Otwarte zasoby edukacyjne i wiedzy Infrastruktura publiczna XXI w.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
Advertisements

Termodynamika systemów ekonomicznych
Dr hab. Fryderyk Zoll, prof. UJ i ALK
po Prawie Autorskim i klauzuli "dozwolonego użytku"
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Własność intelektualna w teorii i praktyce bibliotek cyfrowych
Zarządzanie własnością intelektualną przez naukowców i instytucje naukowe (na rzecz otwartości) Alek Tarkowski ICM UW/Creative Commons Polska.
Prawne aspekty publikowania obiektów cyfrowych w modelu Open Access
Jak korzystać z platformy e-learningowej? Podsumowanie
Instytut Prawa Własności Intelektualnej UJ
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
TIK w szkole podstawowej PRAWO AUTORSKIE W SZKOLE
Karol Jakubowicz Polityka w dziedzinie mediów elektronicznych w UE i Polsce: propozycje „Białej Księgi”
1 Unia Europejska a edukacja medialna Albert Woźniak Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
OPEN ACCESS A PRAWO AUTORSKIE
DOROBEK NAUKOWY I DYDAKTYCZNY PRACOWNIKÓW WYŻSZYCH UCZELNI W BAZACH DANYCH I BIBLIOTEKACH CYFROWYCH WYSZUKIWANIE I OCENA.
Z a s o b y m e d y c z n e w p o l s k i c h b i b l i o t e k a c h c y f r o w y c h Anna Ajdukiewicz-Tarkowska Paweł Tarkowski Warszawski.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Status SP ZOZ, a komercyjne usługi medyczne
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Informacja jako dobro publiczne
Ewa Dobrzyńska-Lankosz BG AGH
Otwarte dane - źródło inspiracji dla przedsiębiorczości społecznej i gospodarczej dr Justyna Hofmokl i dr Alek Tarkowski Centrum Cyfrowe Projekt Polska.
Iwona Moczydłowska 4 listopada 2011r. Technologie Web 2.0.
Mariola Szyda Biblioteka Główna Politechniki Częstochowskiej.
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
STRATEGIA DIGITALIZACJI MINISTERSTWA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
LICENCJE.
DOMENA PUBLICZNA.
WARSZTATY REFORMA PRAWA WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ
PRAWO AUTORSKIE w polsce
Uniwersytet Medyczny im
Systemy IPTV 2008 © Cyfrowe Systemy Telekomunikacyjne Sp. z o.o. Efektywna komunikacja ze światem.
Wiek kultury cyfrowej dla nauki w Europie
Model i etapy tworzenia repozytorium instytucjonalnego na podstawie badań własnych i doświadczeń bibliotek zagranicznych Emilia Karwasińska, Małgorzata.
Prawo autorskie Prawa użytkownika pracowni komputerowej
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Dziennik Gazeta Prawna, Dominik Skoczek "Prawo autorskie powinno chronić twórców, a nie internetowych piratów" "Palącym.
PRAWO AUTORSKIE Co należy wiedzieć? - EDUKACJA
Nauka przenosi się do sieci
Wsparcie dla rozwoju technologii
Nie kradnij i nie daj się okraść!
Zielona Góra, czerwiec 2014 r.. Założenia RPO-L2020  9 kwietnia 2013 r. Zarząd Województwa Lubuskiego przyjął założenia dla RPO- L2020 na lata
H YBRYDOWY MODEL FUNKCJONOWANIA BIBLIOTEKI WYŻSZEJ UCZELNI EKONOMICZNEJ (N A PRZYKŁADZIE B IBLIOTEKI G ŁÓWNEJ UEK) Danuta Domalewska, Aureliusz Potempa.
RePolis Repozytorium Publikacji Naukowych Politechniki Śląskiej.
otwartymandat.pl Wyniki wszystkich badań finansowanych ze środków publicznych powinny być dostępne w trybie Open Access.
System międzybibliotecznych wypożyczeń elektronicznych Academica i jego rola w bibliotekach publicznych Academica System międzybibliotecznych wypożyczeń.
Akademicka Biblioteka Cyfrowa - KRAKÓW przykład realizacji idei Open Access Ewa Dobrzyńska-Lankosz AGH w Krakowie, Biblioteka Główna Open Access kluczem.
Nowoczesny Uniwersytet XXI wieku na Mazowszu ks. prof. dr hab. Stanisław Dziekoński Rektor Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
Dlaczego Biblioteka Wirtualna Nauki? Marek Niezgódka ICM, Uniwersytet Warszawski Warszawa,
Biblioteka Wirtualna Nauki: geneza, stan obecny, kierunki rozwoju Marek Niezgódka ICM, Uniwersytet Warszawski Kraków,
Biblioteka.pollub.pl facebook.com/BibliotekaPL. Katarzyna Panasiewicz Modele otwartego dostępu.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
Targi grudnia 2013 r.. Kodeks 2.0 Punkt 9 Chronimy prawa autorskie.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Kierunki rozwoju otwartego dostępu do treści naukowych 2015 Bożena Bednarek-Michalska Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Biblioteka Uniwersytecka.
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
Jak korzystać z cudzych utworów zgodnie z prawem?.
To co na papierze w twoim komputerze.  co to jest digitalizacja, czego dotyczy i do czego służy;  Czy mamy świadomość, że pamięć o wydarzeniach, ich.
KIERUNKI ROZWOJU OTWARTEGO DOSTĘPU DO TREŚCI NAUKOWYCH W POLSCE Tydzień Otwartej Nauki Otwartość dla współpracy października 2015 Olga Giwer, Biblioteka.
Tydzień Otwartej Nauki października Otwartość w działaniu.
m.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy
Edukacja Medialna Otwarte zasoby w Internecie
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
Ewaluacja jakości działalności naukowej
PRAWO WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ
PRAWA POKREWNE.
Zapis prezentacji:

