małoletni nieposiadający zdolności do czynności prawnych nie korzystają z podpisu osobistego.

Certyfikat podpisu osobistego - Art. 19 Ważność certyfikatu podpisu osobistego jest tożsama z ważnością dowodu osobistego,z zastrzeżeniem art. 22. Certyfikat podpisu osobistego można zawiesić, a następnie wznowić, na wniosek posiadacza dowodu osobistego.

Certyfikat podpisu osobistego – Art. 19 Zawieszenie certyfikatu podpisu osobistego nie wpływa na ważność dowodu osobistego. Podpis osobisty złożony w okresie zawieszenia certyfikatu podpisu osobistego nie wywołuje skutków prawnych. Korzystanie z podpisu osobistego jest dobrowolne. Złożenie podpisu osobistego wymaga wprowadzenia numeru PIN.

Skuteczność podpisu osobistego Art. 16 1. Opatrzenie podpisem osobistym dokumentu w postaci elektronicznej wywołuje dla podmiotu publicznego skutek prawny równoznaczny ze złożeniem własnoręcznego podpisu pod dokumentem w postaci papierowej. 2. Skutek ww. wywołuje dla podmiotu innego niż podmiot publiczny, jeżeli obie strony wyrażą na to zgodę.

Certyfikat ograniczonej identyfikacji – Art. 20 Certyfikat ograniczonej identyfikacji nie posiada obecnie przewidzianych prawem zastosowań Nie będzie identyfikował żadnej konkretnej osoby, a jedynie potwierdzał, że podpis został świadomie złożony przez posiadacza dowodu osobistego Przewidywany zakres przyszłych zastosowań może objąć np. instytucję świadka koronnego, wyniki badań

Certyfikat ograniczonej identyfikacji – Art. 20 Certyfikat ograniczonej identyfikacji zawiera: 1)   niepowtarzalny identyfikator; 2)   informację, że dane są stosowane zgodnie z określonymi politykami certyfikacji; 3)   informację, że podmiotem świadczącym usługi certyfikacyjne jest minister właściwy do spraw wewnętrznych; 4)   dane służące do weryfikacji ograniczonej identyfikacji; 5)   oznaczenie początku i końca okresu ważności certyfikatu.

Certyfikat ograniczonej identyfikacji – Art. 20 2. Aktywacja jest dobrowolna i następuje na wniosek posiadacza dowodu osobistego. 3. Aktywacja może nastąpić wyłącznie w przypadku, jeżeli przepisy innych ustaw zezwalają na użycie certyfikatu ograniczonej identyfikacji. 4. Ważność certyfikatu ograniczonej identyfikacji jest tożsama z ważnością dowodu osobistego, z zastrzeżeniem art. 22. 5. Certyfikat ograniczonej identyfikacji można zawiesić, a następnie wznowić, na wniosek posiadacza dowodu osobistego.

Certyfikat ograniczonej identyfikacji – Art. 20 6. Zawieszenie certyfikatu ograniczonej identyfikacji nie wpływa na ważność dowodu osobistego. 7. Dokonanie ograniczonej identyfikacji w okresie zawieszenia certyfikatu ograniczonej identyfikacji nie wywołuje skutków prawnych. 8. Korzystanie z certyfikatu ograniczonej identyfikacji jest dobrowolne. 9. Dokonanie ograniczonej identyfikacji wymaga zgody posiadacza wyrażonej przez wprowadzenie numeru PIN.

Aktywacja, Zawieszenie, Wznowienie certyfikatu podpisu osobistego i certyfikatu ograniczonej identyfikacji jest dobrowolne (wyjątek ubezwłasnowolnienie) i następuje na wniosek posiadacza dowodu osobistego

AKTYWACJA Wniosek o aktywację ww. certyfikatów można złożyć: równocześnie z wnioskiem o wydanie dowodu osobistego w terminie późniejszym, nie później jednak niż 3 miesiące przed upływem terminu ważności dowodu osobistego - do organu dowolnej gminy Wniosek składa się w formie: pisemnej dokumentu elektronicznego (EPUAP)

ZAWIESZENIE Zawieszenie ww. certyfikatów następuje: na wniosek posiadacza dowodu osobistego na skutek prawomocnego orzeczenia sądu o ubezwłasnowolnieniu całkowitym lub częściowym posiadacza dowodu osobistego.   Wniosek o zawieszenie ww certyfikatów posiadacz dowodu osobistego może złożyć w okresie ważności dowodu osobistego, o ile certyfikat został aktywowany.

ZAWIESZENIE Wniosek o zawieszenie ww. certyfikatów składa się: do organu dowolnej gminy : osobiście, w formie pisemnej w formie dokumentu elektronicznego do ministra właściwego do spraw wewnętrznych telefonicznie.  

WZNOWIENIE Wznowienie ww. certyfikatów następuje: na skutek upływu terminu wskazanego we wniosku o zawieszenie certyfikatu na wniosek. Wniosek o wznowienie ww. certyfikatów składa się osobiście w organie dowolnej gminy.

