Targi Edukacyjne – Festiwal Zawodów w Małopolsce

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

„Na dobry początek – staż”
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Prezentację przygotowali doradcy zawodowi
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 w Małopolsce
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Kraków
Współpraca doradcy zawodowego z pracodawcami w ramach działań publicznych służb zatrudnienia Ewa Bodzińska-Guzik.
Małopolskie Partnerstwo na rzecz Kształcenia Ustawicznego – platformą współpracy na rzecz rozwoju i promocji kształcenia przez całe życie Luty 2010.
Poradnictwo zawodowe świadczone przez Wojewódzki Urząd Pracy w Zielonej Górze stan aktualny i projekty na przyszłość.
Konferencja  Czas dla ludzi młodych
No cóż, partnerstwo … Mirosław Górczyński psycholog, doradca zawodowy
WIELKOPOLSKI OŚRODEK EKONOMII SPOŁECZNEJ PRZY STOWARZYSZENIU NA RZECZ SPÓŁDZIELNI SOCJALNYCH.
Kształcenie dorosłych w Małopolsce - zamierzenia Województwa Małopolskiego Spotkanie w dniach 4-5 kwietnia 2013 WARSZAWA.
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Działania Krajowego Ośrodka Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej na rzecz poradnictwa zawodowego Stan aktualny oraz projekty na przyszłość.
Misja i wizja SDSiZ RP - w poszukiwaniu strategii rozwoju poradnictwa w Polsce Wojciech Kreft Wiceprzewodniczący SDSiZ RP.
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
1 Małopolskie Obserwatorium Rynku Pracy i Edukacji Warszawa, 15 lutego 2007 r.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Czy Rezolucja Rady Unii Europejskiej
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 6 w ŁODZI,
Doradca zawodowy - całożyciowe doskonalenie warsztatu pracy Izabela Staszkiewicz III Toruńska Pedagogiczna Konferencja Studencka 2 czerwca 2009 r. Wydział
Młodzieżowe Centrum Kariery oraz Punkt Pośrednictwa Pracy
MOBILNE CENTRUM INFORMACJI ZAWODOWEJ w Koninie
17-23 października 2011 r.. To specjalista, który wspiera proces podejmowania decyzji zawodowych oraz pomaga w poszukiwaniu pracy. To specjalista, który.
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
„Kompleksowe umiejętności – gwarantem przyszłości”
Małopolskie Partnerstwo na rzecz Kształcenia Ustawicznego* Kim jesteśmy? Co robimy? *Małopolskie Partnerstwo na rzecz Kształcenia Ustawicznego działa w.
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
Uczenie się przez całe życie w Małopolsce Małopolskie Partnerstwo na rzecz Kształcenia Ustawicznego* Klucze – *Małopolskie Partnerstwo na rzecz.
Centrum Zapewniania Jakości Kształcenia w Małopolsce
PROJEKT PN. „KONIEC JĘZYKA ZA PRZEWODNIKA” JEST WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Rybnicka Platforma Poradnictwa Zawodowego
Instytucje rynku pracy. Ich oferta
Konferencja upowszechniająca dla kadry kierowniczej szkół System pracy z uczniami zdolnymi jako produkt finalny projektu DiAMEnT Upowszechnianie dobrych.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
POWIATOWY URZĄD PRACY W TYCHACH
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
Czym jest doradztwo zawodowe?
Platforma Programowa OHP dla Szkoły w województwie świętokrzyskim – 2005 rok.
MISJA Wspieranie wszelkich przedsięwzięć służących skutecznemu działaniu na rzecz zatrudnienia poprzez wykorzystanie lokalnych zasobów poradnictwa zawodowego,
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Rybnicka Platforma Poradnictwa Zawodowego – nowa jakość, nowe szanse.
Doradztwo zawodowe w Publicznym Gimnazjum nr 12
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VII PO KL na 2013 rok.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
WSPÓŁPRACA KANY Z WOJEWÓDZTWEM MAŁOPOLSKIM W DZIEDZINIE DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Stanisława Klimczak Dyrektor Małopolskiego Ośrodka Szkoleniowego w Krakowie.
Małopolskie założenia Gwarancji dla młodzieży
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Zawód z przyszłością!. W całej Polsce działa tylko ok doradców zawodowo-edukacyjnych! zawodowo-edukacyjnych!
Warszawski System Doradztwa Zawodowego jako forma wsparcia karier uczniów w obliczu współczesnej rzeczywistości Kraków, r.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Czy doradztwo zawodowe w edukacji może zdobyć swoją przedmiotową i podmiotową niezależność? dr Marian Piekarski Politechnika Krakowska Centrum Pedagogiki.
C E L E Kielce r. XXIII Konferencja Szkoleniowa SDSiZ RP : SDSiZ RP K I.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
LOCAL JOB CREATION: POLSKA Kluczowe wnioski i zalecenia wynikające z projektu OECD LEED Local Job Creation Project 12 lipca, 2016.
PORADNICTWO ZAWODOWE Zapraszamy na wędrówkę po świecie poradnictwa zawodowego.
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Bielski Model Doradztwa Zawodowego
Dualne kształcenie zawodowe
Jak to się zaczęło…? pilotażowy projekt i system bonów szkoleniowych w Małopolsce.
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Edukacja w szkołach Powiatu Chojnickiego w roku szkolnym 2019/2020 spotkanie sieci doradców zawodowych r. Irena Laska Dyrektor Wydziału Edukacji.
Zapis prezentacji:

Targi Edukacyjne – Festiwal Zawodów w Małopolsce System poradnictwa całożyciowego- diagnoza i wyzywania doradztwa edukacyjno-zawodowego w Małopolsce Targi Edukacyjne – Festiwal Zawodów w Małopolsce Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie poprzez Małopolskie Partnerstwo na rzecz Kształcenia Ustawicznego proponuje współpracę nad tworzeniem systemu poradnictwa całożyciowego. Dostępny jest raport z inwentaryzacji zasobów poradnictwa w Małopolsce – czyli raport z diagnozy doradztwa zawodowego edukacyjno-zawodowego w Małopolsce. Przygotowany jest również plan współpracy nad systemem poradnictwa całożyciowego w ramach Partnerstwa. W dzisiejszej prezentacji zwrócę uwagę na elementy, które są kluczowe dla rozwoju usług poradnictwa całożyciowego.

PRZYSZŁOŚCI ZAWODOWEJ PROJEKTOWANIE PRZYSZŁOŚCI ZAWODOWEJ wymaga umiejętności związanych z : planowaniem realizacją planu oceną skutków podejmowanych decyzji zmianą planu gdy jest to konieczne Pierwsze i podstawowe pytanie – po co? Dlaczego warto zainwestować w orientacje zawodową dzieci i młodzieży? Nie dlatego żeby dokonały dobrego WYBORU SZKOŁY ale aby nauczyły się dokonywania wyborów oraz planowania swojej przyszłości Do przyszłości można podejść jak do projektu – z pewnym celem, zaplanowaniem, realizacją i odpowiednią reakcją na zmiany w świecie. To daje młodym ludziom samodzielność, wychowuje do wymagań rynku pracy, który będzie robił się coraz bardziej wymagający. ORIENTACJA ZAWODOWA DZIECI I MŁODZIEŻY TO INWESTYCJA W DOBRYCH PRACOWNIKÓW

Dla RYNKU PRACY zawsze ważne będzie: WSPARCIE ORIENTACJI ZAWODOWEJ PRIORYTETEM REGIONALNEJ POLITYKI KWALIFIKACJI I KOMPETENCJI DLA RYNKU PRACY Dla RYNKU PRACY zawsze ważne będzie: Reakcja na zmianę Elastyczność Ciągłe uczenie się Dokonywanie wyborów Odnalezienie się w sytuacjach kryzysowych Dostosowywanie się do nowego otoczenia Zdobywanie nowych umiejętności KLUCZOWA JEST ZATEM UMIEJETNOŚĆ dokonywania wyborów opartych o rzetelne informacje dotyczące osoby i rynku pracy Rynek pracy wymaga przede wszystkim odpowiedzialności od pracowników, a tego można się nauczyć właśnie w procesie orientacji zawodowej, gdzie tą odpowiedzialność bierze się za swoją przyszłość, swoje wybory Nietrafione wybory będą zawsze. Ważne aby nauczyć dzieci i młodzież że każdą sytuację można zmienić, dać narzędzia te zmiany, nauczyć reakcji w sytuacji zmiany. Dla RYNEKU PRACY zawsze ważne będzie: Reakcja na zmianę, Elastyczność, Ciągłe uczenie się, Dokonywanie wyborów, Odnalezienia się w sytuacjach kryzysowych, Dostosowywania się do nowego otoczenia, Zdobywania nowych umiejętności Młodzi ludzie musza zdobyć POSTAWĘ , że sami są odpowiedzialni za swój los a decyzje musza podejmować w oparciu o rzetelne informacje, orientacje w świecie, znajomość realiów pracy a nie intuicję.

