Procedury kontraktowania w ramach PIS

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dla rozwoju Mazowsza Dyscyplina finansów publicznych w gospodarowaniu środkami z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) Wojciech Motelski.
Advertisements

WYRÓŻNIAMY 7 RODZAJÓW TRYBÓW PRZETARGU: 1. Przetargi nieograniczone; 2
Zmiany w ustawie o pożytku publicznym i o wolontariacie dotyczące pomocy społecznej Przepisy wprowadzające i podmioty uprawione Zmiany weszły w życie z.
Wybrane elementy zamówień publicznych wycena nieruchomości
Od ogłoszenia do zamówienia
Finansowanie podmiotów prowadzących działalność leczniczą
Umowa ramowa - Nazwa UMOWA O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU OBSZARÓW RYBACKICH.
Zlecenie i wybór wykonawcy
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Nowelizacja Ustawy Prawo Zamówień Publicznych 2005 MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO.
Dyrektor Departamentu Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH
Niezależny Inżynier Konsultant SIDiR
Kontrola projektu Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
DEPARTAMENT WYCHOWANIA I PROMOCJI OBRONNOŚCI MON
Specyfikacja istotnych warunków zamówienia dla zlecanych projektów planów miejscowych – forma i podstawowe założenia BAiPP Warszawa, 30 września 2009.
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach NAJCZĘŚCIEJ WYSTĘPUJĄCE NIERPAWIDŁOWOŚCI W TRAKCIE REALIZACJI PROJEKTÓW Kielce, 9 lipca 2007 r.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Roboty dodatkowe, uzupełniające i zamienne
Poakcesyjny Program Wsparcia Obszarów Wiejskich. Program Integracji Społecznej jest jednym z komponentów Poakcesyjnego Programu Wsparcia Obszarów Wiejskich.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Najczęstsze naruszenia procedur i błędy w postępowaniach (wg taryfikatora) Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Wymogi UE w zakresie przeprowadzania przetargów Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia
2 XII posiedzenie Grupy do spraw Przedsiębiorców Zasady udzielania zamówień oraz wyboru wykonawców w transakcjach nieobjętych ustawą Prawo Zamówień Publicznych.
PODSTAWOWE POJĘCIA PRAWA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
Nowelizacja ustawy i jej cele
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Gliwice, 9 listopada 2011.
AGENDA Wybrane produkty kredytowe Banku BPS S.A. Kredyty Preferencyjne
Model realizacji usług o określonym standardzie w miastach na prawach powiatu Zespół ekspercki ds. modelu realizacji usług w mieście na prawach powiatu.
Działanie 111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie PROW 2007 – 2013.
Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 1 FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA PODMIOTU PUBLICZNEGO I PODMIOTU PRYWATNEGO W RAMACH ZAMÓWIENIA.
Warszawa, r. Spotkanie Urzędu Dzielnicy Wola m.st. Warszawy z organizacjami pozarządowymi Powołanie Dzielnicowej Komisji Dialogu Społecznego.
Zmiany w obszarze prawa oddziałujące bezpośrednio na zasady udzielania zamówień publicznych Akty wykonawcze do znowelizowanej ustawy Prawo zamówień publicznych.
Współpraca z organizacjami pozarządowymi miasta Leszna.
Szkolenie podstaw Zamówień Publicznych Oparte w realiach Administracji Centralnej Politechniki Warszawskiej Mateusz Cwalina,
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
Zasady finansowania i rozliczania zadań publicznych przez JST z zakresu współpracy z organizacjami pozarządowymi Artur Gluziński.
ROPS Poznań Porozumienie dotyczące współpracy – minimalny zakres umowy PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ W WIELKOPOLSCE wiedza.
Zamówienia Publiczne w kontekście realizowania projektów EFS Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Zamówienia publiczne Szczecin 2009.
Tomasz Schimanek Współpraca samorządu lokalnego z organizacjami pozarządowymi w świetle nowelizacji Ustawy o działalności pożytku.
ZAŁOŻENIA DO ROCZNEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY GMINY I MIASTA CZERWIONKA- LESZCZYNY Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ INNYMI PODMIOTAMI PROWADZĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ.
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Konkursy ogłaszane przez Dolnośląską.
MAŁE GRANTY art. 19 a ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Urząd Miasta Podkowa Leśna 2015.
DBFO - Targówek m. st. Warszawa
KRYTERIA KONTRAKTOWANIA Świadczeń ZDROWOTNYCH NA ROK 2016
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
1 Zamówienia udzielane w oparciu o zasadę konkurencyjności, ustawę Prawo zamówień publicznych, zasadę efektywnego zarządzania finansami – najczęstsze błędy.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Działaniu 321 "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskch na lata , w zakresie budowy.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Dziękuję za uwagę Pomoc techniczna PROW 2014 – 2020 Koszty kwalifikowalne – informacje ogólne - proj. rozp. MRiRW w spr. szczegółowych warunków i trybu.
1. Rozstrzygnięcie konkursu ofert na realizację zadań publicznych z zakresu kultury i ochrony dziedzictwa kulturowego w 2011 roku na terenie Dolnego Śląska.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zamówienia publiczne w PPLeader+
„Umowy na rynku pracy” Marta Maciejuk radca prawny
Podstawy prawne Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jednolity: Dz. U
ZAMÓWIENIA O WARTOŚCI od 50 TYS. ZŁ do 30 TYS. EURO
ZAŁOŻENIA I PERSPEKTYWY WSPÓŁPRACY WOJEWODY ŚLĄSKIEGO Z PODMIOTAMI NIEPUBLICZNYMI W ZAKRESIE POMOCY SPOŁECZNEJ SLAJD TYTUŁOWY.
Lekarska ambulatoryjna opieka rehabilitacyjna
Łukasz Ziarko Zmiany w procedurze zlecania usług kolejowego transportu pasażerskiego w świetle nowelizacji rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 Łódź, 26.
Przedmiot: Prawo zamówień publicznych
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zawieranie umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zapis prezentacji:

