DZIECI SKRZYWDZONE Jak im pomóc?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Advertisements

Szkoła dla rodziców i wychowawców
Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
PRAWA DZIECKA Nikt nie może mnie poniżać krzywdzić, bić, wyzywać.
Empatia oznacza zdolność wczuwania się w niepowtarzalny świat współrozmówcy. Jest jakby psychicznym wejściem do wnętrza drugiego człowieka.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
w edukacji przedszkolnej
„Zero” tolerancji dla przemocy
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
Dojrzałość szkolna dziecka
w społecznym kontekście rozwoju nastolatka
Senior Life Coaching Czy starych drzew się nie przesadza?
IDENTYFIKACJA POTRZEB
6 kroków do porozumienia
Fazy odziaływania na dziecko trudne
Zachowania niepożądane
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
„Słowa ranią przez całe życie”
Strategie pracy psychologicznej z osobą doznającą przemocy domowej
warsztaty dla rodziców
Prawa dziecka.
„...A moja szkoła jest bezpieczna”.
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
CZYLI UWOLNIJ POTENCJAŁ
SYSYTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W SZKOLE
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
przypadku prześladowania
O korzeniach i skrzydłach…
DZIECKO SKRZYWDZONE- ZANIEDBANIE
DEBATA Współpraca w naszej szkole. GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W CHOCENIU.
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
Ćwiczenie 1 Roman Pomianowski
Projekt „Nikogo nie zgubić, każdego rozwinąć” - perspektywa partnera realizującego działania i dyrektora szkoły.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
,,Filozofia pozytywnego myślenia’’
Umiejętność obserwacji.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Rola Ośrodka TOTU w lokalnej polityce rozwiązywania problemów społecznych Piotr Sobczak
WYCHOWAWCA –JAK BUDOWAĆ AUTORYTET
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Czy jesteś przywódcą? Liderem,... Z. Korzeniewski, DODN.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
Mariola D. Wo ł oszyn. takie jak:  przemoc fizyczna  przemoc psychiczna/emocjonalna  zaniedbywanie  wykorzystywanie (wł. „nadużycie”, ang. abuse)
Prawa Dziecka 10 grudnia Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka.
Porozumienie bez Przemocy w Przedszkolu.
 Współpraca pomiędzy medycyną i psychologią  Podejście systemowe i psychoanalityczne  Partnerstwo  Akceptacja i dostępność  Za kryzysem psychicznym.
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku PREZENTACJA Z DORADZTWA ZAWODOWEGO,, FILOZOFIA POZYTYWNEGO MYŚLENIA ’’
Anna Bombińska-Domżał Remigiusz Kijak Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Model uczestnictwa osób z niepełnosprawnością intelektualną w odbiorze.
Formy pomocy dziecku krzywdzonemu. Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej w Warszawie oraz Fundacja „VENTI”
Zdefiniować problem Jaki jest problem? Jakie są główne założenia? Jak chcesz śledzić przebieg funkcjonowania projektu ? metody ewaluacji Budżet Jakie źródła.
AGRESJA- przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, krzywdy, straty, bólu fizycznego czy.
1  Zamość  ul. Okrzei 24  ;  
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
RAZEM PRZECIWKO PRZEMOCY
Szkolny plan zachowania
KOBIETA I MĘŻCZYNA OBDAROWANI SOBĄ CZY SKAZANI NA SIEBIE?
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Przyjaciele Zippiego Program realizowany przez wychowawcę Agnieszkę Kuciej.
Zapis prezentacji:

DZIECI SKRZYWDZONE Jak im pomóc?

Krzywdzenie to każde działanie lub bezczynność osób, instytucji lub społeczeństwa, które deprymuje prawa i swobody dzieci oraz zakłóca ich rozwój.

