Kontrole sprawdzające

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

Dostęp do CBD ARiMR dla pracowników IW
Wymiar sankcji stosowany w zakresie Wymogów Wzajemnej Zgodności
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
Zasady ustalania czynników analizy ryzyka oraz liczby gospodarstw, które należy objąć kontrolami, jak również postępowania Inspekcji Weterynaryjnej przy.
Instrukcja GLW nr GWIz. 430/CC-27/09 z dnia 18 maja 2009 r
Poświętne, czerwiec - lipiec 2009 r.
1 Oś 1 Korzystanie z usług doradczych przez rolników i posiadaczy lasów 4 listopad 2009 r.
Grupy producentów rolnych
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
PYTANIA DOTYCZĄCE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.
Ćwiczenia praktyczne z wypełniania raportów z kontroli wymogów Wzajemnej Zgodności Puławy, 30 – 31 marca 2009 r.
Kontrole kwalifikowalności do wsparcia specjalnego do krów i owiec
1 Korekty raportów CC. 2 Kiedy robić? błąd formalny – korekta, błąd odzworowania – nowy oryginał. 14 dni.
PROJEKT WSPÓŁPRACY ARiMR I IW W ZAKRESIE PRZEPROWADZANIA KONTROLI WYMOGÓW WZAJEMNEJ ZGODNOŚCI Sporządzono na podstawie Zarządzenia Nr…. MINISTRA ROLNICTWA.
ZASADY WZAJEMNEJ ZGODNOŚCI (cross-compliance) Departament Płatności Bezpośrednich MRiRW PUŁAWY r.
Zasady wypełniania ujednoliconego raportu do kontroli CC oraz IRZ
INSTRUKCJA GŁÓWNEGO LEKARZA WETERYNARII Nr GIWz.440-2/11
PROCEDURA w sprawie ustalania czynników analizy ryzyka oraz liczby gospodarstw, które należy objąć kontrolami, jak również postępowania wojewódzkich lekarzy.
1 Zmiany dotyczące raportów z IRZ. 2 Nowe rozporządzenia: Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1033/2010 z dnia 15 listopada 2010 r. zmieniające rozporządzenie.
Zasady przeprowadzania kontroli sprawdzających w ramach kontroli wymogów wzajemnej zgodności w 2011 roku.
Poświętne, czerwiec - lipiec 2009 r.
Poświętne, czerwiec - lipiec 2009 r.
INSPEKCJA WETERYNARYJNA
Instrukcje Głównego Lekarza Weterynarii w sprawie sporządzania raportu/protokołu z kontroli wymogów Wzajemnej Zgodności przez powiatowych lekarzy weterynarii.
NIEZGODNOŚCI – bydło OCENA WAGI WEDŁUG KRYTERIUM DOTKLIWOŚCI
KONTROLE W ZAKRESIE IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI OWIEC I KÓZ
Instrukcje Głównego Lekarza Weterynarii nr GIWz. 430/CC-28/09 nr GIWz
PODSTAWY PRAWNO-ORGANIZACYJNE ZASADY WZAJEMNEJ ZGODNOŚCI (cross-compliance) Departament Płatności Bezpośrednich MRiRW.
Wymogi Wzajemnej Zgodności Obszar Identyfikacja i Rejestracja Zwierząt
Wymogi Wzajemnej Zgodności Obszar Identyfikacja i Rejestracja Zwierząt
Identyfikacja i rejestracja zwierząt
Realizacja planu kontroli agencji zatrudnienia z terenu województwa pomorskiego przez Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku za okres od r. do
„Ochrona osób, mienia, obiektów i obszarów”
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Anna Lewandowska r. 1 Ministerstwo Środowiska Departament Ekonomiczny.
1. Egzamin maturalny przeprowadza się jeden raz w roku w sesji: 2 Egzamin maturalny od 2005 roku. wiosennej Harmonogram przeprowadzania egzaminu ustala.
Departament Płatności Bezpośrednich MRiRW
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Oś 4 Leader EWALUACJA LGD Rzeszów, 21 maja 2013 r.
POWIATOWY INSPEKTORAT WETERYNARII W ZWOLENIU
PROCES NABORU WNIOSKÓW. Ogłoszenie rozpoczęcia naboru wniosków, które będzie można znaleźć w : prasie, na stronach internetowych Urzędu Marszałkowskiego.
1 Rola organu restrukturyzacyjnego w procesie restrukturyzacji finansowej Ministerstwo Zdrowia.
Ustawa z dnia 16 listopada 2000 r.
ZASADY PRZEPROWADZANIA KONTROLI
1 Program Zero tolerancji. 2 Mając na względzie pojawienie się przypadków przestępczej działalności niektórych podmiotów, w celu wyeliminowania podmiotów.
VIII. POSTĘPOWANIE ADMINISTRACYJNE Zmierza do wymuszenia na administratorze realizacji obowiązków nałożonych prawem.
Departament Ewidencji Gospodarstw ARiMR
Opracował :© 2014 Jerzy Płatakis Biuro Spraw Studenckich Centrum Kształcenia i Obsługi Studiów UMCS na rok akademicki 2014/2015 WYPEŁNIANIE FORMULARZA.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
rola fachowego doradcy
Opracował :© 2015 Jerzy Płatakis Biuro Spraw Studenckich Centrum Kształcenia i Obsługi Studiów UMCS na rok akademicki 2015/2016 WYPEŁNIANIE FORMULARZA.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Wojewódzki.
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa 9 grudnia 2015 Przykłady typów zdarzeń z udziałem pracowników ARiMR mające znamiona korupcji lub konfliktu.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Działanie.
ZAKŁAD RACHUNKOWOŚCI ROLNEJ PRZESTAWIANIE GOSPODARSTWA ROLNEGO NA METODY PRODUKCJI EKOLOGICZNEJ mgr inż. Marcin Żekało.
STUACJA EPIDEMIOLOGICZNA NA TERENIE POWIATU BIALOSTOCKIEGO Jan Matczuk Jan Matczuk Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Białymstoku.
UBOJE GOSPODARCZE Inspekcja Weterynaryjna Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Sławnie.
Portal Ogłoszeń ARiMR 10 maja 2017 r. Warszawa.
Ochrona Dzikiego Ptactwa i siedlisk przyrodniczych METODYKA USŁUG DORADCZYCH Minimalne Wymagania wzajemnej zgodności (cross-compliance) dla gospodarstw.
DOSTOSOWANIE GOSPODARSTWA ROLNEGO DO MINIMALNYCH WYMOGÓW WZAJEMNEJ
Umowa o przyznaniu pomocy
Biuro Spraw Studenckich Centrum Kształcenia i Obsługi Studiów UMCS
CERTYFIKACJA W ROLNICTWIE EKOLOGICZNYM
Procedury związane z zatrudnianiem cudzoziemców
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Portal Ogłoszeń ARiMR 10 maja 2017 r. Warszawa.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

