WŁADZA SĄDOWNICZA W POLSCE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rzecznik Praw Przedsiębiorcy – projekt ustawy
Advertisements

Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Prawo administracyjne
PRAWO FINANSOWE.
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
Charakterystyka władzy wykonawczej
Gałęzie prawa wewnętrznego
Władza sądownicza w Polsce - Trybunały
Wiedza o społeczeństwie
WYMIAR SPRAWIEDLIWOŚCI ( SĄDY I TRYBUNAŁY)
Charakterystyka władzy ustawodawczej
Ustrój sądów administracyjnych
Władza sądownicza w Polsce
Ekonomiczna teoria władzy ustawodawczej i sądowniczej
Temat lekcji: Moje państwo – Rzeczpospolita Polska.
Wiedza o państwie i prawie
Rząd i prezydent.
Temat: Pojęcie źródła prawa
Konstytucja po roku 1989 Alicja Klich II Lbh.
Władza ustawodawcza.
Wiedza o społeczeństwie
Władza ustawodawcza w Polsce
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
Władza sądownicza w Polsce
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
Funkcje, skład, odpowiedzialność Mgr Przemysław Mazurek
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej
Mgr Przemysław Mazurek
Władza ustawodawcza cz. II
Trybunał Konstytucyjny
Władza sądownicza.
I NSP grupa 9, 10 Prezydent RP I NSP grupa 9, 10.
Trybunał Konstytucyjny
Trybunał Konstytucyjny
Władza sądownicza.
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
Temat: Władza sądownicza w Polsce.
Temat: Rada Ministrów. Cele lekcji
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
Prezentacje przygotowała mgr Iwona Dyś
„Wspólne dla idei państwa prawa i rządów prawa jest przekonanie, że sprawowanie władzy musi się opierać na regułach prawa, a nie na kaprysie rządzących.”
 szczególny organ powiązany z parlamentem, czuwający nad prawidłowością postępowania administracji publicznej wobec obywateli  zadania konstytucyjne.
 Istota instytucji  organizacyjna odrębność i niezależność od struktur rządowych  wyspecjalizowanie fachowe  zorientowanie na działalność kontrolną.
1. Podstawa prawna: ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji Publiczna radiofonia i telewizja jest odrębna od innych środków masowego.
Skarga do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
1.  odpowiedzialność konstytucyjna – odpowiedzialność za naruszenie prawa realizowana z inicjatywy parlamentu bądź prezydenta przed organem władzy sądowniczej.
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Sądy Administracyjne w Polsce
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
„Zawód radcy prawnego” Marta Maciejuk radca prawny
Władza wykonawcza Prezydent RP.
Sądownictwo i Trybunał Stanu
Konstytucja marcowa.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 7.
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Organizacja wymiaru sprawiedliwości
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 4.
I NSP grupa 2,9 Prezydent RP I NSP grupa 2,9.
Trybunał Konstytucyjny
Władza ustawodawcza cz. II
Rządowa administracja zespolona w administracji
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Sądy Administracyjne w Polsce
Królestwo kongresowe Zajęcia nr 5 –
Ustrój Księstwa Warszawskiego
Sądy Administracyjne w Polsce
Władza sądownicza Pozycja Zasady działania Gwarancje.
Zapis prezentacji:

WŁADZA SĄDOWNICZA W POLSCE - sądy

Konstytucja RP Art. 173 Sądy i Trybunały są władzą odrębną i niezależną od innych władz. […] Art. 175 1. Wymiar sprawiedliwości w Rzeczpospolitej Polskiej sprawują Sąd Najwyższy, sądy powszechne, sady administracyjne oraz sądy wojskowe. […]

Struktura władzy sądowniczej w Polsce:

Zasady funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości w Polsce: Niezależność sądów - od organów władzy wykonawczej i ustawodawczej Niezawisłość sędziów – rozstrzygając sprawy, kierują się oni tylko przepisami oraz własnym sumieniem; nie podlegają żadnym naciskom Dwuinstancyjność – strona ma możliwość odwołania się od orzeczenia sądu pierwszej instancji do sądu drugiej instancji

Sędziom przysługuje immunitet – nie mogą być pociągani do odpowiedzialności karnej lub pozbawienia wolności bez uprzedniej zgody odpowiedniego sądu (art. 181 Konstytucji RP).

Władzę sądownicza jest niezależna od władzy ustawodawczej i wykonawczej. U jej podstaw leży wyłącznie prawo. Niezawisłe sądy i trybunały wydają wyroki w imieniu Rzeczpospolitej Polskiej. Sędziowie oraz członkowie trybunałów muszą: Przestrzegać jedynie Konstytucji RP i ustaw (art. 178 Konstytucji RP) Być apolityczni – nie mogą należeć do partii ani związków zawodowych Postępować zgodnie z treścią ślubowania sędziowskiego Unikać – także w życiu prywatnym – sytuacji mogących przynieść ujmę godności i ich stanowiska lub osłabić zaufanie do bezstronności wyroków.

