To nie konflikt jest źródłem nieporozumień i walki między ludźmi, lecz sposób jego rozstrzygnięcia...

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMPETENCJA SPOŁECZNA W ZESPOLE PROJEKTOWYM
Advertisements

Konflikt w negocjacjach
Rozwiązywanie konfliktów w organizacji
Negocjacje handlowe Szymon Woźniak.
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Zebranie jako forma wymiany informacji
Konstruktywne sposoby rozwiązywania konfliktów
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
KONFLIKTY W ORGANIZACJI
w edukacji przedszkolnej
Anna Paszkowska-Rogacz
Napięcie emocjonalne i stres
Konfliktowi towarzyszą zwykle silne emocje.
realizacja VIII punktu
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
Dr Anna Okońska-Walkowicz
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Negocjacje. prof. WSIiZ, dr Dariusz Tworzydło
Mediacja Maciej Bobrowicz.
Projekt Kompleksowe wsparcie szkół – sukces edukacji współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Konflikty jako procesy społeczne
Konflikt społeczny - przyczyny, dynamika rozwoju, metody rozwiązywania
Podstawy przedsiĘbiorczoŚci
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZALNYM 2013
warsztaty dla rodziców
Zabawy FundaMentalne dla przedszkoli
DZIECKO I JEGO PRAWA Temat:” NASZE MAŁE WOJNY, CZYLI RZECZ O KONFLIKCIE I SPOSOBIE WYRAŻANIA GNIEWU”
Konflikt – analiza wyników ankiety przeprowadzonej wśród uczniów Zespołu Medycznych Szkół Policealnych w Siedlcach. mgr Anna Szyszkowska.
Debata na temat samorządu i demokracji w szkole…
Jak napisać wywiad Krok po kroku.
Rozwiązywanie konfliktów
Rozwiązywanie konfliktów
w praktyce pedagogicznej
KONFERENCJA „Społecznie odpowiedzialny biznes na Warmii i Mazurach” Olsztyn - 26 listopada 2013r. Komunikacja jako czynnik budowania i utrzymywania.
Sposoby podejmowania decyzji
Strategie rozwiązywania konfliktów
Sztuka negocjowania dziennikarstwo i komunikacja społeczna UŁ
 brak czasu dla dzieci  niewłaściwa komunikacja interpersonalna  brak umiejętności radzenia sobie w sytuacji konfliktu,  brak rozpoznawania i interpretowania.
Polskie Centrum Mediacji
NIWELOWANIE TRUDNOŚCI INTERPERSONALNYCH WE WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI BOŻENA PARUCH PEDAGOG SZKOLNY Gimnazjum nr 7 w Krakowie.
Jeleniogórski System Wspierania Placówek Oświatowych
Postawa asertywna.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i miała czynny udział w życiu społecznym?
KONFLIKTY I ICH ROZWIĄZYWANIE
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
Zebranie jako forma wymiany informacji. Zebrania: są ważnym elementem komunikowania się w jednostkach organizacyjnych. W trakcie, których przekazywane.
Ochrona konsumenta usług bankowych
konflikty w pracy i sposoby ich rozwiązywania
Porozumienie bez Przemocy w Przedszkolu.
Konflikty społeczne we współczesnym świecie
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
Centrum Rozwiązywania Sporów i Konfliktów Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego.
Sytuacje problemowe w Grupach Partnerskich na podstawie materiałów dla FPŚ.
Mediacje rówieśnicze „Kiedy pozwolę sobie zrozumieć drugą osobę, zrozumienie może mnie zmienić” Carl R. Rogers.
Konflikty w organizacjach Pojęcie konflikt wywodzi się z łacińskiego - „confliktus”, co oznacza dosłownie „zderzenie”. Interpretuje się go także jako:
Temat 1. Negocjacje Dr Grzegorz Myśliwiec SGH By Grzegorz Myśliwiec Katedra Rozwoju Kapitału Ludzkiego,
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Konflikty rówieśnicze
Mediacje w szkole Jak działa mediacja ?
Negocjacje, Mediacje i Arbitraż w relacjach pomiędzy przedsiębiorcami
Opresyjna i nieopresyjna
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
POZNANIE SPOSOBÓW ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW W GRUPIE
„O mediacji” Marta Maciejuk radca prawny
Projekt „Postawmy na komunikację”
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Zapis prezentacji:

To nie konflikt jest źródłem nieporozumień i walki między ludźmi, lecz sposób jego rozstrzygnięcia...

PODEJŚCIE DO SYTUACJI KONFLIKTOWYCH • moralistyczne – odwołujące się do wartości i norm moralnych; • legalistyczne – którego podstawę stanowi obowiązujący w danym miejscu zbiór reguł i zasad postępowania, wraz z hierarchicznie uporządkowanymi sankcjami za ich łamanie; • humanistyczne – którego celem jest dążenie do zrozumienia drugiej strony, często do porozumienia.