Zasady przeprowadzania kontroli sprawdzających w ramach kontroli wymogów wzajemnej zgodności

Kontrole sprawdzające Przedmiot i zakres kontroli Zgodnie z ROZPORZĄDZENIEM RADY (WE) NR 73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. ustanawiającym wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającym określone systemy wsparcia dla rolników, zmieniającym rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, (WE) nr 247/2006, (WE) nr 378/2007 oraz uchylającym rozporządzenie (WE) nr 1782/2003 w Polsce przeprowadzane są kontrole mające na celu sprawdzenie podjęcia przez rolnika działań naprawczych w przypadku stwierdzenia naruszenia w zakresie kontroli wymogów wzajemnej zgodności, określanego jako drobna niezgodność oraz naruszenia, w związku z którym obniżka płatności była mniejsza niż równowartość 100 Euro.

kontroli sprawdzającej podlegają wyłącznie uchybienia (KSDN i KS100) stwierdzone podczas kontroli wymogów wzajemnej zgodności w poprzednim roku kontroli kontrole sprawdzające powinny zostać przeprowadzone do końca następnego roku kalendarzowego po roku, w którym przeprowadzona została właściwa kontrola wymogów

2. Zasady ogólne biura powiatowe ARiMR przekazują PLW wykaz gospodarstw do kontroli sprawdzającej, zarówno w zakresie stwierdzenia naruszenia będącego drobną niezgodnością i naruszenia sankcjonowanego redukcją płatności mniejszą niż 100 Euro uprawnionymi do przeprowadzenia kontroli na miejscu są osoby posiadające odznakę identyfikacyjną, legitymację służbową oraz pisemne, imienne upoważnienie wydane przez właściwego PLW w przypadku gdy zalecone działania naprawcze dotyczą usunięcia uchybień w zakresie oznakowania zwierząt, powiatowy lekarz weterynarii przeprowadza kontrolę na miejscu

