Dwa pojęcia świadomości

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Leszek Smolarek Akademia Morska w Gdyni 2005/2006
Advertisements

WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
Wykład I Co to jest socjologia?.
KONTROLA JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
Badania operacyjne. Wykład 1
Finanse behawioralne.
Roman Dolata Teoretyczne Podstawy Wychowania
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Proces decyzyjny w sektorze publicznym
MARTA KAMIŃSKA - FELDMAN
Ekonomiczna Teoria Rozrodczości
„Nauka jest budową wzniesioną na faktach”
Co to są emocje? Emocja jest wynikiem nieświadomej lub świadomej oceny zdarzenia jako istotnie wpływającego na cele lub interesy podmiotu. Emocja jest.
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
SYMBOLICZNY INTERAKCJONIZM
Percepcja słuchowa.
EMPIRYZM BRYTYJSKI ZESTAWIENIE
W poszukiwaniu granic BEx Michał Kociankowski
Systemy kognitywne jako nowy wymiar informatyki ekonomicznej
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
To w informatyce, telewizji, sprzęcie elektronicznym zdolność do odbierania informacji z równoczesnym reagowaniem na nie.
Percepcja wzrokowa.
I NAUCZANIA-UCZENIA SIĘ
Złudzenia optyczne Opracowała: Elżbieta Gawron
Pytania 1 Czy dziecko rodzi się jako jednostka wybitnie uzdolniona? Czym jest wrodzony potencjał intelektualny człowieka? Czym jest inteligencja - poziomy.
CO TO JEST PORNOGRAFIA? Pornografia obejmuje przedmioty (teksty, rysunki, zdjęcia, filmy), które przedstawiają sceny erotyczne: zawierające treści nieprzyzwoite.
Integracja sensoryczna
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
Teorie uzasadniania Renata Ziemińska.
Dwa pojęcia świadomości
Relacje psychofizyczne, mind – body problem
Zjawisko świadomości Renata Ziemińska.
Historia pojęcia umysłu
Pojęcie poznania bezpośredniego i doświadczenia
istotne cechy kryterium:
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Umiejętność obserwacji.
Świadomość: łatwy i trudny problem. Argument z wiedzy
Dr. hab. Marcin Miłkowski, prof. IFiS PAN. Jadłospis  Przystawka: dane zmysłowe  Zupa: czym miałyby być qualia?  Wersja standardowa  Kawosze Dennetta.
Marcin Miłkowski. O czym będzie mowa  Czym są modele w kognitywistyce?  Pluralizm eksplanacyjny: interdyscyplinarność kognitywistyki  Przykład otwartych.
Filozofia umysłu: podsumowanie pierwszego semestru
Teorie osobowości Literatura podstawowa
Postawa asertywna.
Projektowanie obiektowe. Przykład: Punktem wyjścia w obiektowym tworzeniu systemu informacyjnego jest zawsze pewien model biznesowy. Przykład: Diagram.
Podmiot/Ja Renata Ziemińska. Podmiot świadomości fenomenalnej to centrum strumienia świadomości, spełniacz świadomych aktów, nazywany też ja. Świadomość.
Czym jest to co zwiemy nauką A. Chalmers, rozdziały I-III
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
Dynamika punktu materialnego Dotychczas ruch był opisywany za pomocą wektorów r, v, oraz a - rozważania geometryczne. Uwzględnienie przyczyn ruchu - dynamika.
Zaburzenia spostrzegania
Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
Cz. Nosala (1979, 1993) koncepcja problemu i ich podziału (taksonomii) Każda sytuacja poznawcza ukierunkowana na osiągnięcie jakiegoś celu zawiera następujące.
dr hab. Adriana Schetz IF US
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Złudzenia optyczne Przygotowały: Julia Trzeciak i Inez Mądra.
RODZAJE DRÓG a RODZAJE EMOCJI
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Problem umysł-ciało (mind-body problem)
Spotkanie ze Słowem Mk 8, Z Ewangelii według świętego Marka:
Norma postępowania jako wyrażenie języka
Ze spostrzeżenia w wyobrażenie.
Jak rozmawiać z osobą jąkającą się
Norma postępowania jako wyrażenie języka
Percepcja słuchowa.
…czyli nie taki diabeł straszny
Teorie uzasadniania Renata Ziemińska.
Zapis prezentacji:

Dwa pojęcia świadomości Renata Ziemińska

Ned Block świadomość fenomenalną, świadomość dostępu, świadomość własnego ja świadomość monitorującą. Świadomość fenomenalna to tradycyjne niedefiniowalne pojęcie odwołujące się do naszych przeżyć, np. doznania czerwieni.

