System wspomagania szkół i doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie edukacji uczniów niepełnosprawnych Kształcenie uczniów niepełnosprawnych - wyzwania,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
Doskonalenie kompetencji pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych – na przykładzie projektu: pomoc psychopedagogiczna i terapeutyczna w poradnictwie.
Wczesna interwencja i wsparcie edukacji małego dziecka.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
na rzecz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach ul. M. Reja 67 B.
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Wyniki badań dotyczące wdrożenia rozporządzenia o nadzorze pedagogicznym.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
ale (a może przede wszystkim)
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Nowy kierunek: PEDAGOGIKA SPECJALNA Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski SPECJALNOŚĆ: EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Najczęściej powtarzające się mocne strony i problemy do rozwiązania:
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Tytuł: Wspomaganie szkół w zakresie kształcenia uczniów niepełnosprawnych Autor: Agnieszka Mąkowska.
Konsultacje publiczne: omówienie wyników badań ankietowych i fokusowych dr Marta Jaskulska.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.
Forum Pedagogów 1 października 2015r.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
Joanna Brzoskowska Dyrektor PP-P 4 4 listopad 2015 r.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Bariery w edukacji włączającej na podstawie zgłoszeń do punktu konsultacyjnego Wszystko Jasne Agnieszka Niedźwiedzka Stowarzyszenie NIE-GRZECZNE DZIECI.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Podstawa: art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Katarzyna Pawlusek Izabela Juszkiewicz
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
wspomaganie pracy przedszkoli, szkół i placówek
Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
DOSKONALENIE TRENERÓW WSPOMAGANIA OŚWIATY POWR /17
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

System wspomagania szkół i doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie edukacji uczniów niepełnosprawnych Kształcenie uczniów niepełnosprawnych - wyzwania, inspiracje, przyszłość Warszawa, 8 czerwca 2015 r Kształcenie uczniów niepełnosprawnych - wyzwania, inspiracje, przyszłość Warszawa, 8 czerwca 2015 r.

Konsultacje publiczne Kształcenie uczniów niepełnosprawnych - wyzwania, inspiracje, przyszłość Warszawa, 8 czerwca 2015 r Kształcenie uczniów niepełnosprawnych - wyzwania, inspiracje, przyszłość Warszawa, 8 czerwca 2015 r.Miasta: Lublin, Poznań, Bydgoszcz, Katowice Uczestnicy: RodziceRodzice Nauczyciele, dyrektorzy szkół i placówekNauczyciele, dyrektorzy szkół i placówek Przedstawiciele kuratoriów oświatyPrzedstawiciele kuratoriów oświaty Przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnegoPrzedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego Przedstawiciele poradni psychologiczno-pedagogicznychPrzedstawiciele poradni psychologiczno-pedagogicznych Przedstawiciele instytucji i organizacji pozarządowychPrzedstawiciele instytucji i organizacji pozarządowych Przedstawiciele szkół wyższychPrzedstawiciele szkół wyższych

Wybrane problemy Kształcenie uczniów niepełnosprawnych - wyzwania, inspiracje, przyszłość Warszawa, 8 czerwca 2015 r Kształcenie uczniów niepełnosprawnych - wyzwania, inspiracje, przyszłość Warszawa, 8 czerwca 2015 r. Nauczyciele i specjaliści: Niewystarczające przygotowanie nauczycieli w zakresie pedagogiki specjalnej i pomocy psychologiczno-pedagogicznejNiewystarczające przygotowanie nauczycieli w zakresie pedagogiki specjalnej i pomocy psychologiczno-pedagogicznej Niskie kompetencje wychowawcze nauczycieli, niezbędne do pracy z dziećmi ze SPE i ich rodzicamiNiskie kompetencje wychowawcze nauczycieli, niezbędne do pracy z dziećmi ze SPE i ich rodzicami Niewystarczająca liczba specjalistów z przygotowaniem do pracy z uczniami z niepełnosprawnością.Niewystarczająca liczba specjalistów z przygotowaniem do pracy z uczniami z niepełnosprawnością. Niewystarczające kompetencje specjalistów w szkołach ogólnodostępnych w zakresie pracy z uczniami z określoną niepełnosprawnością zwłaszcza z niepełnosprawnością sprzężonąNiewystarczające kompetencje specjalistów w szkołach ogólnodostępnych w zakresie pracy z uczniami z określoną niepełnosprawnością zwłaszcza z niepełnosprawnością sprzężoną Opór mentalny przed pracą z uczniem ze SPEOpór mentalny przed pracą z uczniem ze SPE Zbyt małe wykorzystanie specjalistów i zasobów szkół specjalnych oraz OSW jako wsparcia dla szkół ogólnodostępnychZbyt małe wykorzystanie specjalistów i zasobów szkół specjalnych oraz OSW jako wsparcia dla szkół ogólnodostępnych