Dowód osobisty: ma mikroprocesor ma tylko 1 cechę biometrii – wizerunek twarzy – 1 zdjęcie „paszportowe” brak odcisków palców wydawany obywatelom RP zamieszkałym w kraju wydawany na 1 osobę (bez wpisów np. nr PESEL dzieci) wydawany w dowolnej gminie –odmiejscowienie wydawany bezpłatnie (utraty też bezpłatnie)

Dowód osobisty: zawierającym – 3 certyfikaty: certyfikat dowodu osobistego, certyfikat podpisu osobistego, certyfikat ograniczonej identyfikacji jest kluczem dostępu do rejestrów państwowych służy jako karta ubezpieczenia zdrowotnego

Dowód osobisty: Dzieci do 5 lat – ważny 5 lat Osoby powyżej 5 lat – ważny 10 lat Dla dziecka lub osoby niemającej pełnej zdolności do czynności prawnych - wniosek składa - 1 rodzic, 1 opiekun, 1 kurator Można złożyć wniosek na 30 dni przed „18”

Dowód osobisty: umożliwi wykorzystanie mikroprocesora w dowodzie do umieszczenia w przyszłości dodatkowych danych, np. biometrycznych, umożliwi wykorzystywanie mechanizmu uwierzytelnienia obywatela w obecnych oraz planowanych systemach dziedzinowych i uzyskanie szybkiego, autoryzowanego dostępu do danych gromadzonych w tych systemach, NIP, REGON, KRS, itp.

Dowód osobisty: można zainstalować w nim podpis bezpieczny weryfikowany certyfikatem kwalifikowanym brak rysopisu, podpisu i adresu - adres nie potwierdza miejsca zameldowania. zmiana adresu nie stanowi podstawy do jego wymiany nie ma grupy krwi jest obywatelstwo lepsze zabezpieczenie d. o.

Dowód osobisty: każdy, kto ubiega się o dowód osobisty musi być w organie co najmniej 1 raz w gminie dzieci do lat 5 – w ogóle nie muszą być w gminie 30-to dniowego terminu na wydanie dowodu osobistego unieważnienie d.o. po upływie 4 miesięcy od zmiany danych – nie wymienia się d.o.- gdy nastąpiła zmiana organu wydającego d.o. z wnioskiem o wydanie d.o. w przypadku zmiany danych należy wystąpić niezwłocznie (a nie w 14 dni)

Dowód osobisty: likwidacja EWIUDO i OEWIUDO. dane do RDO gminy wprowadzają w czasie rzeczywistym, każda gmina ma bezpośredni dostęp do RDO obywatel ma prawo do otrzymania własnych danych z RDO w każdej gminie

Korzyści z pl.ID dla obywateli i przedsiębiorców: Możliwość korzystania z usług urzędu w dogodny dla obywatela sposób - tradycyjnie lub drogą elektroniczną, Skrócenie czasu poświęcanego na załatwienie spraw urzędowych, Umożliwienie korzystania z usług urzędu bez konieczności osobistego stawiennictwa - potwierdzenie tożsamości obywatela za pomocą podpisu cyfrowego, Umożliwienie korzystania z usług urzędu poza godzinami pracy urzędu, Ograniczenie ilości dodatkowych dokumentów koniecznych do dołączenia przy realizacji sprawy urzędowej (zaświadczenia, odpisy) dzięki przekazywaniu określonych danych z rejestrów państwowych bezpośrednio pomiędzy zainteresowanymi urzędami,

Korzyści z pl.ID dla obywateli i przedsiębiorców: Możliwość uzyskania odpisu z księgi stanu cywilnego w dowolnym miejscu w Polsce, Możliwość realnej kontroli nad swoimi danymi osobowymi zgromadzonymi w rejestrach państwowych, w tym także możliwość zdalnej zmiany adresu urzędowego. Odmiejscowienie załatwiania wielu spraw

Korzyści z pl.ID dla administracji i budżetu państwa: Stworzenie jednego systemu poświadczania tożsamości obywatela, który może być wykorzystywany w różnych systemach e-Administracji, Możliwość udostępnienia obywatelom drogą elektroniczną usług publicznych wymagających silnego uwierzytelnienia, np. wniosek o zmianę w księgach wieczystych, Wyeliminowanie błędów i sprzeczności dotyczących danych obywatela zawartych w rejestrach poprzez ich systemowe powiązanie i możliwość dokonywania aktualizacji -dostęp do rejestrów państwowych – dane w rejestrach muszą być aktualne

Korzyści z pl.ID dla administracji i budżetu państwa: Ograniczenie liczby wydawanych odpisów dokumentów urzędowych, zaświadczeń- a przez to oszczędność czasu i kosztów, usprawnienie, uproszczenie funkcjonowania administracji publicznej Urzędnicy mogą podpisywać wezwania, decyzje itp.. podpisem osobistym –zmiana KPA

Rozdział 10 ustawy o dowodach osobistych Zmiany w przepisach obowiązujących  

Nowelizacja innych ustaw: o informatyzacji podmiotów realizujących zadania publiczne, KPA ordynacji podatkowej w celu umożliwienia stosowania podpisu osobistego

Zmiany KPA art. 54, 107, 124, 217, 238 Wezwanie, decyzja, postanowienie, zaświadczenie, zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi z użyciem dokumentu elektronicznego, powinno być opatrzone: bezpiecznym podpisem elektronicznym lub podpisem osobistym.