Krajowa Rada Sądownictwa konstytucyjny organ kolegialny istniejący od 8 kwietnia 1989, a powołany 29 grudnia 1989. Krajowa Rada Sądownictwa składa się z 25 członków (art. 187 ust. 1 Konstytucji): Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz Ministra Sprawiedliwości (wchodzą w skład KRS z urzędu, na czas sprawowania funkcji), jednej osoby powołanej przez Prezydenta Rzeczypospolitej, piętnastu członków wybranych spośród sędziów Sądu Najwyższego, sądów powszechnych, sądów administracyjnych i sądów wojskowych, czterech członków wybranych przez Sejm spośród posłów oraz dwóch członków wybranych przez Senat spośród senatorów.

Uprawnienia Krajowej Rady Sądownictwa realizowane są w formie uchwał podejmowanych na posiedzeniach plenarnych: dotyczące aktów prawnych regulujących ustrój władzy sądowniczej podejmowanie uchwał w sprawach wystąpienia do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie zgodności z Konstytucją RP aktów normatywnych w zakresie dotyczącym niezależności sądów i niezawisłości sędziów dotyczące powoływania Prokuratora Generalnego rozpatrywanie i ocena kandydatur do pełnienia urzędu Prokuratora Generalnego a następnie przedstawienie Prezydentowi RP jednego kandydata (drugiego przedstawia Krajowa Rada Prokuratorów) dotyczące powoływania sędziów rozpatrywanie i ocena kandydatur do pełnienia urzędu sędziowskiego oraz przedstawianie Prezydentowi RP wniosków o powołanie sędziów w Sądzie Najwyższym, Naczelnym Sądzie Administracyjnym, sądach powszechnych, wojewódzkich sądach administracyjnych i sądach wojskowych, wyrażanie opinii w sprawie powołania i odwołania prezesów i wiceprezesów sądów powszechnych i wojskowych, rozpatrywanie wystąpień sędziów w stanie spoczynku o powrót na stanowisko sędziowskie, rozpatrywanie wniosków o przeniesienie sędziów w stan spoczynku, wyrażanie zgody na dalsze zajmowanie stanowiska przez sędziów, którzy ukończyli 65 rok życia. dotyczące spraw dyscyplinarnych występowanie do Rzecznika Dyscyplinarnego z żądaniami wszczynania postępowań dyscyplinarnych w stosunku do sędziów oraz odwoływanie się od wyroków sądów dyscyplinarnych pierwszej instancji, wybór Rzecznika Dyscyplinarnego sędziów sądów powszechnych, uchwalanie zbioru zasad etyki zawodowej sędziów i czuwanie nad ich przestrzeganiem, przeprowadzenie wizytacji sądu lub lustracji pracy sędziego, którego indywidualna sprawa podlega rozpatrzeniu przez Radę.

Sąd Najwyższy Sąd Najwyższy powołany jest do: Sprawowania nadzoru nad działalnością sądów powszechnych i wojskowych w zakresie orzekania (nadzór judykacyjny). Stwierdzania ważności wyborów do Sejmu i Senatu oraz wyboru Prezydenta RP, a także ważności referendum ogólnokrajowego i referendum konstytucyjnego. Rozstrzygania nadzorczego w stosunku do samorządów zawodowych: adwokatów, radców prawnych oraz notariuszy. Opiniowania ustaw i innych aktów normatywnych. Rozpatrywanie skarg kasacyjnych na orzeczenia Trybunału do Spraw Sportu przy PKOl. Sąd Najwyższy może także wykonywać inne czynności przekazane przez ustawy. Sąd Najwyższy mieści się w budynku przy placu Krasińskich w Warszawie.

Trybunał Konstytucyjny  – organ sądownictwa konstytucyjnego w Polsce, znany także w ustrojach innych państw. Jego podstawowym zadaniem jest kontrolowanie zgodności norm prawnych niższego rzędu (rangi ustawowej lub podustawowej) z normami prawnymi wyższego rzędu, przede wszystkim z Konstytucją i niektórymi umowami międzynarodowymi (tzw. "sąd nad prawem").

Trybunał Stanu – w Polsce konstytucyjny organ władzy sądowniczej, którego główne zadanie polega na egzekwowaniu odpowiedzialności najwyższych organów i urzędników państwowych za naruszenie Konstytucji lub ustawy, w związku z zajmowanym stanowiskiem lub w zakresie swojego urzędowania, jeśli czyn ten nie wyczerpuje znamion przestępstwa (inaczej: popełnienie deliktu konstytucyjnego) oraz za przestępstwa pospolite i skarbowe w przypadku Prezydenta RP.

Michalina Kowalska kl. Ia Źródła: Arkadiusz Janicki; „W centrum uwagi”, wyd. Nowa Era, Warszawa 2011 Internet (www.wikipedia.org) Michalina Kowalska kl. Ia