Procedury kontraktowania w ramach PIS Zbigniew Obłoza Radca Prawny Specjalista ds. zamówień publicznych Jednostka Koordynująca PPWOW

Wydatkowanie środków publicznych Rozdział 4 ustawy o finansach publicznych zatytułowany „Zasady gospodarki finansowej jednostek sektora finansów publicznych (JSFP) w art. 35 ust. 4 stanowi: JSFP zawierają umowy, których przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane, na zasadach określonych w przepisach o zamówieniach publicznych. Ustawa z dnia 24 stycznia 2004 roku Prawo Zamówień Publicznych Akt w sposób całościowy regulujący zawieranie odpłatnych umów pomiędzy Zamawiającym a Wykonawcą dotyczącym zakupu usług, dostaw i robót budowlanych Wynika z tego, że Zamawiający może udzielać zamówień w trybie innym niż to przewiduje ustawa, jedynie wtedy gdy wyraźny przepis ustawy tak stanowi „Usługa” – wszystko to co nie jest dostawą czy też robotą budowlaną, w tym również usługi socjalne takie jak: 85311100-3 - Usługi opieki społecznej dla osób starszych, 85311100-4 - Usługi opieki społecznej dla osób niepełnosprawnych, 85311100-5 - Usługi opieki społecznej dla dzieci i młodzieży

Ustawa Prawo Zamówień Publicznych Art. 4 ustawy zawiera szereg wyłączeń przedmiotowych m.in. pozwala na niestosowanie ustawy wtedy gdy udzielenie zamówienie odbywa się w na podstawie: a) szczególnej procedury organizacji międzynarodowej odmiennej od określonej w ustawie, (art. 4 ust. 1 lit. a) Umowa kredytowa zawarta pomiędzy Rządem RP i Bankiem Światowym (IBRD) dotycząca m.in. realizacji PIS – zawiera zapisy które wymagają aby implementacja programu odbywała się przy zastosowania szczególnych procedur tej organizacji międzynarodowej - patrz następny slajd 7) przyznawania dotacji ze środków publicznych, jeżeli dotacje te są przyznawane na podstawie ustaw; To wyłączenie tłumaczy odrębność procedury przyznawania dotacji opisanych w ustawie o pomocy społecznej, jak również w ustawie o pożytku publicznym i woluntariacie

LA – Loan Agreement No. 7358 z 7.IV. 06

Procedury Banku Światowego BŚ w przywołanym wcześnie Załączniku 4 (Schedule 4) przewiduje, obok innych standardowych procedur przetargowych procedurę CPP – (Community Participation in Procurement):

CPP Jak widać z zacytowanego ustępu LA, ramy procedury CPP są jedynie bardzo ogólnie zarysowane – opis szczegółowej procedury winien być zawarty w Field Implementation Manual czyli Podręczniku Realizacji Programu Integracji Społecznej (Podręcznik PIS) Rozdział IV podręcznika PIS w całości poświęcony jest procedurom kontraktowania środków w ramach komponentu B2 W dniu 25 stycznia 2008 r – Bank Światowy zaaprobował (dał no-objection) Podręcznik PIS, tym samym akceptując szczegółowy opis procedury CPP w nim zawarty Oznacza to że opisane w podręczniku PIS procedury stały się „szczególnymi procedurami organizacji międzynarodowej” o której mowa w art. 4 ust. 1 a) ustawy Prawo Zamówień Publicznych

Procedury CPP W ramach procedury CPP przewiduje się 3 tryby kontraktowania usług w ramach PIS: Tryb kontraktowania oparty o zapisach ustawy o pomocy społecznej (CPP-UPS) Tryb kontraktowania oparty o zapisach ustawy o pożytku publicznym i woluntariacie (CPP-UPPW) Tryb szczególny CPP (SCPP) 3.1. Tryb uproszczony przy zamówieniach o wartości umowy do 2.000 EURO. Wybór jednego z tych trybów zależy wyłącznie od decyzji konkretnej gminy Najistotniejsza różnica pomiędzy trybami to krąg podmiotów uprawnionych do składania ofert oraz charakter umowy (dotacja v. umowa o świadczenie usług) Z wyborem trybu wiąże się również korzystanie z wzorcowych dokumentów przetargowych załączonych do Podręcznika PIS: Ogłoszenie Arkusz oceny Umowa Raport z realizacji

Wspólne elementy trybów CPP publikacja ogłoszenia o konkursie, spotkanie informacyjno-promocyjne dla zainteresowanych podmiotów, składanie przez ofert konkursowych, ocena złożonych ofert - pod względem wykonalności, kosztów, jakości oferty oraz kwalifikacji wykonawców, Negocjacje warunków umowy wybór realizatora zadania, sporządzenie raportu z wyboru ogłoszenie wyników konkursu, zawarcie umowy z realizatorem zadania. sprawozdawczość i archiwizacja.