Zmiany w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r Zmiany w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne Art. 86 w art. 20a ust. 1 otrzymuje brzmienie: „1. Identyfikacja użytkownika systemów teleinformatycznych udostępnianych przez podmioty określone w art. 2 następuje przez zastosowanie: kwalifikowanego certyfikatu przy zachowaniu zasad przewidzianych w ustawie z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450, z późn. zm.) lub certyfikatu podpisu osobistego przy zachowaniu zasad przewidzianych w ustawie z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. Nr 167, poz.1131), lub profilu zaufanego ePUAP

Komunikacja z administracją publiczną

Ww. podpisy = podpis własnoręczny wnioskodawcy

Wgląd we własne dane

Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności Udostępnianie danych z: Rejestru PESEL RM RZC

Udostępnianie danych z RDO Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych Udostępnianie danych z RDO

NOWA AP Nowa jakość pracy Administracji Publicznej: Obywatel nie nosi zaświadczeń - konieczny jest dostęp do zasobów informacyjnych państwa – do państwowych rejestrów Państwo oświadczeń – sam urzędnik sprawdza prawdziwość danych, a nie wysyła klienta po zaświadczenie

NOWA AP Organy AP muszą mieć dostęp do rejestrów państwowych, stąd konieczność Wiarygodności rejestrów Aktualności rejestrów Integracji rejestrów państwowych – rejestry muszą się ze sobą komunikować

BY WSZYSTKO ZADZIAŁAŁO KONIECZNE JEST: pełna informatyzacja gmin zapewnienie gminom bezpośredniej łączności z rejestrami centralnymi szkolenia pracowników karty dostępowe dla urzędników zapewnienie oprogramowania komunikacyjnego gmina↔rejestr centralny aktualizacja alternatywnych aplikacji

Szacunkowa wartość projektu - 370 mln PLN 85% - fundusze UE (PO IG) 15% - wkład własny Beneficjenta

Cele strategiczne projektu pl.ID Wdrożenie elektronicznego dowodu tożsamości z funkcją uwierzytelnienia w systemach IT jednostek sektora publicznego, Informatyzacja Urzędów Stanu Cywilnego, Przebudowa, modernizacja i integracja istniejących rejestrów państwowych, Zapewnienie kompatybilności z europejskim elektronicznym dokumentem identyfikacyjnym (eID)

Główne produkty projektu: Przebudowane istniejące rejestry (PESEL, OEWiUDO), Stworzone nowe rejestry (CRASC/BUSC) Wdrożona rejestrowa szyna integracji usług (ESB) zapewniająca: integrację rejestrów publicznych, wymianę, aktualizację i udostępnianie danych w czasie rzeczywistym ZMOKU – oprogramowanie dedykowane do zasilania Rejestrów Państwowych poprzez moduły EL, DO i USC.

Skutki wejścia w życie nowych ustaw działania wdrożeniowe

REJESTR PESEL MSWIA ORGANY PASZPORTOWE -ostatni paszport EWIDENCJA LUDNOŚCI – DOCELOWO art. 10 GMINA -meldunki -PESEL GMINA -ostatni d.o KIEROWNIK USC Akty USC ZIN RDO CRASC (BUSC) RM REJESTR PESEL MSWIA POBYT CEWIUP WOJEWODA -obywatelstwo ORGANY PASZPORTOWE -ostatni paszport 77 77

INFRASTRUKTURA INTEGRACYJNA ZMOKU Komunikacja w rejestrach – stan po wdrożeniu ZMOKU Rejestry państwowe Województwo Gmina Jarosław Romanik v Jakub Paluch INFRASTRUKTURA INTEGRACYJNA ZMOKU EL DO USC 78

DOCELOWO Każdy użytkownik ma: Gminy dostaną: bezpośredni dostęp do rejestrów centralnych bezpośrednią łączność z rejestrami centralnymi uaktualniania rejestry centralne w czasie rzeczywistym - dane wysyłane do rejestrów natychmiastowo Gminy dostaną: sprzęt komputerowy czytniki czytniki z PINPADEM karty dostępu ZMOKU urządzenia sieciowe, umożliwiające łączność z centralą – routery itp.