Świadomość własnego ja występuje wtedy, gdy mamy wyraźne pojęcie ja i jesteśmy zdolni je do siebie stosować (brakuje tej formy świadomości u małych dzieci i zwierząt, choć mają świadomość fenomenalną i samoświadomość niekonceptualną). Takie pojęcie świadomości polegałoby na zawężeniu pojęcia świadomości do dojrzałych i racjonalnych podmiotów, co nie wydaje się słuszne.

Świadomość monitorująca wewnętrzne skanowanie własnych przeżyć; percepcje lub myśli wyższego rzędu. Teorie świadomości wyższego rzędu: Carruthers, Rosenthal. Przy tym pojęciu pojawia się niebezpieczeństwo przeintelektualizowania świadomości, a z drugiej strony wątpliwości budzi mówienie o maszynach czy programach świadomych. Potrafią to komputery.

Świadomość dostępu Jest to zdolność reakcji na bodźce i zdolność racjonalnej kontroli działania lub mowy. Gdyby istniały roboty pozbawione świadomości fenomenalnej (zombi), a zachowujące się racjonalnie, orientujące się w otoczeniu, wnioskujące, kontrolujące mowę, to miałyby świadomość dostępu bez świadomości fenomenalnej. Block daje przykłady na to, że świadomość fenomenalna może być częściowo niedostępna do konceptualizacji, wnioskowania czy działania, np. kiedy pochłonięci czytaniem książki, nie reagujemy na słyszane pytania czy prośby.

David Chalmers główna opozycja przebiega pomiędzy świadomością fenomenalną i świadomością dostępu. Chalmers pisze o świadomości fenomenalnej i psychologicznej, ale zaznacza, że to drugie pojęcie pokrywa się z Blocka pojęciem świadomości dostępu. Proponuje, aby nazwę „świadomość” (consciousness) zarezerwować dla świadomości fenomenalnej, a świadomość psychologiczną nazywać „przytomnością” (awareness).

Przytomność Przytomność to „zdolność do relacjonowania czy introspekcyjna dostępność informacji”. Przytomność polega na tym, że „mamy dostęp do pewnych informacji i możemy wykorzystać je do kontroli zachowania”. W „stanie wegetatywnym” można być częściowo przytomnym, pozostając nieświadomym. Przytomność jest zwykle związana z komunikowalnością, ale osobniki prelingwistyczne mają przytomność bez komunikowalności. Świadomości zawsze towarzyszy przytomność, ale „przytomność nie musi towarzyszyć świadomości”. Można mieć dostęp do faktu bez przeżycia świadomego, np. poprzez ślepowidzenie czy dzięki bodźcom podprogowym.

Ślepowidzenie Pacjenci z mechanicznym uszkodzeniem dróg nerwowych łączących siatkówkę oka z częściami mózgu odpowiedzialnymi za widzenie mają całkowicie nieczynny pewien fragment pola spostrzeżeniowego, a jednak są w stanie poprawnie opisać własności przedmiotów umieszczonych w tym fragmencie pola. Na tej podstawie przypuszcza się, że istnieje introspekcyjnie nieświadome przetwarzanie bodźców wzrokowych, które dopiero potem, w efekcie odpowiednich pytań zadawanych przez eksperymentatora, uzyskują postać werbalną. Można powiedzieć, że osoby te mówią o tym, czego świadomie nie widzą.

Bodźce podprogowe Bodziec podprogowy jest dość silny, by pobudzić organy sensoryczne, ale zbyt slaby, aby można było go świadomie zauważyć, np. z powodu drastycznego skrócenia czasu jego trwania, z powodu jego obecności tylko na peryferiach pola uwagi, w postaci zamaskowanej, w tle czy w odrzuconym kanale akustycznym. O istnieniu takich bodźców świadczy ich wpływ na inne procesy poznawcze.