Otwarte zasoby edukacyjne i wiedzy Infrastruktura publiczna XXI w. First of all, communication needs to be open. There are many reasons to do that related to morality efficiency or common sense, but I want to point out one more. When Flickr hackers released openly a large set of topographic data, they said they are doing this because they themselves don’t have a good idea what to do with it, but they know someone out there will. A cultural cornucopia contains thousands, millions of interesting and tasty bits hidden beyond the small mass of popular, mainstream content. If we are to benefit from it, we need every pair of eyes and every brain on this planet to search, and rate and make use of cultural content. And in order to do that, this content needs to be open. Alek Tarkowski, Kamil Śliwowski Fot. minciusodas@Flickr, CC BY / krój Pfennig: http://openfontlibrary.org/en/font/pfennig

Otwartość?

Dostępność treści

Swobody użytkowników

(z pomocą technologii cyfrowych)

Kontekst Otwarte modele udostępniania zasobów są od 10-20 lat nasilającym się trendem w nauce, edukacji i kulturze

Kontekst Bank Światowy - Strategia Open Access “Szerokie udostępnienie naszych zasobów pozwoli innym znaleźć rozwiązania dla największych globalnych problemów”

Kontekst Wellcome Trust (UK): polityka Open Access dla grantobiorców: “maksymalna dystrybucja wyników badań … wspiera bogatą kulturę badawczą”

Kontekst USA: $2mld na otwarte zasoby edukacyjne dla koledży: otwarte zasoby mają “poszerzyć szanse edukacyjne … umożliwiając dostęp do edukacji pozwalającej na wejście / powrót na rynek”

Jaki zakres otwartości? Udostępnianie wszystkich treści według jednej zasady ogranicza płynące z tego zyski – potrzeba różnych modeli dostępu dla różnych treści.

Jaki zakres otwartości? Dwa czynniki: •czas: okres od powstania •rodzaj treści

Czas •czy utwory „żyją” 70 lat dłużej, niż ich twórcy? - komercyjnie? - kulturowo / społecznie

Czas •ok. 15% książek jest wznawiane •(85% nie jest wznawiane)

Czas • jaki jest status książek, które nie są wznawiane po pierwszym wydaniu? • utwory niedostępne w druku, utwory osierocone – co w ich wypadku chroni prawo autorskie?

Rodzaj treści • treści publiczne i finansowane ze środków publicznych

Rachunek zysków i strat zyski nie tylko finansowe

Stopnie otwartości • otwartość ekonomiczna – dostępne za darmo • otwartość techniczna – efektywne wykorzystanie przez ludzi oraz maszyny • otwartość prawna – swoboda wykorzystania, brak praw zastrzeżonych

Stopnie otwartości • otwartość ekonomiczna – dostępne za darmo • otwartość techniczna – efektywne wykorzystanie przez ludzi oraz maszyny • otwartość prawna – swoboda wykorzystania, brak praw zastrzeżonych

Jaka regulacja na rzecz otwartości?