Sprzęt komputerowy STAN OBECNY - MAŁOPOLSKA

ZMOKU MSWiA zapewnia oprogramowanie pozwalające wypełnić organom gminnym obowiązek zasilania rejestru PESEL -ZMOKU

ZMOKU Zintegrowany Moduł Obsługi Końcowego Użytkownika program informatyczny składający się z 3 modułów

MODUŁY ZMOKU ZMOKU= EL + DO + USC DOWODY OSOBISTE – obligatoryjne dla każdej gminy EWIDENCJA LUDNOŚCI – fakultatywny STANY CYWILNE – fakultatywny

Architektura pl. ID

Wdrożenie ZMOKU termin wdrożenia w gminach -od 1 kwietnia 2011 r. do 30 czerwca 2011 r.

Wdrożenie ZMOKU W ramach wdrożenia ZMOKU, Wykonawca bezpłatnie: dokona przekazania i instalacji aplikacji przeprowadzi szkolenia dla administratorów oraz użytkowników systemu. zapewni asystę techniczną.

Wdrożenie ZMOKU Szkolenia dla administratorów i użytkowników ZMOKU na wersji docelowej oprogramowania. Szkolenia będą przeprowadzone w formie: 1. Szkoleń - przedstawienie systemu ZMOKU, funkcjonalność itp. 2. Warsztatów - ćwiczenia z obsługi aplikacji i głównych procesów biznesowych. 3. Zaprezentowanie filmów e-lerningowych, pokazanie w jaki sposób korzystać z tej formy szkoleń. Każda z gmin uzyska dostęp do środowiska testowego.

Wdrożenie ZMOKU Warunkiem rozpoczęcia instalacji w gminach jest: zapewnienie infrastruktury sprzętowej,  połączenia sieciowego z gminą oraz posiadanie przez gminę kompletnego środowiska, na którym będzie instalowana aplikacja.

Wymagania ZMOKU Podstawowym  zarazem głównym wymaganiem dla urzędów gminnych wynikającym z realizacji projektu pl.ID jest przygotowanie lokalnej infrastruktury sieciowej do nowej formy współpracy z rejestrami centralnymi. Gminna infrastruktura sieciową zostanie zaopatrzona przez MSWiA w odpowiedni sprzęt do realizacji podstawowych funkcjonalności ZMOKU: - Zestaw komputerowy (szczegóły pod zakładką INFRASTRUKTURA >> KOMPUTERY PC) - Urządzenia sieciowe (szczegóły pod zakładką INFRASTRUKTURA >> URZĄDZENIA SIECIOWE) - Karty operatorskie i czytniki.

Wymagania ZMOKU - serwery w każdej gminie znajdował się będzie serwer -SI ZMOKU - za jego pośrednictwem odbywać się będzie komunikacja z rejestrami centralnymi.  na serwerze zainstalowana będzie aplikacja ZMOKU. doposażenie urzędów w serwery - w pierwszym półroczu 2011 roku.

Wymagania ZMOKU - serwery kryteria przydziału serwerów: ilość stanowisk do obsługi obywateli w zakresie dowodów osobistych, ewidencji ludności i aktów stanu cywilnego. ilość fizycznych lokalizacji urzędów realizujących na terenie danej gminy zadania z zakresu dowodów osobistych, ewidencji ludności i aktów stanu cywilnego. szczegółowe informacji dot. parametrów serwerów - po ogłoszeniu postępowania przetargowego.

Funkcjonalności ZMOKU modułu MODUŁ ZMOKU „Dowody osobiste”

Funkcjonalności ZMOKU 1/3 Raportowanie Subskrybowanie informacji Obsługa wniosków papierowych i elektronicznych Grupy głównych funkcjonalności modułu „Dowody osobiste” Obsługa certyfikatów zawartych w dowodzie Aktualizacja, pobieranie i udostępnianie danych z RDO Jakub Paluch Wydawanie dowodu Unieważnianie dowodu 93

Obsługa wniosków o wydanie DO Jakub Paluch 94

Funkcjonalności ZMOKU MODUŁ ZMOKU „Ewidencja ludności”

Grupy głównych funkcjonalności modułu „Ewidencja Ludności” ZMOKU 2/3 Raportowanie Obsługa wniosków papierowych i elektronicznych Subskrybowanie informacji Grupy głównych funkcjonalności modułu „Ewidencja Ludności” Numer PESEL (nadawanie, zmiana) Aktualizacja, pobieranie i udostępnianie danych z PESEL. Zakres wsparcia dla kierownika USC Gustaw Pietrzyk Obsługa zameldowania, wymeldowania Wyjazd, powrót z zagranicy 96

Funkcjonalności ZMOKU MODUŁ ZMOKU „Stany cywilne”

Grupy głównych funkcjonalności modułu „Stany cywilne” Funkcjonalności ZMOKU 3/3 Raportowanie Obsługa wniosków papierowych i elektronicznych Aktualizacja, pobieranie i udostępnianie danych z BUSC Grupy głównych funkcjonalności modułu „Stany cywilne” Akta urodzenia, małżeństwa i zgonu Gustaw Pietrzyk Zarządzanie księgą Tworzenie odpisów Zmiany danych w aktach 98

