Organizacja Inspekcji Pracy we Francji
Inspekcja Pracy wewnątrz Ministerstwa Pracy Ministerstwo ds. Gospodarki Ministerstwo ds. Pracy i Zatrudnienia DIRECCTE (Region) Regionalna Dyrekcja ds. Przedsiębiorstw, Konsumpcji, Konkurencji, Pracy i Zatrudnienia Jednostka terytorialna (departament) Oddział C Konkurencja Konsumpcja, Zwalczanie Oszustw Oddział 3 E Przedsiębiorstwa Zatrudnienie Gospodarka Oddział T Polityka pracy Inspekcja pracy
Organizacja administracyjna Inspekcji Pracy We Francji, każdy departament dzieli się geograficznie na kilka sekcji inspekcji pracy Jedna sekcja Inspekcji Pracy składa się z: Inspektora Pracy Jednego lub kilku kontrolerów ds. pracy Inspektorzy Pracy (775 w 2010 r.) zajmują się kontrolą przedsiębiorstw zatrudniających powyżej 50 pracowników Kontrolerzy ds. pracy (1482 w 2010 r.) zajmują się kontrolą przedsiębiorstw zatrudniających poniżej 50 pracowników
Urzędnicy Inspekcji Pracy Art. L.8112-1 Inspektorzy pracy zajmują się kontrolą stosowania przepisów kodeksu pracy oraz innych przepisów prawnych dotyczacych systemu pracy, jak również postanowień konwencji i zbiorowych układów pracy. Zajmują się również, wraz z oficerami i agentami policji śledczej, stwierdzaniem nieprzestrzegania tych przepisów i postanowień. Art. L.8112-5 Kontrolerzy ds. pracy zajmujący się kontrolami, dochodzeniami oraz zadaniami w ramach inspekcji pracy wykonują swoje uprawnienia pod zwierzchnictwem inspektorów pracy.
Zadania Inspekcji Pracy Kontrola i interwencja w przedsiębiorstwie Inspekcja pracy Rady i Informacje dla pracodawców i dla pracowników Wsparcie, animacja i współpraca Funkcja ostrzegania i składania propozycji w kwestii stanu prawnego
Dziedziny interwencji urzędników Inspekcji Pracy Stosunki zbiorowe Prawo związkowe i reprezentowanie personelu Stosunki indywidualne Regulamin wewnętrzny Różne rodzaje umów o pracę (niepełny etat, umowa na czas określony, itd.) Umowy wspomagane Szczególne statuty Kobiety i dzieci Cudzoziemcy Praca w domu Modelki, Artyści, Dziennikarze, Stażyści Pracownicy niepełnosprawni Kontrola zatrudnienia Plany socjalne Pomoc i mechanizmy integracyjne Przepisy prawne Wynagrodzenia Czas pracy, odpoczynek i urlopy Równouprawnienie zawodowe Warunki pracy (zdrowie, bezpieczeństwo i ochrona w miejscu pracy)
Funkcje doradcze urzędników Inspekcji Pracy Powiadamianie o spostrzeżeniach podczas kontroli Przekazywanie informacji i rad podczas dyżurów przyjmowania interesantów Udział w krajowych i lokalnych działaniach edukacyjnych i informacyjnych Udział w priorytetowych działaniach określonych przez administrację centralną lub w kampaniach kontrolnych Udział w planie komunikacji Inspekcji Pracy Udział w sporządzaniu „przewodników praktycznych”, broszur i ulotek informacyjnych Dodatkowo: rozstrzyganie konfliktów zbiorowych, wsparcie metodologiczne, udział w szkoleniach w charakterze szkoleniowca, animacja i współpraca z organizacjami zawodowymi lub związkowymi
Uprawnienia urzędników Inspekcji Pracy Prawo do swobodnego wstępu i przemieszczania się we wszystkich miejscach w pracy bez wcześniejszego uprzedzenia, z wyjątkiem lokali mieszkalnych (zgoda zajmującego), nawet podczas nieobecności pracodawcy, o każdej godzinie w dzień i w nocy Prawo do zadawania pytań pracodawcy oraz personelowi Prawo do komunikowania niektórych dokumentów niezbędnych do kontroli Prawo do otrzymania danych identyfikacyjnych Prawo do przesłuchiwania (jedynie w przypadku pracy nielegalnej) Prawo do pobrania materiałów i substancji
Środki przymusu urzędników Inspekcji Pracy Wezwania (4 rodzaje: przed protokołem, w sprawie kontroli okresowych, wezwanie dyrektora departamentu i inne) Wniesienie sprawy do sądu w trybie przyspieszonym (w przypadku konieczności ustania poważnego ryzyka spowodowania uszczerbku na zdrowiu pracownika) Protokół Kary administracyjne (tymczasowe zatrzymanie pracy lub działalności, inne)
Priorytety polityki pracy Walka z pracą nielegalną Walka z pracą nielegalną w każdej formie Walka z oszukańczym wykorzystywaniem specjalnych statusów Walka z oszustwami w delegowaniu pracowników w ramach międzynarodowego świadczenia usług Walka z zatrudnianiem cudzoziemców bez karty pobytowej Zapobieganie ryzyku powstałemu w następstwie pracy Ocena ryzyk zawodowych Sytuacja pracowników niepewnych swojej sytuacji Wdrażenie, funkcjonowanie i wznawienie instytucji reprezentujących personel
Priorytety w kwestii międzynarodowego świadczenia usług Nakładanie kar w przypadku oszustw w delegowaniu pracowników w ramach międzynarodowego świadczenia usług Wykrywanie przypadków fałszywego delegowania Walka przeciwko wykorzystywaniu pracowników „pseudo-niezależnych” Wymaganie stosowania zasad delegowania Wzmacnianie współpracy dwustronnej i transgranicznej Organizacja wspólnych kontroli Sporządzanie wspólnych narzędzi (glosariusz, karta wahadłowa) Umożliwianie lepszej znajomości przepisów prawnych Udoskonalanie informowania przedsiębiorstw zagranicznych świadczących usługi oraz delegowanych pracowników