„Zdrowie dla Ostrowa Wielkopolskiego 2022”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WROCŁAWSKA SIEĆ SZKÓŁ PROMUJĄCYCH ZDROWIE
Advertisements

Reforma wychowania fizycznego – mity a rzeczywistość
Konkursu wiedzy o zdrowym stylu życia „Trzymaj Formę!”
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Profilaktyka otyłości w działaniach Ministra Zdrowia
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Realizacja przez szkoły województwa śląskiego Krajowego Programu Zapobiegania Narkomanii w roku 2009 (materiał opracowany w oparciu o informacje przekazane.
Trzymaj Formę! - wprowadzenie
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
Młodszy asystent Sekcji Promocji Zdrowia
Priorytet 2 Podlaskiego Kuratora Oświaty
Koncepcja rozwoju Szkoły Podstawowej nr 6 im. W. Chotomskiej w Dzierżoniowie na lata 2008 – 2013.
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Opracował J. Stryjkowski
SPORT DZIECI I MŁODZIEŻY
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Realizacja zajęć z bloku „edukacja zdrowotna” w ramach wychowania fizycznego w gimnazjach województwa kujawsko-pomorskiego — analiza ankiet Autor.
Prezentacja działań z zakresu promocji zdrowia w Szkole Podstawowej nr 88 w Poznaniu w roku 2008 Poznań, styczeń 2009 r.
TRZYMAJ FORMĘ.
ILE ZDROWIA, A ILE SPORTU W SZKOLNYM WF?
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
w praktyce pedagogicznej
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
Czym jest zdrowie?.
W roku szkolnym podjęliśmy działania, których celem było poprawienie funkcjonowania szkoły. Aby pozyskać potrzebne informacje : - Zwróciliśmy.
Szkoła Promująca Zdrowie
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. K. MAKUSZYŃSKIEGO W WIECHLICACH SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE ROK SZKOLNY 2013/2014.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
„NIE PAL PRZY MNIE, PROSZĘ”
ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
OTWARTA FIRMA Otwarta firma Biznes przy tablicy. OTWARTA FIRMA Idea programu Otwarta firma – Biznes przy tablicy to program przeznaczony dla uczniów szkół.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Diagnoza stanu wyjściowego.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
ZDROWE ŁÓDZKIE Plan działań z zakresu profilaktyki chorób i promocji zdrowia dla województwa łódzkiego.
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
WYNIKI AUTOEWALUACJI w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2014/2015 Szkoła Podstawowa im. Ks. Mariana Wiewiórowskiego w Gomulinie.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Miejsca realizacji Programu Wykaz szkół podstawowych: Szkoła Podstawowa nr 1 Szkoła Podstawowa nr 4 Szkoła Podstawowa nr 5 Szkoła Podstawowa nr 6 Szkoła.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
XXIII Liceum Ogólnokształcące im. Nauczycieli Tajnego Nauczania w Lublinie SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE.
PROJEKT EDUKACYJNY „Żyj zdrowo”. ZDROWO ” „ŻYJ ZDROWO” CELE PROJEKTU Edukacja w zakresie trwałego kształtowania prozdrowotnych nawyków wśród młodzieży.
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
Program antytytoniowej edukacji zdrowotnej
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Szkoła Promująca Zdrowie
Doskonalenie nauczycieli granty
ZESPÓŁ DS. PROMOCJI ZDROWIA
Otwarta firma – Biznes przy tablicy
Otyłość jest jednym z większych wyzwań globalnych XXI wieku
I FUNDACJA KONSTRUKTYWNEGO ROZWOJU
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Program polityki zdrowotnej dotyczący prewencji cukrzycy typu 2
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Zapis prezentacji:

„Zdrowie dla Ostrowa Wielkopolskiego 2022” dr Krzysztof Hajdo dr Dariusz Dębicki

Zintegrowany program rozpoznawania i prewencji czynników ryzyka ze szczególnym uwzględnieniem otyłości i nadciśnienia tętniczego, wśród dzieci i młodzieży, uczniów szkół Ostrowa Wielkopolskiego.