MODUŁ ZMOKU „Stany cywilne”: wykonuje czynności określone p.a.s.c programy gminne mają więcej możliwości można w nim prowadzić bazę aktów stanu cywilnego jeśli będzie BUSC

Funkcjonalność dodatkowa w ZMOKU Zamawianie raportów z PESEL, RDO, CBA Kontrola wniosków dla trybu off-line Zawieszanie obsługi wniosków (spraw) Funkcjonalność dodatkowa „Elementy wspólne” Wznawianie i kończenie wniosków ( spraw) Obsługa spraw w trybie awaryjnym Jakub Paluch Parametry systemowe instalacji 100

Wsparcie dla Gmin Obsługa sytuacji nadzwyczajnych: Kontynuacja rozpoczętych spraw dowodowych po wejściu w życie nowej ustawy, Zgłaszanie awarii i obsługa zgłoszeń w Systemie Zgłoszeniowym (SZ), Obsługa awarii krótkookresowych, Obsługa awarii długookresowych, Aktualizacja oprogramowania. Gustaw Pietrzyk 101

Wsparcie (SZ), krok 1 – zgłoszenie awarii w gminie Gustaw Pietrzyk v Jakub Paluch 102

po wejściu nowych ustaw REJESTRY GMINNE I CENTRALNE po wejściu nowych ustaw

REJESTRY GMINNE I CENTRALNE MSWIA GMINA

Które moduły ZMOKU instalować? Pytanie: Które moduły ZMOKU instalować?

Strona internetowa pl.ID MSWIA uruchomiło stronę internetową z informacjami na temat projektu pl.ID pod adresem www.mojdowod.pl,

Układ strony Informacje ogólne Aktualności Informacje o projekcie Forum Kontakt FAQ Pytania i odpowiedzi ZMOKU Co to jest ZMOKU Wdrożenia Wymagania Infrastruktura Topologia Serwery Komputery PC Ubezpieczenia Gwarancje Akty prawne Ustawy Porozumienia

Zakres zadań wspieranych przez ZMOKU

DOWODY OSOBISTE PESEL RDO MODUŁ ZMOKU „DOWODY OSOBISTE” JEST OBLIGATORYJNY PESEL RDO ZMOKU DO

Aktualizacja rejestru PESEL gmina MSWIA AKTUALIZACJA PESEL I KROK RM RZC PESEL II KROK AKTUALIZACJA RM, RZC

AKTUALIZACJA PROGRAMU X EWIDENCJA LUDNOŚCI PESEL I węższa modyfikacja programu II szersza modyfikacja programu KOMUNIKAT ZMOKU -EL AKTUALIZACJA PROGRAMU X Czynności meldunkowe Czynności meldunkowe RM, RZC PROGRAM X gmina

ZMOKU EL nie da się prowadzić gminnych rejestrów RM, RZC W ZMOKU EL: nie da się prowadzić gminnych rejestrów RM, RZC nie można prowadzić rejestru wyborców, list wyborców, podatków lokalnych i innych zadań Gmina nie korzysta ze ZMOKU EL -w takim przypadku jest zobligowana do dostosowania wykorzystywanego oprogramowania w sposób umożliwiający komunikację z Systemem Rejestrów Państwowych.

USC

BUSC – Baza Usług Stanu Cywilnego

BUSC – Baza Usług Stanu Cywilnego Świadczenie usług: Repozytorium dokumentów dla USC, Akty stanu cywilnego, Akta zbiorowe. Aktualizacja Rejestru PESEL, Rrozsyłanie powiadomień o przypiskach Wysłanie w postaci elektronicznej dokumentów (decyzji, oświadczeń, protokołów) stanowiących podstawę sporządzenia wzmianekdodatkowych Gustaw Pietrzyk 115

BUSC UMOWA MIĘDZY GMINĄ A MSWIA – na podstawie ustawy o ochronie danych osobowych każdy USC ma dostęp tylko swoich aktów BUSC umożliwia aktualizację PESEL w zakresie danych w tym rejestrze gromadzonych, które i tak musiałyby być wprowadzone przez EL

Elektroniczny „ akt stanu cywilnego ” BUSC – elektroniczny „akt” struktura Elektroniczny „ akt stanu cywilnego ” Treść zasadnicza Przypisek 1 Wzmianka 1 Wzmianka 2 Wzmianka 3 Przypisek 2 Przypisek n Lista operacji Identyfikator aktu: 1403211-01-AU-25-2010 Identyfikator USC: 140321100 Identyfikator osoby 1: 55062209554 Identyfikator osoby 2: 1- Treść zasadnicza – dodanie (-) 2- Wzmianka 1-dodanie (-) 3- Wzmianka 2 – dodanie (-) 6- Wzmianka 3 – dodanie(-) 5- Przypisek 1 – dodanie (-) 7- Przypisek 2 – dodanie (-) 8- Przypisek n- dodanie(-) 4- Wzmianka 2-unieważnienie (-) Aktualny odpis skrócony aktu Akta zbiorowe Dokument 1 Dokument 3 Dokument 4 Dokument 2 Gustaw Pietrzyk 117