Wspólne elementy trybów CPP cd. Wybór wykonawcy zadań w drodze otwartego konkursu Wyjątek SCPP < 2.000 EUR Możliwość sfinansowania realizacji zadań w 100% Ocena ofert przez bezstronną Komisję Konkursową Identyczny zakres kwalifikujących się zadań Identyczne zasady dotyczące kwalifikowalności środków Zakaz aprobowania projektów obejmujących wyłącznie zadania inwestycyjne, czy też zakup środków trwałych Taki sam sposób opisu zadań W zależności od sposobu opisu zadań można otrzymać oferty porównywalne we wszystkich aspektach lub nieporównywalne Identyczny tryb przekazywania środków Sprawozdawczość z wykorzystaniem MIS-u

CPP - UPS Tryb te nie jest procedurą ustawową, lecz „szczególną procedurą organizacji międzynarodowej” która odwołuje się do pewnych uregulowań ustawowych, w innych wprowadza pewne zmiany (wyłączenia, modyfikacje) Procedura winna być realizowana zgodnie z: postanowieniami art. 25 – 33 ustawy o pomocy społecznej, W drodze otwartego konkursu Przy uwzględnieniu zasad pomocniczości, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności. Określony krąg podmiotów uprawnionych Określone kryteria ramowe (art. 31) modyfikacjami zapisów ustawowych zapisanych w Podręczniku PIS Rozszerzony krąg podmiotów Większa elastyczność w uzupełnianiu dokumentów Rezygnacja z przekazywania niektórych informacji Rezygnacja z oceny wkładu własnego Wykonawcy Zaliczka aktywizacyjna 25% Treścią rozporządzeń wykonawczych odnoszących się do formy oferty, umowy, sprawozdawczości Tryb procedowania z ofertami z wnioskami określa Gmina w Ogłoszeniu Zawierana jest umowa dotacji, w której Wykonawca zobowiązuje się do realizacji zadania - a gmina do przekazania środków.

CPP - UPPiW Tryb te nie jest procedurą ustawową, lecz „szczególną procedurą organizacji międzynarodowej” która odwołuje się do pewnych uregulowań ustawowych, w innych wprowadza pewne zmiany (wyłączenia, modyfikacje) Ustawa ta przewiduje 2 tryby: 1. Zlecanie realizacji zadań opisanych w art. 4 ust. 1 tj. „pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób” stosuje się, na podstawie art. 3 ust. 6 tej ustawy przepisy o pomocy społecznej tj. art. 25-33 ustawy o pomocy społecznej, w takiej sytuacji mają zastosowanie uwagi sformułowane na poprzednim slajdzie. 2. Zlecenie pozostałych rodzajów zadań opisanych w art. 4 ustawy o PPiW w oparciu o tryb opisany w Rozdziale 2 tej ustawy, z modyfikacjami zawartymi w Podręczniku PIS

SCPP Brak innych uregulowań prawnych Tryb wyboru określony jedynie w Podręczniku PIS Najszerszy krąg podmiotów uprawnionych (w tym podmioty prywatne) Ograniczenie obowiązków sprawozdawczych Uproszczenie formularzy i umowy Kontraktowanie usług, a nie umowa o dotację Uproszczony sposób oceny spełnienia warunków minimalnych Negocjowanie ostatecznego kształtu oferty

SCPP – harmonogram realizacji Ogłoszenie Spotkanie informacyjno-promocyjne Składanie ofert Ocena spełnienia warunków minimalnych Oddzielne negocjacje z zakwalifikowanymi Oferentami Ostateczny wybór ofert Decyzja o przyznaniu kontraktu Podpisanie umów na realizację usług 15 dni 7 dni 3 dni Razem:50 dni

SCPP poniżej 2.000 EUR Jedynie dla kontraktów o wartości brutto mniejszej niż 2.000 EUR Gdy nie jest celowym ogłaszanie konkursu ofert np: zakup specjalistycznych usług doradztwa psychologicznego i/lub usług rehabilitacyjnych dla pojedynczego mieszkańca; zakup szkolenia, seminarium i warsztatu lub organizacja wizyt studyjnych; przyrządzenie tradycyjnego posiłku podczas lokalnego święta; przygotowanie Wigilii dla rodzin ubogich. Wybór oferty może nastąpić bez ogłaszania konkursu otwartego Zawarcie umowy po negocjacjach z z jednym lub kilkoma usługodawcami.