GOTOWOŚĆ SZKOLNA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
informacje i wskazówki dla rodziców
Advertisements

DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKA
Sześciolatek w Szkole Podstawowej nr 65 w Bydgoszczy
6-LATEK W SZKOLE.
6-LATEK W SZKOLE.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA.
Dojrzałość szkolna dziecka
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
6-latek w szkole – radość czy problem?.
Dojrzałość szkolna - czyli gotowość do uczenia się
Dojrzałość szkolna o czym każdy rodzic powinien wiedzieć zanim jego dziecko pójdzie do pierwszej klasy Pedagog szkolny Nina Majewska 1.
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Sześciolatek idzie do szkoły
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA WARUNKIEM POWODZENIA W NAUCE
WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
SZKOŁA PODSTAWOWA nr 38 SERDECZNIE WITA RODZICÓW PRZYSZŁYCH UCZNIÓW KLAS PIERWSZYCH.
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Przygotowanie dziecka do szkoły
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
6-LATEK W SZKOLE.
Dojrzałość szkolna dziecka 5 i 6 letniego
6-LATEK W SZKOLE.
Moje dziecko idzie do szkoły
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Gotowość szkolna to taki stopień rozwoju fizycznego, emocjonalno-społecznego i intelektualnego, który umożliwia dziecku sprostanie obowiązkom szkolnym.
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
,,Moje dziecko w przedszkolu i w szkole”
„NIE MOŻNA ZMUSIĆ ZIARNA DO ROZWOJU I KIEŁKOWANIA, MOŻNA JEDYNIE STWORZYĆ WARUNKI ZEZWALAJĄCE NA TO, ABY ZIARNO ROZWINĘŁO WSZYSTKIE TKWIĄCE W NIM MOŻLIWOŚCI.”
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA ?
Cechy rozwojowe sześciolatka
„Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek” Janusz Korczak.
Dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w klasie I, jeśli:
POTENCJAŁ DZIECKA SZEŚCIOLETNIEGO
Izabela Modzelewska mgr psychologii
GOTOWOŚĆ SZKOLNA - ZADBAJMY O DOBRY START DZIECKA W SZKOLE
DOJRZAŁOŚĆ DZIECKA DO UCZENIA SIĘ MATEMATYKI W WARUNKACH SZKOLNYCH
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Materiały informacyjne dla rodziców 1.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
ELEMENTY PODSTAWY PROGRAMOWEJ
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
Przygotowanie dzieci 6-letnich do realizacji obowiązku szkolnego
Dojrzałość szkolna dziecka
Szkoła Podstawowa nr 10 w Koszalinie Autor: Dorota Kościuszko-Cienkowska.
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Przygotowanie: Joanna Kaczmarek – pedagog szkolny,
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
Program wychowania przedszkolnego. Motto „Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie - naucz, jeśli nie wie - wytłumacz, jeśli nie może – pomóż! Jeśli przy.
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
„Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek” Janusz Korczak.
Gotowość szkolna Gotowość szkolna Informacja dla rodziców 5- i 6-latków.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA Kamila Tracz – pedagog Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 1 ul. Leopolda Staffa Gdynia tel
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
C ZY NASZE DZIECKO MOŻE JUŻ IŚĆ DO SZKOŁY ? Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 im. ks. dra S. Wilczewskiego w Katowicach.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Dojrzałość szkolna dziecka sześcioletniego
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Rozwój mowy dziecka.
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Zapis prezentacji:

GOTOWOŚĆ SZKOLNA

„Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek” Janusz Korczak

Plan prezentacji Pojęcie gotowości szkolnej Wyznaczniki gotowości szkolnej w kontekście rozwoju dziecka: - rozwój fizyczny - rozwój poznawczy - rozwój emocjonalno-społeczny

Dojrzałość a gotowość szkolna Słowo „dojrzałość” oznacza, że dokonujące się w dziecku zmiany rozwojowe mają charakter spontaniczny i wiążą się z dojrzewaniem. Dojrzałość traktuje się jako etap w procesie rozwoju, który zależy od działania bodźców zewnętrznych. Gotowość bierze pod uwagę fakt, że istnieje możliwość ćwiczenia, kształtowania pewnych właściwości dziecka, stwarzając szansę osiągnięcia dojrzałości szkolnej.