Wybrane problemy Kształcenie uczniów niepełnosprawnych - wyzwania, inspiracje, przyszłość Warszawa, 8 czerwca 2015 r Kształcenie uczniów niepełnosprawnych - wyzwania, inspiracje, przyszłość Warszawa, 8 czerwca 2015 r. System doskonalenia: Niewystarczająca oferta szkoleń specjalistycznych o zróżnicowanym poziomie - od zagadnień podstawowych do bardzo zaawansowanychNiewystarczająca oferta szkoleń specjalistycznych o zróżnicowanym poziomie - od zagadnień podstawowych do bardzo zaawansowanych Brak stałego wsparcia dla systemu poradnictwa psychologiczno- pedagogicznegoBrak stałego wsparcia dla systemu poradnictwa psychologiczno- pedagogicznego Mała dostępność materiałów odpowiednio zaadaptowanych do pracy z uczniem ze SPEMała dostępność materiałów odpowiednio zaadaptowanych do pracy z uczniem ze SPE Niska wiedza placówek doskonalenia nauczycieli, bibliotek pedagogicznych i poradni p-p na temat nowego systemu wspomagania szkółNiska wiedza placówek doskonalenia nauczycieli, bibliotek pedagogicznych i poradni p-p na temat nowego systemu wspomagania szkół Niska wiedza JST na temat potrzeb szkół związanych z kształceniem uczniów ze SPE, w tym z kształceniem specjalnymNiska wiedza JST na temat potrzeb szkół związanych z kształceniem uczniów ze SPE, w tym z kształceniem specjalnym Niska wiedza JST w zakresie nowego systemu wspomagania pracy szkołyNiska wiedza JST w zakresie nowego systemu wspomagania pracy szkoły

Wybrane problemy Kształcenie uczniów niepełnosprawnych - wyzwania, inspiracje, przyszłość Warszawa, 8 czerwca 2015 r Kształcenie uczniów niepełnosprawnych - wyzwania, inspiracje, przyszłość Warszawa, 8 czerwca 2015 r.Diagnoza: Brak standardów prowadzenia procesu diagnostycznegoBrak standardów prowadzenia procesu diagnostycznego Brak wystandaryzowanych i ogólnodostępnych narzędzi diagnostycznych i ścieżek postępowania postdiagnostycznego dla uczniów ze SPEBrak wystandaryzowanych i ogólnodostępnych narzędzi diagnostycznych i ścieżek postępowania postdiagnostycznego dla uczniów ze SPE Formułowanie opinii i orzeczeń hermetycznym, trudnym językiem, utrudniającym nauczycielom i rodzicom realizację zaleceńFormułowanie opinii i orzeczeń hermetycznym, trudnym językiem, utrudniającym nauczycielom i rodzicom realizację zaleceń Nieprecyzyjna diagnoza potrzeb i możliwości oraz zakresu wsparcia niezbędnego dla ucznia dokonywana w poradni p-pNieprecyzyjna diagnoza potrzeb i możliwości oraz zakresu wsparcia niezbędnego dla ucznia dokonywana w poradni p-p