Doradztwo w gimnazjach Główne bariery występujące w rozwoju poradnictwie edukacyjno-zawodowego w badanych gimnazjach: Wykres: Podmioty, z którymi gimnazja współpracują w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego Wykres: Kto prowadzi doradztwo w gimnazjach Jest 746 gimnazjum, w badaniu uczestniczyło 611 szkół Diagnoza pokazała , co nie jest zaskoczeniem oczywiście, że doradztwo obecnie nie jest na dobrym poziomie i we właściwej skali realizowane. Panuje przekonanie, że brak jest środków na jego realizowanie – zwłaszcza w szkołach . Utożsamiane jest to z koniecznością zatrudnienia w szkołach profesjonalistów , na co samorządy nie mają środków. Analiza danych pokazuje, ze w szkołach działaniami związanymi z orientacją zajmują sięwychowawcy pedagodzy, doradcy z innych instytucji – tj Poradnie psychologiczno-pedagogiczne, OHP, czy urzędy pracy Drogi do poprawy sytuacji są dwie: czekać na możliwość sfinansowania działań w całości lub wprowadzić orientację wzmacniając metodami, umiejętnościami i profesjonalistami z innych instytucji TYCH , KTÓRZY W SZKOLE BĘDĄ ZAWSZE , NIEZALEZNIE OD ŚRODKÓW NA DORADZTWO Zatem rekomendowany kierunek zmian, które możemy uruchamiać od zaraz – do czego chcemy sukcesywnie przekonywać samorządy to orientacja zawodowa w gimnazjach w krórej biorą udział nauczyciele i młodzież Rekomendacja: NIE REWOLUCJA ALE WZMOCNIENIE JUŻ ISTNIEJĄCEGO POTENCJAŁU- DOSKONALENIE KADRY ORAZ WZMOCNIENIE WSPÓŁPRACY!

Dlaczego ważne są systemowe rozwiązania Dlaczego ważne są systemowe rozwiązania? na przykładzie szkół ponadgimnazjalnych (w badaniu odpowiedziało 329 szkół) Wykres: Formy doradztwa edukacyjno-zawodowego realizowane w szkole lub poza nią w roku szkolnym 2011/12 zajęcia zorganizowane w szkole w roku szkolnym 2011/12 LO technika ZSZ razem indywidualne porady nt. planowania kariery i kształcenia 105 81 60 246 zajęcia przygotowujące do rozmowy o pracę 87 79 69 235 zajęcia nt. przygotowania dokumentów aplikacyjnych 63 231 spotkania z przedstawicielami innych szkół lub uczelni 103 32 216 udział w targach edukacyjnych 91 77 44 212 informacja zawodoznawcza 84 56 209 zajęcia na temat poszukiwania informacji 86 71 50 207 wizyty zawodoznawcze 34 88 59 181 pomoc w przygotowaniu dokumentów aplikacyjnych 65 174 spotkanie z pracownikiem PUP/CIZ 36 47 31 114 zajęcia w MCIZ OHP 18 28 64 udział w targach pracy 16 29 19 inne 20 4 43 Standard to nie tylko większa jakość usług ale również praca nad świadomością że uczeń jest w procesie orientacji zawodowej. Uzmysławia to jakie są sposoby, możliwości planowania, programowania przyszłości zawodowej. W badaniu brało udział 329 szkół ponadgimnazjalnych (z 620; zasadnicze zawodowe 190; technikum 201, licea ogólnokształcące 201, licea profilowane 28) Przykład szkół ponadgimnazjalnych pokazuje, że problem jest nie tylko po stronie szkół, instytucji ale też klienci nie mają świadomości czym są usługi doradztwa, orientacji zawodowej. Często w szkołach są realizowane poszczególne elementy orientacji ale uczniowie nie mają świadomości że sa w tym procesie doradczym. Rekomendacją jest zatem aby opracowując standard pamiętać o właściwym informowaniu klientów, uświadamianiu że proces ten trwa, że mając różne formy , narzędzia zmierzamy do podjęcia decyzji, wyboru. Taka świadomość pozwala w życiu zawodowym , kiedy konieczna będzie kolena zmian, kolejny wybór nie załamać się ale sięgnąć po te same lub analogiczne narzędzia, pomoc doradcy. Najwyższy czas na „modę na doradztwo” rozumiane jako proces planowania swojej kariery.