Trudny problem świadomości Przytomność to funkcjonalne pojęcie świadomości. Zajmują się nim badacze fizycznego i obliczeniowego funkcjonowania świadomych systemów. Na nim skupiają się badania psychologiczne na temat introspekcji, uwagi czy samoświadomości. Zdaniem Chalmersa także filozoficzne koncepcje dotyczą niekiedy przytomności, a nie świadomości, np. naturalistyczne wyjaśnienie świadomości u Daniela Dennetta. Świadomość fenomenalna jest według Chalmersa pojęciem niefunkcjonalnym i to jej dotyczy filozoficzny „trudny” problem świadomości.

Świadomość fenomenalna i konstytuująca Świadomość fenomenalna polega na przeżyciach związanych z odbieraniem bodźców zewnętrznych w postaci doznań czy jakości (qualiów), np. barw, dźwięków, smaków, zapachów. Świadomość konstytuująca polega na przetwarzaniu tych doznań w nowe kompleksy i produkowaniu nowych przeżyć. Pierwsza nie daje się zobiektywizować i zwerbalizować, ponieważ dostępna jest tylko w perspektywie pierwszoosobowej. Druga dotyczy złożonego procesu, który można badać z perspektywy zewnętrznego obserwatora i jego mechanizm jest powoli ale coraz dokładniej opisywany.

Świadomość konstytuująca Klawiter opisuje świadomość konstytuującą na przykładzie sytuacji przed zaśnięciem, kiedy odbieramy już tylko nieliczne bodźce zewnętrzne, a umysł podsumowuje miniony dzień i planuje kolejne. Przypomnienia są wtedy źródłem materiału, ale dodatkowym źródłem są wyobrażenia, antycypacje, wartościowania i inne. „Te różnorodne składniki są selekcjonowane, transformowane, a następnie scalane w złożoną strukturę, jaką jest świadome przeżycie. To właśnie procesy wiązania, czy też scalania, owych rożnych wytworów umysłu w całość, jaką jest przeżycie, a następnie łączenia przeżyć w kompleksy (zespoły) są istotą świadomego działania umysłu”.

Świadomość w perspektywie trzecioosobowej świadomość dostępu Blocka, przytomność Chalmersa i świadomość konstytuująca Klawitera to pojęcie świadomości widzianej z perspektywy trzecioosobowej. Świadomość fenomenalna jest znana wszystkim istotom świadomym dzięki samoświadomości, a mechanizmy świadomości konstytuującej są stopniowo odkrywane przez nauki empiryczne (czyli w perspektywie trzecioosobowej, perspektywie zewnętrznego obserwatora).

Świadomość rdzenna i rozszerzona świadomość rdzenna dotyczy poczucia siebie samego tu i teraz, obejmuje zasięgiem tylko chwilę obecną, jest stabilna przez cały okres życia, nie dotyczy wyłącznie ludzi, nie zależy od pamięci konwencjonalnej, roboczej, rozumowania, ani języka. Jest prostym zjawiskiem biologicznym. świadomość rozszerzona, która zapewnia wyszukane poczucie siebie samego jako poczucie tożsamości i osoby, poczucie miejsc, dotyczy zarówno przeszłości, jak i przyszłości i odpowiada za zainteresowanie światem zewnętrznym, jest zjawiskiem złożonym o kilku poziomach organizacji, ewoluuje przez całe życie, wymaga pamięci konwencjonalnej i roboczej. Przyszłość i przeszłość w świadomości rozszerzonej odczuwane są równolegle z tym co dzieje się tu i teraz. 

Podejście naturalistyczne i pierwszoosobowe O ile podejście naturalistyczne ma problemy z wyjaśnieniem problemu scalania, to podejście pierwszoosobowe nie potrafi dobrze wyjaśnić jedności świadomości z ciałem. Świadomość i nasza podmiotowość pozostaje w tym sensie tajemnicza, a zarazem obie te perspektywy wzajemnie się uzupełniają.