BUSC – dokumenty poszczególnych USC USC w Miejscowości 1 Księga-AU Księga-AM Księga-AZ Gustaw Pietrzyk 118

BUSC – zasady wymiany informacji (BUSC<->PESEL) CRD BUSC REJESTR PESEL Centralna Szyna Integracyjna Gustaw Pietrzyk SI ZMOKU SC SC SC 119

Programy muszą umożliwić gminom: Komunikować się z rejestrami centralnymi – przesyłanie danych, pobieranie danych/ komunikatów, Prowadzić RM, RZC, bazy aktów USC ?

Najbliższe działania Testy ZMOKU Lipiec - Styczeń 2011 Listopad - Luty 2011 Dostawy sprzętu Jarosław Romanik Wdrożenie ZMOKU od 1 kwietnia 2011 r. do 30 czerwca 2011 r. 123

Działania wdrożeniowe KOSZTY MSWiA Dostarczenie sprzętu - Listopad - Luty 2011 Instalacja oprogramowania ZMOKU -od 1 kwietnia 2011 r. do 30 czerwca 2011 r. Szkolenia stanowiskowe - od 1 kwietnia 2011 r. do 30 czerwca 2011 r. Dostarczenie kart dostępu -pierwszym półroczu 2011 roku.

Szkolenia w MUW: 23-24 lutego gminni koordynatorzy 22-23-24 marca USC 29-30-31 marca EL+DO

Komunikaty - sprzęt Potwierdzić odbiór paczek od kuriera – sprawdzić, czy nie uszkodzone Nie otwierać, nie wyjmować, nie instalować, zabezpieczyć przed kradzieżą i zniszczeniem – właściciel CPI UG nie odpowiada za ww. sprzęt do czasu instalacji, wgrania ZMOKU, przeszkolenia, naklejki Podpisanie protokołów odbioru, porozumienia – data porozumienia -data 5 listopada !!!! Sprzęt ubezpieczony jest objęty ubezpieczeniem przez COMPESA

Działania wdrożeniowe KOSZT GMIN modyfikacja posiadanych programów do USC, EL - negocjacje opłata miesięczna za łącza/sieć

Koszty MSWiA nie przewiduje środków finansowych dla gmin Koszty teletransmisji – opłat za sieć - przedstawiciele gmin z Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego zaakceptowali obciążenie gmin ww. kosztami, uznając, iż przemawiają za tym korzyści wynikające z uzyskania przez gminy bezpośredniego dostępu do rejestrów Koszty aktualizacji aplikacji – aplikacje gminne są permanentnie aktualizowane i koszty aktualizacji są stałymi kosztami gmin – ponadto MSWiA zapewnia ZMOKU do wypełnienia ustawowego obowiązku zasilania rejestru PESEL Koszty druków meldunkowych, zawiadamiania o numerze PESEL – nie ma wzrostu tych kosztów - wręcz spadek bo likwidacja zaświadczeń o wymeldowaniu, zaświadczenia o zameldowaniu ważne bezterminowe

KOSZTY Pozostałe koszty realizacji zadań rządowych – spadek kosztów zmniejszenie liczby zaświadczeń – organy mają dostęp do rejestrów zmniejszenie obciążenia pracą komórek EL o 30 % - zmniejszenie obciążenia pracą komórek DO i USC – nie będzie konieczności wysyłania, odbierania, rejestrowania powiadomień zmniejszenie kosztów papieru, znaczków, wysyłki

Dostawy sprzętu kryteria

wydanych dowodów miesięcznie aktualizacji PESEL miesięcznie Dostawy sprzętu kryteria Ankieta „Ostatnia mila Kategorie gmin Kategorie gmin Maksymalna liczba wydanych dowodów miesięcznie Maksymalna ilość aktualizacji PESEL miesięcznie Mała 40 100 Średnia 400 1 000 Duża 1 600 10 000 Bardzo duża 50 000 Jarosław Romanik 131

SPRZĘT – kryteria podziału Wymiana wszystkich komputerów dla SOO - dowody osobiste 1/1 komputer + czytnik + czytnik z PINPADem, Komputery niespełniające wymagań ZMOKU wymieniane są w stosunku 1/1 komputer + czytnik Jarosław Romanik W przypadku komputerów zadeklarowanych jako wykorzystywane na potrzeby SOO (dowody osobiste) następuje wymiana wszystkich zadeklarowanych komputerów: SOO – komputer + czytnik + czytnik z PINPADem, Gminy, które w ramach ankiety wykazały, że przekazały pełnienie obowiązków z zakresu aktów stanu cywilnego innym gminom (200) – nie podlegają doposażeniu w tym obszarze. Gminy, które w ramach ankiety wykazały, że prowadzą księgi stanu cywilnego tylko w tradycyjnej, papierowej formie (290) – otrzymują jeden komputer + czytnik. Gminy duże oraz bardzo duże otrzymają dodatkowo jeden zestaw komputerowy wraz z czytnikiem, który będzie pełnił rolę serwera aplikacji ZMOKU (279). 132