METODY ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW W OPARCIU O DECYZJĘ • wewnętrzne polegające na rozwiązywaniu sporów środkami administracyjnymi w szkole lub za pośrednictwem decyzji podjętych na wyższym szczeblu (w warunkach szkoły może to być odwołanie się ucznia do dyrektora w sprawie niesprawiedliwej według niego decyzji nauczyciela lub odwołanie się niezgadzającego się pracownika szkoły z decyzją bezpośredniego przełożonego, np. kierownika do władzy oświatowej na poziomie wyższym (dyrektora placówki) • zewnętrzne, wśród których wyróżniamy: arbitraż – rozwiązanie konfliktu przez osobę trzecią, tzw. arbitra – bezstronnego, niezależnego eksperta (może to być tzw. sąd arbitrażowy); postępowanie sądowe – oddanie konfliktowej sprawy, np. dotyczącej zwolnienia z pracy, pod rozstrzygniecie sądu; głosowanie – decyzję o rozstrzygnięciu konfliktu zainteresowane osoby oddają w ręce tzw. większości; losowanie – w tym wypadku o rozwiązaniu konfliktu decyduje tzw. ślepy los.

STRATEGIE ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW W SZKOLE Najczęściej wymieniane są: • rozwiązywanie konfliktów na podstawie decyzji jednej ze stron lub komuś zleconej, • rozwiązywanie konfliktów w ramach współpracy.

METODY ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW Z WYKORZYSTANIEM DIALOGU • negocjacje twarde: aktywna walka o realizację swoich celów, przeforsowanie swojego zdania bez względu na przeciwnika i jego interesy, lub ustępowanie pod wpływem jego siły miękkie: próba porozumienia się na drodze kompromisu, poznania wzajemnych oczekiwań, pójście na małe ustępstwa • mediacje, • koncyliacje.

NEGOCJACJE PROBLEMOWE Negocjacje problemowe odbywają się w kilku etapach (Gut, Haman, 1993): Ustalenie reguł postępowania; Nazwanie interesów; swoich, drugiej strony, wspólnych, sprzecznych. 3. Zdefiniowanie problemów; 4. Poszukiwanie rozwiązań.

INNE SPOSOBY ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW moderacja- ma zastosowanie wówczas, gdy stosunki między stronami nacechowane są silnymi emocjami, które zawsze towarzyszą konfliktowi; nauczyciel bierze na siebie rolę bufora i w sposób kontrolowany pozwala na rozładowanie napięc; dopiero gdy emocje opadną, podejmuje się dalszej pracy nad rozstrzygania sporu; admonicja - polega na wskazaniu stronom konfliktu jego negatywnych konsekwencji i zagrożeń, wynikających z braku umiejętności rozwiązania przez nie ich problemów; inkwizycja - monitorowanie, obserwowanie i kontrolowanie przebiegu i wyniku sporu;

Pięć sposobów rozwiązywania konfliktów Adaptacja Współpraca R E L A C J poddanie się/wygrana wygrana/wygrana Kompromis połowiczna wgrana/połowiczna wygrana Unikanie Rywalizacja Zezwolenie na przegraną /wygrana Wygrana/przegrana Katowice 05. 05. 2010 CELE

BLOKADY KOMUNIKACYJNE Stosowanie tego typu komunikatów w sytuacjach trudnych blokuje komunikację i możliwość rozwiązania problemu: obwinianie i oskarżanie wykłady i moralizowanie ostrzeżenia postawa męczennika sarkazm proroctwa ośmieszanie, zawstydzanie interpretowanie, stawianie diagnozy uspokajanie, pocieszanie wypytywanie, indagowanie ignorowanie treści komunikatu rozkazywanie

ASERTYWNA ODMOWA/ KOMUNIKAT „JA” NIE ZROBIĘ TEGO….(czego)…. PONIEWAŻ….(krótkie prawdziwe uzasadnienie bez tłumaczenia się) + ZADBANIE O RELACJĘ NIE ZGADZAM SIĘ NA………….+ ZADBANIE O RELACJĘ NIE DECYDUJĘ SIĘ NA………….+ ZADBANIE O RELACJĘ MAM INNE ZDANIE W TEJ SPRAWIE JA CZUJĘ SIĘ………(uczucie), GDY TY…..(zachowanie) JA JESTEM………….(uczucie), KIEDY TY…..(sytuacja)

INNE WAŻNE KOMUNIKATY MARTWI MNIE TO, ŻE…(bez sarkazmu)…….. CZY DOBRZE ROZUMIEM, ŻE CHODZI O TO, ŻE……(parafraza) WIDZĘ, ŻE JESTEŚ…………(odzwierciedlanie uczuć) ROZUMIEM, ŻE MASZ KŁOPOT (jest Ci trudno), CO MOGĘ ZROBIĆ W TEJ SPRAWIE? POWIEDZ, W CZYM MOGĘ CI POMÓC? (komunikat wspierający) CO BY TU ZROBIĆ, ŻEBY……..(komunikat zachęcający do współpracy)