Pojęcie gotowości szkolnej Gotowość szkolna to taki poziom rozwoju fizycznego, poznawczego, emocjonalno-społecznego, który czyni dziecko podatnym na uczenie się.

Gotowość szkolna to, przede wszystkim gotowość dziecka do podjęcia nowych zadań, zdolność do przystosowania się do nowego środowiska. Gotowość szkolna jest wynikiem dojrzewania oraz działań środowiska (tzn. rodziny i przedszkola – stworzenie odpowiednich warunków do pracy, np. własne biurko, cisza, wsparcie emocjonalne, pomoc w organizowaniu własnej pracy)

Uwarunkowania gotowości szkolnej J. Bruner twierdzi, że gotowość nie jest stanem, na który wystarczy czekać, ale trzeba ją wykształcić. W toku wielu badań okazało się, że nie wiek, lecz środowiskowo uwarunkowane możliwości uczenia się odpowiadają za osiągnięcie tej dojrzałości.

Czym jest zatem gotowość szkolna? Cechy podstawowe to niezależność emocjonalna, wiara w siebie i ciekawość świata, odpowiedni rozwój w zakresie komunikacji językowej, wyobraźnia, twórczość, zdolność rozumienia i rozwiązywania problemów, samodzielność w myśleniu i współdziałaniu.

Wyznaczniki gotowości szkolnej

Rozwój fizyczny

Dziecko dojrzałe fizycznie: Ma odpowiednie do wieku: wzrost, wagę oraz sprawne narządy wewnętrzne, a także sprawdzony wzrok i słuch (ewentualne wady są korygowane) Ma prawidłowo działające narządy mowy Wykazuje się dobrym stanem zdrowia, odpornością na choroby i zmęczenie (np. potrafi wytrzymać siedząc w ławce ponad pół godziny)

Jest zdolne do większego wysiłku - wzrasta pojemność płuc Jest sprawne ruchowo (dziecko posiada umiejętność skakania, rzucania i łapania piłki, jazdy na rowerze) Opanowało precyzyjne ruchy rąk palców niezbędne przy pisaniu i manipulowaniu - w tym wieku wyraźnie zaznacza się kostnienie w kościach nadgarstka, dzięki czemu dłoń jest bardziej sprawna, ruchy są bardziej płynne, męczliwość ręki jest mniejsza Jest zdolne do większego wysiłku - wzrasta pojemność płuc

Opanowało czynności samoobsługowe (dziecko umie zapiąć guziki, ubrać i rozebrać się, je samodzielnie, kontroluje potrzeby fizjologiczne) Jest sprawne manualnie (lepi z plasteliny, prawidłowo trzyma przybory do pisania, pędzel, posługuje się nożyczkami, sztućcami, wykazuje dobrą koordynację ruchów rąk) Rysuje postać ludzką (postać zawiera wszystkie elementy, części ciała są proporcjonalne do całości, rozmieszczone właściwie, można z łatwością określić płeć osoby na obrazku, kończyny rysowane są podwójną linią ciągłą) Gotowość szkolna to nie tylko osiągnięcie odpowiedniego wieku metrykalnego. Aby dobrze radzić sobie w środowisku szkolnym dziecko powinno być w stanie : siedzieć nieruchomo, skupiać uwagę na jednym zadaniu i nie rozpraszać się z powodu dodatkowych bodźców w otoczeniu , utrzymać w ręku i manipulować przyborami do pisania, kontrolować ruchy oczu konieczne do utrzymania stabilnego obrazu na stronie, podążać za linią druku tak, aby oczy nie przeskakiwały i nie gubiły wiersza, a także potrafiły się przystosować do zmiany odległości patrzenia w odpowiednim tempie. Widzicie państwo jak rozwój fizyczny jest ważny w edukacji.

Rozwój poznawczy

Rozwój poznawczy – przejawy dojrzałości Interesuje się otaczającym światem, odczuwa potrzebę uczenia się Dziecko potrafi słuchać w skupieniu tego, co mówi lub czyta nauczyciel, czy rodzic. Słucha uważnie poleceń i rozumie ich treść

Potrafi coraz dłużej zajmować się jedną, nawet monotonną czynnością. Coraz częściej pojawia się pamięć dowolna (dziecko na żądanie zapamiętuje i potrafi odtworzyć wcześniej przyswojone treści). Dziecko uczestniczy w zajęciach i zabawach, których zorganizowanie, zaplanowanie i realizacja wymagają namysłu.