SPRZĘT – kryteria podziału Gminy, prowadzą księgi USC tylko w tradycyjnej, papierowej formie (290): jeden komputer + czytnik. Gminy duże oraz bardzo duże (279): dodatkowo jeden zestaw komputerowy + czytnik

SPRZĘT MAŁOPOLSKA KOMPUTERY – 462 CZYTNIKI - 927 CZYTNIKI Z PINPADEM – 358 KARTY DOSTĘPU -imienne karty operatorskie umożliwiające składanie podpisów elektronicznych - 1025 PRACOWNICY GMIN DO PRZESZKOLENIA - 1025

Czytniki kart Czytniki kart będą wykorzystywane do logowania w aplikacji ZMOKU. Każdy urzędnik otrzyma spersonalizowaną kartę inteligentną, która będzie współpracowała z czytnikiem. Czytniki kart wyposażone w PinPad będą służyły obywatelom do obsługi części elektronicznej dowodu osobistego.

Pytania Wartości jednostkowe brutto sprzętu są następujące: Zestaw komputerowy (jednostka centralna, monitor, system operacyjny i antywirus) – 2 002,02 zł. Czytnik kart inteligentnych – 184,22 zł. Czytnik kart inteligentnych z PINPad – 245,22 zł.

sprzęt– urządzenia sieciowe CPI MSWiA zapewni urzędom gminnym: dostawę, instalację i konfigurację urządzeń sieciowych wraz z niezbędnym oprogramowaniem, świadczenie usługi serwisu gwarancyjnego, zestawianie przez dostawcę urządzeń połączeń VPN. Jarosław Romanik Kolejnym krokiem zmierzającym do dostosowania infrastruktury gminnej do potrzeb nowego systemu jest dostawa urządzeń sieciowych (routerów) dla potrzeb użytkowników końcowych budowanego systemu, realizujących połączenie z rejestrami centralnymi za pośrednictwem Internetu lub innych systemów łączności. Postępowanie przetargowe realizowane przez CPI MSWiA zapewni w tym zakresie urzędom gminnym: dostawę instalację i konfigurację urządzeń sieciowych wraz niezbędnym oprogramowaniem, świadczenie usługi serwisu gwarancyjnego, zestawianie przez dostawcę urządzeń połączeń VPN celem umożliwienia użytkownikom końcowym systemów informatycznych dostępu do centralnych zasobów informacyjnych, w tym dostępu do rejestrów państwowych. 137

Aktywność łącza + routery Odpowiedź CPI MSWiA CPI MSWiA kupi routery gminom, które wybiorą wariant „internetowy” połączenia z rejestrami dokładna data dostaw routerów nie jest znana - ok. marca kiedy gminy mają zapewnić łącze dla ZMOKU, - - od marca gminy powinni dysponować takim łączem dla ZMOKU.

Ankieta 2 1. Zakresu doposażenia urzędów gmin w serwery. 2. Infrastruktury sieciowej. 3. Zakresu wdrożenia ZMOKU w urzędzie gminy. .

Wdrożenie – obowiązki gmin Podstawowym zadaniem urzędów gminny wynikającym z realizacji projektu „pl.ID – polska ID karta” jest przygotowanie lokalnej infrastruktury sieciowej do nowej formy współpracy z rejestrami centralnymi. Jarosław Romanik 140

Wdrożenie – zaopatrzenie w sieć, przypadek 1 Przypadek 1 – istnieje sieć wewnętrzna LAN pomiędzy lokalizacjami gminnymi Jarosław Romanik 141

Wdrożenie – zaopatrzenie w sieć, cd Wdrożenie – zaopatrzenie w sieć, cd. przypadek 2 / wariant 1 budowa sieci Jarosław Romanik 142

Wdrożenie – zaopatrzenie w sieć, cd Wdrożenie – zaopatrzenie w sieć, cd. przypadek 2 / wariant 2 brak możliwości zestawienia własnych łączy Jarosław Romanik 143

Pytania Pytanie: Czy dostarczane komputery można podłączyć do własnej sieci urzędu? Odpowiedź: Tak, dostarczone komputery będą mogły być podłączone do sieci urzędu. Czy informatycy urzędu będą mieć uprawnienia administratora do komputerów - chodzi o możliwość instalacji własnych aplikacji SOO, EL, USC? Informatycy urzędu gminy będą mieli uprawnienia administratora do komputerów. Instalacja obecnie eksploatowanej aplikacji SOO jest niecelowa, ponieważ po wdrożeniu produkcyjnym ZMOKU nie będzie więcej wykorzystywana.