obok uchybień w zakresie oznakowania zwierząt powinny być również skontrolowane pozostałe działania naprawcze, możliwe do skontrolowania na miejscu (np. dotyczące wpisów w księdze rejestracji), które zostały wskazane w wykazie przesłanym przez BP ARiMR w odniesieniu do danego gospodarstwa usunięcie nieprawidłowości dotyczących księgi rejestracji siedziby stada lub innej dokumentacji może być weryfikowane poprzez wezwanie rolnika do powiatowego inspektoratu weterynarii w celu przedstawienia odpowiedniej dokumentacji lub w trakcie kontroli na miejscu w zakresie weryfikacji działań naprawczych dotyczących zgłaszania przemieszczeń, urodzeń i padnięć bydła, w opinii Głównego Lekarza Weterynarii, PLW nie jest organem właściwym do przeprowadzania kontroli sprawdzającej – jedynie w 2010 r. PLW wykonuje kontrole administracyjne uzyskując potrzebne informacje z BP ARiMR

jeżeli gospodarstwo zmieniło właściciela, kontroli powinien zostać poddany obecny posiadacz zwierzęcia (dotyczy wyłącznie siedziby stada przejętej przez nowego właściciela), a wyjaśnienia dotyczące zmiany posiadacza należy w takim wypadku odnotować w raporcie z czynności kontrolnych raport z kontroli sprawdzającej należy wprowadzić do platformy integracyjnej A2A

3. Zasady wykonywania kontroli w 2010 r. a) Numeracja raportu Podstawowy numer raportu (liczba porządkowa/ data kontroli/ numer identyfikacyjny osoby przeprowadzającej kontrolę) należy rozszerzyć o następujące znaki: - /KS100 - w przypadku gdy rolnik został skierowany do kontroli sprawdzającej z tytułu 100 euro, - /KSDN - jeżeli rolnik został skierowany do kontroli z tytułu drobnej niezgodności, - /KSDN100 albo KS100DN - gdy rolnik został skierowany do kontroli sprawdzającej zarówno z tytułu 100 euro, jak i z tytułu drobnej niezgodności. Jeżeli rolnik poza skierowaniem do kontroli sprawdzającej, został również wytypowany do kontroli wymogów wzajemnej zgodności w 2010 roku, należy w numerze raportu zawrzeć dodatkowo znaki „/CC”.

b) Wypełnianie raportu Kontrola sprawdzająca i kontrola wymogów wzajemnej zgodności osoba kontrolująca sporządza jeden dokument uwzględniając wyniki kontroli sprawdzającej oraz wyniki kontroli wymogów wzajemnej zgodności w bieżącym roku gdy w toku kontroli sprawdzającej zostanie ustalone, iż działania naprawcze zostały zrealizowane, należy umieścić w polu nr 53 raportu „Uwagi” kod KSP (Kontrola sprawdzająca pozytywna). działania naprawcze nie zostały zrealizowane: KSN (kontrola sprawdzająca negatywna) KSNZ (działania naprawcze nie zostały zrealizowane dla wszystkich zwierząt) KSNT (działania naprawcze zrealizowane po terminie). Numery porządkowe zwierząt, których naruszenie dotyczy należy również umieścić w kolumnie nr 53.

jeżeli zwierzę, które podlega kontroli sprawdzającej, w dniu kontroli nie przebywa w siedzibie stada, powinna zostać zaznaczona opcja „nie dotyczy” oraz należy w polu „Uwagi osób wykonujących kontrolę” wpisać wyjaśnienia odnośnie zaistniałej sytuacji (np. sprzedaż, padnięcie). W polu 53 „Uwagi” należy wpisać kod KSBZ. wypełnianie pola daty oraz metody typowania - sposób postępowania jest zgodny ze standardową kontrolą wymogów wzajemnej zgodności. w przypadku gdy rolnik uniemożliwia przeprowadzenie kontroli, w polu 53 „Uwagi” należy umieścić adnotację, że rolnik został poinformowany, iż uniemożliwienie przeprowadzenia kontroli może skutkować nawet 100% obniżką dopłat.

Wyłącznie kontrola sprawdzająca Ocenie podlegają jedynie naruszenia wskazane w wykazie przesłanym przez BP ARiMR. W pozostałych przypadkach należy zaznaczyć rubrykę „Nie dotyczy”. W rubryce „metoda typowania” należy wpisać: typowanie manualne, a w polu „przyczyna typowania”: CC Inne. W polu data typowania, należy podać datę sporządzenia pisma z BP ARiMR, zawierającego wykaz rolników, którzy mają podlegać kontroli sprawdzającej w bieżącym roku Osoba kontrolująca, weryfikując zrealizowanie działań naprawczych, zaznacza właściwą kolumnę „nie dotyczy” (dane naruszenie nie podlega weryfikacji), „stwierdzono” albo „nie stwierdzono” zgodnie ze stanem faktycznym, w odniesieniu do naruszeń, które podlegają weryfikacji. Pole „nie stwierdzono” należy zaznaczyć, jeżeli działania naprawcze podlegające kontroli zostały zrealizowane. Wówczas w kolumnie 53 należy wpisać kod KSP.

