Program prezentacji Ogólne informacje o spółce Grupa Rainbow Tours Rainbow Tours Polska – stan obecny oraz plany Rainbow Tours Ukraina – stan obecny oraz plany Portale turystyczne – stan obecny oraz plany Sieć ABC – stan obecny oraz plany Przyszłość - oczekiwania zarządu
Informacje ogólne Udział akcjonariuszy w kapitale zakładowym spółki Grzegorz Baszczynski – Prezes – 19,10 % Tomasz Czapla – V-ce Prezes – 16,58 % Remigiusz Talarek – V-ce Prezes – 16,94 % Sławomir Wysmyk – Przewodniczący RN – 19,47 % Bridge Capital – 8,33 % Pozostali – 2,91 % Akcjonariusze po emisji – 16,67 %
Informacje ogólne Historia w skrócie: 1990 – powstaje Rainbow Tours sp. z o.o. 1992 – wydanie pierwszego na polskim rynku katalogu 1998 – powstają pierwsze salony obsługi klienta 2000 – połączenie Rainbow Tours oraz Globtroter Polska – pierwsza fuzja na rynku usług turystycznych 2003 – powstaje spółka akcyjna Rainbow Tours S.A. 2007 – (luty) rozpoczyna działalność portal turystyczny www.wyruszamy.pl 2007 – (marzec) rozpoczyna działalność Rainbow Tours Ukraina sp. z o.o. 2007 – (październik) pierwsze notowanie na GPW 2007 – (listopad) otwarty zostaje 25-y salon sprzedaży 2007 – (grudzień) certyfikacja ISO 2008 – (styczeń) zakup 56 % udziałów w portalu TraveOvo i spółce technologicznej TravelTech 2008 – (maj) zakup 100 % udziałów w sieci biur podróży ABC
Rainbow Tours S.A. tour operator w Polsce Zatrudnienie: 98 Rainbow Tours Grupa Rainbow Tours S.A. tour operator w Polsce Zatrudnienie: 98 Rainbow Tours Ukraine tour operator na Ukrainie Zatrudnienie: 10 Rainbow Tours Biuro podrózy agencja sprzedazy biletów lotniczych Zatrudnienie: 6 wyruszamy.pl i TravelOvo.pl portale turystyczne Zatrudnienie: 12 travelTech spółka technologiczna Zatrudnienie: 10 ABC siec biur podróży w centrach handlowych Zatrudnienie: 26 Zatrudnienie razem: 162
Rainbow Tours 2008 Oferta Sieć sprzedaży 11 czarterów zimowych, w tym egzotyczne: Kuba, Kenia, Indie, Wenezuela, Tajlandia, Meksyk, Sri Lanka 45 destynacji charterowych na Lato 2009 Wyloty z 8 lotnisk lokalnych w Polsce Ponad 90 różnego rodzaju wycieczek i propozycji na 500 stronach katalogów Lato 2009 Sieć sprzedaży 36 własne biura obsługi klienta w głównych miastach 800 biur agencyjnych Własne call center i strona www Własny portal turystyczny
Rainbow Tours Plany Na początku 2008 jako pierwszy polski tour operator otrzymaliśmy certyfikat ISO 9001 co potwierdza nasze konsekwentne dążenie do oferowania produktu najwyższej jakości. Budżet marketingowy na rok 2009 został zwiększony z 8 do prawie 12 mln zł. W ciągu całego 2009 planujemy poszerzać własną sieć sprzedaży i otworzyć od 10 do 12 kolejnych salonów sprzedaży i zakończyć rok liczbą 40 BOK-ów.. Sieć tę chcemy sukcesywnie powiększać w kolejnych latach. Nie wykluczamy dalszych akwizycji. Niezależnie od zakupu travelOvo i sieci ABC cały czas uważnie przyglądamy się rynkowi i staramy się selekcjonować potencjalne obiekty przejęć.