Wymiary krzywdzenia dzieci Przemoc fizyczna emocjonalna Wykorzystanie seksualne Zaniedbanie

Rozpoznanie Ślady fizyczne Ślady psychiczne

Fazy reakcji dziecka na skrzywdzenie Ukrywanie Bezradność Przystosowanie Protest Wycofanie się

Wieloaspektowy charakter pomocy dziecku Lekarz Pielęgniarka Nauczyciel Pedagog Pracownik socjalny Policjant Psycholog Kurator

TSR - terapia skoncentorwana na rozwiązaniu TSR – nawiązujemy do problemu o ile to pomaga TSR – podążamy za dzieckiem i jego zasobami

TSR a postępowanie z dzieckiem skrzywdzonym

Najpierw dziecko, później nadużycie Krok 1: „UZNANIE” Najpierw dziecko, później nadużycie Dzieci skrzywdzone bez względu na siłę nadużycia mają obszary, w których funkcjonują dobrze.

Ważne w „UZNANIU” Dzieci skrzywdzone muszą się czuć: Słuchane Rozumiane Wspierane

Do zbudowania otwartości na przyszłości potrzeba czasu.

Krok 2: „MOŻLIWOŚCI” Z biegiem czasu dziecko otwiera się na nowe perspektywy, może podejmować nowe wyzwania, w konsekwencji wprowadza zmiany prowadzące ku lepszemu.

UZNANIE I MOŻLIWOŚCI Początkowo, fundamentalne znaczenie ma „bycie z klientem”. Lokujemy siebie na tej samej pozycji co klient i jego radzenie sobie Pomocne jest: słuchanie naśladowanie parafrazowanie okazywanie empatii Kiedy wytworzy się już nastawienie na przyszłość w której omawiany problem nie istnieje, terapeuta może rozwijać” podejście ciekawości” Służą do tego: pytania zorientowane na przyszłość, poszukiwanie i wzmacnianie wyjątków skalowanie

Ważne w „UZNANIU” Autentyczne okazywanie uczuć Wypowiadanie szczerych komunikatów Stopniowe pytanie o mocne strony dziecka Analizowanie sposobów radzenia sobie

Ważne w „MOŻLIWOŚCIACH” Pytania „NA PRZYSZŁOŚĆ” Pomagają myśleć o możliwościach Przenoszą dziecko w przyszłość gdy problem jest mniejszy lub nie istnieje

Pytania te: Wolne są od sugestii Pobudzają indywidualną wyobraźnię Umożliwiają dziecku konstruowanie jego własnych celów i rozwiązań

Ważne w „MOŻLIWOŚCIACH” Poszukiwanie i wzmacnianie wyjątków W sytuacji przemocy najlepiej robić to pytając o sposoby radzenia sobie: Jak sobie radzisz? Jak to przetrwałeś?

Skalowanie Wykorzystuje ideę skal wizualno-analogowych gdzie: 1-oznacza najgorzej jak to tylko możliwe a 10-oznacza najlepiej jak mogłoby być Klienta prosimy: ”Zaznacz gdzie jesteś dziś”. „Powiedź jak sprawy stoją aktualnie?”

Ważne w „MOŻLIWOŚCIACH” Skalowanie pomaga sklaryfikować ogólne cele zachęcając do opisania konkretnych czynności, które jednostka mogłaby zrobić. Często skalowanie bardzo pomaga znaleźć ten pierwszy realny kroczek…. później przynosząc dalsze propozycje rozwiązań

Skala dla dzieci:

Ważne w „MOŻLIWOŚCIACH” Komplementy Opisz co widzisz, Opisz co czujesz, Powiedz co usłyszałeś, Poszukuj zasobów w dziecku i jego rodzicach, najbliższym otoczeniu. „Powiedz, jak to zrobiłeś?”

Pamiętaj Bądź przekonany, że dziecko mówi prawdę Zdejmij z dziecka poczucie winy Przekonaj, że nie jest samo Dostosuj sposób wypowiadania do języka dziecka Zadaj pytanie „jak?” a nie „dlaczego?” Odpowiedź „nie wiem” traktuj pozytywnie

„Pozwól dziecku znaleźć jego rozwiązanie!”

Dziękuję za uwagę! Przedstawiła: Ewa Majchrowska Psycholog kliniczny E- mail: ewamajchrowska@tenbit.pl