Założenia programu Program ten zakłada zaangażowanie nauczycieli wychowania fizycznego do realizacji zadań przypisanych dotychczas służbie zdrowia (obecny system opieki zdrowotnej nad uczniem proponowany przez Ministerstwo Zdrowia i realizowany ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia nie do końca się sprawdza czego dowodzą aktualne wyniki badań i należy go w pewien sposób udoskonalić). Jednocześnie narastają zagrożenia wynikające z postępu rozwoju cywilizacyjnego, wyrażające się coraz powszechniejszym występowaniem w populacji uczniów szkół różnego typu czynników ryzyka i schorzeń. Zasadniczym założeniem programu jest wyznaczenie nowej roli nauczycielowi WF przypisanej w obecnie funkcjonującym systemie fachowym pracownikom służby zdrowia.

Etap I Szkolenia nauczycieli wychowania fizycznego w zakresie wykrywania czynników ryzyka chorób układu sercowo – naczyniowego ze szczególnym uwzględnieniem otyłości i nadciśnienia tętniczego oraz przeprowadzania czynnej profilaktyki tych schorzeń.

Zakres prowadzonych działań Szkolenie nauczycieli w zakresie medycyny społecznej oraz metodyki i fizjologii lekcji wychowania fizycznego – rok 2009/2011 – zakończono. Przeszkolono 160 nauczycieli Południowej Wielkopolski, przeprowadzono ankietę i ewaluację prowadzonych działań. Szkolenia prowadzili : dr Krzysztof Hajdo - kardiolog pediatra dr Dariusz Dębicki – fizjolog, pracownik Kuratorium Oświaty w Poznaniu

II Etap Szkolenia nauczycieli wychowania fizycznego szkół podstawowych i gimnazjalnych Miasta Ostrowa Wlkp. z zakresu dokonywania podstawowych pomiarów antropometrycznych i pomiaru ciśnienia tętniczego oraz interpretacji wyników badań – maj/czerwiec 2012 r.

Nadzór organizacyjny i merytoryczny realizacji programu Wielkopolski Kurator Oświaty – Elżbieta Walkowiak Zakład Epidemiologii Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu dr hab. Prof. UM w Poznaniu Alicja Krzyżaniak dr Krzysztof Hajdo - kardiolog pediatra dr Dariusz Dębicki – fizjolog, pracownik Kuratorium Oświaty w Poznaniu

III Etap Prowadzenie badań wśród uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych prowadzonych przez Miasto Ostrów Wielkopolski w celu określenia występowania czynników ryzyka otyłości i nadciśnienia tętniczego w latach szkolnych 2012 - 2022 Prowadzenie badań ankietowych wśród rodziców dotyczących chorób w tym zakresie wśród najbliższej rodziny Prowadzenie działań profilaktycznych oraz czynnego poradnictwa dla uczniów z czynnikami ryzyka.

Realizacja tego programu ma na celu w szczególności wpłynąć na : Zmiany mentalności nauczycieli wychowania fizycznego : - sposobu myślenia odnoszącego się do aktualnej rzeczywistości w jakiej funkcjonują, - uświadomienie nauczycielom, że interes pojedynczego ucznia jest potrzebą najważniejszą, Motywowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w lekcjach wychowania fizycznego : - wykorzystanie swojej pozycji jako człowieka wykształconego, wzorca do naśladowania i posiadającego odpowiednią wiedzę w celu uświadamiania uczniom potrzeby aktywnego udziału w lekcji wychowania fizycznego, - odpowiednia organizacja lekcji i umotywowane założenia efektów jej realizacji.

