DZIECI SKRZYWDZONE Jak im pomóc?
Krzywdzenie to każde działanie lub bezczynność osób, instytucji lub społeczeństwa, które deprymuje prawa i swobody dzieci oraz zakłóca ich rozwój.
Wymiary krzywdzenia dzieci Przemoc fizyczna emocjonalna Wykorzystanie seksualne Zaniedbanie
Rozpoznanie Ślady fizyczne Ślady psychiczne
Fazy reakcji dziecka na skrzywdzenie Ukrywanie Bezradność Przystosowanie Protest Wycofanie się
Wieloaspektowy charakter pomocy dziecku Lekarz Pielęgniarka Nauczyciel Pedagog Pracownik socjalny Policjant Psycholog Kurator
TSR - terapia skoncentorwana na rozwiązaniu TSR – nawiązujemy do problemu o ile to pomaga TSR – podążamy za dzieckiem i jego zasobami
TSR a postępowanie z dzieckiem skrzywdzonym
Najpierw dziecko, później nadużycie Krok 1: „UZNANIE” Najpierw dziecko, później nadużycie Dzieci skrzywdzone bez względu na siłę nadużycia mają obszary, w których funkcjonują dobrze.
Ważne w „UZNANIU” Dzieci skrzywdzone muszą się czuć: Słuchane Rozumiane Wspierane
Do zbudowania otwartości na przyszłości potrzeba czasu.
Krok 2: „MOŻLIWOŚCI” Z biegiem czasu dziecko otwiera się na nowe perspektywy, może podejmować nowe wyzwania, w konsekwencji wprowadza zmiany prowadzące ku lepszemu.
UZNANIE I MOŻLIWOŚCI Początkowo, fundamentalne znaczenie ma „bycie z klientem”. Lokujemy siebie na tej samej pozycji co klient i jego radzenie sobie Pomocne jest: słuchanie naśladowanie parafrazowanie okazywanie empatii Kiedy wytworzy się już nastawienie na przyszłość w której omawiany problem nie istnieje, terapeuta może rozwijać” podejście ciekawości” Służą do tego: pytania zorientowane na przyszłość, poszukiwanie i wzmacnianie wyjątków skalowanie
Ważne w „UZNANIU” Autentyczne okazywanie uczuć Wypowiadanie szczerych komunikatów Stopniowe pytanie o mocne strony dziecka Analizowanie sposobów radzenia sobie
Ważne w „MOŻLIWOŚCIACH” Pytania „NA PRZYSZŁOŚĆ” Pomagają myśleć o możliwościach Przenoszą dziecko w przyszłość gdy problem jest mniejszy lub nie istnieje
Pytania te: Wolne są od sugestii Pobudzają indywidualną wyobraźnię Umożliwiają dziecku konstruowanie jego własnych celów i rozwiązań
Ważne w „MOŻLIWOŚCIACH” Poszukiwanie i wzmacnianie wyjątków W sytuacji przemocy najlepiej robić to pytając o sposoby radzenia sobie: Jak sobie radzisz? Jak to przetrwałeś?
Skalowanie Wykorzystuje ideę skal wizualno-analogowych gdzie: 1-oznacza najgorzej jak to tylko możliwe a 10-oznacza najlepiej jak mogłoby być Klienta prosimy: ”Zaznacz gdzie jesteś dziś”. „Powiedź jak sprawy stoją aktualnie?”
Ważne w „MOŻLIWOŚCIACH” Skalowanie pomaga sklaryfikować ogólne cele zachęcając do opisania konkretnych czynności, które jednostka mogłaby zrobić. Często skalowanie bardzo pomaga znaleźć ten pierwszy realny kroczek…. później przynosząc dalsze propozycje rozwiązań
Skala dla dzieci:
Ważne w „MOŻLIWOŚCIACH” Komplementy Opisz co widzisz, Opisz co czujesz, Powiedz co usłyszałeś, Poszukuj zasobów w dziecku i jego rodzicach, najbliższym otoczeniu. „Powiedz, jak to zrobiłeś?”
Pamiętaj Bądź przekonany, że dziecko mówi prawdę Zdejmij z dziecka poczucie winy Przekonaj, że nie jest samo Dostosuj sposób wypowiadania do języka dziecka Zadaj pytanie „jak?” a nie „dlaczego?” Odpowiedź „nie wiem” traktuj pozytywnie
„Pozwól dziecku znaleźć jego rozwiązanie!”
Dziękuję za uwagę! Przedstawiła: Ewa Majchrowska Psycholog kliniczny E- mail: ewamajchrowska@tenbit.pl