Dziecko wypowiada się pełnymi zdaniami, potrafi opowiedzieć historyjkę, obrazek. Dziecko ma odpowiedni do wieku zasób słów i wiadomości (zna pory roku, ich kolejność i towarzyszące im zjawiska atmosferyczne, dni tygodnia, pory dnia, zna przeznaczenie przedmiotów codziennego użytku, rozpoznaje i nazywa wybrane rośliny i zwierzęta)

Orientuje się w najbliższym otoczeniu (zna swój adres zamieszkania, miasto, kraj, wie, czym zajmują się rodzice itp.) Zapamiętuje wierszyki, piosenki, po wysłuchaniu opowiadania potrafi opowiedzieć treść. Potrafi ułożyć prostą historyjkę obrazkową (łączy przyczynę ze skutkiem).

Potrafi opowiedzieć obrazek (buduje proste zdania, nazywa czynności). Potrafi formułować proste wnioski na podstawie obserwowanych faktów (np. na ulicy są kałuże, tzn., że padał deszcz).

Potrafi dokładnie spostrzegać i porównywać różne proste kształty geometryczne i potrafi je narysować Potrafi prawidłowo przeliczać elementy, po przeliczeniu wie ile jest elementów, dodaje i odejmuje na konkretach Potrafi porównać liczebność zbiorów i określić, czy jest tyle samo w każdym z nich

Porządkuje, grupuje przedmioty wg jednej i więcej cech (np Porządkuje, grupuje przedmioty wg jednej i więcej cech (np. same duże, same duże i czerwone) Dobiera pary jednakowych przedmiotów, obrazków, figur (wg wzoru, bez wzoru, na podstawie nazwy) Posiada prawidłowo rozwiniętą percepcję wzrokową i słuchową (odbieranie i przetwarzanie bodźców wzrokowych i słuchowych jest niezbędne do opanowania pisania i czytania).

Percepcja słuchowa –przejawy dojrzałości Rozpoznaje dźwięki z otoczenia (rozróżnianie dźwięków przyrody, pojazdów itp.) Odtwarza rytm Wyodrębnia wyrazy w zdaniu (potrafi powiedzieć ile jest wyrazów, jaki jest pierwszy i ostatni)

Dzieli wyrazy na sylaby Składa wyrazy z usłyszanych sylab Dziecko 6-letnie potrafi podać pierwszą i ostatnią głoskę w usłyszanym wyrazie

Percepcja wzrokowa – przejawy dojrzałości Dobiera figury o takim samym kształcie, lecz innym kolorze i wielkości Wyodrębnia figury spośród różnych, zachodzących na siebie figur Układa obrazki z części

Odwzorowuje szlaczki, wzory Dobiera części obrazka do całości Porównuje dwa obrazki i znajduje różnice między nimi

Orientacja w schemacie własnego ciała Ma utrwalone pojęcie lewej i prawej strony własnego ciała Orientuje się w stronach osoby znajdującej się naprzeciwko Orientuje się w kierunkach względem przedmiotów w otoczeniu (pod, przed, obok, nad) Orientuje się na płaszczyźnie (określa strony na kartce papieru: prawa, lewa, góra-dół, za-przed linią)

Rozwój emocjonalny i społeczny

Dziecko dojrzałe w sferze społeczno-emocjonalnej Łatwo nawiązuje kontakty społeczne z dorosłymi i rówieśnikami, nie szuka nadmiernie oparcia w starszych (potrafi poprosić o pomoc) Potrafi prawidłowo zachowywać się w grupie, podporządkowuje się poleceniom i wskazówkom nauczyciela

Przestrzega reguł gier zespołowych, rzadko popada w konflikty Zaczyna przewidywać emocjonalne skutki swoich działań. Przeżywa to, co dzieje się teraz, i to, co wydarzy się w przyszłości Odczuwa więź emocjonalną z grupą rówieśniczą, przeżywa radości i smutki kolegów, potrafi współpracować z grupą

Zależy mu na opinii innych, jest wrażliwe na ocenę, potrafi być krytyczne wobec siebie (np. zauważyć, kiedy coś mu się nie udało z własnej winy) Jest samodzielne, zaradne, dba o swoje rzeczy, sprząta po zabawie, pomaga chętnie w drobnych sprawach domowych Jest względnie odporne na stres, potrafi uporać się emocjonalnie z porażkami lub niepowodzeniami

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