Pytania Pytanie: Czy na dostarczonym sprzęcie może być używany antywirus urzędu zamiast tego dostarczonego z komputerem? Odpowiedź: Dostarczony sprzęt komputerowy wyposażony jest w program antywirusowy z modułem aktualizacji bazy sygnatur wirusów przez internet przez okres co najmniej 2 lat w polskiej wersji językowej. Wykorzystanie programu antywirusowego jest obligatoryjne.

Pytania Pytanie: Czy dopuszczalne jest wykorzystanie łącza radiowego, które może nie działać w złych warunkach atmosferycznych? Odpowiedź: Tak - dopuszczamy realizację takiego połączenia drogą radiową, jeśli tylko spełnione zostaną wymagania co do przepustowości. Ponadto aplikacje ZMOKU zapewniają możliwość pracy w trybie "off- line". Kto wykona zadania związane z rekonfiguracją routera w gminie wystawionego przez dostawcę Internetu? Dostawca nie będzie konfigurował urządzeń sieciowych znajdujących się gminach (poza routerem CPI). Zależnie od wybranego scenariusza, może zajść konieczność rekonfiguracji routera gminy. Zadanie to leży po stronie gminy.

Departament Ewidencji Teleinformatyki MSWiA Wojewódzki Koordynator Wdrożenie – Struktura komunikacji Centrum Projektów Informatycznych MSWiA Departament Spraw Obywatelskich MSWiA Departament Ewidencji Państwowych i Teleinformatyki MSWiA Wojewódzki Koordynator ds. wdrożenia ZMOKU Jarosław Romanik Gminny Koordynator ds. wdrożenia ZMOKU 147

KONTAKT CENTRUM PROJEKTÓW INFORMATYCZNYCH Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji ul. Pileckiego 63 02-781 Warszawa tel. +48 22 327 69 00-01 fax. +48 22 327 69 02 mojdowod@cpi.mswia.gov.pl

WOJEWÓDZKIEGO KOORDYNATORA Zadania WOJEWÓDZKIEGO KOORDYNATORA koordynacja i nadzór procesu wdrażania ZMOKU w ramach danego województwa; sporządzenie wykazu osób odpowiedzialnych w poszczególnych gminach za organizację wdrożenia (koordynatorów gminnych); skompletowanie wykazu urzędników z poszczególnych gmin, wytypowanych do szkolenia i założenia kont użytkowników w systemie, na podstawie wykazów dostarczonych przez koordynatorów gminnych. Jarosław Romanik 149

GMINNEGO KOORDYNATORA Zadania GMINNEGO KOORDYNATORA koordynacja przedsięwzięć realizowanych w ramach wdrożenia aplikacji ZMOKU w gminie; kontakty z Wykonawcą aplikacji ZMOKU; poświadczenie odbioru i wdrożenia sprzętu sporządzenie wykazu urzędników przewidzianych do szkolenia w zakresie obsługi aplikacji ZMOKU; poświadczenie odbioru i wdrożenia aplikacji ZMOKU. Jarosław Romanik 150

komunikaty Odpowiadać rzetelnie i szybko na ankiety, pisma MSWiA, MUW – na każde – dotyczące ilości spraw do dotacji – WERYFIKACJA przy kontrolach Czytać pocztę elektroniczną Uczulić sekretariaty, kancelarie urzędów, że faksy, maile, pisma dotyczące nowych ustaw natychmiast przekazywać właściwym osobom, urzędnikom, informatykom

Telefony do MUW Koordynatorzy ZMOKU Rafał Bystrowicz – 3921 153 Dariusz Okoński - 39 21811 Małgorzata Węgrzyn – 3921 138 Paweł Pawłowski – 3921 177 , 609 430 677 informatyk Artur Jaworek – 3921 177 – informatyk Eugenia Gwóźdź – 3921 874 Elżbieta Obtułowicz – 3921 347 Lucyna Gajda - 3921853

Adresy mailowe rbys@malopolska.uw.gov.pl doko@malopolska.uw.gov.pl mweg@malopolska.uw.gov.pl ppaw@malopolska.uw.gov.pl ajaw@malopolska.uw.gov.pl egwo@malopolska.uw.gov.pl eobt@malopolska.uw.gov.pl lgaj@malopolska.uw.gov.pl

Wdrożenie ustaw Wielskie przedsięwzięcie logistyczne Kampania informacyjna, skierowana do: obywateli – co ma zrobić, by móc korzystać z podpisu osobistego?? administracji publicznej podmiotów biznesowych

Wdrożenie ustaw Zaufanie do 3 certyfikatów Promocja nowego dowodu osobistego Pakiet 50+

DZIĘKUJĘ Lucyna Gajda Dyrektor Wydziału Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców lgaj@malopolska.uw.gov.pl tel. 123 921 853 ul. Basztowa 22, 31-156 Kraków tel. 123 921 200, faks 012 422 72 08 www.malopolska.uw.gov.pl