Opcja „stwierdzono” powinna zostać zaznaczona, gdy działania naprawcze dotyczące naruszeń wskazane w wykazie przesłanym z BP ARiMR nie zostały zrealizowane. W kolumnie 53 należy umieścić kod KSN. Jeżeli rolnik nie zrealizował zaleconych działań w odniesieniu do wszystkich zwierząt, kod, który należy wpisać w polu 53, to KSNZ. Jeżeli zaś rolnik zrealizował działania naprawcze po wskazanym terminie, kod, który należy wpisać w polu 53, to KSNT. Jeżeli rolnik zrealizował działania naprawcze, a w dniu kontroli sprawdzającej osoba kontrolująca stwierdzi takie samo uchybienie (np. brak zamówionego uprzednio duplikatu kolczyka), należy dokonać oceny kontroli sprawdzającej w polu 53 poprzez wpisanie kodu KSP, a następnie wpisanie odpowiednich punktów w polach „zasięg”, „dotkliwość” oraz „trwałość” zgodnie z zasadami sporządzania raportu oraz wpisać datę oraz sposób realizacji nowych działań naprawczych.

4. Uwagi dodatkowe W przypadku gdy osoba kontrolująca stwierdzi, iż w siedzibie stada nie znajduje się zwierzę, które zgodnie z danymi w CBD ARiMR powinno przebywać w kontrolowanej siedzibie stada, a posiadacz tego zwierzęcia nie będzie w stanie podać numeru oraz adresu siedziby stada, do której to zwierzę zostało przemieszczone, może ona wypełnić wniosek o przemieszczenie do nieznanej siedziby stada. W przypadku gdy rolnik uniemożliwia przeprowadzenie kontroli, w polu „Uwagi osób wykonujących kontrolę” należy umieścić adnotację, że rolnik został poinformowany, iż uniemożliwienie przeprowadzenia kontroli może skutkować nawet 100% obniżką dopłat

W przypadku gdy rolnik uniemożliwia przeprowadzenie kontroli, w polu „Uwagi osób wykonujących kontrolę” należy umieścić adnotację, że rolnik został poinformowany, iż uniemożliwienie przeprowadzenia kontroli może skutkować nawet 100% obniżką dopłat W przypadku stwierdzenia naruszeń dotyczących wpisów w księdze rejestracji podczas wykonywania kontroli wymogów wzajemnej zgodności, w raporcie z kontroli w polu „Uwagi osób wykonujących kontrolę” należy umieścić adnotację o tym, której pozycji z księgi rejestracji dotyczy dane naruszenie.

Kwestie i pytania dotyczące wykonywania kontroli sprawdzających 1. Gospodarstwo zostało wytypowane do kontroli sprawdzającej. PLW wykonał kontrolę, z kolei ARiMR przysłała korektę wykazu gospodarstw do rekontroli i tego gospodarstwa tam nie było - czy to gospodarstwo należy ująć w sprawozdaniu? Tak, w polu Kontrole dodatkowe sprawozdania, kontrole wykonane zgodnie z listą z BP ARiMR - w polu Kontrole sprawdzające. 2. Jeśli inspektor stwierdzi uchybienie w zakresie kontroli IRZ, PLW wydał decyzję nakazującą usunięcie uchybień w określonym terminie, a rekontrola wykazała że producent dopełnił wszystkich obowiązków i wydano decyzję uchylającą - czy można w związku z tym sporządzić raport z kontroli sprawdzającej bazując na protokole z IRZ? TAK, jeśli rekontrola w zakresie IRZ została wykonana w tym samym roku co kontrola sprawdzająca w zakresie CC. 3. Sens kontroli sprawdzającej KS100 dotyczącej naruszenia: niezgłoszenie przemieszczenia - w BP problem ten jest wyjaśniany bezpośrednio z rolnikiem?