Regulacja „tradycyjna” •skrojona na potrzeby czasów analogowych: ograniczonej liczby twórców, utworów, kanałów dystrybucji oraz możliwości kopiowania

Regulacja „tradycyjna” •anachroniczna w czasach cyfrowych: mnogości twórców, utworów, kanałów dystrybucji oraz powszechności kopiowania

Co w zamian? •reforma prawna •regulacja alternatywna

Regulacja na rzecz otwartości •dobrowolne modele uzupełniające regulację ustawową, oparte na mechanizmie wolnych licencji - np. Creative Commons

Otwarte licencje Różne normy otwartości, wyrażane poprzez regulacje, obowiązują w różnych środowiskach – różnice pomiędzy otwartą edukacją, otwarty dostępem do czasopism naukowych, dostępem do danych, itd. Rosnące przeświadczenie, że niezbędna jest pełna otwartość.

“nowe modele [...] choć niepozbawiające znaczenia przepisów prawa autorskiego, wpłyną na ich modyfikację i interpretację. Chodzi tu o zmiany łagodzące rygoryzm ochrony interesów twórców i producentów” prof. prof. Janusz Barta i Ryszard Markiewicz

Dozwolony użytek (publiczny i prywatny) Art. 27: „Instytucje naukowe i oświatowe mogą, w celach dydaktycznych lub prowadzenia własnych badań, korzystać z rozpowszechnionych utworów w oryginale i w tłuma- czeniu oraz sporządzać w tym celu egzemplarze fragmentów rozpowszechnionego utworu”.

Rola zasobów i usług publicznych- koegzystencja z rynkiem Transport miejski – taksówki Szkoły publiczne – szkoły prywatne Telewizja publiczna – stacje prywatne

Otwarte zasoby publiczne współwystępują z ofertą komercyjną – dodatkowo umożliwiając generowanie wartości dodanej na ich podstawie

Potencjał ekonomiczny wykorzystania otwartych zasobów Raport Vickery’ego: Publiczne zasoby edukacyjne, naukowe i kulturowe, udostępnione publicznie, posiadają potencjał wykorzystania rynkowego i nie-rynkowego, i służą produkcji produktów komercyjnych

Instytucje publiczne powinny kierować się kategorią dobra wspólnego

Dobro wspólne Nie oznacza komunizmu Dobro publiczne to kategoria ekonomiczna – typ dóbr Także “rzecz pospolita” Dzięki technologiom cyfrowym dobro wspólne generuje dodaną wartość społeczną i ekonomiczną.

Potencjał zasobów będących dobrem wspólnym: Tim Berners-Lee i sieć World Wide Web (wyobraźmy sobie rozwój Sieci w warunkach płacenia opłat za każde wykorzystanie HTML)

Open Access • Zielony: repozytoria, samo-archiwizacja • Złoty: czasopisma Open Access, kwestia opłat za publikacje • OA gratis – OA libre

Przykłady strategii OA: USA •2008: National Institute of Health Public Access Policy • OA gratis po 12 mies.

Przykłady strategii OA: USA •2013: ustawa FASTR: polityka OA gratis po 6 mies. dla instytucji badawczych z budżetem $100m+, strategia wdrażania OA libre + dyrektywa Białego Domu

Przykłady strategii OA: W. Brytania •kwiecień 2013: nowa polityka OA Research Councils UK OA libre: CC BY Preferencja dla Złotego OA

Złote czy Zielone? Krytyka Złotego OA jako oficjalnej polityki Złoty / Zielony OA w Polsce Model hybrydowy Strategia narodowa - Strategia instytucjonalna

Złote czy Zielone? Houghton i Swan: Złote OA korzystniejsze przy pełnej, globalnej adopcji W okresie przejściowym instytucja płacąca subskrypcje wdroży Zielone OA za 10 - 20% kosztów Złotego OA ( + zaleta: możliwość jednostronnej adopcji)

Polityki OA Poziom narodowy Poziom instytucji publicznej (uczelnia, instytucja badawczo-rozwojowa, itd.) Poziom grantodawcy (publiczny – NCN; lub prywatny – FNP)

OA w Polsce – jakie zasoby otwierać? • artykuły naukowe • monografie naukowe • dane badawcze

OA w Polsce • MNiSW: ekspertyza ICM • PAN – Komisja ds. OA • NCN: Global Research Council OA Action Plan • ustawa o otwartości zasobów publicznych

OA w Polsce a otwartość zasobów publicznych • założenia ustawy – trzy obszary • stopniowalny model otwartości • specyfika nauki

OA w Polsce a otwartość zasobów publicznych • założenia ustawy – trzy obszary • stopniowalny model otwartości • specyfika nauki

Polska: akademicka wiosna czy babie lato?

Open Access: bierzmy sprawy w swoje ręce.