SYSTEM wymaga KOORDYNACJI Koordynacja Poradnictwa Całożyciowego: WSPÓŁPRACA INSTYTUCJI, DOKONALENIE DORADCÓW I INNYCH OSÓB ZAANGAŻOWANYCH W INSTYTUCJACH, JAKOŚĆ USŁUG, STANDARYZACJA, KLIENT W CENTRUM Gimnazja Szkoły ponadgimnazjalne Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Ochotnicze Hufce Pracy Akademickie biura karier Powiatowe urzędy pracy Centra Informacji i Planowania Kariery Zawodowej WUP w Krakowie Inne instytucje specjalistyczne Wspominane instytucje są już wyposażone w wiele elementów –wiele z nich ma już standard usługi, metody dotarcia do klientów TAKI standard posiadaj PZS Centra informacji i Planowania kariery Zawodowej ,powiatowe urzędy pracy . Teraz przyszedł czas na Koordynacje sytuacji w regionie – Wsparcie usług systemowymi narzędziami zapewniania jakości. Ważne jest aby nad poszczególnymi instytucjami był „dach” ale nie związany z NADZOREM ale z KOORDYNACJĄ: tj WSPÓŁPRACA INSTYTUCJI, DOKONALENIE DORADCÓW I INNYCH OSÓB ZAANGAŻOWANYCH W INSTYTUCJACH, JAKOŚĆ USŁUG, STANDARYZACJA, KLIENT W CENTRUM

SYSTEM ułożenie usług i informacji wokół klienta Gimnazja Szkoły ponadgimnazjalne Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Ochotnicze Hufce Pracy Akademickie biura karier Powiatowe urzędy pracy Centra Informacji i Planowania Kariery Zawodowej WUP w Krakowie Inne instytucje specjalistyczne Na czym możemy budować SYSTEM Koordynacja na poziomie regionalnym Współpraca poprzez Małopolskie Partnerstwo na rzecz Kształcenia Ustawicznego Wsparcie metodyczne (doskonalenie doradców) subregionalne Wspólna promocja usług – np. Ogólnopolski Tydzień Kariery w Małopolsce Rozbudowa serwisu www.pociagdokariery.pl w stronę serwisu poradnictwa całożyciowego Festiwal Zawodów Dobre praktyki np. Projekt Azymut Kariery, Trener zatrudnienia wspieranego Klient w centrum ! W Małopolsce jest już wiele elementów na których możemy budować system – przede wszystkim mamy CHEĆ PRACY PARTNERSKIEJ. Doświadczenia dotyczące realizacji poradnictwa dla dorosłych w psz współpraca z PRAO, szkolenia doradców –podejście edukacyjne , podejście zorientowane na zasoby , Ponadto: Koordynacja na poziomie regionalnym – możliwości badań i analiz , doskonalenia jakości i wypracowywania standardu Współpraca poprzez Małopolskie Partnerstwo na rzecz Kształcenia Ustawicznego Wsparcie metodyczne (doskonalenie doradców) subregionalne Wspólna promocja usług – np. Ogólnopolski Tydzień Kariery w Małopolsce Rozbudowa serwisu www.pociagdokariery.pl w stronę serwisu poradnictwa całożyciowego Festiwal Zawodów Dobre praktyki np. Projekt Azymut Kariery, Trener Zatrudnienia wspieranego

SUBREGIONALNA PRACA PARTNERSKA Możliwości doskonalenia : Kraków Tarnów Nowy Sącz Oświęcim Nowy Targ 22 marca 2013 podczas Festiwalu Zawodów „SPIS POWSZECHNY DORADCÓW ZAWODOWYCH” w celu stworzenia subregionalnych sieci doskonalenia. PIERWSZY KROK zgodnie z Planem Działań - to zorganizowanie subregionalnych ośrodków współpracy doradców zawodowych z różnych instytucji Mamy nadzieje przekonać do tego procesu kluczowe Samorządy w subregionach oraz inne instytucje. Jutro tj 22 grudnia jest organizowane pierwsze spotkanie sieciujące – zapraszamy wszystkich doradców na warsztaty właśnie podczas Festiwalu Zawodów. Prace Partnerstwa pokazały, że wiele można zmienić pracując na efekt synergii – mamy nadzieje że to początek dobrego SYSTEMU.

Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie Dziękuję za uwagę, Andrzej Martynuska Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie Plac Na Stawach 1 30-107 Kraków Telefon: 12 424 08 53 Faks: 12 422 97 85 E-mail: mpku@wup-krakow.pl Więcej na serwisie pociag do kariery i newsleterze