W obecnej chwili PLW wykonuje taką kontrolę drogą administracyjną, z wykorzystaniem informacji otrzymanych od ARiMR. W opinii Głównego Lekarza Weterynarii, PLW nie jest organem właściwym do przeprowadzania kontroli sprawdzającej. 4. Rolnik miał zamówić duplikaty dla sztuki, która podczas właściwej kontroli nie miała kolczyków. Podczas rekontroli nie ma jej w gospodarstwie. Czy w powyższej sytuacji należy wpisać KSP, KSBZ (z informacji uzyskanych z ARiMR wiemy, że zamówił duplikaty) czy jedynie KSBZ? KSBZ – zwierzę podlegające kontroli w dniu kontroli nie przebywa w siedzibie stada Od 2011 r. stosowane będą również kody: KSNT – działania naprawcze zostały zrealizowane po wyznaczonym terminie, w związku czym wynik kontroli jest negatywny KSNZ – działania naprawcze nie zostały zrealizowane w odniesieniu do wszystkich zwierząt i wynik kontroli jest negatywny SP – zalecone działania naprawcze zostały zrealizowane, ale w dniu rekontroli stwierdzono ponownie wystąpienie danego naruszenia

5. Czy w przypadku kontroli sprawdzającej wykonanie działań naprawczych w terminie w odniesnieniu do DN należy odnosić do terminu wskazanego przez ARiMR czy przez IW w raporcie? Termin podjęcia działań naprawczych wskazany w wykazie gospodarstw z DN przekazanym z BP ARiMR jest równoznaczny z terminem wyznaczonym przez PLW. 6. Na jakim wzorze powinno być przekazywane oświadczenie o zrealizowaniu działań naprawczych? Komu rolnik składa oświadczenie o podjęciu działań naprawczych? Zgodnie z art. 31a ust.10a ustawy o płatnościach w ramach systemu wsparcia bezpośredniego rolnik składa oświadczenie o zrealizowaniu działań naprawczych kierownikowi BP ARiMR na wzorze opracowanym przez ARiMR. Wraz z oświadczeniem rolnik przedstawia dowody potwierdzające usunięcie naruszeń stwierdzonych podczas kontroli (kserokopia księgi rejestracji, odpowiedź na zamówienie puli duplikatów kolczyków).

7. Czy kody nieprawidłowości wpisujemy tylko przy kontrolowanych sztukach? TAK 8. Czy przy przeprowadzaniu kontroli sprawdzającej można wypełnić wniosek o przemieszczenie do nieznanej siedziby? TAK 9. Jak przyznawać punkty karne przy kontroli sprawdzającej negatywnej - powtarzamy punktację z 2009 r. czy ustalamy nową ocenę w stosunku do obecnej liczby zwierząt? W przypadku niepodjęcia przez rolnika działań naprawczych, osoba przeprowadząjąca kontrolę sprawdzającą ocenia naruszenia pod względem kryterium zasięgu, dotkliwości i trwałości w stosunku do całkowitej liczby zwierząt, których dotyczy rekontrola. 10. Czy można wezwać rolnika do PIW aby zweryfikować usunięcie  uchybień dotyczących paszportów i księgi rejestracji? TAK

11. Jakie są konsekwencje dla rolnika jeśli kontrola sprawdzająca KS100 i KSDN jest negatywna? Stwierdzone naruszenia są sankcjonowane pod względem oceny punktowej i skutkują redukcją dopłat bezpośrednich. 12. BP ARiMR przysyła do PIW wykaz z gospodarstwem do rekontroli KS100. W raporcie z kontroli CC w 2009 roku stwierdzono również DN. Czy przeprowadzamy kontrolę sprawdzającą biorąc pod uwagę oba naruszenia? Kontrolę sprawdzającą przeprowadzamy tylko pod względem naruszeń wskazanych w wykazie z BP ARiMR. 13. Dlaczego pozostałe naruszenia stwierdzone podczas kontroli sprawdzającej nie podlegają ocenie? Z zasady kontrole sprawdzające dotyczą tylko naruszeń stwierdzonych przez IW w poprzednim roku kontroli, jednak możliwe jest wykonanie właściwej kontroli CC lub IRZ. 14. Czy możliwe jest wprowadzenie do platformy A2A raportu z kontroli sprawdzającej, który nie został podpisany przez rolnika?

Tak, jeśli w raporcie zostało odnotowane, że raport został przekazany drogą pocztową. 15. Rolnik miał zamówić duplikaty dla sztuki, która podczas kontroli nie miała kolczyków. Czy gdy podczas kontroli okaże się, że rolnik zamówił duplikaty kolczyków, ale nie założył ich zwierzęciu, kontrolę uznać jako pozytywną? Kontrolę można uznać za pozytywną jeśli rolnik założy kolczyki w obecności osoby wykonującej kontrolę.

Dziękuję za uwagę!