Ukraina Co zdecydowało? Sytuacja obecna dynamicznie rozwijająca się gospodarka kraju (ok. 8 % rocznie) sztywny kurs hrywny w stosunku do dolara i niska inflacja coraz większe otwieranie się Ukrainy na Europę stale rosnący rynek usług turystycznych inwestycje związane z Euro 2012 stosunkowo niski know how lokalnej branży międzynarodowe koncerny turystyczne nadal nieobecne Sytuacja obecna 4 destynacje czarterowe 2 własne biura sprzedaży w Kijowie Ok. 100 biur agencyjnych Przychody ok. 10 mln zł
Ukraina Plany 4 destynacje czarterowe latem 2008, a 8 kierunków w 2009 Zimą czartery egzotyczne i narciarskie Nacisk na sprzedaż „first minute” Budowanie własnej sieci sprzedaży – 1 nowe biuro w Kijowie oraz biura w okręgu kijowskim – Żytomierz i inne miasta satelickie Ekspansja na wschód – Donieck, Charków – najpierw własne biura, następnie bezpośrednie wyloty z tych miast
Portale 2008 www.TravelOvo.pl Za pośrednictwem własnej strony internetowej oraz call center sprzedaje głównie bilety lotnicze. Bardzo dobra wyszukiwarka biletów lotniczych, która jednocześnie zwraca wyniki wyszukiwania zarówno dla linii tradycyjnych jak i tzw. „nisko-kosztowych”. W zakresie sprzedaży biletów obsługuje takie firmy jak Onet.pl i EasyGo.pl. www.rainbowtours.pl Za pośrednictwem własnej strony internetowej oraz call center sprzedaje oferty turystyczne Rainbow Tours oraz innych tour operatorów. Travel Tech Za wdrażanie nowych technologii na stronach portali, a także za sprzedaż tych technologii do innych podmiotów odpowiedzialna jest spółka informatyczna TravelTech. Dzięki nowatorskim rozwiązaniom wśród klientów spółki znajdują się m.in. takie firmy jak Travel Planet, EasyGo.pl, Pasażer.com, TravelPolska, Net Media, Fru.pl, oraz litewski Holiday Link.
Portale Plany 2008 Połączenie portali i uruchomienie jednego portalu pod wspólną marką – travelOvo.pl Zintegrowanie ofert: turystycznej z wyruszamy.pl i i biletowej z travelOvo.pl Uruchomienie rezerwacji w 100% online – początkowo dla sześciu głównych tour operatorów Premiera w Polsce technologii dynamic packaging, czyli „Wakacje szyte na miarę”. W ramach jednej transakcji i jednej rezerwacji system przeszukuje w tle różne bazy danych (hotelowe, lotnicze, rent a car itp.), łącząc jak klocki Lego różne usługi turystyczne w jeden wspólny pakiet. Co dalej? Dalsza rozbudowa baz w dynamic packaging o kolejne usługi typu rent a car, ubezpieczenia i promy Dalsza integracja z bazami danych innych tour operatorów - docelowo dla 80 % ofert dostępnej w Polsce Inwestycje w portal to ok. 1,5 mln zł. Dużą część z tej kwoty pochłonie budżet marketingowy oraz inwestycje w technologie.
Sieć biur ABC Obecnie: Plany Największa w Wielkopolsce sieć biur podróży 7 salonów sprzedaży w centrach handlowych Jeden z najlepszych w Polsce sprzedawców tradycyjnych (offline) dla wielu wiodących tour operatorów m.in. Triady, TUI, Itaki, Alfastar 30 mln sprzedaży brutto przy zysku 0,6 mln netto za 2007 40 mln sprzedaży brutto przy zysku 0,8 mln netto za 2008 Plany Utrzymanie marki ABC i jej rozwijanie jako niezależnej sieci sprzedaży typu „multiagent” z ofertą większości głównych tour operatorów i biurami początkowo tylko w Zachodniej Polsce, a później w całym kraju. Nowe oddziały są planowane wyłącznie w centrach handlowych m.in. w Szczecinie, Gnieźnie, Kaliszu, Gorzowie, Lesznie, Wrocławiu i Zielonej Górze. Wg założeń do 2012 roku ABC zdobędzie pozycję największej multiagencyjnej sieci sprzedaży detalicznej w centrach handlowych w całym kraju.
Przyszlosc Oczekiwania zarzadu Naszym głównym celem jest osiągniecie czołowej pozycji wśród touroperatorów w Polsce. Obecnie Rainbow Tours S.A. jest na 5-6 miejscu. Chcemy być w pierwszej trójce. Planujemy także dynamiczny rozwój portalu, a w perspektywie roku 2010 wprowadzenie go na giełdę. Spodziewamy się dalszego dynamicznego rozwoju branży, który pozwoli nam na przekroczenie 550 mln zł przychodów najpóźniej w 2010 roku. Jednocześnie zakładamy, że w tym czasie nasza spółka na Ukrainie osiągnie sprzedaż na poziomie co najmniej 50 mln zł.