Wybrane propozycje rozwiązań Kształcenie uczniów niepełnosprawnych - wyzwania, inspiracje, przyszłość Warszawa, 8 czerwca 2015 r Kształcenie uczniów niepełnosprawnych - wyzwania, inspiracje, przyszłość Warszawa, 8 czerwca 2015 r. Kształcenie oraz doskonalenie nauczycieli i specjalistów: Opracowanie standardów kształcenia nauczycieli uwzględniających przygotowanie do pracy z uczniem ze SPE, w tym uczniem niepełnosprawnymOpracowanie standardów kształcenia nauczycieli uwzględniających przygotowanie do pracy z uczniem ze SPE, w tym uczniem niepełnosprawnym Zmiany w programach nauczania kierunków pedagogicznych uwzględniające postęp w naukach medycznych, psychologicznych i pedagogicznychZmiany w programach nauczania kierunków pedagogicznych uwzględniające postęp w naukach medycznych, psychologicznych i pedagogicznych Zapewnienie możliwości organizacji praktyk dotyczących pracy z uczniem ze SPE w ramach kształcenia nauczycieli i doskonalenia zawodowegoZapewnienie możliwości organizacji praktyk dotyczących pracy z uczniem ze SPE w ramach kształcenia nauczycieli i doskonalenia zawodowego Stworzenie ogólnodostępnej bazy bezpłatnych szkoleń dla nauczycieli i specjalistówStworzenie ogólnodostępnej bazy bezpłatnych szkoleń dla nauczycieli i specjalistów Stworzenie lokalnej bazy specjalistów, nauczycieli wspomagających i asystentów z możliwością ich zatrudnienia w razie potrzebyStworzenie lokalnej bazy specjalistów, nauczycieli wspomagających i asystentów z możliwością ich zatrudnienia w razie potrzeby Więcej form wspomagania nauczycieli prowadzonych w małych, jednorodnych grupach specjalistycznychWięcej form wspomagania nauczycieli prowadzonych w małych, jednorodnych grupach specjalistycznych

Wybrane propozycje rozwiązań Kształcenie uczniów niepełnosprawnych - wyzwania, inspiracje, przyszłość Warszawa, 8 czerwca 2015 r Kształcenie uczniów niepełnosprawnych - wyzwania, inspiracje, przyszłość Warszawa, 8 czerwca 2015 r. Rozpoznawanie potrzeb i praca z uczniem ze SPE: Opracowanie standardów funkcjonowania poradni p-p w zakresie merytorycznym, organizacyjnym, prawnym i finansowym w tym prowadzenia postępowania diagnostycznego i postdiagnostycznegoOpracowanie standardów funkcjonowania poradni p-p w zakresie merytorycznym, organizacyjnym, prawnym i finansowym w tym prowadzenia postępowania diagnostycznego i postdiagnostycznego Opracowanie narzędzi do prowadzenia rozpoznania potrzeb uczniów przez nauczycieli oraz diagnozy przez specjalistówOpracowanie narzędzi do prowadzenia rozpoznania potrzeb uczniów przez nauczycieli oraz diagnozy przez specjalistów Opracowanie i upowszechnianie materiałów merytorycznych dla nauczycieli i specjalistów do pracy z dzieckiem ze SPEOpracowanie i upowszechnianie materiałów merytorycznych dla nauczycieli i specjalistów do pracy z dzieckiem ze SPE Stała współpraca szkoły ogólnodostępnej ze specjalistami z poradni, OSW i szkół specjalnych w zakresie pracy z dzieckiem ze SPEStała współpraca szkoły ogólnodostępnej ze specjalistami z poradni, OSW i szkół specjalnych w zakresie pracy z dzieckiem ze SPE Tworzenie w szkołach specjalnych specjalistycznych punktów konsultacyjnych / centrów edukacyjno-wspierających i szkół ćwiczeńTworzenie w szkołach specjalnych specjalistycznych punktów konsultacyjnych / centrów edukacyjno-wspierających i szkół ćwiczeń Wykorzystanie sprzętów i zasobów szkół specjalnych lub OSW do pracy z uczniem ze SPE ze szkoły ogólnodostępnej.Wykorzystanie sprzętów i zasobów szkół specjalnych lub OSW do pracy z uczniem ze SPE ze szkoły ogólnodostępnej.