Realizacja tego programu ma na celu w szczególności wpłynąć na : Kształtowanie przez nauczycieli u uczniów nawyku aktywnego ruchowo uczestnictwa w życiu pozaszkolnym : - przeniesienie nawyków aktywności ruchowej i jej nieodzownej potrzeby w propagowaniu zdrowego stylu życia poza szkołę, - zaangażowanie członków rodziny do uczestnictwa w aktywnym wypoczynku poprzez postawy uczniów wyniesione ze szkoły, Kształtowanie partnerskich stosunków nauczyciel – uczeń w realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego oraz realizacji procesu lekcyjnego : - kształtowanie u nauczycieli cech współpartnerów w realizacji procesu lekcyjnego, - możliwość systematycznego oddziaływania na ucznia w przeciągu kilku lat, - realizacja podstawy programowej z wychowania fizycznego jako priorytet w partnerskich stosunkach nauczyciel – uczeń dostosowanych do możliwości bazowej szkoły,

Realizacja tego programu ma na celu w szczególności wpłynąć na : Kształtowanie partnerskich stosunków nauczyciel – uczeń w realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego oraz realizacji procesu lekcyjnego - wykorzystywanie przez nauczycieli możliwości pisania własnych programów nauczania z wykorzystaniem aktualnej bazy i możliwości oraz zainteresowań uczniów. Zwiększenie kompetencji nauczycieli wychowania fizycznego dotyczącej współtworzenia oraz realizacji treści programowych programu wychowawczego i profilaktyki w szkole : - przekazywanie przez nauczycieli autorom obu programów problematyki wychowawczej i zdrowotnej dzieci wynikającej z obserwacji uczniów na lekcji, z uwzględnieniem wiedzy w ich tworzeniu oraz realizacji, - współpraca głównie z rodzicami (prawnymi opiekunami), nauczycielami innych przedmiotów oraz instytucjami z którymi współpracuje szkoła lub które pomogły by rozwiązać wiele problemów zawartych w opracowanych programach.

Realizacja tego programu ma na celu w szczególności wpłynąć na : Kształtowanie przez nauczycieli wychowania fizycznego pozytywnych postaw rodziców do aktywnego ruchowo życia ich dziecka : - dzielenie się swą wiedzą z zakresu promocji zdrowia i aktywnego stylu życia z rodzicami uczniów, - organizowanie różnych form aktywnego spędzania czasu wolnego dla uczniów oraz ich rodzin, Wykorzystanie w pełni wiedzy nauczycieli wychowania fizycznego z zakresu anatomii, fizjologii, antropologii i innych nauk w celu określenia aktualnego stanu rzeczy dotyczącego nieprawidłowości związanych z rozwojem fizycznym uczniów : - udział nauczycieli w procesie diagnozy rzeczywistego stanu rzeczy dotyczącego problemów zdrowotnych swoich podopiecznych, - współpraca nauczyciela z pielęgniarką szkolną, lekarzem rodzinnym oraz rodzicami na temat problemów zdrowotnych wychowanków, - zbieranie danych, dzięki którym można będzie określić aktualny stan zdrowotny populacji szkolnej.

Badana populacja Szkoły Podstawowe (roczniki 99 – 2001) - 947 chłopców - 937 dziewcząt Gimnazja (rocznik 99 – 2001) 985 chłopców 879 dziewcząt

Narzędzia do realizacji projektu : Sprzęt do pomiaru : - masy ciała - wzrostu - obwodów ciała - ciśnienia tętniczego Narzędzia pomocnicze : - ankiety - kwestionariusze - wywiady

Cele projektu : Zmiana postawy uczniów dotycząca zdrowia i jego znaczenia w życiu człowieka, Wyodrębnienie wśród badanej populacji grupy ryzyka chorych (nadciśnienie tętnicze, cukrzyca …), Szeroko pojęta profilaktyka prozdrowotna obejmująca populację badanych i środowiska.

Zdrowie zależy od czterech grup podstawowych czynników Zdrowie zależy od czterech grup podstawowych czynników. Czynniki te zostały określone przez Marca Lalonda ministra zdrowia Kanady i zawartego w raporcie ,, O nowych perspektywach dla zdrowia Kanadyjczyków” z 1974 r. Według M. Lalonda podstawowy wpływ na zdrowie człowieka ma : 53% - styl życia 21% - środowisko zamieszkania, pracy i wypoczynku 16% - czynniki genetyczne 10% służba zdrowia

Dziękujemy za uwagę ! dr Krzysztof Hajdo dr Dariusz Dębicki